2020-06-06, 14:58
Medlem
vinbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Däremot vet vi ju att polisen jobbat en hel del kring SE under senaste åren. T ex fyra släktingar topsade i mars.
Så vi kan konstatera att inget är känt om att polisen undersökt nåt mer om CA sedan 90-talet, medan vi vet att SE undersökts en hel del sedan Thomas Pettersson lagt fram sitt material för polisen. Ett antal människor förhörda, fd frun försedd med yppandeförbud, släktingar topsade och säkert massor som vi inte känner till.

Så sent som 2016 vädjade Palmegruppen om att få in fler tips kring CA så deras intresse för honom har varit synnerligen levande genom åren: https://www.expressen.se/nyheter/polisen-vill-ha-tips-om-dubbelgangaren/

Jag tolkar åtgärderna kring SE som att man naturligtvis vill få så många spår som möjligt utredda på ett tillfredsställande sätt. Samma med tex Sydafrikaspåret. Men sannolikt är inget av dessa huvudspåret som jag ju är övertygad om är CA.
Senast redigerad av vinbra 2020-06-06 kl. 15:07.
Citera
2020-06-06, 15:35
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Här är revolvern .357 (men som felaktigt registrerats som en .38)
https://auktion.walterborg.se/sv/auktion/v13/revolver/2045_7

(Denna revolver är väl lite O.T. i CA-tråden? Detta är vapensamlarens.. och mer kopplat till SE-spåret..)

Och här är "vapensamlarens" vapen ur Täbypolisens vapenregister:
https://easyupload.io/txprw8

Tillverkningsnr.: 120369
Citera
2020-06-06, 16:04
Medlem
omigas avatar
Citat:

Tack, Täby ligger hos RA men övriga Stockholm bla Lidingö är arkiverade hos Polismyndigheten i Stockholm. RA lämnar ut enskilda uppgifter, men Polisen gör det inte. De gör tydligen olika tolkningar på tjänstemannanivå av OSL, Vapenlagen och Datadirektiven.

Har tänkt invänta onsdag förhoppningsvis blir mer känt där från FUP. Men om man pekar ut Skandiamannen vill jag provtrycka Polisens tjänstemannatolkning. CA:s vapen finns inte i Täby-registret tyvärr.

Ganska tydligt i förarbetena att de ska gallra och lämna ut i synnerhet om vapen bytt ägare via en handlare. Om någon är jurist här inom OSL PM:a gärna mig.
Senast redigerad av omiga 2020-06-06 kl. 16:11.
Citera
2020-06-06, 19:06
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperTeflon
Om du läser DR så redogörs väldigt tydligt för exakt hur det gick till och varför.

Vi som följt tråden vet redan. Läs lite i tråden innan du bara kastar ur dig okunniga saker är ett bra tips.

Du är väl ironisk med tanke på tramset du har hävt ur dig?
Citera
2020-06-06, 20:16
Medlem
vinbras avatar
Expressens Arne Lapidus lyckas med den svåröverträffade bedriften att skriva artikel om att Leif GW Persson varken tror på SE eller Sydafrika utan att nämna CA-spåret på något sätt.
Senast redigerad av vinbra 2020-06-06 kl. 20:19.
Citera
2020-06-06, 20:42
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Du är väl ironisk med tanke på tramset du har hävt ur dig?

Nej.

Jag är fullständigt övertygad om en mindre opportunistisk konspiration med ett upphittat mordvapen, CA och LZJ inblandade som lösning nu på onsdag.

Jag vill puffa för en flyktbil och tredje man också "MrX" som jag inte vet namnet på, men som framskymtar tydligt i vittnesmålen. Här har jag fått mycket hjälp av HH! Jag är inte säker att KP kommer att vara tydlig i den här delen utan han klipper kanske av redan vid två inblandade.

Om denna lösning presenteras på onsdag ska jag också förklara de tydliga kopplingarna mellan denna konspiration och högerextremism, så vi kan fortsätta spekulera även efter onsdag.

