2020-06-07, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Det var då det. Även jag fick lära mig detta men jag har märkt att de ändrat vid två tillfällen när jag gått handledarkurser.
I dag ska du se CP som en helt vanlig huvudled med angränsande vägar till höger. Skillnaden mellan en rak huvudled på fem kilometer med vägar till höger mot en CP är att CP svänger.
Sedan det självklara, blinka när du gör en sidledsförflyttning. Det sista gäller inte förare av Audibilar enl gällande grundlag.

Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Det har ändrats vilket inneburit att jag har ändrat mitt handhavande, nu mera blinkaf jag som förr in i circulatinsplatsen men blinkar höger när jag kör ut, helt ok enligt de poliser och körskolärare jag kollat med (har en systerdotter som är bilskolärare).

Så är det ja, att en CP sedan ca 20 år är definierad som en huvudled med bara avfarter åt höger, från att för det ha varit definierad som en korsning av flera vägar.

Men, även idag, med definition som råder, så blir det ändå i praktiken väldigt likt en ”vanlig” korsning i mindre eller små CP. Därför att i många städer har man gjort CP av tidigare korsningar och det blivit i princip bara en pytteliten plantering eller stolpe i mitten där det när det var en vanlig korsning ändå var en yta som blev okörd. Nu är alltså denna korsning en CP, men för bilarna/förarna är det lika korta avstånd och tid för att hinna se och reagera på annan trafik, och därför är det då en klar fördel med extra tydlig teckengivning som t ex bruk av vänsterblink, vilket inte är påkrävt enligt trafikreglerna men fullt tillåtet.
Citera
2020-06-07, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Jag ser vad som händer i trafiken.

Ah... så din källa är alltså bara din egen anekdot....? Hur tungt bevisvärde som fakta tror du den har...?

Kanske du kan lägga fram nåt mer seriöst som stöd för ditt påstående att mer än hälften av VBarna även VB ut ur CP...? Nån seriös statistik månne....?
Citera
2020-06-07, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/Generella-trafikregler/Cirkulationsplats/
Länken ovan visar tydligt hur man kör i CPL och det har varit på exakt samma vis i åtminstone 30 år. Notera att hon varken nämner VB eller att ingen av bilarna VB:ar.

Vad tror ni det beror på smartskallar?

Och det som visas är minsta kravet, och då det inte finns nåt egentligt lagkrav på VB i CP så....

Men det finns även en hel del info från körskolor och myndigheter om att det är tillåtet och rekommenderat att bruka VB i CP (vad tror du det beror på smartskalle...) vilket vi visat massor av gånger i den enorma tråden om VB i CP
Citera
2020-06-07, 11:45
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomatpure
Hur den regerande klassen beslutar sig hur bilistens syn på bilkörning är irrelevant, vad gör dem en bättre bilist än dig själv? Vänsterblink i rondell är logiskt, det fungerar.
ha ha...mycket kan man kalla det för, men verklige INTE logiskt me VB. Du gör ju för fan ingen sidoförflyttning till vänster ut från din fil! ändå tycker du det är logiskt att blinka fast man bara följer filen. Det logiska är att blinka när man förflyttar sig från filen till en annan.
Citera
2020-06-07, 11:53
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Vad är det för fel att visa sina avsikter för sina medtrafikanter genom att blinka vänster?
DU kanske blir den första som svarar på den frågan??
för att du ljuger när du VB:ar. Den signalen ska efterföljas av att man svänger av från filen till vänster. Och ja - i en CPL blir det då upp i rabatten eller fontänen.

FInns ingen anledning att blinka vänster på en enkelriktad väg med endast högeravfarter om vägen inte har två filer och du byter till den inre.

VB i CPL är lögn i 99% av fallen. VB:are blinkar vänster för att de ska till vänster i förhållande till där de körde in. Ni tror att en CPL är en korsning och kör därefter. Det här med HB har ni bara lagt till med i efterhand då ni blivit tillrättavisade. Ni har aldrig fattat principen för CPL och dess filkörning.
Citera
2020-06-07, 13:06
Medlem
Citat:
ha ha...mycket kan man kalla det för, men verklige INTE logiskt me VB. Du gör ju för fan ingen sidoförflyttning till vänster ut från din fil! ändå tycker du det är logiskt att blinka fast man bara följer filen. Det logiska är att blinka när man förflyttar sig från filen till en annan.

