2020-06-08, 13:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mrseabeach
Tjena!

Min gamla krskolelrare som hjlpte mig med bde bil - och MC-kort sa till mig en gng att Harley Davidson r riktiga skithojar. Det enda de levde p var sitt mrke samt deras fantastiska ljud. Snappade upp detta nu nr jag letar efter en ny mc. Efter att ha kollat med en del r det mnga som sger samma sak. Kanske har dessa individer en skruv ls, vad vet jag? Jag har alltid lskat Harleys och kommer alltid att gra.

Vad tycker ni?
Din lrare hade rtt. Harley anvnder gammal teknik och r sedan lnge omsprungna av bde Indian och Triumph. Till exempel r Harley-hojar knda fr att fortfarande anvnda luftkylning, vilket gr att motorn kan bli verhettad i stillastende trafik.
Citera
2020-06-08, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaoriblast
Om jag minns rtt s r ABS-bromsar standard p samtliga H-D slda i Sverige sen typ 2013 dvs ngra r Innan lagkravet, och de har erbjudit ABS sen tminstone 00-talet. Nu erbjuds till och med sk kurv-ABS p en del modeller.

Nr det kommer till luftkylda motorer r det sportstermodellerna som r kvar just nu, men de r snart ett minne blott. Gr vl att jmfra med Ducati som ocks har ngra luftkylda spisar kvar i form av 803cc desmodromic-motorn de anvnder i sina Scrambler 800 och Monster 797.

Antispinn finns liksom hos mnga andra modeller p Livewire, vad som kommer ing som standard r vl lite av en gissningslek just nu eftersom just den modellen inte brjat sljas i Sverige nnu. Skulle vl ocks vilja pst att med just LiveWire s hamnar H-D lngta fram i utvecklingen n alla andra traditionella hojmrken, eftersom det r den enda elcykeln frn ett etablerat mrke.

Tycker mest att det lter som att du gillar att klaga men inte har ngon egentlig koll p vad H-D erbjuder.

Givetvis ska det vara krav p terfrsljarna, man blir ju deprimerad av att komma in i en butik som ser mer ut som en lagerlokal n en faktisk butik. Hr gr ju H-D inte annorlunda n andra premium-mrken som tex BMW, KTM eller Ducati. S att pst att H-D skjuter sig sjlva i foten r ganska verdrivet, eftersom deras kunder frvntar sig en viss standard p bde milj och utbud.
Sen finns det vl i dagslget inte mycket siffror som pekar p att den svenska Harley-marknaden r p nedgng? Och fr H-Ds globala marknad spelar det knappas ngon roll vad som hnder i lilla Sverige.

Antispin: "RDRS-funktioner r standard p alla 2020 LiveWire-, CVO-, Police- och Trike-modellerna och som tillval p alla 2020 Touring-modeller i USA (frutom Electra Glide-standardmodell)."

Antispin kom med ducati/bmw/agusta typ 2014?

r de 6 r efter?

HD gr dligt globalt, och att stnga butiker i sverige hjlper ej.

De r ej tidiga med LiveWire. De ligger lngt efter konkurrenterna fr att kra EL-hojar, de byggde den enbart fr att de vill "hnga" med i utvecklingen. LiveWire kommer INTE rdda HD.

Ja, du har rtt. Jag gnller p HD, fr att folk ska veta att det ej r vrt pengarna att kpa en HD. HD erbjuder en stor hoj med oftast dliga bromsar och fr lite hks fr en fr stor peng.
Citera
2020-06-08, 20:33
Medlem
kaoriblasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProvV
Antispin: "RDRS-funktioner r standard p alla 2020 LiveWire-, CVO-, Police- och Trike-modellerna och som tillval p alla 2020 Touring-modeller i USA (frutom Electra Glide-standardmodell)."

Antispin kom med ducati/bmw/agusta typ 2014?

r de 6 r efter?

HD gr dligt globalt, och att stnga butiker i sverige hjlper ej.

De r ej tidiga med LiveWire. De ligger lngt efter konkurrenterna fr att kra EL-hojar, de byggde den enbart fr att de vill "hnga" med i utvecklingen. LiveWire kommer INTE rdda HD.

Ja, du har rtt. Jag gnller p HD, fr att folk ska veta att det ej r vrt pengarna att kpa en HD. HD erbjuder en stor hoj med oftast dliga bromsar och fr lite hks fr en fr stor peng.

Du har allts inte s mycket att komma med. Eftersom att H-D idag inte ligger efter teknikmssigt. Jmfr du med tex japanska customhojar s erbjuder H-D generellt mer teknik. LED-lyktor, Keyless, sjlvstngande blinkers, mm har gtt att f i mnga r nu.

Finns ju inga stora tillverkare bland de etablerade motorcykelmrken frutom H-D som erbjuder en elektrisk modell vad jag vet (KTM har en enduromaskin men inget fr landsvg). Mrken som Zero r ju en fotnot jmfrelsevis i dagslget.

Fr dliga bromsar och fr lite hstkrafter jmfrt med vad? Vill du kra customhoj finns det inte mnga alternativ. Indian har ett par touringcyklar och sin Scout, Triumph har Rocket 3 och Bobber/Speedmaster, sen r det rtt tunt med andra konkurrenter i segmentet. Vill du dessutom gra hojen mer till din egen finns det inga andra som kommer i nrheten av samma utbud p eftermarknaden.

