2020-06-09, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haldo
Jag är säker på att Skandiamannen inte är mördaren till Olof Palme, det är en person i Skandia mannens umgängeskrets ett antal på fem till sex personer som hatade och ansåg Palme som en säkerhetsrisk, vapnet kom från skandia mannens kompis vapenhandlaren, mördaren är idag död men både Skandia mannen och vapenhandlaren visste vem mördaren var.
Så är det punkt.
Jag är inte helt övertygad om att vi kommer få namnet på gärningsmannen i morgon. Om jag minns rätt så har KP sagt att han anser att det är "polisiärt uppklarat" och att PU kommer presentera hur de ser att mordet har gått till? De har aldrig sagt att de ska avslöja någon? Om mördaren var i livet så borde han väl vara frihetsberövad vid detta laget? Inget har läckt ut om någon häktning som skulle ha samröre med palmemordet likaså inga uppgifter om begäran att få någon i utlandet utlämnad för förhör.

Med tanke på det stora intresse som det ändå verkar vara runt SE så tror jag att vi i morgon kommer få något i denna stilen på presskonferensen:

PU kan idag meddela att vi har ett vapen som vi har låtit provskjuta. Denna revolvers pipa matchar de kulor som finns från mordplatsen. Vapnet kan spåras till vapensamlaren XX.

Vapnet fann polisen vid en husrannsakan i en fastighet som har tillhört SE. Genom DNA-analys av fingeravtryck från vapnet kan vi bekräfta att SE har vidrört detta vapen.

Vad vi inte kan styrka utifrån denna tekniska bevisning är vem som avfyrade vapnet. SE uppgav själv i förhör att han lade mordoffret OP i framstupa sidoläge. Det har inte gått att finna tillräckligt med DNA på OPs kläder för att varken bekräfta eller dementera att SE har rört vid OP. Enligt vittnesuppgifter ska gärningsmannen (GM) lagt en hand på OPs axel när han sköt. Inte heller detta kan bekräftas med DNA eller fingeravtryck. Det finns inte tillräckligt med vittnesuppgifter som kan placera SE vid mordplatsen före skotten.

Det går inte att avgöra om SE: i) ringde sin vän vapensamlaren och bad om ett vapen för att likvidera OP då han tidigare hade sett LOP ute på stan utan livvakt eller ii) SE tipsade någon om att LOP var ute på stan, sedan gick han ut från jobbet vid den tidpunkt då skotten föll för att försäkra sig om att OP blivit skjuten och sedan via Skandiahusets garage bakvägen tagit sig tillbaka till arbetsplatsen och där gömt mordvapnet som mördaren överlämnat vid ett hemligt möte. Eftersom Skandiahuset aldrig genomsöktes kan han ha gömt vapnet tills det var möjligt att förflytta det och gömma det. Då man inte ansåg vid tiden att SE var misstänk så har man heller aldrig spårat hans samtal från Skandiahuset.

Vi kan således utifrån denna indiciekedja inte fastställa vem som har varit hantlangare och förvarat vapnet och vem som avfyrade det. Inga vittnen kan peka ut att SE var närvarande förrän efter skotten då han av misstag pekades ut som den flyende mördaren men han kontaktar själv polisen för att reda ut detta missförstånd. Vi kan bara komma till slutsatsen att SE eller någon i hans bekantskapskrets har varit involverade
".

Obs, detta är endast högst personliga åsikter mer baserat på känsla än på faktiska bevis. Men jag vågar inte hoppas för mycket inför morgondagen.
Citera
2020-06-09, 21:55
Medlem
vinbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av one4two
...

