2020-06-09, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CIS-King
Jag kan se att dom säger att mordvapnet har lokaliserats och att dom har kommit till vägs ände.
Precis vad jag tror också. De har mordvapnet, och de vet vem som hade tillgång till det vid tiden för mordet. Vi kanske får denne persons namn. Men mer tror jag inte det blir. Jag tror inte de har något som knyter vapeninnehavaren till mordplatsen. Krister P kommer säga att det de har inte hade räckt till ett åtal.

Hoppas jag har fel.
Citera
2020-06-09, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Ja, visst är det så, och att vittnesberättelser förändras och påverkas över tid är ett fenomen som gäller de flesta. Jämför exempelvis AH med vad hon säger de första dagarna efter mordet och vad hon säger idag. Inte mycket går att förena. AB är ett annat exempel, och sedan har vi LP vars minnesbilder av mannens ansikte framträder stegvis.
Om vi enbart skulle gå på SE:s första förhör så hade han just kommit ut på gatan då det small, och att han definitivt inte var först på platsen.
Om hans berättelse varit exakt i alla detaljer rakt igenom så hade man haft större anledning att misstänka att den var tillrättalagd.
Man kan inte som TP jämföra vittnesmål och bestämma sig för att det ena är mer sant än det andra, och framför allt när de förändras i avgörande detaljer. Jämför t.ex. AH med SG så kommer du att upptäcka att de inte alls stämmer överens när det gäller vändningar och lägen hit och dit. Det är faktiskt så att SE och SG stämmer bättre överens med varandra.
Vem som var först på platsen går inte att avgöra.
SE har berättat vad han sett och på avgörande punkter stämmer hans berättelse.
Jag lovar att han inte kunnat berätta något som ens är i närheten om han vore gm.
Slutsatsen att han ”ljuger som en häst travar” köper jag inte, och dessutom har fler av de lögner han anklagats för faktiskt visat sig vara sanna så långt de är kontrollerbara.
Exakt. Det är inga stora lögner SE yttrar. I stort sett stämmer hans berättelse. Han blev väl även skraj att bli misstänkt när hans signalement om att GM skulle ha en lång mörk rock dök upp i media. Då började han bli stressad o svamlade en del kanske.
Citera
2020-06-09, 13:51
Medlem
Suckmesidewayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Han kanske var för lat för att gå till tekniska och istället vill ta tuben från Hötorget till tekniska?
Du kan ha rätt givetvis, jag utgår utifrån hur jag själv skulle ha gjort. En del av tanken är att SE är över 50, vill inte ha med stökiga fulla ungdomar att göra och då undvika t-banan.
Citera
2020-06-09, 13:53
Medlem
Varfor har ingen gripit GM pa 30 ar? Ar sverige en sa korrup bananstat?
Citera
2020-06-09, 13:53
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
Exakt. Det är inga stora lögner SE yttrar. I stort sett stämmer hans berättelse. Han blev väl även skraj att bli misstänkt när hans signalement om att GM skulle ha en lång mörk rock dök upp i media. Då började han bli stressad o svamlade en del kanske.

Ja förutom att han inte var först på plats, inte var den som pekade åt polisen, inte gått ut frå kontoret på kvällen, inte gjorde språngmarschen, inte lade framstupa sidoläge, inte hörde vittnesmål om glasögon, inte stämplade ut 2320, 2321 eller 2323, inte blev uppringd av norska medier innan han blev känd så talade ju han för det mesta sanning.
Citera
2020-06-09, 13:54
Medlem
Jag måste bara kommentera Expressens senaste "avslöjande" att SE:s vän "vapensamlaren" också befann sig i Stockholm city under mordkvällen.
Av fyra möjliga ställen att befinna sig en fredagskväll..
*Hemma
*Bortbjuden
*På lokal i City
*Bortrest

skulle jag bedöma "på lokal i City" som det näst mest "sensationella" alternativet efter "hemma".

Herregud.
Citera
2020-06-09, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Expressen skriver att SE:s vän var i city under mordet.

Jag har flera gånger skrivit en alternativ SE-teori där det var vapensamlaren som skulle möta upp SE efter jobbet som sköt Palme. Hade jag rätt nu? Haha
Sensationsjournalistik. Han var på en festlokal i gamla stan med fru, dotter och vänner.
Att Claes Peterson på Expressen ens orkar.
Kanske tycker han själv att uppgiften är graverande?
Har tidigare haft viss respekt för journalistkåren, men de börjar verkligen tappa i anseende.
Hur fan kan man insinuera något så dumt att han skulle ha varit där med anledning av Palme-mordet?
Hade affärsbekanta i USA och Israel också. Hemskt!
Vad är själva idén med artikeln? Att han spionerat på Palme innan de gick till T-banan eller?
Senast redigerad av MacMackay 2020-06-09 kl. 13:59.
Citera
2020-06-09, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Ja förutom att han inte var först på plats, inte var den som pekade åt polisen, inte gått ut frå kontoret på kvällen, inte gjorde språngmarschen, inte lade framstupa sidoläge, inte hörde vittnesmål om glasögon, inte stämplade ut 2320, 2321 eller 2323, inte blev uppringd av norska medier innan han blev känd så talade ju han för det mesta sanning.
Att han inte ville avslöja att han varit ute tidigare kan ju bero på att han var ute o tog sig ett järn. Att han inte var först fram osv är det av avgörande betydelse? De andra vittnesmålen svajar också.
Citera
2020-06-09, 14:00
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Expressen skriver att SE:s vän var i city under mordet.

Jag har flera gånger skrivit en alternativ SE-teori där det var vapensamlaren som skulle möta upp SE efter jobbet som sköt Palme. Hade jag rätt nu? Haha
Det tar ju bort alternativet att SE ringde vapensamlaren för att få ett vapen från Täby. Om det är vapensamlarens vapen och man vill ha SE som GM, då är slutsatsen att SE hade vapnet mer eller permanent.
Citera
2020-06-09, 14:03
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Säg till om jag har missuppfattat, men antyds det inte även i serien att det är det riktiga mordvapnet som Holmer sitter och viftar med i TV? När Waltin sitter i soffan, skakar på huvudet och kallar honom för idiot.

Nej, jag tror inte det i GW: s romaner är tänkt så. Där är mordvapnet en Ruger som polisen fått in som beslag från en lägenhet. Holmér visade väl upp två Smith & Wesson.
Citera
2020-06-09, 14:03
Medlem
Suckmesidewayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det tar ju bort alternativet att SE ringde vapensamlaren för att få ett vapen från Täby. Om det är vapensamlarens vapen och man vill ha SE som GM, då är slutsatsen att SE hade vapnet mer eller permanent.
Ja, har ej vetat detta om att vapenhandlaren var på lokal i city. Skönt, gillar inte SE som lösning.
Citera
2020-06-09, 14:07
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro

En variant är kanske att vapensamlaren hjälpt Eländige Engström att anskaffa en revolver någon gång innan mordet och den nu dykt upp efter att Engström sparat den. Det låter dock långsökt i likhet med hela Engström- teorin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in