Men den kopplingen är off topic än så länge enligt min bedömning.
Senast redigerad av SuperTeflon 2020-06-06 kl. 20:46.
Citera
2020-06-06, 20:55
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinbra
Expressens Arne Lapidus lyckas med den svåröverträffade bedriften att skriva artikel om att Leif GW Persson varken tror på SE eller Sydafrika utan att nämna CA-spåret på något sätt.

PU verkar ha gett sig tusan på att CA ska få så lite uppmärksamhet som möjligt före onsdag. Det verkar som de vill släppa nyheten först själva.

Så för den konspiratoriskt lagde kan man ju undra hur CA blev diskad som kandidat precis före mållinjen? Har pressen fått munkavel?

Edit: Jag tror fullt och fast att CA hade minst ett avtryckarfinger inblandat i detta verkliga drama.
Citera
2020-06-06, 21:43
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:

I den här tråden är intresset större för en Smith & Wesson .357 Magnum med sex tums blånerad pipa med träplattor på kolven. "Modell 27" hos S&W och med serienumret 61575 under en av träplattorna på kolven. Vapnet beskrivs som "mörkt", så lite mörkare trä i plattorna eller någon typ av behandling för ett mörkt utseende på vapnet är troligt.

CA var vid tiden för mordet innehavare av denna revolver och registrerad licensinnehavare. Vapnet provsköts aldrig då polisen hade svårt att få tag på CA då han uppgett felaktig adress. 1995 påstår sig CA i förhör via telefon ha sålt vapnet till en knarklangare med sydländsk utseende i Kungsträdgården år 1992.

Vi kan därför konstatera att CA inte förnekar innehavet av mordvapnet på mordnatten.

Vapnet har vad som är känt fram till nu på onsdag aldrig återfunnits. Det är det enda av 650 lagliga vapen i Stockholmsområdet som kunde vara aktuella som mordvapen som inte provskjutits av PU.

Jag är ingen vapenexpert, men jag killgissar friskt att tillverkningsnummer och serienummer är samma sak.

Jag vill också vara tydlig med att det finns fler olagliga och lagliga vapen som kan ha varit mordvapnet. Men 1/650 kan vara en fingervisning om vem som kan legat bakom dådet om man analyserar matematiken på det sätt de gör i DR.

Det vore intressant att höra vad CAs klubbkamrater i Akademiska Pistolklubben har gjort för iakttagelser angående om CA slutade att skjuta med sin magnum direkt efter mordet. Den låg ju då på en vind på St. Eriksgatan enligt kvinnan i Swebbtv-intervjun om vi ska tro på hennes uppgifter.

Tävlingssköt man med magnum? Försvann CA ur resultatlistorna efter mordet, vilket blir konstigt när han beskrivs som en skicklig skytt.

Vi kanske får höra om vittnen som uttalat sig om detta på onsdag....
Senast redigerad av SuperTeflon 2020-06-06 kl. 21:46.
Citera
2020-06-06, 22:11
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperTeflon
Nej.

Jag är fullständigt övertygad om en mindre opportunistisk konspiration med ett upphittat mordvapen, CA och LZJ inblandade som lösning nu på onsdag.

Jag vill puffa för en flyktbil och tredje man också "MrX" som jag inte vet namnet på, men som framskymtar tydligt i vittnesmålen. Här har jag fått mycket hjälp av HH! Jag är inte säker att KP kommer att vara tydlig i den här delen utan han klipper kanske av redan vid två inblandade.

Om denna lösning presenteras på onsdag ska jag också förklara de tydliga kopplingarna mellan denna konspiration och högerextremism, så vi kan fortsätta spekulera även efter onsdag.

Men den kopplingen är off topic än så länge enligt min bedömning.

Respekterar din teori, men om du verkligen är övertygad så måste det väl då finnas konkreta bevis för din övertygelse? Vilka konkreta bevis har du?