GW tror ju att mördaren lever

Nej stopp nu här - GW tror väl på Christer Andersson som mördaren?
Citera
2020-06-09, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeleporteraTaliban
Kan någon förklara varför det riktas så mycket fokus på just skandiamannen som gm? Han känns ju som den minst troliga. CA som misstänkt känns ju som betydligt mycket troligare, precis allt stämmer in där. Men ändå pratas det nästan bara om skandiamannen, hur kommer det sig?
Jag har länge trott på CA också. Men utredarna har ju lagt mycket energi på Skandiamannen senaste tiden. Det gör de liksom inte utan anledning.
Citera
2020-06-09, 21:57
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leading
Skandiamannen kan ha öppnat bakdörren för mördaren, och stängt den igen.
Men hur kom mördaren sen ut igen?
Men det kommer vi aldrig att få veta, eftersom SEs DNA kommer att vara på revolvern.
Den riktiga GM hade säkerligen handskar på sig.

MEn jag håller med om att det är en trolig teori, som sipprar igenom den troliga tekniska bevisningen imorgon som säger att Skandiamannen är GM.

Jag börjar få svårt att se annat.

Väktaren AK körde ut, kan ju ha åkt med i den bilen.
Citera
2020-06-09, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Så slutsatsen borde väl egentligen vara att man har någon mer än bara ett vapen när man nu så kaxigt gått ut med att man löst det hela. Jag kommer då sitta som gjuten framför datorn imorgon.
Det jag hoppas på är att de vittnesförhör som varit hemligstämplade och inte kunnat nagelfaras av alla privatspanare och nördar har kastat nytt ljus över utredningen. Det måste finnas något som har bidragit till att binda en gärningsman till mordplatsen.
Citera
2020-06-09, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Hur som helst hade ju SE inte mycket tid på sig. Hade han kommit ut en minut senare hade han missat Palme.

Mycket tid för vad? Mordtiden 23:21:30 är inte förbestämd av någon. Det blir den tiden för det är då skotten avfyras.

Jag skriver INTE att jag tror att SE är GM.

Det känns bara så snurrigt att bara för det är Palme som skjuts så måste allt ha en djupare betydelse.
Citera
2020-06-09, 21:59
Medlem
nobbenss avatar
Undrar jag om det inte kommer att lösas med samma metod som Linköpingsmordet har lösts och att det inte är någon tillfällighet att lösningarna kommer slag i slag som på så sätt stärker varandra - nu blev det ju också ännu bättre än polisen kunnat räkna med iom erkännandet
Citera
2020-06-09, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Kan du kanske förtydliga vad det är i morgondagens PK som kommer att visa att du vann?
Gäller det även om SE pekas ut?
Ja vad som än presenteras leder till lösningen. Ingen köper det rakt av. Vi vill ha källorna direkt.

OM inte någon drivit på så hade vi fortfarande suttit fast i CP

Varför leder det framåt Jo för att sanningen har dolts i 30 år men till slut blev de för gamla.

Jag tror PU presenterar en bevisbar delmängd.
Citera
2020-06-09, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinbra
Nej stopp nu här - GW tror väl på Christer Andersson som mördaren?
Nej.
Citera
2020-06-09, 22:04
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Det blir också fritt fram att publicera en massa hemliga handlingar som vi avhållit oss att publicera för att ge dem en chans att komma ur med heden i behåll.

Jag tror att alla förstår att tidigare PU har många lallarlik i garderoben. Havmesyr nu och många åker kana till helvetet. Så korkade är inte poliser. När de inte lyckades fabricera bevis använde de Hylin och DF att propagera via media. SORRY KILLAR. VI VANN. TA DET SOM MÄN.

Ingvar Carlsson har en hel del att förklara . Oavsett vad som framkommer imorgon borde han förklara sitt oförblommerade stöd till Hans Holmer och Ebbe Carlsson. Tyvärr kommer knappast dessa frågor ställas i media.
Citera
2020-06-09, 22:05
Medlem
FurirRevaers avatar
Nu tänker du ju bakvänt. Det var ju inte bestämt i förväg att OP skulle dö kl 23:21:30 (eller vad klockan nu var; tidpunkten är ju en efterhandskonstruktion baserat på larmtider etc. Så säker man kan vara utan att ha haft en tidtagare på plats).

