2020-06-07, 21:17
Medlem
isasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mark G
I artikeln kallas han "informationschef". Undrar vilken verklig post det motsvarar, för någon sådan titel finns inte.

Jag har en Introduktion till Scientologi-etik ifrån 1989 där det finns ett utfällbart org-board bak i boken.

Det är förmodligen ett förenklat sådant, men där nämns bland annat "Direktören för promotion och marknadsföring" i Division 2, Departement 4 och "Direktören för Public Relations" i Division 6C, Departement 18A.

I övrigt skulle man eventuellt kunna tänka sig denna funktion inom OSA...

Citat:
Säga vad man vill om scientologerna, men till deras försvar kan man i alla fall säga att deras rutiner för återbetalningar är förhållandevis generösa.

Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Nja, rutinerna VAR generösa. Så är det inte längre.

De har hittat på att för att få återbetalning så måste man genomgå en full undersökning på orgen, och i samma stund som man ber om återbetalning så blir man förklarad persona non grata och alltså inte får komma in på orgen.

Här är en beskrivning från ett policy-brev ifrån 1963:

Citat:
HCO POLICY LETTER OF 23 OCTOBER 1963 - REFUND POLICY

In a careful review of refunds and in the light of my own experience with persons demanding refunds, and due to two recent upsets in organizations (Australia and London) regarding refunds, the following data may be of assistance.

In 13 years involving hundreds of thousands of hours of processing and millions of dollars of income, in any organization where I was assuming direct command I have always promptly and immediately caused to be refunded every penny of the money paid by any person who was dissatisfied with his or her processing. This has been the consistent policy I myself have worked with.

In all that time I have only refunded about $3,500.
This is due in part to ensuring a certainty of results in any HGC and working hard to make sure the pc gets results, regardless of the current style or mode of processing.

This low amount of refund is also due in part to my firm policy that persons who demand refunds may have them exactly according to the Code of a Scientologist, but that any person demanding or accepting refunds thereafter shall be refused as an HGC preclear and posted for the information of field auditors.

I have only worked then with these three policies:

1. Refund at once in full any refund demanded;

2. Work hard with tech staff to ensure good results;

3. Forbid the sale of further processing to anyone receiving a refund and make the case known to
Scientologists.

Policyt att ge återbetalningar har sin grund i att om den tekniska leveransen är tillräckligt god, så kommer det inte att behövas göras särskilt många återbetalningar. En organisation som inte är intresserad av att ge teknisk leverans utan bara dra in så mycket pengar som möjligt skulle försöka hitta sätt att från policy som detta, vilket ju också verkar ha skett...

Citat:
Ursprungligen postat av Negersmurfen
I tidningen Facts & Fenomen från 1996 fanns en artikel om scientologi som märkligt nog inte var speciellt negativ

Ett av de mest intressanta påståendena i den artikeln är:

Citat:
Trots att scientologiorganisationen flera gånger dömts för olagligheter är kritiken ofta överdriven. Problemet är att den massiva negativa uppmärksamheten i media nästan alltid bygger på propaganda, bl a från kristna organisationer, som motarbetar de nya religionerna med alla medel. De är framför allt irriterade över scientologerna missionerar så aggressivt som de gör.

Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
Theta (ockult positiv livsenergi en typ av det är goda nyheter och motsatsen är entheta)

Ifrån Scientologins Technical Dictionary:

Citat:
"THETA, 1. theta is thought, life force, elan vital, the spirit, the
soul, or any other of the numerous definitions it has had for
some thousands of years. (SOS, p. 4) 2. the life force, life
energy, divine energy, blan vital, or by any other name, the
energy peculiar to life which acts upon material in the physical
universe and animates it, mobilizes it and changes it. It is
susceptible to alteration in character or vibration, at which time
it becomes enturbulated theta or entheta. (SOS, Bk. 2, p. 21)
3. theta is thought, an energy of its own universe analogous to
energy in the physical universe but only occasionally paralleling
electromagnetic-gravitic laws. The three primary components of
theta are affinity, reality, and communication. (SOS, Bk. 2, p. 3)
4. reason, serenity, stability, happiness, cheerful emotion,
persistence, and the other factors which man ordinarily
considers desirable. (SOS, Bk. 2, p. 12) 5. an energy existing
separate and distinct from the physical universe. (SOS, p. 4)
6. Greek for thought or life or the spirit. (Aud 10 UK)"

Citat:
"ENTHETA, 1. means enturbulated theta (thought or life); especially
refers to communications, which, based on lies and
confusions, are slanderous, choppy or destructive in an attempt
to overwhelm or suppress a person or group. (Scn AD) 2. theta
which has been confused and chaotically mixed with the material
universe and which will lie in this confusion until death or some
other process disenturbulates it. Theta, below 2.0 on the tone
scale, we call entheta. (SOS, p. 41) 3. anger, sarcasm, despair,
slyly destructive suggestions. (HTLTAE, p. 88)

Citat:
Martin Scholz påstod att man ska sprida Theta (ockult positiv livsenergi en typ av det är goda nyheter och motsatsen är entheta) hade han sagt det till mig idag så hade jag svarat; ”jaha så om det brinner någonstans så larmar du inte brandkåren för du sprider inte dåliga nyheter?” Jag vill påstå att man blir dum i huvudet av Scientologin på det sätt som den tillämpas inom kyrkan, hur det är utanför i den Fria zonen håller jag osagt, för där måste man titt på från fall till fall!

