2017-12-20, 23:45
Medlem
Baconlasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Jag ser ingen strre anledning att kpa en Harley nu nr nstan alla andra mrken tillverkar scramblers som gr lika bra p asfalt som p grusvg och dessutom ofta har en stil direkt frn fabriken som enligt mig r betydligt coolare n Harleys jrnlokomotiv.
Just nu tycker jag att t.ex Triumph Street Scrambler slr Harley i bde mngsidighet och brutalt utseende.

Det r ocks en dets ironi att japanerna bygger betydligt coolare custom - Harleys n jnkarna, titta bara p underverken frn Zero Engineering https://www.google.se/url?sa=i&rct=j...13837257086346 som r bde relativt minimalistiska och brutala p samma gng till skillnad p Harleys frn customfirmor i USA som nstan alltid verarbetar sina hojar och bultar p en masa ljligt skrp p hojarna.

Annars r jag ocks svag fr japshojar frn sent 60-tal till mitten av sjuttiotalet som Kawas tvtaktstrepipor och den ursprungliga Z900 ven kallad Z1.
Eller varfr inte den sexcylindriga Honda CBX 1000.
Under samma tid gdes Harley -Davidson av AMF som lyckades dra ner mrket i skiten genom att tillverka riktigt usla motorcyklar vars dliga rykte tog mnga r att tvtta bort.

Inte fr att det har med saken att gra s bygger jag en replika av Honda CR750, vinnaren av Daytona 1970, mnet r en K2 och jag planerar att det tar minst 5r innan jag r klar=hobby.
Citera
2017-12-21, 12:08
Medlem
Torshammars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ojdo
Lter ju som en baotian haha

Har en Baotian som har gtt 3500 km utan problem.
Citera
2017-12-21, 18:18
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baconlasse
Inte fr att det har med saken att gra s bygger jag en replika av Honda CR750, vinnaren av Daytona 1970, mnet r en K2 och jag planerar att det tar minst 5r innan jag r klar=hobby.
Nu blev jag avundsjuk, om du tappar orken innan du r klar med din CR750 d finns det goda mjligheter att bygga om din F2 till en caferacer istllet, dom brukar kunna bli vldigt coola dom ocks.
Citera
2017-12-24, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mister.Methane
Att jmfra en HD frn sextiotalet med dagens sporthojar (eller ens dagens HD) r inte srskilt slugt, sdan argumentation hamnar i samma fack som FB-trdarna "Volvo 740 r bst, fuck the rest".

Olika hojar r bra p olika saker och kan drfr inte jmfras objektivt, punkt slut. Din HD r helt klart verlgsen min japanska touringhoj i grenarna "Symbolvrde", "Subkultur" och "Diskussionsmne p fiket".

Min hoj andra sidan lr spa din flera gnger om i tvlingsgrenar som "Bruksvrde", "Svnga" och "Korsa Tyskland p en dag utan att bli ledbruten".

Hur som helst tror jag att du r rtt njd med att regelbundet dra t skruvar och klappa om din HD. P samma stt r jag mycket njd med

Jag r en av de japskare som hejar p dig p vgen, och du r frmodligen en av de som inte hejar tillbaks. Det r helt ok

Tror inte du skulle heja p andra mc kare om du krde hd det r samma sak som och kra skottkrra och slppa en hand tippar direkt.
Citera
2020-06-05, 09:32
Medlem
Ny.Deodorants avatar
Jag hittade ingen allmn Harley Davidson-trd som passade s d mitt inlgg inte r s positivt till denna klassiska amerikanska firmas nuvarande produkter s fr "skitcykel" passa tillrckligt bra.

Min lokala handlare har sedan ifjol blivit uppkpt av den snabbt expanderande grannen MB som hade kvar lite enstaka HD-tillbehr att slja av. De tnker sedan slja fina inbytesbilar dr verkar det som frn frmst 50-70-talet.

Detta fick mig att kontrollera var nrmsta handlaren i Norrland finns om jag skall fixa ngon reservdel t min fars gamla Sportser frn 1985 och blev klart frvnade av vad jag fann p deras hemsida. De r nera p 50 terfrsljare (inrknat ngra i Norge) och det finns bara en kvar i Norrland...Jrvs.
https://www.harley-davidson.com/se/s...1&locale=sv_SE

Denna rtt spekulativa video frn Youtube kanske? innehller sanningen om ett de inte enbart r ett av de offer som kommer ske fr att den "tuffe" frhandlaren till president de har i USA fr nrvarande skall f fina rubriker:
https://www.youtube.com/watch?v=EOwxxsPaogY
(How HD killed it self).
Citera
2020-06-05, 10:38
Medlem
Jag har gt HD, Triumph, Kawasaki och Yamaha.

Rent teknikmssigt s r HD ratal efter sina konkurrenter. De sljer p HD som varumrke och livsstil.
Detta r ngot som nyare generationer inte r lika bengna att betala fr, vilket gr att HD blivit omsprungna av sina konkurrenter.

De tr inte skit, men de r verkligen inte bst heller.
Citera
2020-06-05, 17:17
Medlem
kaoriblasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holf
Jag har gt HD, Triumph, Kawasaki och Yamaha.

Rent teknikmssigt s r HD ratal efter sina konkurrenter. De sljer p HD som varumrke och livsstil.
Detta r ngot som nyare generationer inte r lika bengna att betala fr, vilket gr att HD blivit omsprungna av sina konkurrenter.

De tr inte skit, men de r verkligen inte bst heller.

