2014-01-08, 23:41
Medlem
snomoss avatar
Citat:
Nu tog du väl i så du sket ner dig. Skulle alla bigtwins kosta hundra gröningar, slutade du kolla begagnatpriser för fem år sen eller?
Nu får du ju en nighttrain för åttio om letar lite, en originalshovel för femtio och sportstrarna börjar ju på 17-18000.

Åh fan. Jag som inte tyckte jag tog i alls

Nä jag har inte kollat begpriserna på flera år faktiskt eftersom jag inte har haft något behov av det men det låter ju bra att priserna börjar bli vettiga. När jag köpte min senaste nya hoj fick jag stå i kö och pruta var det knappt tal om. Den har jag nu haft i tio år utan några som helst problem

Tyvärr går inte alla japs eller alla hojar som urverk även om lille _Dante_ hittat sin pärla. När det gäller stora customhojar så är det fortfarande HD som gäller även om det numera finns fina Victory och Indian också. Alla jag känner med evo eller twin cam motorer har ungefär lika mycket problem med sina hojar som gemene japsåkare eller trajjaåkare. Dvs inga större problem alls.

Tyvärr går dom flesta andra märken än dom tre amerikanska cutomhojarna fetbort för mig då dom antingen är fula som stryk eller sådär gulligt lågmälda som _Dante_killen gillar . Själv vill jag dessutom göra min hoj lite mer personlig och det funkar sådär på en risbrännare...
Citera
2014-01-09, 09:27
Bannlyst
harley är skit ja.

teknik från krita perioden som endast lyckas förvandla bensin till oljud.
Citera
2014-01-09, 11:24
Medlem
_Dante_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snomos
Åh fan. Jag som inte tyckte jag tog i alls

Nä jag har inte kollat begpriserna på flera år faktiskt eftersom jag inte har haft något behov av det men det låter ju bra att priserna börjar bli vettiga. När jag köpte min senaste nya hoj fick jag stå i kö och pruta var det knappt tal om. Den har jag nu haft i tio år utan några som helst problem

Tyvärr går inte alla japs eller alla hojar som urverk även om lille _Dante_ hittat sin pärla. När det gäller stora customhojar så är det fortfarande HD som gäller även om det numera finns fina Victory och Indian också. Alla jag känner med evo eller twin cam motorer har ungefär lika mycket problem med sina hojar som gemene japsåkare eller trajjaåkare. Dvs inga större problem alls.

Tyvärr går dom flesta andra märken än dom tre amerikanska cutomhojarna fetbort för mig då dom antingen är fula som stryk eller sådär gulligt lågmälda som _Dante_killen gillar . Själv vill jag dessutom göra min hoj lite mer personlig och det funkar sådär på en risbrännare...

Hahahaha...Din förminskande kommentar om mig som kör japanskt är ganska talande om vad för slags funktion Harley-Davidson har på världsmarknaden... Vore jag inte så otroligt "Badass" redan så skulle jag kanske tatuera mig också!

För er boyz som behöver boosta eran självkänsla med div attribut kan ju Harleyn vara ett bra val.. Men.. Vill du vara "Värst" i "Praktiken" så är det japanskt som gäller...En Hayabusa käkar Harleys till frukost och skiter ut dem på kvällen.
Citera
2014-01-09, 15:50
Medlem
Ämnet handlar om HD:s kvalitet och inte om Saab eller Volvo är bäst... eller japs eller HD. HD har väl själva medgivit att de under en period hade rejäla brister i kvalitén men att det skett en rejäl uppryckning sedan 90-talet. Köper man en nyare hoj så behöver man inte oroa sig för kvalitén men de flesta HD-ägare vill ha mycket ljud- och vibrationer och installerar s.k. luft- och buller så det finns viss risk för att vibrationerna medför att skruvar gängar upp. Kör själv en Nightrod-13 och har inte upplevt några problem.
Citera
2014-01-09, 16:31
Medlem
snomoss avatar
Citat:
För er boyz som behöver boosta eran självkänsla med div attribut kan ju Harleyn vara ett bra val.. Men.. Vill du vara "Värst" i "Praktiken" så är det japanskt som gäller...En Hayabusa käkar Harleys till frukost och skiter ut dem på kvällen.