Risken är antagligen stor att Martin Scholz prioriterade andra statistiker än teknisk leverans, och rapporter om faktiska missförhållanden inom Scientologin bör tas emot som någonting positivt (så länge som de stämmer rent sakligt), så detta som du beskriver är ju definitivt en "bad indicator".

Jag har läst samtliga artiklar som det länkats till här under de senaste dagarna, och ifråga om hur Scientologin beskrivs ha levererats tekniskt så finns det punkter att ifrågasätta...

Något som spontant lät väldigt illa var att en av kvinnors vars berättelse skildrades hade blivit tagit på brösten i samband med att hon gjorde Training Routines, för även om jag är helt med på att den verbala bullbaitingen kan innehålla vad som helst, så låter förekomsten av någonting sådant alltför grovt, och som en ren kränkning, och vidare låter det som att hennes auditör utvärderade åt henne i väldigt stor utsträckning under hennes auditering...

En annan detalj är omnämnandet av boken Big League Sales av Les Dane ifråga om Scientologins försäljningsmetoder. Den var inte med som policy i 70-talets OEC-sammanställningar, men hade blivit formell policy i 1991 års utgåvor...
Citera
2020-06-08, 15:07
Medlem
Mark Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isaso
En annan detalj är omnämnandet av boken Big League Sales av Les Dane ifråga om Scientologins försäljningsmetoder. Den var inte med som policy i 70-talets OEC-sammanställningar, men hade blivit formell policy i 1991 års utgåvor...

Les Danes bok, som gavs ut 1971, blev en integrerad del av Scientologikyrkans säljarutbildning redan 1972.

Boken fanns även till försäljning i kyrkans bokhandel. Jag köpte mitt exemplar 1983. Jag studerade den noga som ett led i min strävan att stålsätta mig och göra mig immun mot lömska försäljningsknep. På så sätt var "Big League Sales" den nyttigaste av alla de böcker jag köpte under mina år hos scientologerna.

https://scicrit.wordpress.com/2014/06/14/big-league-sales-closing-techniques-scientologys-ecclesiastical-sales-manual/

http://www.xenu-directory.net/practices/hardsell.html

Citat:
Starting in 1972, Hubbard approved new sales policies based on a book called "Big League Sales" written by an automobile salesman.
Citera
2020-06-08, 19:54
Medlem
Jag kommer ihåg inne på Scientologikyrkan i början och mitten av åttiotalet, att dom pratad om Les Danes bok ”Big League Sales! Jag gjorde kursen dom hade i början på 1985 och kommer bara ihåg en mening; ”Om du vill bli av med din kund så sälj på honom någonting han inte behöver!” Jag kommer ihåg att det var 5 band på svenska!

IN THE UNITED STATES COURT OF APPEALS FOR THE ELEVENTH CIRCUIT
TJOFLAT, Circuit Judge: The parties in this case disagree over the scope of copyright protection in a book about sales techniques authored by the late Leslie Achilles “Les” Dane.

L. Ron Hubbard, the founder of the Church of Scientology (“the Church”) and a prolific writer in his own right, took a shine to Big League Sales and recommended that it be used to train Scientology “registrars,” who sell Scientology books and services to Church members. The Hubbard Communications Office disseminated a number of policy letters regarding the teaching of salesmanship techniques and skills from the book, and in 1972 the Church began to create a number of courses for training registrars.

It is undisputed that Les Dane knew of the Church’s use of Big League Sales and participated in such use. Beginning in the mid-1980s, the Church hired Les Dane to travel to Scientology churches in the United States and abroad to deliver seminars to registrars and others on the application of the sales techniques in his book. In these seminars, Les Dane occasionally referred to the sales drills and supervised the practice of those drills.
https://www.google.com/search?safe=off&sxsrf=ALeKk010YRe65U8MaqlfyEw46J97 pJJhnQ%3A1591636213255&ei=9XDeXs6ND-OGwPAPjqen0AE&q=les+dane+biography&oq=les+dane+bio graphy&gs_lcp=CgZwc3ktYWIQAzoGCCMQJxATOggIABAWEB4Q EzoGCAAQFhAeOggIABAWEAoQHjoFCCEQoAE6BwgjELACECc6Cg gAEAgQD RAeEBM6BwghEAoQoAFQ4KkBWOfaAWCE4AFoAnAAeAGAAZQBiAH ODpIBBDIwLjOYAQCgAQGqAQdnd3Mtd2l6&sclient=psy-ab&ved=0ahUKEwiO3Oj42vLpAhVjAxAIHY7TCRoQ4dUDCAw&ua ct=5

