2020-06-06, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PUBG2018
Kan intyga detta du skriver! Har flera vänner som äger sina byggfirmor, men inte fan plockar de guldtackor som du skriver.

Men jag har bekanta som startat asylverksamhet och vård och omsorg verksamhet, även köpt statliga verksamheter som de sedan hyr ut tillbaka till staten dubbelt så dyrt och dessa har tjänat tiotals miljoner på få år! Precis vad Ilija Batljan gjort. Dum svensken betalar gärna mer skatt och låter sig bli rånad!

Det jag håller tummarna för är att nationalisterna tar över och straffar alla som stulit skattemedel och att de måste betala tillbaka vart enda krona med ränta på det livet ut. Antingen genom jobba gratis för landet Sverige eller arbetsläger! Det spela roll vem det är. Land skall med lag byggas ännu en gång!
Det står en liten skåpbil utanför var och varannan 8-miljoners-villa på kvällarna och det säger något. Det är en yrkesgrupp som har gynnats något med allt ifrån ROT till lånestimulans. Utan eftergymnasial utbildning kan man komma upp i löner motsvarande personer med akademiska utbildningar. Om man dessutom dyker upp i tid, är kundinriktad och gör ett noggrant arbete i åtminstone normalfart utan att skapa nya problem på platsen så kan man lätt gå över till att vara egenföretagare. Att skaffa nya kunder brukar var det största utmaningen med att vara egenanställd, men här är det knappast några problem då det är en enorm brist på kunniga hantverkare.
Senast redigerad av sacramento 2020-06-06 kl. 12:51.
Citera
2020-06-06, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sacramento
Det står en liten skåpbil utanför var och varannan 8-miljoners-villa på kvällarna och det säger något. Det är en yrkesgrupp som har gynnats något med allt ifrån ROT till lånestimulans. Utan eftergymnasial utbildning kan man komma upp i löner motsvarande personer med akademiska utbildningar. Om man dessutom dyker upp i tid, är kundinriktad och gör ett noggrant arbete i åtminstone normalfart utan att skapa nya problem på platsen så kan man lätt gå över till att vara egenföretagare. Att skaffa nya kunder brukar var det största utmaningen med att vara egenanställd, men här är det knappast några problem då det är en enorm brist på kunniga hantverkare.

Det är en enorm brist på kunniga hantverkare, yrkesstoltheten försvann för länge sedan. Nu är det cashen för så lite jobb som möjligt och så billigt skit som möjligt. Ytterst få som jag träffat som jag respekterar, hantverkare och mäklare är nog den yrkesgrupp jag föraktar mest just nu.
Citera
2020-06-06, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Jaja, du fick väl äta lite av karaktären hos den andra snubben som svarade liknande också. Jag tenderar ibland att dra projicerande töntar över samma kam, och är OK med det.

Fast du vet ju inget om mig eller min erfarenhet? Ganska tidigt att dra slutsatser om någon för att denne inte håller med dig. Du hoppas på en krasch och har gjort länge för att du känner dig bitter över att du inte kan köpa dig ett stort hus eller en fin bostadsrätt. Men sådant är livet, jobba hårdare så kommer du att ha råd.

EDIT: och ja, jag är faktiskt bekymrad för ungdomarna, dom har inte en suck på marknaden. Men den är som den är.
Senast redigerad av joeykiller 2020-06-06 kl. 16:51.
Citera
2020-06-06, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrueC
Måste hoppa in och försvara min yrkesgrupp här. Att vi hantverkare tjänar pengar är pga extrem brist på yrkeskunniga inom många områden. Det kommer inga nya, helt torrt! Jag som privatperson får flera samtal i veckan från okända folk som bönar och ber att jag ska komma och jobba åt dom för att ingen finns att få tag i.

Sen har alla branscher medvind iom konjunkturen, och när det rasar kommer många som går och skruvar gipsskivor på nybyggen att gå få gå hem, men kan man något mer så finns en oändlighet av jobb.