Att du sjlv inte gillar mrket betyder inte att deras produkt r dlig.
Citera
2020-06-08, 21:43
Medlem
Ha ha....

Vad var deras slogan fr inte s lnge sedan..?..

"We are Harley Davidson - we bend steel"

Och det r vl i stort sett det enda dom gr.

Overskattad djvla Amerikansk skitprodukt som ftt kultstatus.

Hgludda och allmnt obekvma. "Men det r ju trots allt en Harley..

Amerikaner r duktiga p mycket och har mycket 'driv' och framtanda - men engineering r inte direkt deras starka sida.

Mycket genvgar dr Du.
Citera
2020-06-08, 23:35
Medlem
r inne p andra ret med en Harley nu(-91 Sportster bobber).
Jmfrt med andra cyklar jag haft s r inget direkt "bra" men andra sidan s var det inte en "bra" hoj jag var ute efter.
Ville ha ngot att skruva p och skruva har jag ftt gjort

Simpel / r / lttskruvad / karaktr / knsla / mjlighet att modifiera mycket / r ngra positiva ord jag skulle vilja beskriva den med.

Jmfrt med en vanlig japs custom s r det en helt annan grej i mitt tycke.
Inget r tight / det lter / skakar och hoppar / lcker?(I mnga fall) / i mitt fall sl och kass vghllning / luktar / och jag lskar det.

Provade en modernare Hd hr fr ntt r sen och tycker knslan frsvunnit och s r dom s fruktansvrt dyra, fr dessa pengar hade jag istllet kikat p ngon exotisk sporthoj.

Skulle kunna tnka mig ha en till Hd i framtiden, troligtvis ngon ldre och strre men frst ska jag gra min nnu mindre bekvm och vettig
Senast redigerad av _Challe_ 2020-06-08 kl. 23:41.
Citera
2020-06-09, 17:22
Medlem
Citat:
Vill du dessutom gra hojen mer till din egen finns det inga andra som kommer i nrheten av samma utbud p eftermarknaden.

En massiv eftermarknad + det faktum att det gr att f fram reservdelar till cyklar som r vldigt gamla, det r nog HD:s allra strsta frdel.

Jag menar, om man kr japansk custom s har man ju fortfarande lderdomlig teknik (eftersom de vill efterlikna HD) men eftermarknaden r ju minimal (kanske nn ruta eller ngra fotpinnar) och s fort de brjar bli 10-15 r gamla s finns det ju knappt reservdelar att kpa.
Citera
2020-06-11, 07:54
Medlem
Ny.Deodorants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Challe_
r inne p andra ret med en Harley nu(-91 Sportster bobber).
Jmfrt med andra cyklar jag haft s r inget direkt "bra" men andra sidan s var det inte en "bra" hoj jag var ute efter.
Ville ha ngot att skruva p och skruva har jag ftt gjort

Simpel / r / lttskruvad / karaktr / knsla / mjlighet att modifiera mycket / r ngra positiva ord jag skulle vilja beskriva den med.

Jmfrt med en vanlig japs custom s r det en helt annan grej i mitt tycke.
Inget r tight / det lter / skakar och hoppar / lcker?(I mnga fall) / i mitt fall sl och kass vghllning / luktar / och jag lskar det.

Provade en modernare Hd hr fr ntt r sen och tycker knslan frsvunnit och s r dom s fruktansvrt dyra, fr dessa pengar hade jag istllet kikat p ngon exotisk sporthoj.

Skulle kunna tnka mig ha en till Hd i framtiden, troligtvis ngon ldre och strre men frst ska jag gra min nnu mindre bekvm och vettig

Du lter ha samma instllning som min far har till sin 1200 Sportster -85.
Den lter bra och vibrerar fint, men ibland lossnar en batterikabel eller frgasaren lite. 🤔
Lite som att rka pipa r min tolkning. D v s en del extra pyssel men ser ut mer manligt och luktar fint. 😘
Citera
2020-06-11, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bladboll
En massiv eftermarknad + det faktum att det gr att f fram reservdelar till cyklar som r vldigt gamla, det r nog HD:s allra strsta frdel.

Jag menar, om man kr japansk custom s har man ju fortfarande lderdomlig teknik (eftersom de vill efterlikna HD) men eftermarknaden r ju minimal (kanske nn ruta eller ngra fotpinnar) och s fort de brjar bli 10-15 r gamla s finns det ju knappt reservdelar att kpa.

Det dr tror du inte ens p sjlv.

Och: Nr behvdes det reservdelar till en 15 r gammal japansk hoj?
Citera
2020-06-15, 16:29
Medlem
Citat:
Vad menar du att H-D ligger efter med teknikmssigt och jmfrt med vilka andra hojar?

HD brjade med gummiupphngd motor... 2005?

Ett rtt bra exempel p hur HD ligger 10-15 r efter.
Citera
2020-06-15, 18:44
Medlem
kaoriblasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holf

Lg efter r vl kanske mer rtt att sga kan tyckas.
Citera
2020-06-15, 23:40
Medlem
Sturgis Harleys hemstad p sommaren, titta och drm: https://www.youtube.com/watch?v=d66NPsy_MPg Varje r har man Sturgis Rally med mnga beskande.
Citera
2020-06-16, 20:00
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holf

Touring-hojarna 1980, Dyna 1990.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in