2020-06-10, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AsAc
Jaha, då har vi vår dubbelmördare. Hoppas tidningarna fortsätter att gräva djupt i hans liv nu och ger oss massor av intressanta intervjuer med vänner, släktingar, gamla skolkamrater och ev. flick-/pojkvänner.

Dubbelmordet kommer att hamna i skuggan av palmeutredningen som presenteras i morgon, givetvis. Men under kommande veckor blir det en tuppfight mellan Staaf och Petersson vem som får mest utrymme i tidningarna. Jag tror Staaf vinner i längden då han har en levande GM och kommande rättegång som ess i rockärmen.

Några frågor jag vill ha svar på tills rättegången:

1. Har mördaren varit aktiv i diskussionen på detta forum? Att han läst tar jag för givet.
2. Är mördaren den person med förvridet ansikte som sågs sitta vid trädgårdsföreningen?
3. Varför var han på Åsgatan den morgonen?
4. Motiv, händelseförlopp och flyktväg
5. Har han synliga skärsår i handen? Och har han i sådant fall sökt vård för detta?
6. Vilka har vetat om att han är GM?
7. Hur har dubbelmordet diskuterats inom familjen och med släktingar och vänner?
8. Hur har hans uppväxt varit, mobbad/utstött/ensam, missförhållanden i hemmet?
9. Hur har han kunnat leva med detta på sitt samvete under 16 år?
10. Har han någon gång varit nära att avslöja sig själv?
11. Har någon frågat honom om han är GM?
12. Har han begått andra grova brott före eller efter dubbelmordet?
13. Vilka psykiska problem har han?

Skål trådvänner!
Bra sammanfattat. Och inte åker jag till Sverige och går in på en Pizza där han bodde för att få svar på dessa frågor som någon föreslog. Jösses!
Citera
2020-06-10, 07:24
Medlem
'

Citat:
Ursprungligen postat av Kapten.Kattfot
"

Det som tidigare hindrat polisen och RMV är svensk lagstiftning. Myndigheter får inte hur som helst lämna ut uppgifter om brottsutredningar, tekniska bevis och vilka misstänkta man har till utomstående privatperersoner (hobbyforskare) som ju Peter Sjölund är.

JAg reagerade också på honom. Han har sysslat med släktforskning i två år sa dom på aktuellt i går.

Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Ingen kan leva på 7000?

Äldre hygglig kommunal hyresrätt i Linköping kan mycket väl ligga på ~3500
Mobilt bredband ett par hundralappar i månaden
Gör mat själv och planera väl med billiga hälsosamma råvaror 1500
Övriga omkostnader 1000

Det är till och med hyggligt med pengar kvar att t.ex. gå på Bolaget för.
Utan familj och inget vidlyftigt socialt leverne - Nemas problemas.

Nej. Du får inte en kommunal etta för 3500 i linköping. Inte en privat heller. Hans etta har legat någonstans runt 4800-5500, som minst. Är den renoverad - så runt 7000. Bott i samma hus.

Men precis som du säger är det inga problem att leva billigt. Dessutom tas väl inte eventuella bostadsbidrag etc upp som taxerad inkomst..

Citat:
Ursprungligen postat av soliditet
Ber om ursäkt om detta tagits upp tidigare i tråden.
Grannarna till Daniel säger att dom inte kan minnas att dom sett honom. Hur kan en människa leva så anonymt i ett hus där det bor massor med folk? Är folk så självupptagna, eller har han verkligen hållit sig så anonym och instängd i sin lägenhet? Han måste ju gå till affären och handla mat, kläder, köpa mediciner på apoteket. Och för att få sina mediciner måste man besöka en läkare regelbundet. Urknepigt.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/MROAEo/efter-16-ar-har-daniel-nyqvist-37-fatt-ett-ansikte

Altså, aktuella huset har 60 lägenheter av olika storlek, det bor lätt ca 100 pers där. lägg till en trappuppgång till i samma hus. Du träffar grannar som har samma rutiner och dygnsrytm som du, inte annars. Så om majoriteten är på sina jobb och han handlar dagtid så är det inte alls konstigt.
Citera
2020-06-10, 07:27
Medlem
Citat:
Grannarna till Daniel säger att dom inte kan minnas att dom sett honom. Hur kan en människa leva så anonymt i ett hus där det bor massor med folk? Är folk så självupptagna, eller har han verkligen hållit sig så anonym och instängd i sin lägenhet? Han måste ju gå till affären och handla mat, kläder, köpa mediciner på apoteket. Och för att få sina mediciner måste man besöka en läkare regelbundet. Urknepigt.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/MROAEo/efter-16-ar-har-daniel-nyqvist-37-fatt-ett-ansikte
I en familj, där det finns en avvikande person, försöker man i de flesta fall hjälpa honom/henne, se till att skydda honom/henne mot nyfiknas skvaller, ev mobbning osv. I DN:s fall kan jag tänka mig att hans föräldrar och storebror haft det mycket jobbigt periodvis, eftersom han dessutom bott hemma till 2009.
Idag tänker jag på hans avlidna föräldrar och funderar på i vilken mån de anade något. De slipper i alla fall journalister och andra nyfikna.
Citera
2020-06-10, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avkrooken
Jag har liknande historia och mådde extremt dåligt i sena tonåren där nästan vadsomhelst kunde hänt. Blev misshandlat både fysiskt och psykiskt i barndomen, utsatt för sexuella övergrepp. Far som var intelligent, extrem narcissist, drack för mycket och våldsam. Mor som samtidigt underhöll hans behov av beundran och behov av utlevelse men också ibland försökte skydda barnen, vilket gjorde att hon aldrig gick att lita på. Ena dagen var hon med barnen, andra dagen mot dem. Riktigt destruktivt.