L Ron Hubbard ED INT 1974 ”Big League Sales”
https://tonyortega.org/2014/08/30/scientology-training-includes-how-to-physically-pull-cash-away-from-a-reluctant-patsy/
Citera
2020-06-09, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Negersmurfen
Jag hittade en artikel i Aftonbladet med M. Scholz från 1987:
https://imgur.com/a/4BwiZTm

Den kommer jag ihåg.
Media har som vanligt fel, han varit inte chef men ansiktet utåt, ja.

Kolla den ihåliga blicken, blicken av en person som undviker frågor istället för att svara på dem men samtidigt vill ge ett seriös intryck via mjuk känsla.

Jag hade ju en del med honom att göra så jag vet ju att han ville utåt ge ett sympatiskt intryck, känslointryck, vilket inte stämde med hans uppsåt. Försäljartyp m.a.o.

Han är fortfarande, så vitt jag vet, trogen den Scientologirörelse han startade i. Trots allt som uppenbarats vara fel inom densamma. Han, likt många andra tänker inte för sig själva, vilket LRH, uppmuntrade, utan följer "strömmen". Rörelsen har tagits över av destruktiva krafter likt som ofta rörelser med goda intention görs, över tid. Historiska exempel på det är otaliga.

Därför startade avhoppare alternativa rörelser. Fakta är att de vart uteslutna i samband med att LRH avled av de(n) nya självutnämnda chefe(n)(erna).
Citera
2020-06-09, 06:45
Medlem
goseigens avatar
Citat:
...
Martin Scholz påstod att man ska sprida Theta (ockult positiv livsenergi en typ av det är goda nyheter och motsatsen är entheta) hade han sagt det till mig idag så hade jag svarat; ”jaha så om det brinner någonstans så larmar du inte brandkåren för du sprider inte dåliga nyheter?” Jag vill påstå att man blir dum i huvudet av Scientologin på det sätt som den tillämpas inom kyrkan, hur det är utanför i den Fria zonen håller jag osagt, för där måste man titt på från fall till fall!
...
Det här vansinnet har ju kostat en flera hundra tusen plus dyr ränta då vid tiden, och dess penningvärde, så man har tänkt på saken en hel del och konstaterat att kyrkan ville bara ha in finansiella uppgifter för att rädda skinnet på sig själv, medlemmarna betyder inte ett skit utan finns bara där för att mjölkas på pengar trotts att kyrkan hade väglett sin församling rakt in i ett skuldträsk och gjort ekonomisk vinning på det så var dom inte intresserad att ta ansvar alls!
Skuldbördan vältrades över på skattebetalarna, och några syndabockar typ Kjell Westphal och andra vart uteslutna via SP-Förklaringar! Polisens förundersökning mot kyrkan lades ner!
Men kyrkan vart fälld ”in the Court of Public opinion” för vem vill ha med dom att göra efter det här???

Ett tag var det svårt att få Refond men sen kom David miscavige på ett trick att låta alla som påstår att dom blivit lurade på pengar eller blivit utsatta för övergrepp att lösa saken internt via ett så kallat Arbitration, vilket är ett spel för galleriet bara! Luis Garcia fallet är det senaste exemplet på kyrkans spel för galleriet! Det finns ingen rättvisa i Scientologikyrkan!
Hur ska det kunna göra det när kyrkan aldrig är ansvarig för vad dom gör, utan slingrar sig allt dom kan för att undkomma ansvar? Det är bara den som är vägledd av kyrkan som är ansvarig för vad som händer!
https://tonyortega.org/2019/12/23/even-after-arbitration-victory-scientology-still-snowing-the-court-in-garcia-appeal/

Hoppas du är på rätt köl nu.

Det är väldigt svårt att förstå varför folk klamrar sig fast vid scientologin som religion. För att man skall kunna göra det måste det till någon form av rationalisering eller förklaring, av typen, Hubbard hade rätt, men hans ädla budskap förstördes av onda människor i kyrkan.

Problemet för mig är att själva grundberättelsen med Xenu inte alls är trolig. Det fungerar kanske som en sci-fi film från 50-talet, men vem kan verkligen tro på det här med rymdflygplan, vulkaner och bodythetans. Som med alla religioner finns det väl heller inte något enda bevis på att det finns något som operating thetan eller cleared theta clear. Alla underverk man sägs kunna utföra verkar i verkligheten utsträcka sig till att man har lärt sig studieteknik.

