2020-02-12, 09:17
Medlem
jjagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av So.far.so.good
Tror du verkligen på allt som skrivs rakt av? Du tror inte polisen har en strategi?

Jo, de har de säkert men de har fortfarande lämnat ut info. De lär ju inte ha koll på mgm så att de kan förhindra ett ev självmord tror jag.

Glöm inte bort gm som skulle in på topsning i fallet med damen som blev mördad i löparspåret. För några år sen i boråstrakten, han tog livet av sig.
Citera
2020-02-12, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av windrewind
Är det långt tillbaka så kan det ju bli fråga om tusentals personer. Hade varit intressant att veta var träffarna ligger. Jag har väldigt få svenska matcher på gedmatch faktiskt, så har de hittat svenska matcher så är det nog lättare. Jag är fjärdedels finsk, nästan alla mina matcher är finska, eller amerikaner.

(i övrigt är jag alltså svensk)
Det lär vara svenska träffar, annars ser det mörkt ut med detta spår. Och det lär vara tusentals personer det handlar om att kolla. Fördel är att man vet att det är en man och att han är inom säg ett tioårsspann. Så man kan ta antalet personer och dela på 15 (grovt) för att få antalet möjliga gärningsmän. Skalar ner ganska ordentligt. Tror inte att antalet i sig blir något problem.

Eftersom polisen är lika vaga som vanligt så är det svårt att veta förutsättningarna. Hade de sagt att de fått träff på två 3-kusiner eller liknande hade det varit enklare att veta hur det ser ut.

Men visst sitter han innan sommaren, det är jag rätt övertygad om.
Citera
2020-02-12, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av So.far.so.good
Jag håller helt med dig. Det kommer att lösas inom kort.

Så du som vil ha belöning av GW , skynda på och anmäl innan Polisen avslöjar GM för då är det försent
Citera
2020-02-12, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clandeztino
Skriver under på det här. Men polisen har ju lite annorlunda sits. De vet ju inte vilken identitet de sitter med, när vi släktforskar så har vi vår egen identitet och all bakgrundsinformation som är kopplad till den. Vi kan lätt härleda släktingar via släktnamn osv. Men det här är ingen raketforskning, det handlar bara om att tålmodigt lägga pussel.

Jo, men räcker med att någon lagt ut sitt släktträd, vilket ändå ganska många har, framförallt på familytree dna, som de ännu inte har tillgång till.
Citera
2020-02-12, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cornerofhope
Det lär vara svenska träffar, annars ser det mörkt ut med detta spår. Och det lär vara tusentals personer det handlar om att kolla. Fördel är att man vet att det är en man och att han är inom säg ett tioårsspann. Så man kan ta antalet personer och dela på 15 (grovt) för att få antalet möjliga gärningsmän. Skalar ner ganska ordentligt. Tror inte att antalet i sig blir något problem.

Eftersom polisen är lika vaga som vanligt så är det svårt att veta förutsättningarna. Hade de sagt att de fått träff på två 3-kusiner eller liknande hade det varit enklare att veta hur det ser ut.

Men visst sitter han innan sommaren, det är jag rätt övertygad om.

Det är inte så hemskt många svenskar som laddar upp sitt dna på gedmatch. I så fall skulle jag ha betydligt fler sådana träffar själv tror jag, till 75% är jag ändå svensk. Det blir nog avsevärd skillnad när polisen får tillgång till familytree dna. Där finns många svenskar, och svenskar med släktträd publicerade.

Av 3000 matcher på gedmatch (jag har fler, men det begränsas till de 3000 närmsta), är kanske 5% personer med tydligt svenska namn, troligtvis lite mindre än 5%. 30% är finnar och resten amerikaner, antagligen då med svenskt eller finskt ursprung. Men amerikaner har ofta ingen koll på ens tre generationer tillbaka. Vissa har som sagt, men inte så många.

Många har inte ens koll på att de har ett svenskt ursprung, utan hävdar att de kommer från typ England.
Senast redigerad av windrewind 2020-02-12 kl. 13:37.
Citera
2020-02-12, 13:35
Medlem
Undrar om polisen kan söka på det sättet som släktforskare gör, dvs fråga personer hur de matchar. Många utan träd vet ju ändå hur släktskapet ser ut, bara för att de inte lägger upp ett träd offentligt betyder det ju inte att de inte ändå har koll, privat.

Undrar om det är okej att polisen utreder på det sättet.
Citera
2020-02-12, 14:31
Medlem
jjagares avatar
Citat:
Undrar om polisen kan söka på det sättet som släktforskare gör, dvs fråga personer hur de matchar. Många utan träd vet ju ändå hur släktskapet ser ut, bara för att de inte lägger upp ett träd offentligt betyder det ju inte att de inte ändå har koll, privat.

Undrar om det är okej att polisen utreder på det sättet.

