2020-06-09, 14:08
Medlem
CrilleKexs avatar
Är Engström och Skandiamannen en och samma person?
Citera
2020-06-09, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrilleKex
Är Engström och Skandiamannen en och samma person?
Sture Engström, ja.
Citera
2020-06-09, 14:11
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Sture Engström, ja.

Stig Engström.
Citera
2020-06-09, 14:14
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
En variant är kanske att vapensamlaren hjälpt Eländige Engström att anskaffa en revolver någon gång innan mordet och den nu dykt upp efter att Engström sparat den. Det låter dock långsökt i likhet med hela Engström- teorin.
Men hela poängen med TPs SE-teori hänger ju på vapensamlaren och enligt SvTs reporter har de nya ägarna inte fått tillbaka vapnen (hon sade vapen i plural vilket iofs är märkligt om inte GM hade en i varje hand?). Då måste vapensamlaren fått tillbaka vapnet till samlingen.
Citera
2020-06-09, 14:15
Medlem
I morgon kommer Krister Petersson att kunna rentvå Christer Pettersson, men inte förnamnet Christer från mordet på Olof Palme. Det är väl i stort sett bara Lundström som inte är misstänkt...
Senast redigerad av IngemarH 2020-06-09 kl. 14:16. Anledning: Tillägg
Citera
2020-06-09, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suckmesideways
Jag struntar i om tiduret går fel eller inte. I min värld måste mordet vara planerat om SE ska ha utfört det. Man går inte med ett vapen i fickan av en slump. Om det är planerat så gafflar man inte med vakten 2 minuter för att sedan komma ut på sveavägen o av en beräknad slump stöta på OP.
i

Instämmer. Det sista en person som genomför ett planerat mord vill är att 1) få riktigt ont om tid och riskera att schabbla, 2) väcka uppmärksamhet från utomstående nära inpå mordet.
Citera
2020-06-09, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highepoxy
Har säkra källor som säger att Värmlänning har hittat mordvapnet vid ett fastighetsköp i Stockholmstrakten. Bara att gratulera till 40 miljoner för ett tips som leder till att fallet löses.

var jag något på spåren? ;-) Jag har bild på mordvapnet..
Citera
2020-06-09, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suckmesideways
Du kan ha rätt givetvis, jag utgår utifrån hur jag själv skulle ha gjort. En del av tanken är att SE är över 50, vill inte ha med stökiga fulla ungdomar att göra och då undvika t-banan.
Han skulle ha haft lika långt att gå till östra station från Skandia som makarna hade att gå från Grand till bostaden i gamla stan.
Det är en 20 minuters promenad, han skulle dock haft lite besvärligare väg, med stigningar och annat vore det en väldigt dum idé att gå till Östra.
Vi får helt enkelt acceptera att han ville åka tunnelbana.
Citera
2020-06-09, 14:26
Bannlyst
Hur var det med han som satt i en bil mittemot mordplatsen och sa att han såg mördaren stå och vänta på OP!
Var han det enda vittnet som sa att han såg en man stå och vänta?
Citera
2020-06-09, 14:26
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Nej, jag tror inte det i GW: s romaner är tänkt så. Där är mordvapnet en Ruger som polisen fått in som beslag från en lägenhet. Holmér visade väl upp två Smith & Wesson.
Du har rätt, jag lät min fantasi flöda lite för mycket där.
Citera
2020-06-09, 14:28
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
i

Instämmer. Det sista en person som genomför ett planerat mord vill är att 1) få riktigt ont om tid och riskera att schabbla, 2) väcka uppmärksamhet från utomstående nära inpå mordet.

Fast här glömmer du att mördare oftast är sjuka i huvudet och inte nödvändigtvis styrs av förnuftig logik.
Citera
2020-06-09, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
OK, men även om vi spekulerar i att ALG ljuger om tiden i förhör så förklarar det inte hur SE vet att LOP är på väg till Dekorima. Och framför allt, om han nu skall ut och skjuta OP, varför checkar han ut 10 minuter efter att bion slutar och stannar och pratar med HO? Det funkar ju inte, något av det.

Nu är ju ALG:s uppgifter lite mer komplicerade än så, och det handlar inte nödvändigtvis om att hon skulle ljuga.

I samtalet med PH i maj uppgav hon att SE hade kommit tillbaka kring 21. Sen i förhöret med polisen i juni sa hon 20:10

TP hävdar att han talade med henne 2008, och att hon då sa att hon hade tagit miste i det andra förhöret, och att den korrekta tiden var 21. Den uppgiften får förstås stå för honom, och det är också svårt att bortse från att det då hade gått väldigt lång tid. Men min poäng är att den där tidsuppgiften är svajig åt båda håll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in