Ja, och hur kan man ha en kyrka som mest verkar gå ut på att skänka pengar. Om jag minns rätt kunde man skänka en miljon dollar rätt av, få ett fint diplom, och få skaka hand med Miscavige. Nog för att en kyrka behöver pengar, men där måste det finnas en genomlyslighet, så att de troende vet att pengarna används på rätt sätt.

Ja, och så alla skräckberättelser då inifrån en kult. Det måste väl gå att bygga samfund som inte beter sig på det sättet. Man måste kunna få vara troende och samtidigt få vara fri att ta del av resten av samhället.

Allt sammantaget gör det att jag har svårt att förstå hur några, som har blivit trötta på kyrkan, har ork att ändå tycka att det finns något i scientologin. Men det är väl som med meditation och sådant. De får en inre frid, och det är det viktigaste.
Citera
2020-06-09, 17:26
Medlem
isasos avatar
Citat:
Les Danes bok, som gavs ut 1971, blev en integrerad del av Scientologikyrkans säljarutbildning redan 1972.

Boken fanns även till försäljning i kyrkans bokhandel. Jag köpte mitt exemplar 1983. Jag studerade den noga som ett led i min strävan att stålsätta mig och göra mig immun mot lömska försäljningsknep. På så sätt var "Big League Sales" den nyttigaste av alla de böcker jag köpte under mina år hos scientologerna.

https://scicrit.wordpress.com/2014/06/14/big-league-sales-closing-techniques-scientologys-ecclesiastical-sales-manual/

http://www.xenu-directory.net/practices/hardsell.html

Big League Sales kanske användes redan 1972, men den var inte policy då i varken OEC 2 (policy för hur man säljer till personer som redan har börjat ta del av Scientologi-tjänster) eller OEC 6 (policy för hur man säljer till nya personer).

Den kanske var en del av särskilda kurser, eller som del av särskilt hattningsmaterial för säljare, men detta tyder åtminstone på att betoningen av användningen av Big League Sales inte alls var lika stor 1972 som längre fram i tiden.

OEC 2 från 1991 innehåller 11 referenser till Big League Sales som förekommer i ett policy-brev ifrån 1975, ett från 1978, och i ED 236, och OEC 6 ifrån 1991 har med samma tre dokument.

Ett ED (Executive Directive) upphör att gälla ett år efter utfärdandet såvida det t.ex. inte utfärdas som policy igen.

Länkarna du skickar har med två referenser ifrån 1979 och 1987 om försäljning, varav den ifrån 1979 ingår i ett serie om 31 policybrev om marknadsföring ifrån mellan 20 augusti 1979 och 18 januari 1991.

Enligt egen bedömning är det mycket säkrare att utgå ifrån att material fram till 1973 faktiskt är skrivet att Ron, och risken är att material som tonar ned den tekniska sidan av ämnet för att istället betona hur man drar in pengar är skrivet av personer som har haft högst egennyttiga motiv och/eller en annan dold agenda.

Jag har för övrigt läst Big League Sales...materialet är väl inte så dåligt i sig självt, men den skulle behöva kombineras med ett förhållningssätt hos säljaren som är etiskt nog att se till att säljaren först och främst själv kan stå för produkten, och att den inte försöker sälja på någon något över dennes tillgångar.
Citera
2020-06-09, 17:31
Medlem
isasos avatar
Citat:
L Ron Hubbard ED INT 1974 ”Big League Sales”
https://tonyortega.org/2014/08/30/scientology-training-includes-how-to-physically-pull-cash-away-from-a-reluctant-patsy/

Följande är tillagt i utgåvan på Ortegas sida jämfört med utgåvorna i OEC 2 & 6 ifrån 1991:

Citat:
Cancels all LRH ED 159 Int Series

---

Reissued 22.10.82

---

BIG LEAGUE REGISTRATION POLICIES:

HCO PL 2 Nov 72R "Big league" Reg Series 1 (Revised and Reissued 1st Dec 72) USE OF SALESMANSHIP TECH AND SKILLS
HCO PL 1 Dec 72 "Big League" Reg Series 2 SALES DATA SHEET
HCO PL 1 Dec 72 "Big League" Reg Series 3 PROSPECTING AT THE CLOSE AND THE ADMIN INVOLVED
HCO PL 1 Dec 72 "Big League" Reg Series 4 SIGN-UP MADE SIMPLE
HCO PL 1 Dec 72 "Big League" Reg Series 5 HANDLING THE PUBLIC INDIVIDUAL, OFFER HIM A CHOIC
HCO PL 1 Dec 72 "Big League" Reg Series 6 Cancels HCO PL 26 Nov 71R THE PUBLIC POST REG POST SIMPLIFIED AND STREAMLINED
HCO PL 1 Dec 72 "Big League" Reg Series 7 Cancels HCO PL 26 Nov 71R "Public Reg Interview Admin" REGISTRATION CARDS, UTILIZATION OF
HCO PL 1 Dec 72 "Big League" Reg Series 8 THE "BIG LEAGUE" TRAINING OFFICER
HCO PL 1 Dec 72 "Big League" Reg Series 9 DUPLISTICKER-INFO PACK ASSEMBLY
BPL 1 Dec 72R "Big League" Reg Series 10R (HCO PL 1 Dec 72 Revised 2 June 74 and reissued as Board Pol Ltr) COMPETITIVE REGISTRATION COMMISSION SYSTEM
BPL 1 Dec 72R "Big League" Reg Series 13 HOW A REGISTRAR TALKS MONEY (Cancels "How the Cashier Goes Big League")