Tidpunkten för mordet blir det den blir eftersom mordet skedde då. Då blir det inget tal om att "hinna". Går det att bevisa att en misstänkt fanns i omedelbar närhet, hyfsat inom tidsramen och med bevisad tillgång till vapnet som OP bevisligen sköts med... Ja då är allt annat rätt ointressant. Alla spekulationer om orimligt, inte rätt typ etc, etc.
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Hur som helst hade ju SE inte mycket tid på sig. Hade han kommit ut en minut senare hade han missat Palme.
Citera
2020-06-09, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snorkherren
Jag är inte helt övertygad om att vi kommer få namnet på gärningsmannen i morgon. Om jag minns rätt så har KP sagt att han anser att det är "polisiärt uppklarat" och att PU kommer presentera hur de ser att mordet har gått till? De har aldrig sagt att de ska avslöja någon? Om mördaren var i livet så borde han väl vara frihetsberövad vid detta laget? Inget har läckt ut om någon häktning som skulle ha samröre med palmemordet likaså inga uppgifter om begäran att få någon i utlandet utlämnad för förhör.

Med tanke på det stora intresse som det ändå verkar vara runt SE så tror jag att vi i morgon kommer få något i denna stilen på presskonferensen:

PU kan idag meddela att vi har ett vapen som vi har låtit provskjuta. Denna revolvers pipa matchar de kulor som finns från mordplatsen. Vapnet kan spåras till vapensamlaren XX.

Vapnet fann polisen vid en husrannsakan i en fastighet som har tillhört SE. Genom DNA-analys av fingeravtryck från vapnet kan vi bekräfta att SE har vidrört detta vapen.

Vad vi inte kan styrka utifrån denna tekniska bevisning är vem som avfyrade vapnet. SE uppgav själv i förhör att han lade mordoffret OP i framstupa sidoläge. Det har inte gått att finna tillräckligt med DNA på OPs kläder för att varken bekräfta eller dementera att SE har rört vid OP. Enligt vittnesuppgifter ska gärningsmannen (GM) lagt en hand på OPs axel när han sköt. Inte heller detta kan bekräftas med DNA eller fingeravtryck. Det finns inte tillräckligt med vittnesuppgifter som kan placera SE vid mordplatsen före skotten.

Det går inte att avgöra om SE: i) ringde sin vän vapensamlaren och bad om ett vapen för att likvidera OP då han tidigare hade sett LOP ute på stan utan livvakt eller ii) SE tipsade någon om att LOP var ute på stan, sedan gick han ut från jobbet vid den tidpunkt då skotten föll för att försäkra sig om att OP blivit skjuten och sedan via Skandiahusets garage bakvägen tagit sig tillbaka till arbetsplatsen och där gömt mordvapnet som mördaren överlämnat vid ett hemligt möte. Eftersom Skandiahuset aldrig genomsöktes kan han ha gömt vapnet tills det var möjligt att förflytta det och gömma det. Då man inte ansåg vid tiden att SE var misstänk så har man heller aldrig spårat hans samtal från Skandiahuset.

Vi kan således utifrån denna indiciekedja inte fastställa vem som har varit hantlangare och förvarat vapnet och vem som avfyrade det. Inga vittnen kan peka ut att SE var närvarande förrän efter skotten då han av misstag pekades ut som den flyende mördaren men han kontaktar själv polisen för att reda ut detta missförstånd. Vi kan bara komma till slutsatsen att SE eller någon i hans bekantskapskrets har varit involverade
".

Obs, detta är endast högst personliga åsikter mer baserat på känsla än på faktiska bevis. Men jag vågar inte hoppas för mycket inför morgondagen.

Jag ställer mig in i detta led.
De kan påvisa allt, utom det avgörande slutliga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in