2020-06-09, 14:33
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Är ni verkligen så dumma att ni faller för medias bete och låter ett 30 år gammalt mord avleda er från allt som händer i samhället och världen just nu?

Menar du coronan eller? Det är gårdagens nyhet för fan! Kommer sitta bänkad med popcorn när presskonfen drar i gång imorrn. En historisk dag i svensk historia. Riktigt spännande!
Citera
2020-06-09, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highepoxy
var jag något på spåren? ;-) Jag har bild på mordvapnet..

Fram med den då.
Citera
2020-06-09, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Applåder o stort tack för enträget fint polisarbete, då kan äntligen christer pettersson få sin frid o skandiamannen dömas trots sin bortgång.

Finns ingen möjlighet.
Skandiamannen har inte sprungit på David Bagares gata.
Skandiamannen har inte skjutit Palme.
Han har som längst rört sig mot barackera av nyfikenhet.
Alkoholiserad och lönnfet. Han må vara en hygglig 50 meters sprinter men då hak finns på brottsplatsen 8-9 min efter mordet vilket är en säker uppgift så har han definitivt inte jagat runt på åsen.
Skandiamannen har klivit in på mordplatsen och hans rörelsemönster påminner om LP beskrivning av mannen i beige. Hans klädsel har uppfattats som ljus. Även en av vakterna har jag för mig beskrivit honom så.
Citera
2020-06-09, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leonheart
Vilken motivbild menar du? Kan du precisera?

Walkie-talkie övervakning - utgår du ifrån att den i sådana fall hade ont uppsåt?

Mordsekvensen - vad menar du här?

Kortfattat;

Motivbilden - Landsförrädare, dvs de som många inom militära och underrättelsekretsar, te x SÄPO chefen Frånstedt, menade att det fanns uppgifter (sanna eller felaktiga) att Palme var en landsförrädare, KGB-agent, under rysk påverkan etc. Frånstedt förklarar ju själv att han fick dessa uppgifter från CIA-chefen James Jesus Angelton.

Walkie-talkie - Palme skulle inte ha skydd den kvällen, men de görs väldigt många observationer om walkie talkie i närheten av Palme och mordplatsen under kvällen. Otvivelaktigt så var Palme förföljd och under bevakning timmarna före och ända fram till sin död.

Mordsekvensen - Kallt och professionellt utfört, flykten, spåren försvinner etc.
Citera
2020-06-09, 14:42
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heavenorlasvegas
Jag måste bara kommentera Expressens senaste "avslöjande" att SE:s vän "vapensamlaren" också befann sig i Stockholm city under mordkvällen.
Av fyra möjliga ställen att befinna sig en fredagskväll..
*Hemma
*Bortbjuden
*På lokal i City
*Bortrest

skulle jag bedöma "på lokal i City" som det näst mest "sensationella" alternativet efter "hemma".

Herregud.

Den artikeln är ett haveri. Säger absolut inget mer än att vapensamlaren gjorde som så många andra - var på lokal. The end.
Citera
2020-06-09, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Varför tror de allra flesta att Palmes mördare ska vara död då detta är inte särskilt sannolikt?
Om han levde bör han vara häktad för länge sen.
Citera
2020-06-09, 14:44
Medlem
Suckmesidewayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zag
Nu är ju ALG:s uppgifter lite mer komplicerade än så, och det handlar inte nödvändigtvis om att hon skulle ljuga.

I samtalet med PH i maj uppgav hon att SE hade kommit tillbaka kring 21. Sen i förhöret med polisen i juni sa hon 20:10

TP hävdar att han talade med henne 2008, och att hon då sa att hon hade tagit miste i det andra förhöret, och att den korrekta tiden var 21. Den uppgiften får förstås stå för honom, och det är också svårt att bortse från att det då hade gått väldigt lång tid. Men min poäng är att den där tidsuppgiften är svajig åt båda håll.
Det första jag tänkte på när klockslagen är svajiga är att väktarna har kommit på en egen lösning om hur de får ut 8h arbetsdag men jobbar mindre. De ska normalt vara 2 samtidigt (eget antagande) som jobbar men har insett att de inte behöver jobba dubbelt eftersom ingen övervakar att de gör det. Därav säger väktare HO att han på förhand kommit överens med någon av de två kvinnliga väktarna (tror det var AK) att han kommer senare då han skulle spela kort eller något liknande. AK ska normalt ha slutat 20.00 (eget antagande) men eftersom hon måste jobba till dess att någon av ALG eller HO kommer så blir det AK som bevittnar att SE varit ute o druckit middag. ALG är den som normalt skulle ha sett det men även hon kommer in senare så hon måste först säga att det var vid 20-tiden SE var ute. Därefter har den tiden justerats till ca 21-tiden.
Citera
2020-06-09, 14:48
Medlem
Försöker sammanställa en lista över alla dessa "män" (= personer som i media eller annanstans blivit kända under beteckningar som slutar på -mannen) som på ett eller annat sätt figurerat i MOP. Vilka har jag missat, om någon?

Chevamannen
Dekorimamannnen
Enskedemannen
Grandmannen
Skandiamannen
Skelleftehamnsmannen
Tensonmannen
Citera
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derfilo999
Om han levde bör han vara häktad för länge sen.
Hur vet du att han inte är det? Hur vet du att de kommer vilja häkta honom?
Citera
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
i

Instämmer. Det sista en person som genomför ett planerat mord vill är att 1) få riktigt ont om tid och riskera att schabbla, 2) väcka uppmärksamhet från utomstående nära inpå mordet.

SE säger att han gick ut direkt. Månader efter säger HO att de samtalade "ett par minuter" men också att SE gick ut "ungefär 2320".
Citera
2020-06-09, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Finns ingen möjlighet.
Skandiamannen har inte sprungit på David Bagares gata.
Skandiamannen har inte skjutit Palme.
Han har som längst rört sig mot barackera av nyfikenhet.
Alkoholiserad och lönnfet. Han må vara en hygglig 50 meters sprinter men då hak finns på brottsplatsen 8-9 min efter mordet vilket är en säker uppgift så har han definitivt inte jagat runt på åsen.
Skandiamannen har klivit in på mordplatsen och hans rörelsemönster påminner om LP beskrivning av mannen i beige. Hans klädsel har uppfattats som ljus. Även en av vakterna har jag för mig beskrivit honom så.

Han var inte alkoholiserad innan mordet, efter mordet blev han alkoholiserad.
Citera
2020-06-09, 14:51
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Sensationsjournalistik. Han var på en festlokal i gamla stan med fru, dotter och vänner.
Att Claes Peterson på Expressen ens orkar.
Kanske tycker han själv att uppgiften är graverande?
Har tidigare haft viss respekt för journalistkåren, men de börjar verkligen tappa i anseende.
Hur fan kan man insinuera något så dumt att han skulle ha varit där med anledning av Palme-mordet?
Hade affärsbekanta i USA och Israel också. Hemskt!
Vad är själva idén med artikeln? Att han spionerat på Palme innan de gick till T-banan eller?

Jag var inte helt seriös, det var lustigt bara
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in