2020-06-06, 10:57
Medlem
Klarläggande för de som inte kan så mycket om vapen och ammo. 38 special och 357 magnum skjuter samma kulor.
38 special kan skjutas i en 357.
Du kan grovt sett räkna med dubbla anslagsenergin i 357:an, given kulvikt.
Citera
2020-06-06, 11:49
Medlem
Och återigen, när det gäller att kalla in vapen för provskjutning: det intressanta är inte hur många vapen som ev skulle passa in rent tekniskt.

Det intressanta är att av alla som kallades var det EN person som inte hörsammade kallelsen (och det var inte din gamla bullbakande farmor). I alla normala polisutredningar väcker det intresse hos polisen -likadant när någon kallas för dna-topsning men håller sig undan.
Detta innebär inte per automatik att CA är GM men det säger ganska mycket om PU.

Att personer som innehehar vapen olagligt inte hör av sig är däremot fullt naturligt.
Citera
2020-06-06, 12:45
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Jag vet inte varför polisen missade hans vapen.

Om du läser DR så redogörs väldigt tydligt för exakt hur det gick till och varför.

Vi som följt tråden vet redan. Läs lite i tråden innan du bara kastar ur dig okunniga saker är ett bra tips.
Senast redigerad av SuperTeflon 2020-06-06 kl. 12:49.
Citera
2020-06-06, 12:50
Medlem
vinbras avatar
Därför är jag övertygad om att CA presenteras på onsdag, utöver raden av intressanta indicier vi har om honom.

KP har fällt flera olika uttalanden som jag hävdar tyder på att han tänker på CA.

"Jag vill inte hålla på och utreda det här femtio år till. Jag vill komma till ett slut någon gång så att det kommer till en punkt för de anhöriga och även för oss i utredningen".

CA har varit PU:s huvudspår i ungefär 25 år. Det har vi hjälpts att ytterligare förstå genom den imponerande Flashback-framgrävningen av "Den heliga Graal" där det är tydligt hur intressant CA var redan i mitten av 90-talet och jag ser inget som logiskt ska ha minskat det intresset sedan dess.

Kommentaren om femtio år indikerar att man inte gjort något jättefynd utan att man nu vill gå i mål med den man som PU varit inriktad på så länge.

En möjlig övertolkning är att KP valde att säga just femtio år för att det är en enkel multiplicering av de runt 25 år CA varit het för PU.

Från samma intervju:

Runt utredningen finns det en massa spännande och intressanta uppslag och spår. Sydafrika, Iran och Irak, poliskonspiration, Säpo och alla möjliga tankar kring Olof Palmes internationella engagemang. Dessa teorier är intressanta. Men ju närmare brottsplatsen man kommer desto mer spekulativa blir de.

Jag tolkar detta som PU är inriktad på en ensam gärningsman, möjligtvis med assistans av någon till.

"We have technical evidence secured"

I denna intervju med Radio Sweden från februari gör KP sitt enda uttalande (vad jag funnit) om att PU säkrat teknisk bevisning. Formuleringen är uppenbart planerad och inte någon improvisation i stunden.

Trots det verkar något (KP själv?) ha gjort att han avstått från sådana uttalanden sedan dess. Jag tror han insåg att det skulle uppförstoras något enormt och att folk skulle tro att man säkrat mordvapnet eller hittat GM:s DNA på Palmes rock.

Men för oss som tror på CA kan formuleringen ändå vara mycket intressant, eftersom vi främst söker något, vad som helst, som ökar sannolikheten att CA faktiskt var på mordplatsen och sköt Palme. Det behöver inte vara något gigantiskt fynd, bara det är något som ytterligare stärker CA som GM.

Jag har grunnat på om ammunitionen har med saken att göra men det kan vara för att min fantasi har brister.
Senast redigerad av vinbra 2020-06-06 kl. 13:23.
Citera
2020-06-06, 12:57
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Vad får dig att tro att några av vapnen var illegala? Det är ju rent trams. Vapensamlaren hade för övrigt tillgång till 6 potentiella Palmevapen.

Det är nog vedertaget att det förekom illegala vapen redan på 80-talet även i Sverige. Vapensamlaren är inte relevant i denna tråd. Det finns en annan tråd för dessa spekulationer.

I den här tråden handlar det om ett legalt vapen CA bevisligen hade vid tidpunkten för mordet.

Edit ett vapen som inte varken återfanns eller provsköts till i alla fall något år sedan, om vi ska gissa att det kanske dykt upp nu på senare år. Har man hittat vapnet "nyligen" kan vi inte hävda att det inte är provskjutet idag.
Senast redigerad av SuperTeflon 2020-06-06 kl. 13:14.
Citera
2020-06-06, 13:12
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Vad får dig att tro att några av vapnen var illegala? Det är ju rent trams. Vapensamlaren hade för övrigt tillgång till 6 potentiella Palmevapen.

Ok då korrigerar jag mig själv på den punkten, hade nämligen läst i en annan tråd att det var tal om ej registrerade vapen, men det kanske inte var sanningen.

Är det .38-or så är det svaret varför de inte provsköts.
Fanns det en .357 så är det en intressantare fråga, då är frågan vilken piplängd och tillverkare, är den under 4 tum och ej av märket S&W så är det anledningen till varför den inte provsköts.

Är den S&W och 4 tum eller längre så är det dock en mkt. intressant uppgift.

Nu vet jag dock inte vad SE:s vän har med CA att göra, eftersom det är CA vi behandlar i denna tråd.
Finns en om Skandiamannen som vi alla följer, så det är inget vi går miste om ifall det tas upp där istället
Senast redigerad av kato85 2020-06-06 kl. 13:26.
Citera
2020-06-06, 13:15
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omiga
Nu är vi OT men bara för att stänga en öppen tråd så ska det tydligen ha funnits en med kaliber 357.

