2020-06-10, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nidingr
Man får hoppas att din familj och vänner vet att du är illojal.
Illojal? Hen har snarare MORAL, som de flesta normala människor.
Citera
2020-06-10, 10:37
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihly
Har inga problem att man lägger en hel del resurser på kalla fall, tycker det finns ett allmännintresse av att mördare och andra galningar inte känner sig säkra år efter sina brott. Men håller med om att siffrorna som läggs bör diskuteras och särskilt hur mycket som läggs på specifika fall. Finns ju oräkneliga brott genom tiderna som skulle förtjäna tid att undersökas på nytt och ny fallit i glömska.
Det finns dock nästan inga, eller inga, mord i Sverige som skulle stoppas för att mördaren tänker att han åker fast efter 16 år tack vare stort och dyrt polisiärt arbete. Ingen mördar om han hinner tänka efter och tror han åker fast.
Citera
Medlem
Är det bara jag som reagerade på att fantombilden var extremt välgjord!
Fan polisen har inte gjort många missar i denna utredning enligt GW.
Och fantombilden gav mig lite gåshud.
Jävla fantastisk Polis!!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Enligt artikel i dagens tidning så visste folk som bodde i samma hus inte ens att han bott där i 10 år. Hans inkomst antyder att han undvikit arbete. Han har helt enkelt haft ett helvete, sitta ensam i sin lilla lägenhet i 16 år i väntan på att polisen kommer.

När det gäller pengarna kunde man erbjudit 10 mkr i ett tidigt läge för tips om mördaren, som han själv kunde fått, istället för att bränna 40mkr på polisen. Moraliskt förkastligt, men ekonomiskt bra för Sverige. Med samma argument föreslår jag att han inte ska få livstid = kostar 1 mkr per år, utan förklaras mentalt sjuk. Då kommer han ut på en gång. Bättre om han sedan ruttnar ensam i en lägenhet än i dyrt fängelse. Han kommer ändå aldrig att skada någon igen.

Kanske skulle sätta dig i en rättsposition då så du kan avgöra vilka brottslingar som kommer eller inte kommer begå nya brott i framtiden då. Väldigt tryggt att du kan avgöra hur mentalt sjuka personer tänkter och agerar genom sina liv, väldigt imponerande!
Citera
2020-06-10, 10:38
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Har inga problem att man lägger en hel del resurser på kalla fall, tycker det finns ett allmännintresse av att mördare och andra galningar inte känner sig säkra år efter sina brott. Men håller med om att siffrorna som läggs bör diskuteras och särskilt hur mycket som läggs på specifika fall. Finns ju oräkneliga brott genom tiderna som skulle förtjäna tid att undersökas på nytt och ny fallit i glömska.

Å andra sidan kan det vara farligt om poliserna arbetar för snabbt och har en oerhörd press på sig så kanske fel person grips och lagförs. En komplex fråga helt klart.
Citera
2020-06-10, 10:39
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Kanske skulle sätta dig i en rättsposition då så du kan avgöra vilka brottslingar som kommer eller inte kommer begå nya brott i framtiden då. Väldigt tryggt att du kan avgöra hur mentalt sjuka personer tänkter och agerar genom sina liv, väldigt imponerande!
...det har gått 16 år utan fler brott... Uppenbarligen en snedtändning hos en i övrigt ordningsam person. Ett otroligt ovanligt fall, brottslingar och särskilt mördare brukar vara genom-onda skurkar med många brott på sitt samvete. Vilket förklarar varför detta nästan inte löstes.
Citera
2020-06-10, 10:40
Medlem
Någon måste ju känna till honom från myndigheternas sida. Den lilla inkomst han hade var nog försörjningsstöd (dvs socialbidrag) eller a-kassa? Någon handläggare måste ha hanterat honom.
Citera
2020-06-10, 10:40
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flash82
Precis. Jag har en väldigt nära relation till min familj, men skulle de begå något grovt brott skulle jag alla gånger gå till polisen.

Sen är jag skeptisk till att GMs föräldrar inte skulle anat något, med tanke på att han bodde hemma då mordet skedde. Kände de inte igen mössan? Märkte de inte skadan på handen? Alla signalement i övrigt stämde.

Men jag tycker synd om broderns barn - tänk att få veta att ens farbror gjort något sådant och då gå till skolan där alla ens vänner vet vad som hänt...

F ö känns det nästan overkligt att GM nu hittats och erkänt. Jag studerade vid Lkpgs universitet vid tiden för mordet och det var en obehaglig stämning i staden långt efteråt. Jag tipsade polisen om en i klassen - en obehaglig kille - och fick till svar att han redan varit på förhör...

Anhöriga ska aldrig lastas för om de har en grov kriminell i familjen eller nära släkt.
Däremot finns det ju familj och anhöriga som gärna talar ut, eller skriver böcker om om nära relation till dessa, mot betalning naturligtvis
Citera
2020-06-10, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan
Någon måste ju känna till honom från myndigheternas sida. Den lilla inkomst han hade var nog försörjningsstöd (dvs socialbidrag) eller a-kassa? Någon handläggare måste ha hanterat honom.

Säkert - men har dom inte nån tystnadsplikt? Oavsett det kommer det säkert fram lite uppgifter från personer han har haft kontakt med under åren. Men sånt brukar ju ta ett litet tag.

Tycker ffa motivet ska bli intressant.
Citera
2020-06-10, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av online_always
en som matchar på väldigt mycket har också tysklandkoppling vad jag kan se.
Peter Sjölund redogjorde för detta i SvT

”Större än fingeravtrycket”. Så beskriver Peter Sjölund den metoden som nu möjliggjort att man hittat en misstänkt mördare i en av Sveriges största mordutredningar efter 16 år.
Peter Sjölund, släktforskare och dna-expert, har tillsammans med polisen i Linköping gjort det möjligt att ringa in den misstänkte mördaren med hjälp av en ny effektiv metod, som bygger på släktdatabaser.

– Polisens tester, de testar 15 markörer i dna:et medan vi testar 700 000 markörer, så det är otroligt mycket mer kraftfullt, säger Sjölund i onsdagens Aktuellt.

Misstänkts dna behövs inte
Normalt sett, med den teknik som polisen i Sverige använder, behövs en misstänkts dna för att kunna matcha med ett spår på en brottsplats. Men med hjälp av den metod man använt i Linköping i dubbelmords-fallet så lyckades man ringa in den misstänkte utan att först ha dennes dna.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/nya-dna-metoden-storre-an-fingeravtrycken
Citera
2020-06-10, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nmb
Hänger inte riktigt med. Var inte Billdalsmannen först med att fångas med hjälp av släktforskar DNA??

Det var väl anhörig-sökning på dna i brottsregistret i det fallet tror jag. En nära släkting till honom (var det tom hans son kanske?) fanns med dna i brottsregistret, och man kunde den vägen få träff att gärningsmannen man sökte var en nära släkting till denna person.

Det var väl för att man precis öppnat upp för den möjligheten man kunde göra det.

Nu var det istället via släktforskning, ytterligare möjligheter öppnar upp sig.
Citera
2020-06-10, 10:55
Medlem
Ingen som har någon färsk bild på honom? Någon som känner till honom idag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in