Sen så är det inte så stora pengar man tjänar, men många av oss bygger våra egna hus och renoverar helt själva, vilket lämna pengar över till annat istället.

Vi tjänar inte bättre än förr, skillnaden är prioritetsförändringar. Förr lade man pengarna på öl och att meka i garaget på fritiden, nu är det statusprylar.

Förlåt att jag kapade tråden, men blir provocerad av att många tror att gemene hantverkare helt plötsligt plockar guldtackor i trädgården, så är det inte 😘

Ja det var lite tillspetsat och är troligtvis ett storstadsfenomen.
Bra och pålitliga hantverkare är en bristvara så det kan du glädja dig åt att slippa gå sysslolös.
För att återkoppla till bostadspriser, vad är det för marginal på bostadsrätter i nyproduktion mellan tummen och pekfingret?
Får känslan av att mycket som är byggt är alldeles för dyrt för kundgruppen, så om den inte är hög och prissänkningar kan göras framöver blir det svårsålt.
Citera
2020-06-06, 18:41
Medlem
Tillbakablickens avatar
En spontan tanke angående specifikt mindre bostadsrätter i städer är att de rimligtvis inte bör kunna gå upp alltför mycket oaktat pandemin på grund av demografiska uppdelningen i Sverige. Mer specifikt p.g.a att den baby boom som skedde runt 1989-1990 mattades av ordentligt mot mitten/slutet av nittiotalet. År 2019 fanns det drygt 70 000 färre personer i spannet 20-24 jämfört med 25-29 i Sverige: https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/sveriges-befolkningspyramid/

Det finns alltså allt fler sena 80-talister/tidiga 90-talister som antagligen lämnar sina bostadsrätter för att starta familj i en villa/radhus vid det här laget. Kombinera det med en pandemi så borde vi ju kunna se en korrektion på typiska bostadsrätter för förstagångsköpare framöver. Tankar på det?
Senast redigerad av Tillbakablicken 2020-06-06 kl. 18:44.
Citera
2020-06-06, 20:01
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joeykiller
Fast du vet ju inget om mig eller min erfarenhet? Ganska tidigt att dra slutsatser om någon för att denne inte håller med dig. Du hoppas på en krasch och har gjort länge för att du känner dig bitter över att du inte kan köpa dig ett stort hus eller en fin bostadsrätt. Men sådant är livet, jobba hårdare så kommer du att ha råd.

EDIT: och ja, jag är faktiskt bekymrad för ungdomarna, dom har inte en suck på marknaden. Men den är som den är.
Du är så förblindad av din avundjuka att du inte ens kan haja till när man förklarar det för dig. Jag har varit väldigt transparent med att jag inte har några som helst problem att köpa ett par fula bostadsrätter i ett fult Stockholm. Och hela den här dialogen handlar om att det jag på sin höjd är intresserad av är villor utanför den fula kärnan. De kraschar inte. De fula bostadsrätterna i den fula stan har kraschat rejält.

Dvs det jag eventuellt är intresserad av går upp i pris. De fula bostadsrätter jag specifikt inte är ett skit intresserad av har kraschat rejält i monetärt värde och ser ut att fortsätta nedåt.

Låter det fortfarande som önsketänkande önskar jag dig lycka till i livet. Uppförsbacke.
Citera
2020-06-06, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Du är så förblindad av din avundjuka att du inte ens kan haja till när man förklarar det för dig. Jag har varit väldigt transparent med att jag inte har några som helst problem att köpa ett par fula bostadsrätter i ett fult Stockholm. Och hela den här dialogen handlar om att det jag på sin höjd är intresserad av är villor utanför den fula kärnan. De kraschar inte. De fula bostadsrätterna i den fula stan har kraschat rejält.