Citat:
för att du ljuger när du VB:ar. Den signalen ska efterföljas av att man svänger av från filen till vänster. Och ja - i en CPL blir det då upp i rabatten eller fontänen.

FInns ingen anledning att blinka vänster på en enkelriktad väg med endast högeravfarter om vägen inte har två filer och du byter till den inre.

VB i CPL är lögn i 99% av fallen. VB:are blinkar vänster för att de ska till vänster i förhållande till där de körde in. Ni tror att en CPL är en korsning och kör därefter. Det här med HB har ni bara lagt till med i efterhand då ni blivit tillrättavisade. Ni har aldrig fattat principen för CPL och dess filkörning.

Nej, men du visar genom signalering att du skall stanna i filen, vilket är behändigt när man kör i ytterfilen då folk i innerfilen tenderar att klippa din front annars. Blinkar man vänster i ytterfilen så hoppas man på att folk INNE i CPL och även folk utanför CPL fattar att fordonet skall fortsätta. Då slipper man småfordon som skall ut från innerfilen.

Signalera hellre för mycket än för lite!
Citera
2020-06-07, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus

Kanske du kan lägga fram nåt mer seriöst som stöd för ditt påstående att mer än hälften av VBarna även VB ut ur CP...? Nån seriös statistik månne....?

Jag har tidigare postat brev från trafikskolor men inte ens deras besked tror du på.
Citera
2020-06-07, 13:18
Medlem
Tomatpures avatar
Citat:
Så vänsterblink i 4-vägskorsning är ologiskt? För rörelsen är näst intill identisk med en mindre rondell, enda skillnaden är namnet, där slutar din förmåga att tänka.
Citera
2020-06-07, 13:20
Medlem
Tomatpures avatar
Citat:
Mer än hälften av alla vänsterblinkare blinkar vänster ur ur cirkulationsplatsen så vad ni vänsterblinkare gör saknar helt informationsvärde.
Felanvändning av konceptet motbevisar ej funktionen av konceptet
Citera
2020-06-07, 13:27
Medlem
Tomatpures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Nej, men du visar genom signalering att du skall stanna i filen, vilket är behändigt när man kör i ytterfilen då folk i innerfilen tenderar att klippa din front annars. Blinkar man vänster i ytterfilen så hoppas man på att folk INNE i CPL och även folk utanför CPL fattar att fordonet skall fortsätta. Då slipper man småfordon som skall ut från innerfilen.

Signalera hellre för mycket än för lite!
Antingen är han autistisk eller trollar, jag utgår ifrån att han är autistisk
Citera
2020-06-07, 14:16
Medlem
Citat:

Du verkar ju tycka man ska följa lagar och regler, eller hur...? Ja du länkade ju till Transportstyrelsens info om körning i CP nyligen.

Då borde väl denna sak i lagboken intressera dig... Den är ju klart tillämplig i fallet med CP där ju en VB är en ljussignal, och kan ges för att vara extra tydlig och kan därmed förebygga fara när risk för missförstånd minskar

Citat:
Signaler och tecken

[K3]3 kap, 64 § När det behövs för att förebygga eller avvärja fara, skall en förare ge ljud- eller ljussignaler eller på något annat lämpligt sätt väcka andra trafikanters uppmärksamhet.

Källa: https://lagen.nu/1998:1276

Förresten, om du kör bakom en bil på en mindre landsväg, och denne saktar farten mer och mer så du tvingas sänka farten och slutligen stannar vid vägkanten och detta helt utan HB. Hur skulle du tycka om det...? När vet du vad han framför egentligen tänker göra, när han bara sänker farten mer och mer...? Hade du kunnat haft nytta av att den framför hade HB innan farten började sänkas....? Gjorde den framför nåt fel...?
Citera
2020-06-07, 14:19
Medlem
Citat:
Jag har tidigare postat brev från trafikskolor men inte ens deras besked tror du på.

Så, du har alltså seriös statistik från körskolor att mer än hälften av de som VB in även VB ut ur CP...? Spännande, kan du visa oss den, länka....? Eller blir det flytt av målstolpar tramsa och ducka nu från dig....?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in