Hörru badazz

Det var länge sedan jag kände behov av att boosta egot. Jag körde sporthoj på den tiden (Kawasaki ZZR100) . Det var också vääldigt länge sedan jag försökte vara värst på något

Skämt å sido. En Hayabusa eller ZZR är självklart snabbare mm än en HD hur pimpad den än är men det är ju en helt annan typ av MC-åkning. Jag jämför inte customs med grussmiskare eller racerhojar utan ska jag jämföra så blir det min Harley mot någon form av japscustom. Där väljer jag en Harley alla dagar i vecka men det finns flera fina japscustoms också. En Suki 1400 intruder gillar jag liksom Honda VSX1800 men fortfarande är Harley för mig lite ballare och jag kan få till utseende mm mer som jag vill på en Harley

Been there, done that när det gäller sporthoj men en kul grussmiskare typ KTM/Triumph hade varit kul att ha

Ber om ursäkt för min raljerande ton _Dante_ men jag surade nog till lite där. Du får självklart tycka precis vad du vill och du kör ju hoj på ett helt annat sätt än vad jag gör numera. Jag kommer oavsett att morsa på dig och alla japsåkare som jag alltid gör bikers emellan i sommar.
Citera
2014-01-09, 16:50
Medlem
Citat:
Hörru badazz

Det var länge sedan jag kände behov av att boosta egot. Jag körde sporthoj på den tiden (Kawasaki ZZR100) . Det var också vääldigt länge sedan jag försökte vara värst på något

Skämt å sido. En Hayabusa eller ZZR är självklart snabbare mm än en HD hur pimpad den än är men det är ju en helt annan typ av MC-åkning. Jag jämför inte customs med grussmiskare eller racerhojar utan ska jag jämföra så blir det min Harley mot någon form av japscustom. Där väljer jag en Harley alla dagar i vecka men det finns flera fina japscustoms också. En Suki 1400 intruder gillar jag liksom Honda VSX1800 men fortfarande är Harley för mig lite ballare och jag kan få till utseende mm mer som jag vill på en Harley

Been there, done that när det gäller sporthoj men en kul grussmiskare typ KTM/Triumph hade varit kul att ha

Ber om ursäkt för min raljerande ton _Dante_ men jag surade nog till lite där. Du får självklart tycka precis vad du vill och du kör ju hoj på ett helt annat sätt än vad jag gör numera. Jag kommer oavsett att morsa på dig och alla japsåkare som jag alltid gör bikers emellan i sommar.

trevligt att du hälsar iaf hälsar på alla jag med... dock brukar inte custom åkare hälsa tillbaka av någon konstig jävla anledning

hälsar även på moppeåkare
Citera
2014-01-09, 18:12
Medlem
snomoss avatar
Haha ja en del moppar är ju så stora att man tror att det är en hoj men bättre att hälsa en gång för mycket

Jag hälsar inte inne i stan om jag känner att det tar uppmärksamhet från annat men annars hälsar jag alltid. Jag har respekt för dom som inte gör det också av olika skäl för det får ju inte bli trafikfarligt. Jag vet att många customåkare framförallt HD-åkare inte hälsar pga att dom ju är så stenhårda att dom har ständig magknip men jag är en snäll gammal farbror

Jag har haft en del långa diskussioner om det där med att morsa på andra bikers än HD-åkare många många gånger med mina HD bröder och en del hälsar aldrig på annat än amerikanska hojar vilket jag tycker är rent löjligt.

Fast on topic. HD är i mina ögon ingen skitcykel men den har en gammal teknik delvis och den är inte snabb oftast, i alla fall inte mot sporthojar och när det svänger rejält. Den förrförra motorgenerationen som slutade tillverkas 1984-85 hade helt klart kvalitetbrister men dom nya hojarna är helt ok även om det förstås finns måndagsexemplar som hos alla hojar.