Ja det är ok, det var en ändring av lagen 2019 som gjorde att de får söka på detta sätt
Citera
2020-02-12, 14:34
Medlem
https://www.corren.se/nyheter/linkoping/dubbelmordet-2004-vi-har-kommit-framat-om6501298.aspx

"– Vi har dessvärre hamnat i ett slags vänteläge i USA. Vi har fått in vår profil i Gedmatch, men vi vill även få in profilen i Family Tree. Men där står vi i kö. Den amerikanska polisen har förtur.

Staaf säger att den släktforskare som polisen har anlitat har analyserat träffarna från Gedmatch och att det arbetet har fört utredningen framåt.

– Just nu ligger arbetet lite vilande. Vår släktforskare har inte mer material att arbeta med. Han har jobbat med de träffar som vi har fått från Gedmatch och det har gett oss en väldigt bra inriktning. Just nu kan jag inte avslöja vart det bär i väg. Men det är spännande att vi har kommit framåt.

Vad innebär det att ni har en inriktning?

– Vi har kommit längre genom det här arbetet och hoppas att vi till slut ska hitta lösningen.

Vad kan du säga om träffarna i Gedmatch?

– Vi har fått möjlighet att välja väg, kan man säga. Vi tror att det här är rätt väg att gå och att vi genom det här förfaringssättet ska nå fram till gärningsmannen. "
Citera
2020-02-12, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jjagare
Ja det är ok, det var en ändring av lagen 2019 som gjorde att de får söka på detta sätt

Jag menar om de kan mejla privatpersoner utan träd, eller om de måste hålla sig till att använda det de hittar. De behöver ju antingen ljuga och säga att de undrar hur personerna är släkt till dem, eller informera om att personen är släkt med mördaren och att de är från polisen?

En vanlig match utan träd eller andra sätt att spåra personen (exempelvis en mejladress med personens namn) torde annars vara svårt att använda.

Hur nära släkt ska det vara för att de isåfall ska kunna fråga privatpersoner?

Jag har nästan bara fjärdekusiner och mer avlägsna själv tex.
Citera
2020-02-12, 16:56
Medlem
Citat:
Jag menar om de kan mejla privatpersoner utan träd, eller om de måste hålla sig till att använda det de hittar. De behöver ju antingen ljuga och säga att de undrar hur personerna är släkt till dem, eller informera om att personen är släkt med mördaren och att de är från polisen?

En vanlig match utan träd eller andra sätt att spåra personen (exempelvis en mejladress med personens namn) torde annars vara svårt att använda.

Hur nära släkt ska det vara för att de isåfall ska kunna fråga privatpersoner?

Jag har nästan bara fjärdekusiner och mer avlägsna själv tex.
Mkt enkelt, faktiskt.
Får några av landets mer inbitna släktforskare bara lite grunddata, så är det gjort i ett litet nafs att lista upp 20-30st suspects. Sen kan snuten få dessa fynd, samt fara ut och Topsa!!
Citera
2020-02-12, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tictac2
https://www.corren.se/nyheter/linkoping/dubbelmordet-2004-vi-har-kommit-framat-om6501298.aspx

"– Vi har dessvärre hamnat i ett slags vänteläge i USA. Vi har fått in vår profil i Gedmatch, men vi vill även få in profilen i Family Tree. Men där står vi i kö. Den amerikanska polisen har förtur.

Staaf säger att den släktforskare som polisen har anlitat har analyserat träffarna från Gedmatch och att det arbetet har fört utredningen framåt.

– Just nu ligger arbetet lite vilande. Vår släktforskare har inte mer material att arbeta med. Han har jobbat med de träffar som vi har fått från Gedmatch och det har gett oss en väldigt bra inriktning. Just nu kan jag inte avslöja vart det bär i väg. Men det är spännande att vi har kommit framåt.

Vad innebär det att ni har en inriktning?

– Vi har kommit längre genom det här arbetet och hoppas att vi till slut ska hitta lösningen.

Vad kan du säga om träffarna i Gedmatch?

– Vi har fått möjlighet att välja väg, kan man säga. Vi tror att det här är rätt väg att gå och att vi genom det här förfaringssättet ska nå fram till gärningsmannen. "
Staaf är bra på att vara diffus. Denna inriktning och väg han pratar om kan väl egentligen bara vara att träffarna pekar på ett visst land eller del av land. Vet inte vad träffarna annars skulle kunna ge för inriktning.
Citera
2020-02-12, 18:03
Medlem
greta-forvetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Mkt enkelt, faktiskt.
Får några av landets mer inbitna släktforskare bara lite grunddata, så är det gjort i ett litet nafs att lista upp 20-30st suspects. Sen kan snuten få dessa fynd, samt fara ut och Topsa!!

Så om polisen knackar på & vill ha mitt DNA så är det bara att bistå med det ? Eller? Jag är inte så säker på att jag gav myndigheten mitt DNA. Hur registreras mitt DNA om det används i ett brottsfall? Det blir allmänna handlingar? Sedan? Någon som sitter på den informationen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in