2020-06-09, 16:03
Moderator
OYs avatar
Expressen citat;

– Det går inte att beskriva en mer rättskaffens människa, säger dottern som står fast vid att pappan inte har något med mordet att göra.

Angående vapensamlaren.

Alvar L. dotter visste inte heller vad hennes pappa sysslade med i det fördolda.

Vad hette vapensamlaren, vad hette vd;n för boardfabriken i Pilgrimstad?
Citera
2020-06-09, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Magoo21
Tycker att Daniel Suhonen är en riktig pajas som går ut och läcker att de har hittat mordvapnet. Om Palmegruppen hittat vapnet efter några års hårt arbete så kommer en pajaspolitiker och tar uppmärksamheten från de.

Ja sånt är riktigt fult.
Citera
2020-06-09, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja, skit i resten vi blir ändå inte överens.
Jag är bara så trött på slentrianmässiga beskyllningar av "lögner"..
Lögnare ska ha skit och mördare ska sättas dit, men lite mer torrt på fötterna måste man ha.

?
SvD och Aftenposten hade ett nära samarbete, så jag ser det som en självklarhet att SE's namn kom därifrån. (Och som jag tror tidigt lördag morgon)

Så... ljög SE om detta eller inte? Vart är din påstådda lögn?!

Är det då som jag gav på förslag..
- Man ringde INTE från Olso
- SE ljög för Bergström om detta
- Och för att rätta upp sin lögn, så ringer SE Aftenposten senare på lördagen?

Tycker det här är rätt ointressant faktiskt. Engströms kan tala sanning om detta och ändå vara GM. Han kan vara oskyldig och ändå ljuga om detta. Kuriöst på det stora hela.

Det man kan undra möjligtvis är väl hur detta skulle peka mot honom som GM. Vad tjänar han på att ljuga här?

Lite samma med samtalet med Bergström ö h t. Varför ringa honom om han är GM?
Citera
2020-06-09, 16:07
Medlem
Hittar inte inlägget boboslacke men ville bara skriva att jag tycker det är viktigt att det finns såna som er som tröskar vidare i viktiga frågor när det är på väg åt fel håll.

Jag känner inte er och kan inte bakgrunden men gissar att det varit en enorm uppförsbacke i OP mordet.

Jag vet att jallai vart och nosat på ubåtarna så ni får gärna ta tag i det härnäst om ni får tråkigt
Citera
2020-06-09, 16:10
Medlem
Krakems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOP-intresserad
Nja. Sist och slutligen är det ganska lätt för Löfvén att sitta i en studio och spekulera kring Skandiamannen (om det blir han som utpekas, vilket jag tror). Sin tidigare CP-tro kan han lätt avfärda med att äh, det var vad jag trodde då -- Lisbeth sa så, expertisen (Silbersky, Borgström m.fl.) sa så. Nu vet vi bättre.

Edit: slagfel

Och göra bort sig så? Inte en chans. Han och partiet har tvärsäkert gått på LP’s linje så till syvende og sist blir det för mycket prestigeförlust att i direktsändning plötligt ändra sig ställd inför ”bevis”.

CP som mördare har i princip varit partilinjen i över 30 år.
Senast redigerad av Krakem 2020-06-09 kl. 16:13.
Citera
2020-06-09, 16:16
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag vet inte om du bara hoppar över att lösa delat av inläggen, men poängen är att SE inte äger ett vapen. Vad du beskriver är att vapensamlaren närmast permanent skulle ha lånat ut ett av sina vapen till SE. Låter det rimligt från dotterns beskrivning?

Om det hela är en konspiration så kommer det att vara gott om frågetecken i morgon. T.ex.: om SE vet att han skall ut och skjuta OP, varför stämplar han ut 1-2 minuter innan LOP passerar? Och stannar och pratar semester med HO på vägen ut? Låter det rimligt?

Vad mer är, han fick i så fall tillbaka vapnet efter mordet men behöll det och sålde det på auktion, rimligen vetandes att det var mordvapnet. Låter det rimligt?

Vad gäller vikt på SW357 med 6” pipa... läs.

Edit: såg just i Expressen att det var dottern som sålde vapensamlingen 2016. Fortfarande osannolikt att han skulle behållt mordvapnet hemma tänker jag.

Dotterns beskrivning är irrelevant, alla har ett offentligt liv, ett privat liv och ett hemligt liv. Du är naiv om du tror att alla som har en anknytning till hemligtjänster eller sysslar med hemliga saker berättar det för sina barn, det står inte stämplat i pannan på dom vad de sysslar med i lönndom, använd insidan om du tvunget måste stångas med mig, det gör mindre ont.

Vi vet inte vem som stämplade ut SE, inte heller om han pratade med HO, utgångspunkterna för ditt resonemang är antaganden om att HO talar sanning, att han minns rätt.

Vi vet inte om SE hade ett eget vapen eller inte, lånat vapen eller inte, finns gott om olagliga vapen, inte märkligt om ett vapen levererades till SE under kvällen.

Det är väl inte hugget i sten att ett eventuellt mordvapen har återlämnats till vapensamlaren, vad utesluter att det hamnade på annat håll och nu har hittats?