CHECKSHEET SERIES

BPL 5 Jul 74 Iss I TECHNIQUES OF SELLING - Checksheet 0 "Big League Sales Closing Techniques" Book
BPL 5 Jul 74 Iss IA LEARING HOW TO LEARN - Checksheet 1 "Applied Scholastics Study Manual"
BPL 5 Jul 74 Iss II THE KEY BASICS OF SELLING - Checksheet 2
BPL 5 Jul 74 Iss III CONFRONT AND COMMUNICATION TRAINING DRILLS - Checksheet 3
BPL 5 Jul 74 Iss IV CLOSING TECHNIQUES - Checksheet 4
BPL 5 Jul 74 Iss V PROSPECTING AT THE CLOSE - Checksheet 5
BPL 5 Jul 74 Iss VI PROSPECT BACKOUT - Checksheet 6
BPL 5 Jul 74 Iss VII BASIC MUSTS - Checksheet 7
BPL 5 Jul 74 Iss VIII CLOSING ERRORS AVIODANCE - Checksheet 8
BPL 5 Jul 74 Iss IX TAG-TEAM CLOSE - Checksheet 9
BPL 5 Jul 74 Iss X DOUBLE-TEAM CLOSE - Checksheet 10
BPL 5 Jul 74 Iss XI SHOW AND TELL - Checksheet 11
BPL 5 Jul 74 Iss XII BRICK OVERCOAT REMOVAL - Checksheet 12
BPL 5 Jul 74 Iss XIII BIG-LEAGUE GO-BUTTON - Checksheet 13
BPL 5 Jul 74 Iss XIV BUYERS TYPES CLOSING - Checksheet 14
BPL 5 Jul 74 Iss XV QUALIFYING THE PROSPECT - Checksheet 15
BPL 5 Jul 74 Iss XVI PROFESSIONAL CLOSING - Checksheet 16
BPL 5 Jul 74 Iss XVII HUBBARD PROFESSIONAL SALESMANSHIP COURSE CHECKSHEET (which is complete when all above checksheets are done as they are credited on it)

---

This is Board Policy Letter 5 July 74 Checksheet Zero. This is the first checksheet on the new Sales Course and

---

(per Board Policy Letter 1 Dec 72R Issue VIII Revised 2 June 74, Big League Registration Series 10R)

---

CSI:LRH:clb:bk:iw
Copyright (c) 1974, 1982
by L. Ron Hubbard
ALL RIGHTS RESERVED

---

Adopted as Official
Church policy by the

CHURCH OF SCIENTOLOGY
INTERNATIONAL

Vidare är "Professional Registration Course" ändrat till "full Big League Course" på tre ställen i Ortegas utgåva.

Citat:
Jag gjorde kursen dom hade i början på 1985 och kommer bara ihåg en mening; ”Om du vill bli av med din kund så sälj på honom någonting han inte behöver!”