En sak till: Ifall det blir CA som presenteras som mördaren på Onsdag, så kommer denna tråd att bli översvämmad av folk från de andra delforumen.
Ifall jag vore du så skulle jag isådanafall skapa en helt egen tråd om kopplingen mellan CA och LZJ, för att kunna driva den i egen regi, annars kommer dina inlägg att drunkna bland andra spekulationer.
Citera
2020-06-06, 22:26
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Respekterar din teori, men om du verkligen är övertygad så måste det väl då finnas konkreta bevis för din övertygelse? Vilka konkreta bevis har du?

En sak till: Ifall det blir CA som presenteras som mördaren på Onsdag, så kommer denna tråd att bli översvämmad av folk från de andra delforumen.
Ifall jag vore du så skulle jag isådanafall skapa en helt egen tråd om kopplingen mellan CA och LZJ, för att kunna driva den i egen regi, annars kommer dina inlägg att drunkna bland andra spekulationer.

Jag har inga konkreta bevis utom ett rykte som pressen skrivit om ett "vapenfynd i Spånga".

Jag har valt att analysera vad detta kan betyda om det stämmer och då är LZJ inblandad om det är CAs vapen som hittats hos honom. CA passar in som GM på så många sätt att Ulf Åsgård sa att de hade CA, ingenting, ingenting, ingenting och kanske någon på femte plats som passade in.

I DR kan vi läsa om hur PU drog öronen åt sig efter debaklet med först VG, PKK och CP. RRV-männen skrev i DR att de noterade att PU blivit så försiktiga att de inte ens vågade använda normala tvångsåtgärder mot CA.

Det finns uppgifter på att det enda som saknades för PU att åtala CA var själva vapnet.

Har CAs vapen hittats saknas endast en enda del i pusslet och PU behöver inte ens fila på den för att få den att passa. Hittas vapnet hos någon annan måste de fila lite mer, vilket de tycks ha gjort.

Jag erkänner bredvilligt att jag bara bygger min teori på rykten och antaganden, men jag tycker att dessa bäst passar in med KPs uttalanden och det vore väl roligt om lösningen finns här på FB redan innan onsdag?

Vänder vi på kakan så förstår jag inte vad de kan ha hittat efter 33 år om inte mordvapnet. Någonting har hänt och vi får veta på onsdag. Jag flyttar inte utomlands om jag har haft fel i nästan 3 veckor. Jag blir glad att det hela får en lösning.

Off Topic: Edit: Jag har dessvärre läst TPs bok också, men den har väl bara underhållningsvärde som fiktion? Det är obskyra bridgekvällar, bittra moderata kommunalpolitiker, sammansvurna skumma väktare, och ett spring i olåsta dörrar på Skandia och i källare i vapenrum i Täby som får hela anrättningen att likna en sämre sängkammarfars. Skulle det visa sig att TP hade fel kan han kontakta mig anonymt och överlämna "Guldspaden" till mig på neutral mark innan han checkar in på planet. Jag har också läst "Nationens fiende" av Larsson. Det är en mycket habilare bok och han fabulerar inte, är mycket saklig och han medger också att en del bitar saknas. Han använder inte lösa antaganden och "mentalt magiskt Karlssons klister", (som bara åsnor använder), för att knyta ihop säcken som TP gör. Larsson har också en redovisning av olika vittnen i boken som är mycket bra. Även om Larsson gått lite vilse om just SE kommer hans bok att vara läsvärd även efter onsdag och han har dessutom den goda smaken och omdöme nog att inte namnge SE.
Senast redigerad av SuperTeflon 2020-06-06 kl. 23:02.
Citera
2020-06-06, 23:53
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85

Det behövs ingen egen tråd. Det polisen har efterforskat redan och det lilla som läckt ut fram till 2012 handlar till 100% om CA. Så vi kan lugnt fortsätta tråden och fokusera helt på CA. Jag ville bara introducera LZJ som medhjälpare/vapengömmare som en liten "teaser" innan KP blåser slutsignalen på onsdag. Efter 2012 vet vi just inget om PUs intresse för CA, men GRK,DR och PS bok är bra lektyr för de som vill vara "självutnämnda experter" på CA på onsdag.

