2020-06-06, 12:58
Medlem
Scalpings avatar
www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/Generella-trafikregler/Cirkulationsplats/
Länken ovan visar tydligt hur man kör i CPL och det har varit på exakt samma vis i åtminstone 30 år. Notera att hon varken nämner VB eller att ingen av bilarna VB:ar.

Vad tror ni det beror på smartskallar?
Citera
2020-06-06, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/Generella-trafikregler/Cirkulationsplats/
Länken ovan visar tydligt hur man kör i CPL och det har varit på exakt samma vis i åtminstone 30 år. Notera att hon varken nämner VB eller att ingen av bilarna VB:ar.

Nej, jag tror inte det är någon som påstått att det är ett lagkrav att VB.

Däremot underlättar det för dina medtrafikanter om du VB.
Hade du läst lite mer i tråden så har det förklarats massor av gånger.

Du verkar vara ny i tråden så du får väl chansen att svara på den hittills obesvarade frågan:

Vad är det för fel att visa sina avsikter för sina medtrafikanter genom att blinka vänster?
DU kanske blir den första som svarar på den frågan??
Citera
2020-06-06, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife

Däremot underlättar det för dina medtrafikanter om du VB.

Mer än hälften av alla vänsterblinkare blinkar vänster ur ur cirkulationsplatsen så vad ni vänsterblinkare gör saknar helt informationsvärde.
Citera
2020-06-06, 19:57
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkensune
Överlag känns det som att yrkesförare samt folk som kör mycket i yrket (byggjobbare o liknande med exempelvis skåpbilar, gissar att det var en sådan som prejade dig) kör betydligt samhällsfarligare än övriga.

Ja, speciellt byggarbetare-skåpbilar, ibland undrar man om polisen helt enkelt skiter i dem så som de kör. Just min bil är dessutom av en större modell, så det är sällan folk är något vidare aggressiva mot mig...

Det här var i Uppsala. Jag passerar dagligen sådana ställen med sammanvävning, och man märker verkligen att folk inte förstår denna skylt, eller rent allmänt hur man är smidig och visar ömsesidig hänsyn i trafiken. Så gott som samtliga i vänsterfilen blinkar in sig i högerfältet, och ofta ser man folk som saktar ned och väntar på att bli insläppta i högerfältet...
Citera
2020-06-06, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Mer än hälften av alla vänsterblinkare blinkar vänster ur ur cirkulationsplatsen så vad ni vänsterblinkare gör saknar helt informationsvärde.
Och VAD grundar du denna kommentar på?
Citera
2020-06-06, 20:28
Medlem
Citat:

Nu vet jag inte när du tog körkort men vi som tog vårt under 80 talet fick lära oss att vi skulle se en circulationsplats på samma sätt som en 4vägs korsninging, men det kanske är lite för svårt för dig att ta till dig.
Och ser vi vad lagstiftningen säger så är det helt OK att blinka vänster om du skall vidare längre än 2 avfarter i circulationsplatsen så vida du blinkar rätt när du byter fil och blinkar höger när du lämnad den.
Citera
2020-06-06, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Nu vet jag inte när du tog körkort men vi som tog vårt under 80 talet fick lära oss att vi skulle se en circulationsplats på samma sätt som en 4vägs korsninging, men det kanske är lite för svårt för dig att ta till dig.
Och ser vi vad lagstiftningen säger så är det helt OK att blinka vänster om du skall vidare längre än 2 avfarter i circulationsplatsen så vida du blinkar rätt när du byter fil och blinkar höger när du lämnad den.
Det var då det. Även jag fick lära mig detta men jag har märkt att de ändrat vid två tillfällen när jag gått handledarkurser.
I dag ska du se CP som en helt vanlig huvudled med angränsande vägar till höger. Skillnaden mellan en rak huvudled på fem kilometer med vägar till höger mot en CP är att CP svänger.
Sedan det självklara, blinka när du gör en sidledsförflyttning. Det sista gäller inte förare av Audibilar enl gällande grundlag.
Citera
2020-06-06, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Det var då det. Även jag fick lära mig detta men jag har märkt att de ändrat vid två tillfällen när jag gått handledarkurser.
I dag ska du se CP som en helt vanlig huvudled med angränsande vägar till höger. Skillnaden mellan en rak huvudled på fem kilometer med vägar till höger mot en CP är att CP svänger.
Sedan det självklara, blinka när du gör en sidledsförflyttning. Det sista gäller inte förare av Audibilar enl gällande grundlag.
Det har ändrats vilket inneburit att jag har ändrat mitt handhavande, nu mera blinkaf jag som förr in i circulatinsplatsen men blinkar höger när jag kör ut, helt ok enligt de poliser och körskolärare jag kollat med (har en systerdotter som är bilskolärare).
Citera
2020-06-06, 22:13
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Det har ändrats vilket inneburit att jag har ändrat mitt handhavande, nu mera blinkaf jag som förr in i circulatinsplatsen men blinkar höger när jag kör ut, helt ok enligt de poliser och körskolärare jag kollat med (har en systerdotter som är bilskolärare).

Fortsätt som du gör, extra tydlighet i trafiken har aldrig någon klagat över. Särskilt den tunga trafiken uppskattar det enormt då det underlättar planeringen!
Citera
2020-06-06, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Och VAD grundar du denna kommentar på?

Jag ser vad som händer i trafiken.
Citera
2020-06-07, 06:45
Medlem
Tomatpures avatar
Citat:

Ska du rationalisera ang. rondell så bör du också hålla maxhastighet till prick, alltså inte 1km/h över, det är trots allt daddy's regler dvs. staten. Även kolla över axeln och blinka vid filbyte på natten.
Citera
2020-06-07, 06:54
Medlem
Tomatpures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Hur den regerande klassen beslutar sig hur bilistens syn på bilkörning är irrelevant, vad gör dem en bättre bilist än dig själv? Vänsterblink i rondell är logiskt, det fungerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in