Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-06-08, 11:06
Medlem
Roddarens avatar
Att Sydafrikaspåret skulle vara långsökt är ren rappakalja. Palme försåg ANC med halva deras budget och gav med konferenser m.m en legitimitet till organisationen som ingen annan gjorde. Att påstå att Palme vad en dödsfiende till Sydafrikanska regimen får väl ses som en understatement utan dess like. Vi skall också komma ihåg att SA agerat i Europa vid flera tillfällen genom sitt "Long reach"-program
Citera
2020-06-08, 11:15
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 415brushan
Snarare är det Mossad som är beställaren och detta kommer vi aldrig vilja blotta.
Jag tror att Sverige vet detta redan men skulle man våga blotta beställaren? Sen då?

Ponera att man publicerar bevis att det var Israel som gjort detta (pga Palmes relation till Palestina), skulle man våga ta ut rätten mot Israel? Vill man öppet skära sig med världens mest inflytelserika stat?

Jag tror att man redan vet detta. Man har vetat det länge men nu vet man alltså inte hur man ska kringgå detta. Vad ska man skylla på istället?

Är nog snarare det allt handlar om.
Mossad och SA hade ju ett intimt samarbete på denna tid där bla test av stridsgas på svarta ingick, för att inte tala om the bomb.
Citera
2020-06-08, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Undrar om Stefan Löfven fick vara med eller inte?
Löfven ställde väl in mötet pga corona? Det var den officiella förklaringen iallafall
Citera
2020-06-08, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av derfilo999
Löfven ställde väl in mötet pga corona? Det var den officiella förklaringen iallafall

Ja, eller? Utredarna åkte tydligen oavsett Corona. Det händer att statsmän inte är helt sanningsenliga med sina resplaner pga säkerhetsskäl.
Citera
2020-06-08, 11:35
Medlem
Den förre moderatledaren Ulf Adelsohn skriver i sin memoarbok att han blir uppringd av Palmes efterträdare, Ingvar Carlsson och att denne säger till honom:

– När nu detta har hänt hade det varit bättre om det varit en enstaka vettvilling. Men det verkar vara mycket väl planerat lång tid i förväg. Det är ett tecken på att det finns en grupp som inte drar sig för något för att skada det svenska samhället!

https://sanningskommissionen.com/spar/skytteforeningen/
Senast redigerad av ossmond 2020-06-08 kl. 11:46. Anledning: felaktig länk
Citera
2020-06-08, 11:38
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Hej Ben, förlåt men kan du förtydliga lite mer om detta om du orkar?

Det handlar om att Theutenberg menar att problemet ligger i entouraget
runt Palme och inte primärt hos Palme själv. Trots att Palme hade fronderat
mot USA på olika sätt så skulle han enligt Theutenberg ändå hålla
fast vid avtalet från 1963.

Mötet 1971 där Elmér, Holmér och Palme var inne på att dra ner
på utbytet med CIA och öka utbytet med KGB är svårtolkat.
Palme hade begärt en lista från SÄPO med alla CIA-agenter
i Stockholm. Han fick en lista med alla agenter, där en bekant
till honom, professor P, fanns listad som KGB-agent. Mötet
avbröts abrupt och inget mer hände.

Theutenberg kan kanske klarlägga allt detta i sin bok.
Citera
2020-06-08, 11:38
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Det finns inte utrymme i svensk rättsordning för immunitet för mord.

Om SA's u-tjänster är inblandad på något sätt i MOP ligger det i farans riktning att svensk u-tjänst militär/polisiär också är delaktiga. Intressant.

Regeringsformen:
Dispens och nåd
8 § Regeringen får medge undantag från föreskrifter i förordningar eller från bestämmelser som har meddelats med stöd av beslut av regeringen, om inte annat följer av lag eller beslut om utgiftsanslag. Lag (2010:1408).

9 § Regeringen får genom nåd efterge eller mildra en brottspåföljd eller en annan sådan rättsverkan av brott samt efterge eller mildra ett annat liknande ingrepp som avser enskildas person eller egendom och som har beslutats av en myndighet.