Jag påstår inte att SE är GM.
Citera
2020-06-09, 16:23
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
I annat fall hade väl någon suttit häktad vid det här laget.
Hur vet folk att mördaren är bosatt i Sverige?
Citera
2020-06-09, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pelle.snus
Ingen av oss kände Engström så vi kan väl sluta låtsas som att vi vet vem han är, det finns många som går hela sina liv och inte helt visar sitt rätta jag, inte ens för den omedelbara omgivningen. Andras beskrivningar av honom är väl i bästa fall partiella och säkert felaktig i många fall. Oavsett om det är han eller inte så är det många som sväljer medias karaktärsbeskrivning av SE med hull och hår och man bör nog inte göra det.

Näej, det är något jag också känner.
Alla män bär på mycket stolthet, och man får ju intrycket av att han har fått en del stolthet intryckt.
Och det tar ju vägen någonstans. SÅ jag kan väl på något sätt börja se konturer av att han kan vara förmögen till det.
Men det är så mycket konstigt i att SE ska vara gärningsman.

Det är egentligen en fråga som är mest betydelsefull : Varför.

Varför utsätter han sig i så fall för att att mörda statsministern, leva i oro, och riskera paranoia i resten av livet. Det finns så otroligt mycket att förlora på det. Och dessutom gå tillbaka till mordplatsen - och dra upp rena lögner, som i en normal förundersökning skulle göra honom huvudmisstänkt direkt.

Och detta lyser ju också upp hur oseriös och usel palmegrupperna har varit.
Holmér och Ölvebro sabbade de första viktiga tio åren.
Citera
2020-06-09, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pelle.snus
Ingen av oss kände Engström så vi kan väl sluta låtsas som att vi vet vem han är, det finns många som går hela sina liv och inte helt visar sitt rätta jag, inte ens för den omedelbara omgivningen. Andras beskrivningar av honom är väl i bästa fall partiella och säkert felaktig i många fall. Oavsett om det är han eller inte så är det många som sväljer medias karaktärsbeskrivning av SE med hull och hår och man bör nog inte göra det.

Näej, det är något jag också känner.
Alla män bär på mycket stolthet, och man får ju intrycket av att han har fått en del stolthet intryckt.
Och det tar ju vägen någonstans. SÅ jag kan väl på något sätt börja se konturer av att han kan vara förmögen till det.
Men det är så mycket konstigt i att SE ska vara gärningsman.

Det är egentligen en fråga som är mest betydelsefull : Varför.

Varför utsätter han sig i såfall för att att mörda statsministern, leva i oro, och riskera paranoia i resten av livet. Det finns så otroligt mycket att förlora på det. Och dessutom gå tillbaka till mordplatsen - och dra upp rena lögner, som i en normal förundersökning skulle göra honom huvudmisstänkt direkt.

Och detta lyser ju också upp hur oseriös och usel palmegrupperna har varit.
Holmér och Ölvebro sabbade de första viktiga tio åren.
Citera
2020-06-09, 16:25
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zag
Nu är ju ALG:s uppgifter lite mer komplicerade än så, och det handlar inte nödvändigtvis om att hon skulle ljuga.

I samtalet med PH i maj uppgav hon att SE hade kommit tillbaka kring 21. Sen i förhöret med polisen i juni sa hon 20:10

TP hävdar att han talade med henne 2008, och att hon då sa att hon hade tagit miste i det andra förhöret, och att den korrekta tiden var 21. Den uppgiften får förstås stå för honom, och det är också svårt att bortse från att det då hade gått väldigt lång tid. Men min poäng är att den där tidsuppgiften är svajig åt båda håll.
Det hela låter som rent önsketänkande från TP. ALG kopplar i förhöret i juni 1986 ihop tiden 20:10 med sin arbetstid och att hon hade varit och handlat innan. Om hon inte hade handlat så hade hon anlänt 20:20. Hon vet självklart när hennes skift började på mordkvällen. Case closed.

Jag kan se TP sitta och lirka med ALG över 20 år senare för att få fram något matnyttigt, men det är ändå misslyckat för om SE kom tillbaka kl.21 så hann han ändå inte se LOP vid Grand. Men det är allt de här lirkandet med vittnena som är så osmakligt med TP. En normalt funtad utgår ifrån vad vittnena faktiskt säger och ser vart det leder, men det duger inte för TP för han har redan bestämt sig för hur det är. Alltså måste ALG och HO ljuga eller minnas fel, detta trots att inga andra fakta motsäger deras uppgifter.
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-06-09 kl. 16:41.
Citera
2020-06-09, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CIS-King
Kommer dom verkligen att namnge en person som skyldig till dådet?

Jag kan se att dom säger att mordvapnet har lokaliserats och att dom har kommit till vägs ände.

Men att som myndighet gå ut och peka ut en möjligen död person som inte har möjlighet att föra sin talan känns helt fel.

Alternativt att om dom har så mycket information som pekar mot ett specifikt spår, t ex sydafrikaspåret, lägga fram det som mest trorliga scenario, men som man inte kan gå vidare med och väljer därför att lägga ner utredningen.

Vem säger att han ska vara död. Han kanske bor utomlands , i ett land utan utlämningsavtal.
Citera
2020-06-09, 16:27
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Hur vet folk att mördaren är bosatt i Sverige?

Nej, men han hade väl gripits och häktats oavsett var han än hade bott i världen. Ingen har så vitt vi vet häktats, och då kan man dra slutsatsen att gärningsmannen är död.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in