Det blir väl en sån där kombinerad "Woodstock och Mandela-effekt" om KP presenterar CA på onsdag, "att alla efteråt säger att de visste eller i alla fall starkt misstänkte CA och ingen annan hela tiden." Kanske utom möjligtvis TP då som kanske får gräva en eremitgrop med guldspaden att sätta sig i.

Hela FB kommer i alla fall helt säkert att svämmas över av viktigpettrar som kommer att kalla lösningen en "skenlösning" och "vi vet bättre", helt oberoende vilken lösning som presenteras. Detta är symptomen på sista fasen i en klinisk diagnos av sjukdomen "Tunnelgateseende", den så kallade "Förnekelsefasen att man kan ha haft fel".

En egen tråd om LZJ och CA löser inte detta problem. Ingår LZJ i lösningen tror jag inte CA misstycker att få dela denna tråd med honom efter onsdag.

Men vi håller fokus i tråden och inriktar oss här på CA. Ett vapenfynd i hans egen gamla stuga är absolut trovärdigt som lösning det också på onsdag. Då åker LZJ ut i den Isländska kylan direkt och trådlöst! För att försvinna eller "liksom smälta bort" ur historien.....
Citera
2020-06-07, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinbra
Därför är jag övertygad om att CA presenteras på onsdag, utöver raden av intressanta indicier vi har om honom.

KP har fällt flera olika uttalanden som jag hävdar tyder på att han tänker på CA.

"Jag vill inte hålla på och utreda det här femtio år till. Jag vill komma till ett slut någon gång så att det kommer till en punkt för de anhöriga och även för oss i utredningen".

CA har varit PU:s huvudspår i ungefär 25 år. Det har vi hjälpts att ytterligare förstå genom den imponerande Flashback-framgrävningen av "Den heliga Graal" där det är tydligt hur intressant CA var redan i mitten av 90-talet och jag ser inget som logiskt ska ha minskat det intresset sedan dess.

Kommentaren om femtio år indikerar att man inte gjort något jättefynd utan att man nu vill gå i mål med den man som PU varit inriktad på så länge.

En möjlig övertolkning är att KP valde att säga just femtio år för att det är en enkel multiplicering av de runt 25 år CA varit het för PU.

Från samma intervju:

Runt utredningen finns det en massa spännande och intressanta uppslag och spår. Sydafrika, Iran och Irak, poliskonspiration, Säpo och alla möjliga tankar kring Olof Palmes internationella engagemang. Dessa teorier är intressanta. Men ju närmare brottsplatsen man kommer desto mer spekulativa blir de.

Jag tolkar detta som PU är inriktad på en ensam gärningsman, möjligtvis med assistans av någon till.

"We have technical evidence secured"

I denna intervju med Radio Sweden från februari gör KP sitt enda uttalande (vad jag funnit) om att PU säkrat teknisk bevisning. Formuleringen är uppenbart planerad och inte någon improvisation i stunden.

Trots det verkar något (KP själv?) ha gjort att han avstått från sådana uttalanden sedan dess. Jag tror han insåg att det skulle uppförstoras något enormt och att folk skulle tro att man säkrat mordvapnet eller hittat GM:s DNA på Palmes rock.

Men för oss som tror på CA kan formuleringen ändå vara mycket intressant, eftersom vi främst söker något, vad som helst, som ökar sannolikheten att CA faktiskt var på mordplatsen och sköt Palme. Det behöver inte vara något gigantiskt fynd, bara det är något som ytterligare stärker CA som GM.

Jag har grunnat på om ammunitionen har med saken att göra men det kan vara för att min fantasi har brister.
Det är fullt möjligt att CA är den GM som kommer att presenteras och att han också var den som utförde mordet(även om jag TROR att han hade sett till att släcka LP också om det varit han) MEN jag kan inte se hur du får dessa uttalanden till at peka på CA?
Det måste nog till enriklig portion god vilja för att tolka dem så.
Nåväl snart får vi ju veta dessbättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in