Dvs det jag eventuellt är intresserad av går upp i pris. De fula bostadsrätter jag specifikt inte är ett skit intresserad av har kraschat rejält i monetärt värde och ser ut att fortsätta nedåt.

Låter det fortfarande som önsketänkande önskar jag dig lycka till i livet. Uppförsbacke.

Jag försöker förstå vad du yrar om helt seriöst... nu är jag avundsjuk också, på vad? Du vill köpa en villa... gör det då? Vad vill du diskutera, lägenhetspriser i Stockholm eller bostadsmarknaden generellt?
Citera
2020-06-06, 20:22
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Ingvar
Ja det var lite tillspetsat och är troligtvis ett storstadsfenomen.
Bra och pålitliga hantverkare är en bristvara så det kan du glädja dig åt att slippa gå sysslolös.
För att återkoppla till bostadspriser, vad är det för marginal på bostadsrätter i nyproduktion mellan tummen och pekfingret?
Får känslan av att mycket som är byggt är alldeles för dyrt för kundgruppen, så om den inte är hög och prissänkningar kan göras framöver blir det svårsålt.

Tittade precis på papper för 25 nybyggda radhus, bostadsrätter. Entreprenad med mark var en summa på 60.000000 och köparna får betala 152.000000 ink skatt..

Sen så vet jag inte vad som tillkommer för byggherren förutom lagfarter och vatten/avlopp osv, men det är bra med vinst
Senast redigerad av TrueC 2020-06-06 kl. 20:31.
Citera
2020-06-06, 20:40
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrueC
Tittade precis på papper för 25 nybyggda radhus, bostadsrätter. Entreprenad med mark var en summa på 60.000000 och köparna får betala 152.000000 ink skatt..

Sen så vet jag inte vad som tillkommer för byggherren förutom lagfarter och vatten/avlopp osv, men det är bra med vinst
Länk?

60 M låter som det är mark plus kanske markarbete och möjligen kommunala anslutningsavgifter.
Beror på var det är.

Men då skulle byggnadskostnaden tillkomma. Och de skulle väl gå på en 100M iaf. Men då är vi på minus 8 M. Så någon justering lär behövas.
Citera
2020-06-06, 20:50
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joeykiller
Vad vill du diskutera, lägenhetspriser i Stockholm eller bostadsmarknaden generellt?
Lägenhetspriser i Stockholm är vad som varit i en hysterisk bubbla, det är vad som rasat, och det är vad som fortfarande har en tämligen hög fallhöjd. Vill du diskutera hur någon i Kiruna förlorat två månadslöner så varsågod.
Citera
2020-06-06, 21:01
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Länk?

60 M låter som det är mark plus kanske markarbete och möjligen kommunala anslutningsavgifter.
Beror på var det är.

Men då skulle byggnadskostnaden tillkomma. Och de skulle väl gå på en 100M iaf. Men då är vi på minus 8 M. Så någon justering lär behövas.

Vill inte outa bostadsort! Mindre ort, så markens värde var 16m, läste vidare nu och den totala entreprenadskostnaden var drygt 80m
Citera
2020-06-06, 21:56
Medlem
cokehyenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Vi kan inte läsa forskning? Säger en person som litar blint på Tegnells ord.
Tegnell som återigen har haft fel i allt hittills.

Vi har flera studier på att hård och snabb nedstängning är positivt för ekonomin långsiktigt, men det är det inte i det här fallet. För att Sverige valde att inte göra det. Det är din argumentation.
Kan man låta mer korkad?

Alla världens ekonomier öppnar upp, många utan ökad smitta eller dödsfall, vad sker i Sverige?
Ökad smitta, nästan lika mycket dödsfall i snitt och fortfarande restriktioner som slår hårt ekonomiskt.
Detta är enligt dig själv, bättre ekonomiskt för ett land? Du måste tyvärr vara mentalt efterbliven.

Många ord. Få som var relevanta till diskussionen. Blir du alltid så här kränkt när folk pekar ut uppenbara fel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in