Låter som ett effektivt sätt att ge Scientologin dåligt rykte och skrämma bort människor...
Citera
2020-06-09, 17:43
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Det är väldigt svårt att förstå varför folk klamrar sig fast vid scientologin som religion. För att man skall kunna göra det måste det till någon form av rationalisering eller förklaring, av typen, Hubbard hade rätt, men hans ädla budskap förstördes av onda människor i kyrkan.
Det är egentligen inte alls svårt att förstå om man varit med i kyrkan. Problemet är att man i början anser att man fått hjälp med något i livet, att man har blivit av med någon fobi, blivit mindre blyg, fått bättre minne, blivit mer utåtriktad och ansvarstagande, tycker att man förstår sig själv och andra bättre, mm. Sedan vet jag att vissa blivit av med allergier, gamla krämpor, slutat med droger, slutat vara kriminella och liknande. När man väl har börjat på det viset så är det svårt att sluta.
Citat:
Problemet för mig är att själva grundberättelsen med Xenu inte alls är trolig. Det fungerar kanske som en sci-fi film från 50-talet, men vem kan verkligen tro på det här med rymdflygplan, vulkaner och bodythetans. Som med alla religioner finns det väl heller inte något enda bevis på att det finns något som operating thetan eller cleared theta clear. Alla underverk man sägs kunna utföra verkar i verkligheten utsträcka sig till att man har lärt sig studieteknik.
Att se Xenu-berättelsen som ett problem är ett vanligt ”nybörjarfel” bland utomstående.
Det är ett logiskt fel därför att det inte finns någon som blivit scientolog efter att ha fått höra talas om Xenu-berättelsen.
Så här är det:
Den stora majoriteten av scientologer har aldrig ens hört talas om den historien och tror alltså av den anledningen inte heller på det. Och om de träffar någon på gatan som skulle påstå att scientologi skulle handla om en rymdkejsare som sprängde miljontals själar i vulkaner för miljontals år sedan så skulle de bara skratta åt ”dumheterna”.
När det gäller övriga scientologer som har hört talas om den historien så råder det delade meningar om dess sanningshalt, men de hårnackade anser att det inte spelar någon roll om det är sant eller inte, det är ändå inte själva ”händelsen” som det handlar om, utan det ”faktum” (som de anser det vara) att det finns miljontals utspridda ”själar” som det handlar om (de menar alltså att det inte spelar någon roll om de finns på grund av någon rymdkejsare eller inte – de finns). Själva auditeringen på den nivån inriktar sig alltså inte på händelsen som sådan, utan på "klusterfenomenet", och under auditeringen så spelar det alltså inte någon roll hur klusterfenomenet har uppstått – bara att det åtgärdas, vilket de anser att auditeringen gör.
De som inte vet vad de talar om hävdar bestämt att denna berättelse om Xenu skulle vara viktig inom scientologin, och vissa hävdar att det till och med ska vara en sorts skapelseberättelse. Det är bara missuppfattningar.
Citat:
Allt sammantaget gör det att jag har svårt att förstå hur några, som har blivit trötta på kyrkan, har ork att ändå tycka att det finns något i scientologin. Men det är väl som med meditation och sådant. De får en inre frid, och det är det viktigaste.
Särskilt de första nivåerna i auditeringen kan vara till mycket hjälp, vilket är själva fällan:
På den första graden (egentligen kallad grad 0) uppnår man förmågan att kunna kommunicera fritt och otvunget med vem som helst och om vad som helst.
På grad I tar man upp problem som man har fastnat i och man uppnår till slut förmågan att känna igen den verkliga källan till problem så att man kan åtgärda dem och de upphör att vara problem.
Grad II handlar om de missgärningar som en person har gjort. När en person bryter mot de seder och bruk som h@n har samtyckt till börjar personen känna att han måste undanhålla denna missgärning från andra, vilket gör att han börjar att dra sig undan eller sluta sig. Detta är orsaken till dåligt samvete och förbittring. En annan aspekt av situationen är att personen rättfärdigar det han gjorde fel ("han är ju ändå rätt trist", "det var rätt åt henne", "det var hans eget fel" osv) och till slut kan ett äktenskap gå i kras på grund av dessa rättfärdiganden. Slutresultatet av grad II är lättnad av denna samvetsbörda och ökad öppenhet och medmänsklighet.
Grad III handlar om upprördheter i det förflutna som man uppehåller sig vid och slutresultatet är frihet från tidigare upprördheter, med förhöjd förmåga att möta framtiden.
Grad IV handlar om att människans förmågor har en tendens att vara individuellt specialiserade. Man kan vara så inriktad på något att det kan vara nästan omöjligt att bryta ett vanemönster, och dessa fixerade tillstånd kan hindra en person från att uppnå sin fulla potential. Här inkluderas saker som man gör "av gammal vana" men som man egentligen bara fortsätter med därför att man inte vill erkänna att man gjorde fel från början (det kan vara något så enkelt som hur Hitler-mustaschen uppstod – en gång så rakade någon av för mycket av mustaschen och fortsatte sedan att raka sig så för att visa att det egentligen var avsiktligt från början). Förmågan att ta sig ur fixerade tillstånd och kunna att ta sig an nya saker är vad man uppnår på grad IV.
Sedan följer dianetikauditering till tillståndet Clear (fri från alla tidigare smärtsamma upplevelser som lagrats i det undermedvetna och inga nya smärtsamma upplevelser kommer längre att kunna lagras i det omedvetna).
För att sedan komma till Xenu-nivån så krävs att man lär sig soloauditera (auditera sig själv) och gör nivåerna OT I och OT II innan man först kommer i kontakt med Xenu på OT III. Vid det laget är man så indoktrinerad att det är svårt att dra sig ur. Lägg sedan till på det att man innan man drar sig ur först måste erkänna för sig själv att man haft fel om scientologin, och det är inte lätt efter att ha lagt ner flera år av sitt och flera hundra tusen/miljoner på scientologin.
Citera
2020-06-09, 17:55
Medlem
isasos avatar
Citat:

Min inställning: Hubbard hade mer rätt som enskild person än någon annan haft inom överblickbar historia, men hans verk bygger också på tidigare persons framsteg, och han nådde inte hela vägen. Hans ädla budskap blev kraftigt motarbetat och förvrängt av onda människor i och utanför kyrkan, men finnas fortfarande tillgängligt utanför kyrkan.