Om det finns synnerliga skäl, får regeringen besluta att vidare åtgärder för att utreda eller lagföra en brottslig gärning inte ska vidtas. Lag (2010:1408).
https://lagen.nu/1974:152#K12R5

Gissar du bara i dessa frågor, eller har jag fel i hur jag läser lagarna? Det är andra gången på kort tid du blir motbevisad med hänvisning till konkreta paragrafer.
Citera
2020-06-08, 11:41
Medlem
hehehos avatar
gunnar walls blogg (förkortat)

Special för denna blogg: Craig Williamson om misstankarna mot Sydafrika

Craig Williamson, apartheidregimens ”superspion” i dag. FOTO: Privat
VAR DET SYDAFRIKA som låg bakom Palmemordet – och är det något sådant Krister Petersson kommer att avslöja på onsdag? Det finns uppgifter som tyder på det.

En helt central figur i hypoteserna om ett sydafrikanskt mordscenario är apartheidregimens ”superspion” Craig Williamson. Han kom tidigt att pekas ut som hjärnan bakom en sådan operation.

Williamson förekommer också i Anders Hasselbohms artikel här på bloggen om tecken på att det fanns en sydafrikansk attentatsplan mot Olof Palme ett halvår före den svenske statsministerns död, i samband med att Olof och Lisbeth besökte Kreta i september 1985.

Jag har de senaste dagarna fått kontakt med Craig Williamson och ställt frågor till honom, både kring onsdagens kommande presskonferens och kring vad som hände på Kreta.

FAKTA: Craig Williamson
Craig Williamson växte upp i Johannesburg och rekryterades tidigt till den sydafrikanska polisen. Han inledde sin karriär med att infiltrera vänstersinnade studentorganisationer.

Hans första stora framgång var när han lyckades infiltrera anti-apartheidorganisationen IUEF i Genève. IUEF finansierades till stor del med svenska statsbidrag. Han presenterade sig under denna tid som en flykting från apartheidregimen och fick långtgående inblick i motståndsaktiviteterna mot rasistväldet.

När han avslöjades återvände han till Sydafrika och gjorde karriär inom säkerhets- och underrättelsevärlden. Han var den som gav order om brevbombsmordet på Ruth First, en framstående anti-apartheidaktivist som också var personlig vän till Olof Palme.

Williamson låg också bakom ett annat brevbombsattentat, ett som dödade en annan motståndare mot apartheid, Jeanette Schoon, och hennes sexåriga dotter. För dessa dåd beviljades han amnesti efter apartheidregimens fall.

En av dem som inte beviljades amnesti var Eugene de Kock, en av cheferna inom apartheidregimens säkerhetstjänst. I en rättegång 1996 hävdade de Kock att Sydafrika låg bakom Palmemordet och nämnde särskilt Craig Williamson. Hittills har det dock inte kommit fram några bevis för de Kocks påståenden.

Här är mina frågor till Craig Williamson och hans svar.

• Tror du det är möjligt att sydafrikanska myndigheter kan vara involverade i att lämna ut information som kan ge stöd åt en lösning som Krister Petersson kommer att presentera?

”Jag hörde att Petersson planerar ett stort avslöjande och jag är mycket intresserad av att höra hans teori. Om han skulle ha gjort några förfrågningar, officiella eller inofficiella, här i Sydafrika så är det troligt att jag skulle ha hört något och det har jag inte. Jag är av uppfattningen att vinkeln med sydafrikaner som misstänkta troligen avsiktligt fördes in i utredningen antingen som en avledningsmanöver eller som en sorts hämnd.”

• Kan du utveckla dina tankar på en punkten?

