2020-06-10, 10:56
Medlem
Nidingrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av massingsknopp
Illojal? Hen har snarare MORAL, som de flesta normala människor.

Nej. Snarare omoralisk.
Citera
2020-06-10, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Behöver det inte vara. Han kan ju ha drivits av någon fix idé att han skulle känna hur det är att bestämma över liv och död. Det är ofta sådana fantasier det handlar om, när människor (och speciellt unga män) plötsligt dödar någon främmande utan ett urskiljbart motiv. Han kan ju ha ångrat det väldigt mycket sedan dess, och varit livrädd för att åka fast.

Hade jag varit han, så hade jag flyttat utomlands och suddat ut spåren efter mig. Men han kanske inte hade resurser till det - att kunna börja ett nytt liv utomlands, försörja sig, byta namn o.s.v.? Han kanske var beroende av de svenska bidragsgrytorna?
Tror inte du riktigt förstår vad som krävs för att ettablera sig utomlands när du har ont om pengar och dåligt självförtroende, psykisk trött och behöver alkohol till att pigga upp sig med. I sverige hade han säkert men snålt bidrag, syskon, föräldrar sin TV, dator och sina spel.

Har en kompis här som bor granne och inte lämnar sitt rum mer än shopping 30 min en gång i veckan. Han mår skitbra och lever med sin teknik, musik, webb och TV från jordens alla hörn.

Men vad gjorde GM en kulen morgon på platsen och varför hade han spanat innan på platsen när han inte bodde runt kröken? Hade han bestämt att i morgon skall jag bli skogstokig och pang. Nähe, undvik inte det som alla PK inte vill se i sverige och inte såg komma.

Jag tänker inte nu på viruset som ingen såg komma i regeringen utan på hela läget. I desperation ville han ha en förändring i sitt liv men varför just stå och vänta på grabben där tidig morgon? Det svaret skulle vara befriande, tror jag. Men bara hans vänner kan nog bidra med det. Hade han en koppling med grabben? Slumpen? Tror inte på den här. Konfrontationen var planerad är mitt tips.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cece123
Jag är inne på samma spår som dig, för en del personer
är det för ofattbart att det finns dem som kan döda utan ånger
och sinnesförvirring.
Men det finns, absolut.
Vid en del rättegångar har försvaren försökt med tillfällig psykos orsak,
för att gärningsmannen ska slippa ta ansvar för dåd.
Tror inte på psykos för den hör killen.
Möjligt dock att han har haft depressioner.

Jag tänker på Gyllensvanen och GM i Nella-fallet, Johan i Fagersta. Tyvärr finns det mentala kalhyggen. Psykos-teorin har dom nog redan slutat bort efter 5 min förhör.
Citera
Medlem
Denna fup måste ju vara hur stor som helst? När kan man tänka sig att det väcks åtal?
Citera
2020-06-10, 11:02
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RexNemorensis
Tror du att DNA-informationen inte kommer användas, om man kryssar i att man inte vill att den används av polis?

När informationen är insamlad så är den insamlad och då kommer den att användas förr eller senare.

Ja, det tror jag det kan bli. Inte mig emot.
Citera
2020-06-10, 11:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flash82

F ö känns det nästan overkligt att GM nu hittats och erkänt. Jag studerade vid Lkpgs universitet vid tiden för mordet och det var en obehaglig stämning i staden långt efteråt. Jag tipsade polisen om en i klassen - en obehaglig kille - och fick till svar att han redan varit på förhör...

Jag med. Minns ochså väl när c-huset blev en provtagningsplats för dna från alla cendre/blonda manliga studenter mellan 20-30år.

Det jag från början utgick från var att gm ville döda en utlänning och att vittnet mest var en slump
Citera
2020-06-10, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flash82
Precis. Jag har en väldigt nära relation till min familj, men skulle de begå något grovt brott skulle jag alla gånger gå till polisen.

Sen är jag skeptisk till att GMs föräldrar inte skulle anat något, med tanke på att han bodde hemma då mordet skedde. Kände de inte igen mössan? Märkte de inte skadan på handen? Alla signalement i övrigt stämde.

