2020-06-09, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Den bästa enligt min mening.

https://www.youtube.com/watch?v=eXaPfUs6sQw

Skitbra!!!

Fantastisk flygning!
Citera
2020-06-09, 18:58
Medlem
DeepThroat007s avatar
Som framgår här (börja se 55 sek in i videon)

https://www.youtube.com/watch?v=0NHK6sY4uYs

angriper den svenska krigsmakten ett tänkt motståndarfartyg "genom att samtidigt skjuta sjömålsrobotar från land, till havs o från luften".

Det som dock irriterar vän av ordning på tanketorpet är: Varför då?

Om man ändå bara har en typ av sjömålsrobot (som alltså beter sig på samma vis sett från motståndarens fartyg) kan vi ju lika gärna skjuta iväg samtliga sjömålsrobotar från exempelvis (olika ställen på) land vilket torde bli svinbilligt istället för att ha en massa fräsiga svindyra JASisar o Visbykorvettisar som vapenbärare.

Men det är ju klart, inte lika fräckt att köra en sur lastbil som att "stå och glänsa med sina galoner på kommandobryggan" eller flyga ett fräsigt jetplan. Tänk vad många sjömålsrobotar vi skulle ha råd med om vapenbärarna var lastbil istället för fartyg o flygplan!

Har för mig att våra sjömålsrobotar når ca 8-9 landmil...

Vore intressant att höra någon kunnig förklara varför ovan är felaktigt tänkt (vilket det inte är).
Citera
2020-06-09, 19:21
Medlem
HEDP502s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeepThroat007

angriper den svenska krigsmakten ett tänkt motståndarfartyg "genom att samtidigt skjuta sjömålsrobotar från land, till havs o från luften".

Om man ändå bara har en typ av sjömålsrobot (som alltså beter sig på samma vis sett från motståndarens fartyg) kan vi ju lika gärna skjuta iväg samtliga sjömålsrobotar från exempelvis (olika ställen på) land vilket torde bli svinbilligt istället för att ha en massa fräsiga svindyra JASisar o Visbykorvettisar som vapenbärare.

Men det är ju klart, inte lika fräckt att köra en sur lastbil som att "stå och glänsa med sina galoner på kommandobryggan" eller flyga ett fräsigt jetplan. Tänk vad många sjömålsrobotar vi skulle ha råd med om vapenbärarna var lastbil istället för fartyg o flygplan!

Vore intressant att höra någon kunnig förklara varför ovan är felaktigt tänkt (vilket det inte är).

Du måste i så fall bortse från att konfliktskalan innefattar betydligt mer än att stoppa en invasionskaka med sjömålsrobot.

För - om våra korvetter och Gripen-plan hade som enda uppgift att skjuta sjömålsrobot, så skulle jag hålla med dig. Det vore i så fall löjligt dyra robotlavetter.

Men våra fartyg och flygplan är spaningsplattformar, transportmedel för incidentberedskap, ubåtsjägare, jaktflygplan, eskortenheter och kan anfalla markförband under förflyttning...

Och de är instrument för att visa flagg som inte ens ett hundratal robotbilar klarar.
Därför är det tänkta ovan felaktigt tänkt.

- - -

Sedan håller jag med dig om att vi borde ha långt fler enheter (lastbilar) som kan skjuta Rb 15.
Men det är inte ett förband som jag skulle ställa mot en Visby-korvett.
Sist jag kollade hade lastbilarna ganska obefintlig förmåga att minera eller jaga ubåt.
Citera
2020-06-09, 21:13
Medlem
DeepThroat007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HEDP502
Du måste i så fall bortse från att konfliktskalan innefattar betydligt mer än att stoppa en invasionskaka med sjömålsrobot.

För - om våra korvetter och Gripen-plan hade som enda uppgift att skjuta sjömålsrobot, så skulle jag hålla med dig. Det vore i så fall löjligt dyra robotlavetter.

Men våra fartyg och flygplan är spaningsplattformar, transportmedel för incidentberedskap, ubåtsjägare, jaktflygplan, eskortenheter och kan anfalla markförband under förflyttning...

Och de är instrument för att visa flagg som inte ens ett hundratal robotbilar klarar.
Därför är det tänkta ovan felaktigt tänkt.

- - -

Sedan håller jag med dig om att vi borde ha långt fler enheter (lastbilar) som kan skjuta Rb 15.
Men det är inte ett förband som jag skulle ställa mot en Visby-korvett.
Sist jag kollade hade lastbilarna ganska obefintlig förmåga att minera eller jaga ubåt.

