Citat:
Ursprungligen postat av
DeepThroat007
Nja, jag försökte att hålla frågeställningen analytiskt lagt. Att blanda in en massa smuts som "minera, ubåtsjakt o spaning" försökte jag att hålla borta.
Här snackar vi sjömålsrobot.
Minera: Går utmärkt med våra vägfärjor. (Minorna torde då vara riktade mot fiendens ubåtar då våra sjömålsrobotar sänkt deras ytfartyg.)
Ubåtsjakt: Köp in lite ryska helikoptrar som var världsbäst på den saken (under 1990-talet) eller utveckla egna. (Den som vet vad jag snackar om vet vad jag snackar om.)
Spaning: Vi har väl sådana propellerkärror med radar vi säljer runt om i världen. Jas är då onödigt för spaning.
Ang. Visby-skorvarna så har de inget luftvärn som heter duga. Flytande likkistor alltså. Nu snackas det om att de efter 20 år kanske skall få luftvärnsrobotar. Jo-jo. Bästa motmedlet mot fiendens ubåtar är f.ö. egna ubåtar, enligt vad jag hört.
Nä, det krigsmakten håller på med är att försöka legitimera sina mer svin-dyra vapenplattformar. 
Om du försöker att maskera ett ensidigt resonemang med (sic!)
”att hålla frågeställningen analytiskt lagt” så bortser du från en massa saker.
Och att avfärda de olika användningsområdena för plattformarna som ”en massa smuts” sorterar jag i kategorin
närmast ohederligt.
Jag ifrågasätter inte behovet av sjömålsrobotar.
• Att skjuta sjömålsrobot är en central del av ett invasionsförsvar när man har territorialvatten att försvara (och en fiende på andra sidan vattnet). Och ett utmärkt sätt att hävda sitt territorium i Östersjön.
• Att våra nya robotar har viss landkapacitet är utmärkt. Istället för att isolera användsningsområdet som sjömålsrobot kan vi föra striden med kryssningsrobotar.
Gungnir har en marknadsförd räckvidd om mer än 300 km vilket betyder att vi komfortabelt kan skjuta robot från Blekinge, Öland eller Gotland och se till att man får en dålig dag i Baltijsk.
• Oavsett version av Rb 15 så tvingar vi motståndaren att anpassa sig efter vår kapacitet. Så länge vi kan skjuta robot, så kommer han inte att kunna göra som han vill i Östersjön.
Du säger:
”Här snackar vi sjömålsrobot.”
Jag säger:
Vi organiserar inte en försvarsmakt efter ett enda scenario. Och inte efter ett vapensystem.
Motståndaren har visat att han ser sina stridande förband som en förlängning av utrikes- och inrikespolitiken.
Det är inte krig eller fred. Det har skapats en konfliktskala/gråzon som är mer än komplicerad att agera i.
Långt mer komplicerad än under Kalla Kriget.
Sjömålsrobot är bra för att knäcka fartyg på mitten. Men att då påstå att vi inte behöver korvetter och stridsflygplan visar på ett väldigt binärt sätt att se på krigskonst. Vi behöver mer än bara lastbilar för KA-robot, även om vi behöver en bunt sådana. Också.
Och ditt resonemang signalerar på inget sätt att det bottnar i ett ”analytiskt lagt” resonemang.
En enkel analys ger snarare vid handen att du bortser från en mängd realiteter.
För: Skapar man en försvarsmakt utrustad med enbart hammare, så ser alla problem ut som spikar.
- - -