2020-06-09, 22:14
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Alla journalister i TV verkar vara inne på SE och ingen annan. Hur förklarar de att han kunde veta att Palme skulle komma just där och hur kunde han rent tekniskt skjuta Palme och sedan stanna kvar på mordplatsen?
Motivet verkar ingen heller reflektera över. Visst, han gillade inte Palme, men det gjorde inte halva Sverige heller.
Är det SE som kommer presenteras har KP en hel del att förklara.

Jo det verkar lägst odds att det är just han. Vore ju lite trevligt om det kom något helt nytt. Det som talar emot Skandiamannen är ju att han förmodligen skulle ha erkänt mordet. Han gillade ju att stå i centrum. Förvisso kan självmordet varit ett misstag och han planerade för att avslöja sig. Men svårt att tänka sig att han skulle väntat så länge.
Citera
2020-06-09, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nobbens
Undrar jag om det inte kommer att lösas med samma metod som Linköpingsmordet har lösts och att det inte är någon tillfällighet att lösningarna kommer slag i slag som på så sätt stärker varandra - nu blev det ju också ännu bättre än polisen kunnat räkna med iom erkännandet

Ja det lutar åt det, dna forskningen har gjort stora framsteg. Man har fått fram ett dna man anser är mördarens. Genom att sen köra det i alla register man har kommit över har man fått en träff, inget träff på gärningsmannen men en träff på någon som är släkt med mördaren. Man har från det byggt en indiciekedja. Inget som skulle hålla i rättegång men Peterson kommer anse att det är uppklarat. Sen lär nog inte alla hålla med om att det är dna från mördaren.

https://www.youtube.com/watch?v=K9UE5qI_PwQ
Senast redigerad av solvindarfriska 2020-06-09 kl. 22:17.
Citera
2020-06-09, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leading
Jag ställer mig in i detta led.
De kan påvisa allt, utom det avgörande slutliga.
I detta fallet är det bra nog. Om alla man kan påvisa någon inblandning är avlidna så kommer man inte längre.
Citera
2020-06-09, 22:16
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Lite samma med samtalet med Bergström ö h t. Varför ringa honom om han är GM?

Han vill ha kontroll och fakta. Det är inte första gången en mördare agerar liknande.
Citera
2020-06-09, 22:19
Medlem
spacesubs avatar
Vilket liv det kommer bli på landets psykosavdelningar i morgon. När alla patienter med vanföreställningar står där illusionslösa.
Citera
2020-06-09, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo det verkar lägst odds att det är just han. Vore ju lite trevligt om det kom något helt nytt. Det som talar emot Skandiamannen är ju att han förmodligen skulle ha erkänt mordet. Han gillade ju att stå i centrum. Förvisso kan självmordet varit ett misstag och han planerade för att avslöja sig. Men svårt att tänka sig att han skulle väntat så länge.

Jag tror att den viktiga variabeln i detta mord är Skandiamannen själv, som ingen förstår.
GW avfärdar honom för att han är för konstig. "Inte den rätta typen"
Men GW vet ju inte vad som försiggår i hans huvud.

Det är väl just snarare att SE är den märkliga typen, en typ som ingen hittils har förstått sig på.
Inombords fanns det nog en hel del obehagliga känslor att tampas med.
Citera
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Nu tänker du ju bakvänt. Det var ju inte bestämt i förväg att OP skulle dö kl 23:21:30 (eller vad klockan nu var; tidpunkten är ju en efterhandskonstruktion baserat på larmtider etc. Så säker man kan vara utan att ha haft en tidtagare på plats).

Tidpunkten för mordet blir det den blir eftersom mordet skedde då. Då blir det inget tal om att "hinna". Går det att bevisa att en misstänkt fanns i omedelbar närhet, hyfsat inom tidsramen och med bevisad tillgång till vapnet som OP bevisligen sköts med... Ja då är allt annat rätt ointressant. Alla spekulationer om orimligt, inte rätt typ etc, etc.