Nja, jag försökte att hålla frågeställningen analytiskt lagt. Att blanda in en massa smuts som "minera, ubåtsjakt o spaning" försökte jag att hålla borta. Här snackar vi sjömålsrobot.

Minera: Går utmärkt med våra vägfärjor. (Minorna torde då vara riktade mot fiendens ubåtar då våra sjömålsrobotar sänkt deras ytfartyg.)
Ubåtsjakt: Köp in lite ryska helikoptrar som var världsbäst på den saken (under 1990-talet) eller utveckla egna. (Den som vet vad jag snackar om vet vad jag snackar om.)
Spaning: Vi har väl sådana propellerkärror med radar vi säljer runt om i världen. Jas är då onödigt för spaning.

Ang. Visby-skorvarna så har de inget luftvärn som heter duga. Flytande likkistor alltså. Nu snackas det om att de efter 20 år kanske skall få luftvärnsrobotar. Jo-jo. Bästa motmedlet mot fiendens ubåtar är f.ö. egna ubåtar, enligt vad jag hört.

Nä, det krigsmakten håller på med är att försöka legitimera sina mer svin-dyra vapenplattformar.
Citera
2020-06-09, 21:27
Medlem
Citat:
Nja, jag försökte att hålla frågeställningen analytiskt lagt. Att blanda in en massa smuts som "minera, ubåtsjakt o spaning" försökte jag att hålla borta. Här snackar vi sjömålsrobot.

Minera: Går utmärkt med våra vägfärjor. (Minorna torde då vara riktade mot fiendens ubåtar då våra sjömålsrobotar sänkt deras ytfartyg.)
Ubåtsjakt: Köp in lite ryska helikoptrar som var världsbäst på den saken (under 1990-talet) eller utveckla egna. (Den som vet vad jag snackar om vet vad jag snackar om.)
Spaning: Vi har väl sådana propellerkärror med radar vi säljer runt om i världen. Jas är då onödigt för spaning.

Ang. Visby-skorvarna så har de inget luftvärn som heter duga. Flytande likkistor alltså. Nu snackas det om att de efter 20 år kanske skall få luftvärnsrobotar. Jo-jo. Bästa motmedlet mot fiendens ubåtar är f.ö. egna ubåtar, enligt vad jag hört.

Nä, det krigsmakten håller på med är att försöka legitimera sina mer svin-dyra vapenplattformar.

Minera med en vägfärja, haha... Det är komiskt... Man kan minera Ivösjön med färjan där, fast bara längs överfarten där vajern går.

Vilken obetalbar komik!!
Citera
2020-06-09, 22:15
Moderator
Neksnors avatar
Citat:

Lastbilarna är relativt stationära avfyrningsramper, Gripen är en extremt rörlig avfyrningsramp, vilket kan vara bra om man inte har tillräckligt många lastbilar just där fienden är. Visby är nog ett mellanting. Sedan är det antagligen jobbigare att få allt rätt om man ska synka ett flygplan, en båt och en lastbil än att synka tre lastbilar på samma parkeringsplats. Men övningar ska vara utmanade.
Sedan handlar nog övningen om mer än att skjuta robot. Dels fick de olika avfyrande förbanden skjuta med mer eller mindre förvarning, dels fick antagligen ledningsförband på relativt kort tid försöka organisera allt.
Det skulle kunna kunna vara så att Härnösand lämnade kaj utan att någon ombord visste att de skulle skjuta skarp robot någon dag(?) senare. Lastbilsförbandet kan ha varit medvetet om att de skulle ut på förbandsövning i ett visst område vecka X, men inte så mycket mer.
Citera
2020-06-09, 22:18
Medlem
DeepThroat007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Lastbilarna är relativt stationära avfyrningsramper, Gripen är en extremt rörlig avfyrningsramp, vilket kan vara bra om man inte har tillräckligt många lastbilar just där fienden är. Visby är nog ett mellanting. Sedan är det antagligen jobbigare att få allt rätt om man ska synka ett flygplan, en båt och en lastbil än att synka tre lastbilar på samma parkeringsplats. Men övningar ska vara utmanade.
Sedan handlar nog övningen om mer än att skjuta robot. Dels fick de olika avfyrande förbanden skjuta med mer eller mindre förvarning, dels fick antagligen ledningsförband på relativt kort tid försöka organisera allt.
Det skulle kunna kunna vara så att Härnösand lämnade kaj utan att någon ombord visste att de skulle skjuta skarp robot någon dag(?) senare. Lastbilsförbandet kan ha varit medvetet om att de skulle ut på förbandsövning i ett visst område vecka X, men inte så mycket mer.

