2020-06-05, 22:05
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linnsson-
bostäder i sverige är övervärderade med 30% och vi har en bostadsbubbla.

EU varnar sverige och banker riskeras i att gå i konkurs:

https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/2020-european_semester_country-report-sweden_sv.pdf
Detta är vad som står:
Banksektorn är motståndskraftig
...
Bankernas lönsamhet har varit bland de högsta i EU på grund den låga andelen nödlidande lån,
hög kostnadseffektivitet och låga finansieringskostnader.
Citera
2020-06-06, 01:11
Medlem
Många dysterkvistar här, påminner om när man var aktiv på aktieforum i början på 2000-talet
Nej det blir ingen kollaps på kronan, för alla andra valutor är jämndåliga med vår. En hyfsad hedge är en andel i ädelmetaller, men att Svenska kronan (idag roade jag mig med att säga: corona corona please, utanför vår lokala ICA då en av tattarna börjat campa där igen, vilket är ett tecken...)

Jag å frugan värderade upp vår bostad i dagarna, mycket trevlig mäklare, ung herre som lärde oss armbågshälsningen. Där var det ingen kris vill jag lova.
Vi tänker bygga pool nu, 4 x 8 meter då det inte blir några sommarresor. Blir skönt att kunna svalka sig där i sommar.
I vårt område så går priserna upp: inträdesbarriär för vettigt folk, och ökade löner.

Dåliga, trånga boenden i storstad, framförallt nyproduktion i insatslägenheter kommer åka på en smäll. Men mycket var redan orimligt (hantverkare som kör fräsiga prestigebilar, kvadratmeterpriser som slår nya rekord, folk köper och säljer innan inflyttning etc.)

Riksbanken och Riksgälden står med avtryckarfingret om det behövs, bostadsobligationer, ränta, likviditet, allt kommer flyta på utan större spörsmål.
Så Ingvar han kommer fräsa runt i poolen i sommar, lagom full på Gin & Tonic medans fastigheten och kronan tickar på.
Citera
2020-06-06, 04:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Ingvar
Många dysterkvistar här, påminner om när man var aktiv på aktieforum i början på 2000-talet
Nej det blir ingen kollaps på kronan, för alla andra valutor är jämndåliga med vår. En hyfsad hedge är en andel i ädelmetaller, men att Svenska kronan (idag roade jag mig med att säga: corona corona please, utanför vår lokala ICA då en av tattarna börjat campa där igen, vilket är ett tecken...)

Jag å frugan värderade upp vår bostad i dagarna, mycket trevlig mäklare, ung herre som lärde oss armbågshälsningen. Där var det ingen kris vill jag lova.
Vi tänker bygga pool nu, 4 x 8 meter då det inte blir några sommarresor. Blir skönt att kunna svalka sig där i sommar.
I vårt område så går priserna upp: inträdesbarriär för vettigt folk, och ökade löner.

Dåliga, trånga boenden i storstad, framförallt nyproduktion i insatslägenheter kommer åka på en smäll. Men mycket var redan orimligt (hantverkare som kör fräsiga prestigebilar, kvadratmeterpriser som slår nya rekord, folk köper och säljer innan inflyttning etc.)

Riksbanken och Riksgälden står med avtryckarfingret om det behövs, bostadsobligationer, ränta, likviditet, allt kommer flyta på utan större spörsmål.
Så Ingvar han kommer fräsa runt i poolen i sommar, lagom full på Gin & Tonic medans fastigheten och kronan tickar på.

Vad ska ni med en sån liten pool till?
Citera
2020-06-06, 05:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Ja, men i Stockholm är bostadsrätten minst sagt ute i kylan.

Det är ju enorma skillnader över landet pga ytan, glesbygdheten osv. Stockholm är i en unik situation i Sverige. Det var Stockholm och bostadsrätter som hamnade i centrum av bubblan, och det är Stockholm och bostadsrätter som tappat 20-30% realt värde.

I andra delar av landet var aldrig bostadsrätter så överdrivet högt värderade, i vissa delar har bostadsrätter inte fallit alls, osv.

Haha

Det är all time high på innerstadslägenheter i Stockholm.

Inte mycket rätt i ditt inlägg.