Men jag tycker synd om broderns barn - tänk att få veta att ens farbror gjort något sådant och då gå till skolan där alla ens vänner vet vad som hänt...

F ö känns det nästan overkligt att GM nu hittats och erkänt. Jag studerade vid Lkpgs universitet vid tiden för mordet och det var en obehaglig stämning i staden långt efteråt. Jag tipsade polisen om en i klassen - en obehaglig kille - och fick till svar att han redan varit på förhör...

Dom kan absolut ha misstänkt något men det kan också vara så att DN var väldigt isolerad även i familjen och höll sig extremt mycket för sig själv. Jag vet flera personer som under sina dataspelsår levde helt parallellt med sin familj även fast de bodde i samma hus. DN kanske bara var ute ur sitt rum när föräldrarna sov eller var på jobbet. Det kan även ha varit så främmande för dom att DN skulle ha varit inne i Linköping eftersom han mest satt på sitt rumoch spelade att de inte ens tänkte tanken. Jag ser absolut hur de skulle kunna ha missat det.
Citera
2020-06-10, 11:11
Medlem
F3ttans avatar
Vad för straff riskerar han att få?
Verkar som att livstid ej är tillämpningsbart?
Citera
2020-06-10, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan
Någon måste ju känna till honom från myndigheternas sida. Den lilla inkomst han hade var nog försörjningsstöd (dvs socialbidrag) eller a-kassa? Någon handläggare måste ha hanterat honom.

Han hade nog inte socialbidrag utan någon form av sjukskrivning. Sen tror jag inte han började med det förrän han flyttade hemifrån 2009. 2004-2009 tror jag inte han hade någon inkomst alls eller kontakt med myndigheter. När han började komma ut hade det gått så lång tid att ingen tänkte på det. Så tror jag det kan ha varit.
Citera
2020-06-10, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lafemmefatale
Varför lyser sådana här inlägg med sin frånvaro varje gång rasister på Flashback skriver ”säkert en invandrare” i detta underforum?

Självaste dådet i fråga har en rasistisk grund, så det vore fullkomligt befängt att inte behandla det som sådant.
Jag kan inte svara på det men dom är lika dumma med sin motivering som precis med din. Att du gör det bakvänt gör inte dig bättre än dom.
Citera
2020-06-10, 11:13
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaxumi
Denna fup måste ju vara hur stor som helst? När kan man tänka sig att det väcks åtal?

Nja, jag tror inte den kommer bli speciellt stor. Slasken däremot, den lär vara gigantisk Men det som är relevant för åtalet är inte mycket, tekniska undersökningar av kniv och mössa och offer. Gärningsmannens förhör. Förhör med ögonvittnen. Max ett par hundra sidor. Stora FUPar kan vara på tusentals sidor.
Citera
2020-06-10, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shivashambo
Tror inte du riktigt förstår vad som krävs för att ettablera sig utomlands när du har ont om pengar och dåligt självförtroende, psykisk trött och behöver alkohol till att pigga upp sig med. I sverige hade han säkert men snålt bidrag, syskon, föräldrar sin TV, dator och sina spel.

Har en kompis här som bor granne och inte lämnar sitt rum mer än shopping 30 min en gång i veckan. Han mår skitbra och lever med sin teknik, musik, webb och TV från jordens alla hörn.

Men vad gjorde GM en kulen morgon på platsen och varför hade han spanat innan på platsen när han inte bodde runt kröken? Hade han bestämt att i morgon skall jag bli skogstokig och pang. Nähe, undvik inte det som alla PK inte vill se i sverige och inte såg komma.

Jag tänker inte nu på viruset som ingen såg komma i regeringen utan på hela läget. I desperation ville han ha en förändring i sitt liv men varför just stå och vänta på grabben där tidig morgon? Det svaret skulle vara befriande, tror jag. Men bara hans vänner kan nog bidra med det. Hade han en koppling med grabben? Slumpen? Tror inte på den här. Konfrontationen var planerad är mitt tips.

Han måste ha spanat och väntat på offret. Frågan är vad han ville. Bara mörda någon. Hämnas mot någon i Mohameds familj. Kände han dem sedan tidigare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in