2020-06-07, 14:22
Avslutad
Folk som blinkar vänster i en rondell haha

HUr fan ska dom då komma ut haha

Alla utfarter är ju till höger haha

Det är hysteriskt kul att se haha

Hej hej här kommer jag och kör lite i en rondell.
Jag blinkar vänstre fast jag ska ut till höger haha
Nu blir det snart en krock haha

Ja egentligen blir jag irriterad men jag har börjat skratta istället
Det är bättre för humöret haha
Citera
2020-06-07, 14:40
Medlem
Har det hänt nåt med jättetråden om vänsterblink i rondeller eftersom diskussionen verkar ha flyttat hit?
Citera
2020-06-07, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Jag ser vad som händer i trafiken.
Då kan jag säga att du har fel.

Dom allra flesta som bemödar sig att VB kommer också att bemöda sig att HB vid utfart.
Detta är inte bara min erfarenhet utan mångas.

Jag kör yrkesmässig trafik både på landet och i städer.
Citera
2020-06-07, 19:23
Medlem
Fejkits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Folk som blinkar vänster i en rondell haha

HUr fan ska dom då komma ut haha

Alla utfarter är ju till höger haha

Det är hysteriskt kul att se haha

Hej hej här kommer jag och kör lite i en rondell.
Jag blinkar vänstre fast jag ska ut till höger haha
Nu blir det snart en krock haha

Ja egentligen blir jag irriterad men jag har börjat skratta istället
Det är bättre för humöret haha

Har du druckit?

Givetvis blinkar man höger när man ska ut ur rondellen.
Citera
2020-06-07, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
för att du ljuger när du VB:ar. Den signalen ska efterföljas av att man svänger av från filen till vänster. Och ja - i en CPL blir det då upp i rabatten eller fontänen.

FInns ingen anledning att blinka vänster på en enkelriktad väg med endast högeravfarter om vägen inte har två filer och du byter till den inre.

VB i CPL är lögn i 99% av fallen. VB:are blinkar vänster för att de ska till vänster i förhållande till där de körde in. Ni tror att en CPL är en korsning och kör därefter. Det här med HB har ni bara lagt till med i efterhand då ni blivit tillrättavisade. Ni har aldrig fattat principen för CPL och dess filkörning.
NEEEEJ!!!!!!!!!

YTTERLIGARE en trafikant som inte har kapacitet att tolka signaler i olika situationer!

Jag börjar på allvar bli bekymrad över den låga kapacitet ett flertal av våra körkortsinnehavare har.
Citera
2020-06-07, 19:28
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fejkit
Har du druckit?

Varför ska man då blinka vänster?
Citera
2020-06-07, 19:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fejkit
Har du druckit?

Finns många som blinkar vänster i en rondell.
Först trodde jag att det va folk som övningskörde. Det kan va lite lurigt med körriktingsvisaren i starten.

Men det är vuxna män och kvinnor som blinkar vänster

Varför? jag vetefan.

Det blir som att ha en körriktningsvisare som visar att man kör rakt fram haha
Citera
2020-06-07, 21:22
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomatpure
Så vänsterblink i 4-vägskorsning är ologiskt? För rörelsen är näst intill identisk med en mindre rondell, enda skillnaden är namnet, där slutar din förmåga att tänka.
Det är och har aldrig varit "reptilhjärnans känsla" som satt våra gemensamma trafikregler. Det är regelverket för just den speciella trafiksituationen som gäller. Handlar om att läsa på, tänka själv och göra rätt. Reglerna finns för att alla ska göra
på samma sätt. Känslor har inget i trafiken att göra. Att köra som kärringar är inte speciellt klokt.
Citera
2020-06-07, 21:28
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Hur den regerande klassen beslutar sig hur bilistens syn på bilkörning är irrelevant, vad gör dem en bättre bilist än dig själv? Vänsterblink i rondell är logiskt, det fungerar.
Ja, det fungerar ju lika bra som att inte blinka, eller kör du som mötande bilist in i en rondell om bilen inuti inte blinkar vänster?
Citera
2020-06-07, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Så, du har alltså seriös statistik från körskolor att mer än hälften av de som VB in även VB ut ur CP...? Spännande, kan du visa oss den, länka....? Eller blir det flytt av målstolpar tramsa och ducka nu från dig....?
Senaste handledarkursen för min del lärde de ut att visa sin intention när man körde in i en CP. Inte för att man tvingades utan för att underlätta för andra.
Citat:
Hur den regerande klassen beslutar sig hur bilistens syn på bilkörning är irrelevant, vad gör dem en bättre bilist än dig själv? Vänsterblink i rondell är logiskt, det fungerar.
Har jag påstått motsatsen? Läsförmåga och tolkning är inte din grej. Hoppas du är bättre på att köra bil.
Citera
2020-06-07, 23:42
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Varför ska man då blinka vänster?
https://korkortonline.se/teori/cirkulationsplats/

Skillnad på stor och liten rondell.

Liten rondell:
-Blinka vänster. Om du inte gör det blir det svårt för personer som ska in i cirkulationsplatsen att bedöma din avsikt, eftersom avstånden är så små

Stor rondell:
-Till skillnad från den lilla cirkulationsplatsen, är avstånden här stora och förflyttningen i sidled görs på ett mjukt sätt. Du kan blinka vänster om du vill, men det är inte lika viktigt som i den lilla cirkulationsplatsen.
Citera
2020-06-08, 00:04
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scamp
https://korkortonline.se/teori/cirkulationsplats/

Skillnad på stor och liten rondell.

Liten rondell:
-Blinka vänster. Om du inte gör det blir det svårt för personer som ska in i cirkulationsplatsen att bedöma din avsikt, eftersom avstånden är så små

Stor rondell:
-Till skillnad från den lilla cirkulationsplatsen, är avstånden här stora och förflyttningen i sidled görs på ett mjukt sätt. Du kan blinka vänster om du vill, men det är inte lika viktigt som i den lilla cirkulationsplatsen.
Det tycker jag inte. Kan man inte se skillnaden i hastighet och beteende på en bil som ska ta 2a avfart jämfört med 3de i en liten rondell bör man kanske öppna ögonen och börja analysera trafiken som finns runt om en.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in