Du är så skarp i huvudet att du nog kunde bli nästa ÖB.
Citera
2020-06-09, 22:23
Medlem
DeepThroat007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Minera med en vägfärja, haha... Det är komiskt... Man kan minera Ivösjön med färjan där, fast bara längs överfarten där vajern går.

Vilken obetalbar komik!!

Tja, jag glömde tydligen att nämna att de färjor som drivs av 'linor" kunde räknas bort. De övriga färjorna brukade ju att ha som krigsuppgift att vara just minutläggare, -men det kanske har gått din nos helt förbi?
Citera
2020-06-09, 22:36
Medlem
Citat:
Tja, jag glömde tydligen att nämna att de färjor som drivs av 'linor" kunde räknas bort. De övriga färjorna brukade ju att ha som krigsuppgift att vara just minutläggare, -men det kanske har gått din nos helt förbi?

Jag har varit på Ivö men inte mycket längre. Behövs inte färjorna för att hålla vägtrafiken öppen? Eller är det där vi sätter in Visby, som assisterande bilfärja? Vi kanske vill lägga ut minor utan att gå i total mobilisering menar jag?

Spanande propellerplan var med skoj, du tänker på luftburen radar med GlobalEye. Jo, och det används ju även till signalspaning och så.

Men en rent optisk avsökning görs ju med Gripen, så vitt jag förstår. Men de har kanske kikare med upp? Sådana där teleskopkikare?
Citera
2020-06-10, 00:19
Medlem
HEDP502s avatar
Citat:

Om du försöker att maskera ett ensidigt resonemang med (sic!) ”att hålla frågeställningen analytiskt lagt” så bortser du från en massa saker.

Och att avfärda de olika användningsområdena för plattformarna som ”en massa smuts” sorterar jag i kategorin närmast ohederligt.
Jag ifrågasätter inte behovet av sjömålsrobotar.
• Att skjuta sjömålsrobot är en central del av ett invasionsförsvar när man har territorialvatten att försvara (och en fiende på andra sidan vattnet). Och ett utmärkt sätt att hävda sitt territorium i Östersjön.
• Att våra nya robotar har viss landkapacitet är utmärkt. Istället för att isolera användsningsområdet som sjömålsrobot kan vi föra striden med kryssningsrobotar.
Gungnir har en marknadsförd räckvidd om mer än 300 km vilket betyder att vi komfortabelt kan skjuta robot från Blekinge, Öland eller Gotland och se till att man får en dålig dag i Baltijsk.
• Oavsett version av Rb 15 så tvingar vi motståndaren att anpassa sig efter vår kapacitet. Så länge vi kan skjuta robot, så kommer han inte att kunna göra som han vill i Östersjön.
Du säger: ”Här snackar vi sjömålsrobot.”
Jag säger: Vi organiserar inte en försvarsmakt efter ett enda scenario. Och inte efter ett vapensystem.
Motståndaren har visat att han ser sina stridande förband som en förlängning av utrikes- och inrikespolitiken.
Det är inte krig eller fred. Det har skapats en konfliktskala/gråzon som är mer än komplicerad att agera i.
Långt mer komplicerad än under Kalla Kriget.

Sjömålsrobot är bra för att knäcka fartyg på mitten. Men att då påstå att vi inte behöver korvetter och stridsflygplan visar på ett väldigt binärt sätt att se på krigskonst. Vi behöver mer än bara lastbilar för KA-robot, även om vi behöver en bunt sådana. Också.
Och ditt resonemang signalerar på inget sätt att det bottnar i ett ”analytiskt lagt” resonemang.
En enkel analys ger snarare vid handen att du bortser från en mängd realiteter.
För: Skapar man en försvarsmakt utrustad med enbart hammare, så ser alla problem ut som spikar.

- - -
Citera
2020-06-10, 01:09
Medlem
Alltså om man ska jämföra vapen bärare till en sjömålsrobot så kan man inte bara säga att en lastbil är billigare än ett JAS plan tex. Du får ut helt andra kapaciteter när du använder ett flygplan som vapen bärare. Om vi jämför med en annan sjömålsrobot då det saknas data vad för räckvidd man får ut av en rbs15 från ett flygplan. Men den Norska NSM har en räckvidd på 185 km från fartyg och 555km om den används från ett flyg på hög höjd. Då kan man med ett flyg stoppa fienden långt innan fienden ens kommer i närheten av ett landbaserat KA system.
Citera
2020-06-10, 06:50
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:

Det var den gamla RBb 08 det... utrangerad sedan länge
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in