Citat:
Problemet för mig är att själva grundberättelsen med Xenu inte alls är trolig. Det fungerar kanske som en sci-fi film från 50-talet, men vem kan verkligen tro på det här med rymdflygplan, vulkaner och bodythetans.

Detta är inte Scientologins grundberättelse...det beskrivs ibland offentligt att detta är det, och sannolikt ofta så av personer som inte nödvändigt har Scientologins bästa för ögonen eller som huvudsakligen själva har tagit del av relativt ytliga redogörelser...i Scientologin är det ofta fokus på det steg som är rimligt att ta därifrån personen befinner sig just nu, och sedan får denne ta ställning till om nästa steg verkar vettigt efter att ha gjort det första steget, och så vidare...

Citat:
Som med alla religioner finns det väl heller inte något enda bevis på att det finns något som operating thetan eller cleared theta clear.

Cleared theta clear får det nog definitionsmässigt aldrig sägas ha gjorts anspråk på att detta går att uppnå i dagsläget i Scientologin, även om tillståndet i bästa fall skulle kunna gå att uppnå någon gång i framtiden. Operating thetan har bara uppnåtts delvis eller i ett begränsat stadium, men detta är verkligen ingen dålig prestation jämfört med vad som hade uppnåtts innan.

Citat:
Alla underverk man sägs kunna utföra verkar i verkligheten utsträcka sig till att man har lärt sig studieteknik.

Är du fortfarande intresserad skulle du kunna försöka söka på "free zone scientology success stories" eller "independent scientology success stories" och lägga fokus på berättelser före OT III (d.v.s. t.ex. "Grade 0", "Grade I", "Grade II", "Grade III", "Grade IV", "CLEAR", "OT I" och "OT II"

Citat:
Ja, och hur kan man ha en kyrka som mest verkar gå ut på att skänka pengar. Om jag minns rätt kunde man skänka en miljon dollar rätt av, få ett fint diplom, och få skaka hand med Miscavige. Nog för att en kyrka behöver pengar, men där måste det finnas en genomlyslighet, så att de troende vet att pengarna används på rätt sätt.

Ur Scientologins policy:

Citat:
SOLVE IT WITH SCIENTOLOGY

If the Org slumps: Don't engage in "fund raising" or "selling postcards" orborrowing money.

Just make more income with Scientology.

It's a sign of very poor management to seek extraordinary solutions for finance outside Scientology. It has always failed.

For Orgs as for pcs "Solve It With Scientology".

Every time I myself have sought to solve finance or personnel in other ways than Scientology I have lost out. So I can tell you from experience that Org solvency lies in More Scientology, not patented combs or fund raising Barbecues.

(HCO Policy Letter of 24 February 1964 Urgent - Org Programming)

Att Scientologi-kyrkan ber om donationer betyder att de antingen inte kan policy eller att de medvetet inte följer policy.

Att medlemmar inom kyrkan går med på att donera pengar tyder på att de inte är medvetna om denna aspekt av policy, eller att de är ok med att kyrkan frångår policy.

Citat:
Ja, och så alla skräckberättelser då inifrån en kult. Det måste väl gå att bygga samfund som inte beter sig på det sättet. Man måste kunna få vara troende och samtidigt få vara fri att ta del av resten av samhället.

Här rör det sig ofta om faktiska övergrepp som jag är övertygad om att alla verkliga scientologer som känner till detta skulle vilja få ett slut på förekomsten av sådana företeelser.

Ett policy-brev ifrån 1965 som listar 36 olika åtgärder för att lösa etik-problem inom Scientologin avslutar listan med detta:

Citat:
"Note that none of it carries any physical punishment or detention."

(HCO POLICY LETTER OF 29 APRIL 1965 Issue III - ETHICS RFVIEW)

Citat:

Övertygade Scientologer anser sannolikt att Scientologin förbättrar tillstånd hos dem själva och deras omgivning. Detta exemplifieras på ett relativt lättillgängligt sätt i beskrivningarna av Scientologi-graderna 0 till IV, men behövs det finnas det andra infallsvinklar som är möjliga redan innan Graderna.

Angående frid heter den högsta punkten på Scientologins s.k. emotionella tonskala "Serenity of Beingness", så detta skulle helt klart gå att koppla till inre frid.
Senast redigerad av isaso 2020-06-09 kl. 18:28. Anledning: Smeso hade redan postat på delvis samma tema, så ändrar lite, men låter huvuddelen stå kvar...
Citera
2020-06-09, 21:25
Medlem
Isaso svarade på;

Citat:

Isaso: Här rör det sig ofta om faktiska övergrepp som jag är övertygad om att alla verkliga scientologer som känner till detta skulle vilja få ett slut på förekomsten av sådana företeelser.Ett policy-brev ifrån 1965 som listar 36 olika åtgärder för att lösa etik-problem inom Scientologin avslutar listan med detta:

Citat: "Note that none of it carries any physical punishment or detention."
(HCO POLICY LETTER OF 29 APRIL 1965 Issue III - ETHICS RFVIEW)

Du är naiv!
Vad säger du om policy från 1968 “give him a ‘too gruesome’.”?
https://leavingscientology.wordpress.com/2010/05/14/too-gruesome/

Och detta policy sprider sig till Sant Hill 1967 – 1968!

