Citat:
Jag är inte helt övertygad om att vi kommer få namnet på gärningsmannen i morgon. Om jag minns rätt så har KP sagt att han anser att det är "polisiärt uppklarat" och att PU kommer presentera hur de ser att mordet har gått till? De har aldrig sagt att de ska avslöja någon? Om mördaren var i livet så borde han väl vara frihetsberövad vid detta laget? Inget har läckt ut om någon häktning som skulle ha samröre med palmemordet likaså inga uppgifter om begäran att få någon i utlandet utlämnad för förhör. Jag är säker på att Skandiamannen inte är mördaren till Olof Palme, det är en person i Skandia mannens umgängeskrets ett antal på fem till sex personer som hatade och ansåg Palme som en säkerhetsrisk, vapnet kom från skandia mannens kompis vapenhandlaren, mördaren är idag död men både Skandia mannen och vapenhandlaren visste vem mördaren var.
Så är det punkt.
Så är det punkt.
Med tanke på det stora intresse som det ändå verkar vara runt SE så tror jag att vi i morgon kommer få något i denna stilen på presskonferensen:
”PU kan idag meddela att vi har ett vapen som vi har låtit provskjuta. Denna revolvers pipa matchar de kulor som finns från mordplatsen. Vapnet kan spåras till vapensamlaren XX.
Vapnet fann polisen vid en husrannsakan i en fastighet som har tillhört SE. Genom DNA-analys av fingeravtryck från vapnet kan vi bekräfta att SE har vidrört detta vapen.
Vad vi inte kan styrka utifrån denna tekniska bevisning är vem som avfyrade vapnet. SE uppgav själv i förhör att han lade mordoffret OP i framstupa sidoläge. Det har inte gått att finna tillräckligt med DNA på OPs kläder för att varken bekräfta eller dementera att SE har rört vid OP. Enligt vittnesuppgifter ska gärningsmannen (GM) lagt en hand på OPs axel när han sköt. Inte heller detta kan bekräftas med DNA eller fingeravtryck. Det finns inte tillräckligt med vittnesuppgifter som kan placera SE vid mordplatsen före skotten.
Det går inte att avgöra om SE: i) ringde sin vän vapensamlaren och bad om ett vapen för att likvidera OP då han tidigare hade sett LOP ute på stan utan livvakt eller ii) SE tipsade någon om att LOP var ute på stan, sedan gick han ut från jobbet vid den tidpunkt då skotten föll för att försäkra sig om att OP blivit skjuten och sedan via Skandiahusets garage bakvägen tagit sig tillbaka till arbetsplatsen och där gömt mordvapnet som mördaren överlämnat vid ett hemligt möte. Eftersom Skandiahuset aldrig genomsöktes kan han ha gömt vapnet tills det var möjligt att förflytta det och gömma det. Då man inte ansåg vid tiden att SE var misstänk så har man heller aldrig spårat hans samtal från Skandiahuset.
Vi kan således utifrån denna indiciekedja inte fastställa vem som har varit hantlangare och förvarat vapnet och vem som avfyrade det. Inga vittnen kan peka ut att SE var närvarande förrän efter skotten då han av misstag pekades ut som den flyende mördaren men han kontaktar själv polisen för att reda ut detta missförstånd. Vi kan bara komma till slutsatsen att SE eller någon i hans bekantskapskrets har varit involverade".
Obs, detta är endast högst personliga åsikter mer baserat på känsla än på faktiska bevis. Men jag vågar inte hoppas för mycket inför morgondagen.