Jag har ägt dessa hojar sedan 1982:

Honda CB 750
Kawasaki GPZ 750
Kawasaki GPZ 1000RX
Yamaha FJ 1200
Kawasaki ZZR 1000
Kawasaki VN 800
Triumph Thunderbird 900
Harley Davidson Sportster 1200 custom
Harley Davidson softail standard (evo)
Harley Davidson wide glide (twin cam)

Jag har haft skitkul på alla hojar men numera är det bara HD som gäller även om en grussmiskare hade varit hur kul som helst att ha som bushoj
Citera
2014-01-09, 19:31
Medlem
_Dante_s avatar
Citat:
Hörru badazz

No offence taken!

Kanske kastade jag onödigt mycket skit, men genom åren har kritiken och pajkastandet varit rätt så ensidig från HD-kulturens sida, så jag ville väl ge igen lite.
Jag tycker nog att japanerna (trots pearl harbor) förtjänar mera cred för sina i mitt tycke fantastiska maskiner.

Men nog förstår jag tjusningen med att åka HD med, så det är klart att jag hälsar tillbaka när vi möts på vägarna i sommar!
Citera
2017-12-04, 20:41
Medlem
Old.Hectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrseabeach
Tjena!

Min gamla körskolelärare som hjälpte mig med både bil - och MC-kort sa till mig en gång att Harley Davidson är riktiga skithojar. Det enda de levde på var sitt märke samt deras fantastiska ljud. Snappade upp detta nu när jag letar efter en ny mc. Efter att ha kollat med en del är det många som säger samma sak. Kanske har dessa individer en skruv lös, vad vet jag? Jag har alltid älskat Harleys och kommer alltid att göra.

Vad tycker ni?

JO!
Av de som inte äger en Harley kommer du att få höra att Harley är skit, de tycker så för att de inte har råd att köpa en Harley!
Av oss som äger en Harley så kommer du att få höra att de är hur bra som helst.
Köper du en Harley så är du kanske inte i första hand ute efter att rejsa.
Men du kan iallafall dra en fullsize husvagn utan problem!!!
Citera
2017-12-07, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Old.Hector
JO!
Av de som inte äger en Harley kommer du att få höra att Harley är skit, de tycker så för att de inte har råd att köpa en Harley!

Nja, så enkelt är det inte. Flera jag känner som kör HD har synpunkter på bristande kvalitet, främst kromsläpp och rost på nästan nya hojar.

Mekaniskt är det däremot inget fel på dem nuförtiden. De går ju inte speciellt hårt heller.

De flesta jag känner som kör annat tycker inte heller att HD är skit, däremot överprisade för vad man får, men det är ju upp till var och en vad man vill betala för.
Att inte vilja betala överpris för en hoj är inte samma sak som att inte ha råd...
Citera
2017-12-08, 06:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Old.Hector
JO!

Jag äger ingen Harley, vill inte ha Harley och har råd med Harley. Det är din inställning jag ogillar så otroligt mycket av HD-ägarna. Jag har de hojarna jag vill ha, inga lån och kontant betalda.
Citera
2017-12-20, 07:35
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Jag ser ingen större anledning att köpa en Harley nu när nästan alla andra märken tillverkar scramblers som går lika bra på asfalt som på grusväg och dessutom ofta har en stil direkt från fabriken som enligt mig är betydligt coolare än Harleys järnlokomotiv.
Just nu tycker jag att t.ex Triumph Street Scrambler slår Harley i både mångsidighet och brutalt utseende.

Det är också en ödets ironi att japanerna bygger betydligt coolare custom - Harleys än jänkarna, titta bara på underverken från Zero Engineering https://www.google.se/url?sa=i&rct=j...13837257086346 som är både relativt minimalistiska och brutala på samma gång till skillnad på Harleys från customfirmor i USA som nästan alltid överarbetar sina hojar och bultar på en masa löjligt skräp på hojarna.

Annars är jag också svag för japshojar från sent 60-tal till mitten av sjuttiotalet som Kawas tvåtaktstrepipor och den ursprungliga Z900 även kallad Z1.
Eller varför inte den sexcylindriga Honda CBX 1000.
Under samma tid ägdes Harley -Davidson av AMF som lyckades dra ner märket i skiten genom att tillverka riktigt usla motorcyklar vars dåliga rykte tog många är att tvätta bort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in