Jag är högbegåvad med väldigt högt IQ men det ökar snarast sannolikheten för att man är riktigt duktig att planera hämnd och undvika straff.

Psykvården var inblandad tidigt (för hela familjen) men bidrog bara till svek och ökat utanförskap genom att lita på vad mina föräldrar sa trots att de ljög sig igenom alla sessioner. Trots det träffade jag några få människor med integritet som jag kunde se upp till och det var en viktig pusselbit till att jag senare valde att inte begå några allvarliga brott.

Jag har läst rätt mycket om hur seriemördare oftast är och jag stämmer på de flesta, kanske alla punkter, både vad jag varit med om och hur jag betedde mig. Riktigt läskigt såhär i efterhand.

Jag lyckades bryta allt och flytta långt ifrån där jag föddes och efter flera årtionden så blev jag en hel människa igen, med någorlunda normala värderingar och utan hat mot andra människor pga vad jag utsattes för.
Tack för att du delar med dig. Visar på insikt att ingen föds till mördare. Dom med integritet var säkert din räddning.
Citera
2020-06-10, 07:29
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Med ett 70-tal boende i samma trappuppgång plus besökare till dessa är det inte alls ovanligt att man inte känner igen alla, speciellt om tider för arbete, handling etc. skiljer sig.
Citera
2020-06-10, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melonpartiet
Polisen gör det enkelt för sig och plockar ut en socialt missanpassad person som sannolikt har svårt att försvara sig. Kanske inte ens orkar bry sig. Det är möjligt att hela DNA-storyn är falsk, påhittad, bara för att enkelt få ännu en svart man dömd till fängelse.

Eller så är du falsk, påhittad, eller bara inte så smart. Det är troligare.
Citera
2020-06-10, 07:34
Medlem
I över tio år har han bott i huset, men ingen har lagt märke till honom, ingen minns honom, ingen tycks ha sett honom.
Inte förrän nu.
Det tog nästan 16 år innan han till slut fick ett ansikte.
Ett ansikte som många nu kommer att minnas.

https://www.aftonbladet.se/a/MROAEo
Citera
2020-06-10, 07:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Frede1610
Varken du, jag eller förutom kanske någon i den här tråden vet om han har skyddat en mördare eller inte så sluta spekulera i det. Det är upp till polisen att avgöra. Det finns inget som pekar på att brodern visste något än så länge.
Hoppas INNERLIGT att du skojar nu!!!
Jag ber till de högsta makterna att det INTE är upp till polisen att avgöra! Vet du hur lite det krävs för att bli polis?? Jag hoppas på att det är upp till en åklagare och sedan en domstol. Men absolut inte upp till polisen
Citera
2020-06-10, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
Nej. Du får inte en kommunal etta för 3500 i linköping. Inte en privat heller. Hans etta har legat någonstans runt 4800-5500, som minst. Är den renoverad - så runt 7000. Bott i samma hus.

Men precis som du säger är det inga problem att leva billigt. Dessutom tas väl inte eventuella bostadsbidrag etc upp som taxerad inkomst..

Right. I stand corrected. Naturligen ingen koll på Lkpgs hyresmarknad, i huvudstädernas halvbra förorter finns det en del i prisklassen. Faktiskt sett närmare 3000 för väldigt små äldre ettor från kommunala bolag.

Iallafall. Som du säger tas inte bostadsbidrag upp som taxerad inkomst. Det som också kan glömmas i sammanhanget är att det finns ett grundavdrag på ca 20 000 och med så låga inkomster hamnar man långt ner på skattetabellen. Han kan mycket väl ha fått en bit över 7000 i månaden i fickan.

Surt sa räven för den här killen. Bra att brottet är löst. Samtidigt känns det på gränsen till rysligt att brottsutredningsmetoderna som används i samhället börjar likna handlingen i Scifi-thrillern Minority Report.

Alltså: För att folk släktforskar digitalt och gett sitt DNA i "god tro", så kommer han ruttna i 30-40 år och kosta typ hundra miljoner skattepengar på anstalt istället för att allt bara gick förbi. På något plan är det bra (för offrens familjer och linköping i allmänhet), samtidigt skrämmande. Om tjugo år har vi gripanden och kortare fängelsedomar i förebyggande syfte som bygger på Big Data och AI innan något brott ens begåtts. Kom ihåg var ni hörde det först.
Citera
2020-06-10, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av autostoperka
Dna Spåret ledde till 2 bröder. BÅDA topsades och då kom det fram att Daniels DNA stämmmde. Så den andre bröder är inte misstänkt utan avfärdad inan erkännande.

Jag vet. Men om man inte tydligt gått ut med vilken av dom två bröderna som matchade skulle ju hans bror fortfarande kunna ses som misstänkt. Om jag hade varit Daniels bror hade jag verkligen uppskattat att det är så här tydligt vem som är vem.
Citera
2020-06-10, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldfinger1964
Lättare att vara anonym i ett hus med många än få.

Om du bor i ett lägenhetshus så kan du testa själv. Har du koll på alla grannar? Vet du vem/vilka som bor innanför varje dörr?
Citera
2020-06-10, 07:48
Medlem
Dofternas avatar
När gick Daniels föräldrar bort och hur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in