Anders Lexne är källan (generalagent) både till Filter och och PU om möjliga vapen:

• REVOLVER 1: Smith & Wesson kaliber .38. Licensansökning från november 1955. Avsedd för ”målskjutning”.
• REVOLVER 2: Revolver kaliber .357. Okänt fabrikat. Licensansökning från juni 1978. ”Samlingsändamål”.
• REVOLVER 3: Revolver kaliber .38. Okänt fabrikat. Licensansökan från september 1979. ”Samlingsändamål”.
• REVOLVER 4: Revolver kaliber .38. Okänt fabrikat. Licensansökan från maj 1979. ”Samlingsändamål”.
• REVOLVER 5: Revolver kaliber .38. Okänt fabrikat. Licensansökan från januari 1979. ”Samlingsändamål”.

Saxat från Expressen.

Så det fanns tydligen en. Den bör vara legal med tanke på källan och borde ha fångats upp av PU om den fanns i Stockholm.

Tack. Beror som sagt på piplängd och/eller fabrikat som gjort att den ej provskjutits.
Under 4 tum så är det ej mordvapnet.
Annat fabrikat än S&W så är det varför den ej provskjutits.
Senast redigerad av kato85 2020-06-06 kl. 13:27.
Citera
2020-06-06, 13:18
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Ok då korrigerar jag mig själv på den punkten, hade nämligen läst i en annan tråd att det var tal om ej registrerade vapen, men det kanske inte var sanningen.

Är det .38-or så är det svaret varför de inte provsköts.
Fanns det en .357 så är det en intressantare fråga, då är frågan vilken piplängd och tillverkare, är den under 4 tum och ej av märket S&W så är det anledningen till varför den inte provsköts.

Är den S&W och 4 tum eller längre så är det dock en mkt. intressant uppgift.

Nu vet jag dock inte vad Skandiamannens vän har med CA att göra?

Offtopic: Det finns bild på Bridgevapnet länkat i annan tråd och piplängden stämmer. Jag befarar dock att det inte är värt att utreda eller provskjuta Bridgevapnet för PU utan det är antagligen mer av intresse för de som vill skriva spännande fiktionsböcker i Guldspadeklass.
Citera
2020-06-06, 13:56
Medlem
djembelelles avatar
Nu har jag läst igenom hela tråden.
En sak undrar jag. Eventuellt har jag missat det under läsningen.
Är det känt vid vilken tidpunkt som polisen senast gjorde något som rör CA?
Citera
2020-06-06, 13:59
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Nu har jag läst igenom hela tråden.
En sak undrar jag. Eventuellt har jag missat det under läsningen.
Är det känt vid vilken tidpunkt som polisen senast gjorde något som rör CA?

Officiellt borde det väl vara runt 95/96, när man förhörde CA och även observerade honom vid konditoriet vid årsdagen av mordet.
Det mesta i utredningen som inte härrör uppslaget Christer Petterson är ju av naturliga skäl sekretessbelagt.
Citera
2020-06-06, 13:59
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omiga
Nu är vi OT men bara för att stänga en öppen tråd så ska det tydligen ha funnits en med kaliber 357.

Anders Lexne är källan (generalagent) både till Filter och och PU om möjliga vapen:

• REVOLVER 1: Smith & Wesson kaliber .38. Licensansökning från november 1955. Avsedd för ”målskjutning”.
• REVOLVER 2: Revolver kaliber .357. Okänt fabrikat. Licensansökning från juni 1978. ”Samlingsändamål”.
• REVOLVER 3: Revolver kaliber .38. Okänt fabrikat. Licensansökan från september 1979. ”Samlingsändamål”.
• REVOLVER 4: Revolver kaliber .38. Okänt fabrikat. Licensansökan från maj 1979. ”Samlingsändamål”.
• REVOLVER 5: Revolver kaliber .38. Okänt fabrikat. Licensansökan från januari 1979. ”Samlingsändamål”.

Saxat från Expressen.

Så det fanns tydligen en. Den bör vara legal med tanke på källan och borde ha fångats upp av PU om den fanns i Stockholm.

Citat:
Ursprungligen postat av vonLEITZ
Klarläggande för de som inte kan så mycket om vapen och ammo. 38 special och 357 magnum skjuter samma kulor.
38 special kan skjutas i en 357.
Du kan grovt sett räkna med dubbla anslagsenergin i 357:an, given kulvikt.

Här är revolvern .357 (men som felaktigt registrerats som en .38)
https://auktion.walterborg.se/sv/auktion/v13/revolver/2045_7

(Denna revolver är väl lite O.T. i CA-tråden? Detta är vapensamlarens.. och mer kopplat till SE-spåret..)
Citera
2020-06-06, 14:40
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Officiellt borde det väl vara runt 95/96, när man förhörde CA och även observerade honom vid konditoriet vid årsdagen av mordet.
Det mesta i utredningen som inte härrör uppslaget Christer Petterson är ju av naturliga skäl sekretessbelagt.
Däremot vet vi ju att polisen jobbat en hel del kring SE under senaste åren. T ex fyra släktingar topsade i mars.
Så vi kan konstatera att inget är känt om att polisen undersökt nåt mer om CA sedan 90-talet, medan vi vet att SE undersökts en hel del sedan Thomas Pettersson lagt fram sitt material för polisen. Ett antal människor förhörda, fd frun försedd med yppandeförbud, släktingar topsade och säkert massor som vi inte känner till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in