2020-06-09, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mandelkaka
Det är mycket möjligt att de redan gjort analysen. Dvs haft span på personen och fiskat upp och analyserat något föremål som den misstänkte varit i kontakt med. Då kan polisen försäkra sig om att det verkligen är rätt person innan gripandet och då undvika ev. konsekvenser som skulle kunna uppstå om de tagit fel och istället gripit en nära anhörig till GM och basunerat ut det i media.
Hade varit intressant om någon ny i tråden kom med ett motiv från ett annat håll eller förstärkte de motiv vi redan har. Att hålla på med teknikaliteter som är polisens jobb och kunskap tycker jag är helt sanslöst värdelöst idag.

En bra spegling på landet idag att prata om ingenting när det osar rök lång väg. Linköping har blivit en riktigt kriminell håla istället för Stångåns stolthet det var innan morden och reklamskyltarna om att döda barn sattes upp innan morden. Dessutom inkallades krim expert Åkesson och kom fram till att det troligtvis var grabbens kniv! Forumet storknade och fördömde, hur vågade han säga så!
Citera
2020-06-09, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajhahne
Rent tekniskt går det eftersom polisen har fri bevisprövning. Däremot föreligger åtalshinder. Så han kan gripas men inte anhållas och häktas.

Om han är skyldig är det visserligen bra att han blir gripen ändå, för att undvika självmord. Övertala honom till psykologsamtal tex.

Räcker det att bli ”bara” gripen för att få ta DNA?
Citera
2020-06-09, 12:08
Medlem
Noxyls avatar
Mord preskriberas inte och skall utredas fullt ut även om åklagare sedan väljer att inte väcka åtal på grund av ålder. Om den nu anhållne var under 21 lär han inte bli häktad, men troligvis kallad till ytterligare förhör om topsning stärker misstankegraden.
Citera
2020-06-09, 12:09
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stallbackshjonet
Teorin om ett hämdmord i striden mellan två släkter - där en svenska i Sverige kom emellan och måste tystas som vittne - håller inte?
Enligt denna teori skulle mödraren redan varit ute ur Sverige innan polisen satte sig i sin första sittning.
(Lite som den äldre brodern i "Gudfadern" som flög från Sicilien till USA och sen hem igen till kvällen)

Och allt skrivande om en blåögd typ med nordiskt utseende som misstänkt mördare skulle då stämma?
Var det en svensk rasist som högg ihjäl flykingpojken och en svensk kvinna som (mördaren upplevde som en batikkvinna) skrikande försökte hindra mördarens flyktväg och som också blev ett farligt vittne, och därför måste tystas?
Har inte läst så mycket i tråden men han måste ha gått under radarn av ålder och social härkomst och vitt register när 5000 DNA-testades.
Min fetning:
Det är vad jag tror. Ett mord med rasistiska förtecken, en ynkrygg som gav sig på ett barn. Kvinnan mördades för att hon bevittnat det hela.
Det är väl dna från mössa och blod som tidigt utvisade att mördaren är nordeurope.
Citera
Medlem
Är det 100% säkert att det är rätt GM?
Citera
Medlem
allegragellers avatar
Expressen skriver:

"16 år efter dubbelmordet har en man gripits – efter att polisen använt sig av en helt ny DNA-metod.

Polisen fick också nyligen ett intressant tips i utredningen.

– Vi bedömde att tipset var högintressant, säger en källa till Expressen."

Ett nytt tips alltså, fy fan vad intressant.
Citera
2020-06-09, 12:10
Avslutad
Finns det LIVE någonstans?

Folk som inte är insatta pratades det om länge att GM var missnöjd med ett datorköp då familjen till ena BO ägde pcpunkten i Linköping.. Och genom det slog ihjäl pojken som hämnd och kvinnan som skulle hjälpa den blödande pojken föll offer och var en ren slump att hon mördades
Senast redigerad av Gosif 2020-06-09 kl. 12:13.
Citera
2020-06-09, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forever Winter
Och i fjärde stycket som du själv länkar till står följande:
"De nya reglerna gäller enbart vuxna brottslingar, personer som är över 21 år. Det innebär att ett mord som har begåtts av en person som är under 21 år preskriberas enligt dagens regler – efter ,15 år."

Om personen är född 83 finns ju risken att MGM var under 21 när brottet begicks.
Hyggligt självmål du bjuder på!

Men det är ju just detta jag säger, inget självmål från min sida. Tror du blandar ihop mig med någon annan.
Citera
2020-06-09, 12:12
Medlem
andersaanderssonas avatar
Har läst denna tråden sporadiskt genom åren. Utan att fastna för fallet.

Fantastiskt om man nu funnit mördaren. Samtidigt som det i så fall visar polisens inkompetens före dagens teknik.

Grattis DNA-genealogi!
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-06-09 kl. 12:15.
Citera
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cornerofhope
Men visst sitter han innan sommaren, det är jag rätt övertygad om.

Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Du hade fel. Men eftersom detta var innan Covid-19 så du kan få till slutet av sommaren.

Citat:
Ursprungligen postat av Cornerofhope
Ja, det hade jag. Fördröjningen i USA har fällt det hela. Kanske borde uttryckt det som "han sitter senast tre månader efter resultat från USA".
Du fick rätt

Kungligt
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Expressen skriver:

"16 år efter dubbelmordet har en man gripits – efter att polisen använt sig av en helt ny DNA-metod.

Polisen fick också nyligen ett intressant tips i utredningen.

– Vi bedömde att tipset var högintressant, säger en källa till Expressen."

Ett nytt tips alltså, fy fan vad intressant.
Tipset var nog TK.
Citera
2020-06-09, 12:13
Medlem
Vargiveums avatar
Är gärningsmannen på något sätt identifierad här?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in