”Jag har undrat över varför vi – och jag – kom att bli indragna i saken. Sådana påståenden kom mycket tidigt, och som det verkar kom de från underrättelsekällor i Storbritannien. Och jag drog slutsatsen att eftersom underrättelseagenter ofta ‘grumlar vattnet’ för att blanda bort korten eller avleda uppmärksamheten från något så var detta en möjlig förklaring. Den brittiska kopplingen fick mig dock att överväga att det här kunde vara någon sorts bestraffning för våra operationer mot ANC och det sydafrikanska kommunistpartiet i Storbritannien och Europa. Det kunde helt enkelt vara ett försök att få oss att avbryta vår verksamhet.”

Craig Williamsons påstående om att det kommit in tips från Storbritannien om Palmemordet är obestridligen riktigt. Generalsekreteraren i Civilförsvarsförbundet Karl-Gunnar Bäck blev ett par dagar efter Palmemordet uppringd av en av sina bekanta i England, en person som fungerat som källa till Bäck när denne var Londonkorrespondent för Aftonbladet. Lars Borgnäs berättar om detta i sin bok En iskall vind drog genom Sverige (sid 377-378). Där framgår också att Bäcks källa hade ”goda kontakter inom den engelska säkerhetstjänsten”.

Källans uppgifter gick ut på att mordet utförts av sydafrikansk säkerhetstjänst i samarbete med svenska affärsmän och en svensk man med anknytning till Säpo.

Det mest anmärkningsvärda med detta tips var kanske att det fastnade på vägen. Karl-Gunnar Bäck talade in sina uppgifter på ett band och lämnade via ombud in bandet till Säpo i Uppsala. Där försvann det. Uppgifterna nådde Palmeutredningen först sju år senare sedan Bäck upprepat sin berättelse i ett TV-reportage.

Åter till Williamson:

• Ska jag förstå dig som att du menar att i princip skulle agenter i Storbritannien eller på annat håll fortfarande kunna vara inblandade i att i eget intresse sprida falska anklagelser?

”Jag vet inget om vad som hänt på senare tid, men definitivt den första tipsningen om saken. När ryktet en gång startat fick det ett eget liv. Senare uppmuntrades det också av några tidigare funktionärer i den sydafrikanska underrättelsevärlden som fick bra betalt för att ”undersöka” och som förfalskade dokument och så vidare.”

Williamson tillägger att han till exempel syftar på den före detta sydafrikanske agenten Riaan Stander som han karakteriserar som ”inte något annat än en bedragare” – en uppfattning som i dag framstår som okontroversiell.

• Du nämnde att personer som tidigare varit agenter åt apartheidregimen fick betalt för att ‘undersöka’ – syftar du på nyhetsmedier eller på andra krafter?

”Någon i Sverige finansierade operationen och betalade en hel del pengar för den.”

• Syftar du på den svenske affärsmannen Kent Ajland? (Denne samarbetade med den tidigare rikskriminalchefen Tommy Lindström för att samla in uppgifter om att Sydafrika låg bakom Palmemordet och satsade egna pengar i projektet. Men det slutade med att dåvarande spaningsledaren Stig Edqvist kom till slutsatsen att Tommy Lindström blivit utsatt för ett underrättelsebedrägeri, se Mordgåtan Olof Palme sid 63-66.)

”Möjligen, jag har inte namnet till hands.”

Ovanstående frågor ställde jag för några dagar sedan. Efter publiceringen av Anders Hasselbohms uppgifter som pekade på ett planerat attentat mot Olof Palme på Kreta i september 1985 har jag återkommit med nya frågor.

Hasselbohm har kunnat redovisa att Lisbeth Palme fruktade för sin makes liv under besöket på Kreta. Och artikeln innehåller även dokumentation som pekar på sydafrikansk agentverksamhet på Kreta just i september 1985.

I sin artikel nämner Anders Hasselbohm John Edwards, agent för den brittiska underrättelsetjänsten MI6. Edwards var, skriver Anders Hasselbohm, den person som lämnade uppgifter till svenska socialdemokrater om det planerade attentatet mot Palme. Var det honom Williamson syftade på när han anklagade underrrättelsekretsar i Storbritannien för att peka ut Sydafrika för Palmemordet? Jag ställer frågan till den tidigare ”superspionen” och Williamson svarar.