Vad menar du att H-D ligger efter med teknikmssigt och jmfrt med vilka andra hojar?
Citera
2020-06-05, 17:32
Medlem
kaoriblasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ny.Deodorant
Jag hittade ingen allmn Harley Davidson-trd som passade s d mitt inlgg inte r s positivt till denna klassiska amerikanska firmas nuvarande produkter s fr "skitcykel" passa tillrckligt bra.

Min lokala handlare har sedan ifjol blivit uppkpt av den snabbt expanderande grannen MB som hade kvar lite enstaka HD-tillbehr att slja av. De tnker sedan slja fina inbytesbilar dr verkar det som frn frmst 50-70-talet.

Detta fick mig att kontrollera var nrmsta handlaren i Norrland finns om jag skall fixa ngon reservdel t min fars gamla Sportser frn 1985 och blev klart frvnade av vad jag fann p deras hemsida. De r nera p 50 terfrsljare (inrknat ngra i Norge) och det finns bara en kvar i Norrland...Jrvs.
https://www.harley-davidson.com/se/s...1&locale=sv_SE

Denna rtt spekulativa video frn Youtube kanske? innehller sanningen om ett de inte enbart r ett av de offer som kommer ske fr att den "tuffe" frhandlaren till president de har i USA fr nrvarande skall f fina rubriker:
https://www.youtube.com/watch?v=EOwxxsPaogY
(How HD killed it self).

Du r ju helt oduglig p att googla om du tror att Jrvs r den enda HD-handlaren i Norrland. Det finns auktoriserade handlare i Sundsvall, Ume och Lule.
Citera
2020-06-07, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaoriblast
Vad menar du att H-D ligger efter med teknikmssigt och jmfrt med vilka andra hojar?

Vad har en HD att erbjuda menar du?

Jag har mer teknik i en av mina ducati frn -06 som jag fr av en av de dyraste hd just nu p marknaden. Om du inte menar handtagsvrmare i 10 olika lgen...

Visst nu kanske inte en HD behver allt d den r tung och ingen motor i. Men hade inte abs blivit ett lagkrav fr tillverkaren s lr HD ej erbjudit det.

Lite ex. Mnga av dem har bara luftkylda hojar, varfr? (de tar betalt fr hojen nd)
antispin? standard p 2020 modeller? som tex Livewire....
Citera
2020-06-07, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaoriblast
Du r ju helt oduglig p att googla om du tror att Jrvs r den enda HD-handlaren i Norrland. Det finns auktoriserade handlare i Sundsvall, Ume och Lule.

HD har fr hga krav p terfrsljaren. "De uppfyller inte HD krav" osv.

Tex det ska renoveras, det ska finnas fullt med HD accessoarer osv.

Den enda i min stad har ftt sluta slja HD pga detta.

Snacka om att skjuta sig i benet nr de redan r pvg ner.
Citera
2020-06-08, 07:53
Medlem
kaoriblasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProvV
Vad har en HD att erbjuda menar du?

Jag har mer teknik i en av mina ducati frn -06 som jag fr av en av de dyraste hd just nu p marknaden. Om du inte menar handtagsvrmare i 10 olika lgen...

Visst nu kanske inte en HD behver allt d den r tung och ingen motor i. Men hade inte abs blivit ett lagkrav fr tillverkaren s lr HD ej erbjudit det.

Lite ex. Mnga av dem har bara luftkylda hojar, varfr? (de tar betalt fr hojen nd)
antispin? standard p 2020 modeller? som tex Livewire....

Om jag minns rtt s r ABS-bromsar standard p samtliga H-D slda i Sverige sen typ 2013 dvs ngra r Innan lagkravet, och de har erbjudit ABS sen tminstone 00-talet. Nu erbjuds till och med sk kurv-ABS p en del modeller.

Nr det kommer till luftkylda motorer r det sportstermodellerna som r kvar just nu, men de r snart ett minne blott. Gr vl att jmfra med Ducati som ocks har ngra luftkylda spisar kvar i form av 803cc desmodromic-motorn de anvnder i sina Scrambler 800 och Monster 797.

Antispinn finns liksom hos mnga andra modeller p Livewire, vad som kommer ing som standard r vl lite av en gissningslek just nu eftersom just den modellen inte brjat sljas i Sverige nnu. Skulle vl ocks vilja pst att med just LiveWire s hamnar H-D lngta fram i utvecklingen n alla andra traditionella hojmrken, eftersom det r den enda elcykeln frn ett etablerat mrke.

Tycker mest att det lter som att du gillar att klaga men inte har ngon egentlig koll p vad H-D erbjuder.

Givetvis ska det vara krav p terfrsljarna, man blir ju deprimerad av att komma in i en butik som ser mer ut som en lagerlokal n en faktisk butik. Hr gr ju H-D inte annorlunda n andra premium-mrken som tex BMW, KTM eller Ducati. S att pst att H-D skjuter sig sjlva i foten r ganska verdrivet, eftersom deras kunder frvntar sig en viss standard p bde milj och utbud.
Sen finns det vl i dagslget inte mycket siffror som pekar p att den svenska Harley-marknaden r p nedgng? Och fr H-Ds globala marknad spelar det knappas ngon roll vad som hnder i lilla Sverige.
Citera
2020-06-08, 08:20
Medlem
Tar man bort den traditionella luftkylningen s frsvinner ju ocks marknadens intresse. De traditionella ljudstrningrna och det ljliga ljudet har man vl fortfarande inte lyckats gra ngot t.
Det hade japanska glidarhojar fixat p 60-talet.
Att dra igng den dr strande brakskiten i ett villaomrde eller bostadsomrde r vl ungefr lika intelligent som nr negrerna krver att folk ska st p kn fr dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in