Turning Willingness to Despair, Was it under LRH orders? Who knows? We were told it was.
https://www.scientology-cult.com/turning-willingness-to-despair.html

Jesse Prince vittnar om att David Miscavige med flera spottar i ansiktet och spöar upp David Mayo och John Aczel på L. Ron Hubbards order!
https://markrathbun.blog/2010/11/02/worse-than-fair-game/#comment-72406

Domaren i High Court of London tycker att det ovanstående som hände i San Fransisco 1982 påminner honom om Hitler och hans hantlangares räder!
http://www.xenu.net/archive/audit/missions.html

Det finns väldigt mycket mer!
Citera
2020-06-09, 21:35
Medlem
Domaren ovan Mr Justice Latey avkunnar en dom här 1984 vad tycker du den?
http://www.xenu.net/archive/audit/latey.html
Citera
2020-06-09, 23:21
Medlem
isasos avatar
Citat:
This was written in 1968, the year that “overboards” were instituted on the ship. And chain locker imprisonment. And cleaning out the bilges. Too gruesome.

Later that same year, LRH wrote, in HCO PL 4 October 68, “Ethics Presence,” “Men will keep the accounts straight only because you can muster bayonets to enforce that they do.”

I don’t know what LRH was running into that caused him to write such things. But they did set the tone for the Sea Org in 1968 – and thereafter.

Det som han körde in i var OT 3.

Jag menar inte nödvändigtvis att Geoffrey C. Filbert som skrivit boken Excalibur Revisited - The Akashic Book of Truth hade rätt hela vägen eller att han/den boken är felfri, men han lyckas ändå fånga en hel del av var det gick utför med Hubbard, Scientologin och Scientologi-kyrkan.

Min utgångspunkt är att lära av misstagen och använda det som är användbart inom den Fria zonen eller en eventuell reformerad Scientologi-kyrka. Att det som var ruttet med Hubbard kommer ut är helt ok, så länge som man fortfarande kan se att det faktiskt fanns och finns någonting användbart inom Scientologin.

Citat:
If the pc has any trouble doing these things, it is wise to do more OT 3. Perhaps a profound reason that the churches have been held back so severely in their putting people up through OT 3 processing is that the releasing of these particular spirits, which have not been cleared by a properly-done lower bridge being put in on them, is just the action of putting more crazy people into the environment. That is an unethical thing to do, and an overt of magnitude if one believes in such things.

The only ethical way to audit people is to do all of it, or none of it, for once a case is started it is going to run off. If they do not run it all off with you, they are going to run it off on their neighbours and everyone else in the environment until it is complete. So, a lot of these people that got started on their cases, should not have, for they are going to complete it on the environment. The point I am making here is that to prematurely wake up crazy beings and release them into the environment in that state serves very little service to mankind. It may be freeing the individual, but it can ruin a group. Such activity is one of the many ways that society has gone crazy in the past, and thus you will note public reluctance on this line of activity. They instinctively abhor rotten technology in exorcism, as their engrams on it are not pretty. As an auditor you should note the composite phenomena, aspects, and character of individuals.

This OT 3 Incident was discovered by Hubbard in 1967, and by another individual in 1956. Neither recorded it under any copyright; both just ran it. Hubbard was informed of it in 1956, but dismissed it as "impossible", as most of the fools of planet earth do to this day. It is taking all the other determinism's out of one's space, and thus one gets a restoration of self determinism.

Citat:
The history of Scientology starts around 1954 and grew to its height in 1977 as far as numbers and cash flow. The actual evolution of the technology of Scientology seemed to zenith somewhere around 1972 1974 with nothing new being introduced after that of substance or consequence.

So, that is the truthful history of Scientology, Dianetics and L. Ron Hubbard.

It actually reached its peak as far as overall activity around 1974, if you are measuring its activity by either the number of people, quantity of students studying or quantity of people being counselled. It declined from 1974 to present. The reasons for its decline are: (1) the continued friction with various governments, (2) bad public relations, (3) not keeping its promises it had made to its practitioners, (4) heavy handed, incorrect, internal judicial actions against people within and outside the church, (5) excessive emphasis on the Sea Org itself as a senior management structure, (6) medieval administration, (7) very little interest on the development or encouragement of people studying the religion of Scientology and (8) not knowing or having the correct technology.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in