”Jag vet ingenting om den där figuren Edwards. Men det passar ihop med vad jag hörde om de tidiga rapporterna till Sverige om vår påstådda inblandning.”

Anders Hasselbohm kunde i sin artikel redovisa att två sydafrikanska agenter som jobbade för Williamson, John och Patricia Adam, besökt Kreta i september 1985, samma månad som Olof och Lisbeth Palme var där. John Adam har dessutom vid ett tillfälle uppgett att någon gång under 1985 hade han och hans hustru seglat tillsammans med Williamson från Kreta till grekiska fastlandet.

Jag frågade Williamson om han hade några kommentarer till detta.

”Jag var själv aldrig på Kreta i tjänsten. Däremot reste jag dit 1984 eller 1985 med min båt som jag hade placerad i Medelhavet och jag tror att Trish och John följde med mig under en del av resan. Jag vet inget om andra resor de kan ha gjort till Kreta.”

Craig Williamson fortsätter alltså, precis som tidigare, att avvisa alla påståenden om att den regim han arbetade för skulle ligga bakom mordet på Olof Palme. Och att det ändå återkommer envisa uppgifter om Sydafrikaspåret avfärdar han som ”desinformation”.
Citera
2020-06-08, 11:42
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ossmond
Den förre moderatledaren Ulf Adelsohn skriver i sin memoarbok att han blir uppringd av Palmes efterträdare, Ingvar Carlsson och att denne säger till honom:

– När nu detta har hänt hade det varit bättre om det varit en enstaka vettvilling. Men det verkar vara mycket väl planerat lång tid i förväg. Det är ett tecken på att det finns en grupp som inte drar sig för något för att skada det svenska samhället!

http://proletaren.se/inrikes/hittar-...skytteforening

Lägger KP fram en konspiration på onsdag så är Ingvar Carlsson inte den enda som har mycket att förklara. Fortsättning följer.
Citera
2020-06-08, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ossmond

http://proletaren.se/inrikes/hittar-...skytteforening
Och det sade alltså en viss IC...han som åtta och ett halvt år senare agerade mycket märkligt efter Estoniakatastrofen, bidrog till Mörkläggning i stället för till Klarläggning.
Och på så sätt åsamkade det Svenska Samhället en stor o långvarig skada .
Snacka om hippokrater!!!
Citera
2020-06-08, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Regeringsformen:
Dispens och nåd
8 § Regeringen får medge undantag från föreskrifter i förordningar eller från bestämmelser som har meddelats med stöd av beslut av regeringen, om inte annat följer av lag eller beslut om utgiftsanslag. Lag (2010:1408).

9 § Regeringen får genom nåd efterge eller mildra en brottspåföljd eller en annan sådan rättsverkan av brott samt efterge eller mildra ett annat liknande ingrepp som avser enskildas person eller egendom och som har beslutats av en myndighet.

Om det finns synnerliga skäl, får regeringen besluta att vidare åtgärder för att utreda eller lagföra en brottslig gärning inte ska vidtas. Lag (2010:1408).
https://lagen.nu/1974:152#K12R5

Gissar du bara i dessa frågor, eller har jag fel i hur jag läser lagarna? Det är andra gången på kort tid du blir motbevisad med hänvisning till konkreta paragrafer.

Det är inte immunitet. Regeringen kan benåda och sedan besluta att vidare åtgärder såsom lagföringen inte ska vidtas. Det förutsätter att lagföring redan skett.

Nej, du har ingen gång motbevisat mig. Jag kommer att gå igenom gällande lagstiftning och ge dig svar men du står inte högt på min to do-lista.
Citera
2020-06-08, 11:45
Medlem
Hittade denna,
https://theutenberg.wordpress.com/6-lankar/

Är Theutenbergs vinkel att Sovjet mördade Palme i sin kommande bok eller vad är detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in