Citat:
Ursprungligen postat av
boboslacke
Det var olaglig avlyssning utan täckning uppåt. Syftet var tveeggat. Bugga folk man trodde kunde vara Ops kontakter och spana mot OP.
När Tore fick det i knät tro fan han grävde ner det i trädgården. Olagligheter som han inte kunde ta till kontoret och som han inte kunde avvisa.
Vika kräk de var och är "bakgården". Tore höll god min men jag såg avskyn i hans ögon när han berättade. Bara hanns passivitet retade vännerna att peka ut honom som KGB han med. Tro fån han låg lågt hela vägen.
Som jag förstår det hade Näss en hel mapp över den där bakgården. Folk inom span och Säpo inklusive sådana som CGÖ och Donald samt företagsskuddsgruppen som agerade självständigt.
Det är skuggorna på ”bakgården” som måste belysas. Ett sätt är att namnge den grupp inom SÄPO som bedrev irreguljär spaning på
Olof Palme och som
Sten Andersson talade om .Vilka kontakter hade dessa och fanns det en uppdragsgivare bakom. Flertalet är i livet och dom flesta bör vara vid god vigör. Dom måste förklara sina handlingar.
Det är sorgligt att PU inte vill lämna ut namnen på dessa. När jag pratade med
Dag Andersson 2016 sa han att dessa var identifierade men att det inte rörde sig om en mördargrupp. Namnen fick jag inte. Viktigt att komma ihåg att det var fler än den trio som namngetts för SA.
Vilken lösning
Krister Peterson blottlägger imorgon återstår mycket att ta reda på ang. MOP. Många har inte varit direkt inblandade i mordet men använt det för att bedriva desinformation och smutskasta meningsmotståndare. Attackerna mot
PG Näss är ett exempel och de bedrevs ofta i skuggorna men ibland kom de fram i ytan.
Arbetetjournalisterna
Hermansson/Wenander och deras bok ”
Uppdrag Olof Palme” är ett av de värsta exemplen på desinformation. Uppenbara lögner sprids om att OP skulle bestämt sig för att avgå. Något som
Björn Elmbrandt med sin palmebiografi kraftfullt dementerar. Källorna sägs vara initierade , ofta kopplade till sosseteten. PGN får en anonym källa kalla ”svartblå kalla krigare” = kryptofascist utan att något som helst bevis anges för detta.
Boken återger där samma viskningskampanj som ska spridas av
Ingvar Carlssons egna palmespanare
Carl Lidbom och
Ebbe Carlsson. För mig blir detta en kampanj av SAPO/IB03 eller dess efterföljare. Arbetetjournalisterna får ses som propaganda avdelningen medan privatspanarduon står för den politiska delen. Researcher till boken var den hyllade
Stieg Larsson ,något som väcker eftertanke. Att Uppdrag Olof Palme fick svenska journalistpriset kan bara ses som en svart fars
Jag hoppas att den irreguljära SÄPO-gruppen och övervaknings-PM avhemligas i kölvattnet från morgondagens presskonferens . Dessutom att
Mårten Palmes fantombild avhemligas. Att så ej har skett är för mig ett tydligt bevis på att tidigare PU inte velat ta fram sådant som talar till
Christer Petterssons fördel. Om en godtagbar lösning presenteras imorgon så faller argumentet att ett offentliggörande av fantombilden skulle försvåra utredningen.