Men du hoppas väl.
Citera
2020-06-06, 08:11
Medlem
Bob-Dylans avatar
Det finns en fallhöjd på 100% på BRFer åtminstone.

Det inte folk tar in i sin hjärna, precis som med aktier, att det kan hamna på noll.
-90 tals krisen gjorde att många fick perspektiv på att en högbelånad bostad kan ha en extremt negativ hävstång.
Känner ett par som fortfarande amorterar av skulder sen den krisen - vilken, för alla som har data och excel kan validera, så var -90 tals bubblan ett litet fartgupp på vägen jämfört med det skuldberg vi nu byggt upp.

Skuldberget, i sig, är faktiskt inte problemet.
Våra pengar, vilka f.ö. är helt styrda av de privata intressen (läs storbanker) från distribuering till kontroll över detta samt rätten att ta ut ränta på något som inte existerat innan det lägga på Tillgångasidan i bankens balansräkning.
Vad jag menar med att skuldberget inte är
Problemet (självklart är det, det), är att problemet är att det inte längre växer.
Vi har nått skuldmättnad privat, bland företag och till stor del offentligt.
Detta gör att systemet imploderar då det är byggt på evigt utökad utlåning.
När utlåningen sjunker ser vi deflation kort, sen stagflation och vidare en krasch.

Skulle folk faktiskt förstå ovanstående, och vilket gigantiskt bedrägeri det är - på global skala -, så tror jag att vi skulle se en global revolution imorgon redan.
Saker som tak över huvud och mat på bordet ÄR INTE ett problem att ordna till varje medborgare.

Den finansiella delen av ekonomin belastar realekonomin (den vi lever i) så förbannat mycket att vi kvävs.
Den finansiella ekonomin är totalt icke-produktiv och bygger på spekulation och bör förändras radikalt / tas bort.

Likaså FED, som är lika statlig som FEDEX, likaså Riksbanken osv.

Glöm ej ; ”All offentlig makt utgår från folket”.

Varför ligger då inte vårt betalningsmedel i allmänhetens händer?
Varför her vi låtit privata aktörer styra det som styr oss?
(Detta är totalt opolitiskt så ingen tolkar det fel).

OnTopic;

Ja, vi kommer till hösten - senast kring 2020/2021 se en kraftig sättning inom bostadssektorn och främst brf:er.
Det finns en fallhöjd på 50% om det vill sig illa, tror botten slår i där.

Villor, ägandeform, kommer klara sig mycket bättre (bortsett från de som köpt sista 3-5 åren och samtliga som har en belåningsgrad kring 50% eller lägre).

De som sitter med mångmiljon lån på hus, bilar, båt mm kan jag bara varmt rekommendera att nu är det läge att strukturera om Innan det börjar röra sig.

Ha en fin dag FB

Redigering; Ser stavfel osv. nu när jag löste inlägget.
Skrev från telefonen vilket tyvärr ger sämre kvalite på inläggen.
Återkommer i tråden senare ikväll med datorn i knäet då jag följt dessa tillgångsbubblor (och då i synnerhet bostadsmarknaden i Sthlm i snart 10 år).
Senast redigerad av Bob-Dylan 2020-06-06 kl. 08:17.
Citera
2020-06-06, 09:19
Medlem
glidan10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fillesnor
Haha

Men du hoppas väl.
Precis min tanke med här....allt slår i taket just...
Citera
2020-06-06, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fillesnor
Haha

Men du hoppas väl.

Han har i flera år sagt detta i den stora tråden om bostadsbubbla. Inget att ta på allvar, cirkulera.
Citera
2020-06-06, 10:38
Medlem
Ultrasmisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Vi kan inte läsa forskning? Säger en person som litar blint på Tegnells ord.
Tegnell som återigen har haft fel i allt hittills.

Vi har flera studier på att hård och snabb nedstängning är positivt för ekonomin långsiktigt, men det är det inte i det här fallet. För att Sverige valde att inte göra det. Det är din argumentation.
Kan man låta mer korkad?

Alla världens ekonomier öppnar upp, många utan ökad smitta eller dödsfall, vad sker i Sverige?
Ökad smitta, nästan lika mycket dödsfall i snitt och fortfarande restriktioner som slår hårt ekonomiskt.
Detta är enligt dig själv, bättre ekonomiskt för ett land? Du måste tyvärr vara mentalt efterbliven.