Jag tänker inte på någon speciell tidpunkt. Men du kan inte komma ifrån att hade SE kommit ut en minut senare hade han missat Palme.
Eller menar du att det bara var en slump att han råkade gå ut genom dörren och där kom paret Palme? Oj, då skjuter jag honom.
Citera
Medlem
FurirRevaers avatar
Varför måste han veta det för att bli en mördare? Den enklaste förklaringen (om SE bevisligen kan bindas vid mordet) är väl den att han går ut från Skandia och går gatan norrut, inte söderut. Han passerar makarna Palme och känner igen dom, vänder och går ikapp. Kanske för att säga något, oklart vad. Han säger ju själv i en artikel att mördaren kanske är star-struck och vill hälsa eller nåt för att kunna säga att han träffat statsministern.

Så blir det inte. Nåt tramsigt om att mördaren kan ha känt sig avvisad och kränkt kan ha räckt. Är då den här kränkta personen beväpnad kan det ju bli tråkig stämning.

Sådant har hänt förr och händer numera också. Människor som upplever sig kränkta tar till det de har för att ge igen, nävarna, kniv men också skjutvapen. Våldsbrott är torftiga, tråkiga och triviala. Det finns inget storartat, bara tragik och misär.

Därmed inte sagt att jag utesluter någon sorts konspiration men då är troligtvis inte SE inblandad. Men osvuret är nog bäst, imorrn bitti vet vi vad som presenteras och vi lär nog fortsätta spekulera och argumentera.
Citat:
Ursprungligen postat av clandeztino
Men att makarna Palme passerar förbi Skandiahuset exakt när Skandiamannen går därifrån är ju ändå ett sammanträffande oavsett om detta sammanträffande ägt rum 21:23:30 eller 23:23:30. Och om Skandiamannen går ut från Skandiahuset eftersom makarna Palme går förbi just då så är frågan hur han kan veta det.
Citera
Medlem
vinbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clandeztino
Började det inte med uppgifterna om att de hittat mordvapnet? Två av vapenhandlarens vapen har inte lämnats tillbaka sedan de lämnades in för provskjutning hösten 2017.

Jag vet pinsamt lite om dessa två vapens öde. Stämmer det att de inte lämnats tillbaka? Varför behölls båda vapnen när det uppenbarligen bara finns ett mordvapen? Kan det finnas andra godtagabara skäl till att vapnen behölls än mördarkoppling, om de nu ännu inte lämnats tillbaka?
Citera
2020-06-09, 22:22
Medlem
midvintermorkers avatar
https://www.inblick.se/nyheter/2020/06/05/sovjet-l%C3%A5g-bakom-palme-mordet

Kan det vara så att Holmér trots allt hade rätt?
Citera
2020-06-09, 22:24
Medlem
Är det vapensamlarens vapen som är mordvapnet så pekar ju det emot vapensamlaren i första hand.
Han var ju dessutom direktör inom massaindustrin,och hade ett stort umgänge.
Att singla ut Stig Engström utifrån detta är alldeles för magert.Enda skälet till det är ju att SE vinglar ut från Skandia precis i tid..eller inte i tid alls..för att precis hinna fram till Dekorima.

Det måste bevisas något utöver detta..om inte så kommer utpekandet av SE att till slut gå samma väg som utpekandet av CP.

Det måste väl för tusan de flesta inse?
Citera
2020-06-09, 22:25
Medlem
FurirRevaers avatar
Om det är han så är det precis så. Presenterar KP trovärdig bevisning att SE mördat OP är det högst troligt att det är så det gått till.
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Jag tänker inte på någon speciell tidpunkt. Men du kan inte komma ifrån att hade SE kommit ut en minut senare hade han missat Palme.
Eller menar du att det bara var en slump att han råkade gå ut genom dörren och där kom paret Palme? Oj, då skjuter jag honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in