Ej en pik eller nåt, men tänkte fråga dig:
Finns det några andra sätt än "mentalt" att vara efterbliven på ?
Citera
2020-06-06, 10:43
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Ingvar

Måste hoppa in och försvara min yrkesgrupp här. Att vi hantverkare tjänar pengar är pga extrem brist på yrkeskunniga inom många områden. Det kommer inga nya, helt torrt! Jag som privatperson får flera samtal i veckan från okända folk som bönar och ber att jag ska komma och jobba åt dom för att ingen finns att få tag i.

Sen har alla branscher medvind iom konjunkturen, och när det rasar kommer många som går och skruvar gipsskivor på nybyggen att gå få gå hem, men kan man något mer så finns en oändlighet av jobb.

Sen så är det inte så stora pengar man tjänar, men många av oss bygger våra egna hus och renoverar helt själva, vilket lämna pengar över till annat istället.

Vi tjänar inte bättre än förr, skillnaden är prioritetsförändringar. Förr lade man pengarna på öl och att meka i garaget på fritiden, nu är det statusprylar.

Förlåt att jag kapade tråden, men blir provocerad av att många tror att gemene hantverkare helt plötsligt plockar guldtackor i trädgården, så är det inte 😘
Citera
2020-06-06, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Ja, men i Stockholm är bostadsrätten minst sagt ute i kylan.

Det är ju enorma skillnader över landet pga ytan, glesbygdheten osv. Stockholm är i en unik situation i Sverige. Det var Stockholm och bostadsrätter som hamnade i centrum av bubblan, och det är Stockholm och bostadsrätter som tappat 20-30% realt värde.

I andra delar av landet var aldrig bostadsrätter så överdrivet högt värderade, i vissa delar har bostadsrätter inte fallit alls, osv.

Sluta tramsa nu. Alla vet vilken agenda du har.
Citera
2020-06-06, 11:53
Medlem
PUBG2018s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrueC
Måste hoppa in och försvara min yrkesgrupp här. Att vi hantverkare tjänar pengar är pga extrem brist på yrkeskunniga inom många områden. Det kommer inga nya, helt torrt! Jag som privatperson får flera samtal i veckan från okända folk som bönar och ber att jag ska komma och jobba åt dom för att ingen finns att få tag i.

Sen har alla branscher medvind iom konjunkturen, och när det rasar kommer många som går och skruvar gipsskivor på nybyggen att gå få gå hem, men kan man något mer så finns en oändlighet av jobb.

Sen så är det inte så stora pengar man tjänar, men många av oss bygger våra egna hus och renoverar helt själva, vilket lämna pengar över till annat istället.

Vi tjänar inte bättre än förr, skillnaden är prioritetsförändringar. Förr lade man pengarna på öl och att meka i garaget på fritiden, nu är det statusprylar.

Förlåt att jag kapade tråden, men blir provocerad av att många tror att gemene hantverkare helt plötsligt plockar guldtackor i trädgården, så är det inte 😘

Kan intyga detta du skriver! Har flera vänner som äger sina byggfirmor, men inte fan plockar de guldtackor som du skriver.

Men jag har bekanta som startat asylverksamhet och vård och omsorg verksamhet, även köpt statliga verksamheter som de sedan hyr ut tillbaka till staten dubbelt så dyrt och dessa har tjänat tiotals miljoner på få år! Precis vad Ilija Batljan gjort. Dum svensken betalar gärna mer skatt och låter sig bli rånad!

Det jag håller tummarna för är att nationalisterna tar över och straffar alla som stulit skattemedel och att de måste betala tillbaka vart enda krona med ränta på det livet ut. Antingen genom jobba gratis för landet Sverige eller arbetsläger! Det spela roll vem det är. Land skall med lag byggas ännu en gång!
Citera
2020-06-06, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PUBG2018
Kan intyga detta du skriver! Har flera vänner som äger sina byggfirmor, men inte fan plockar de guldtackor som du skriver.

Men jag har bekanta som startat asylverksamhet och vård och omsorg verksamhet, även köpt statliga verksamheter som de sedan hyr ut tillbaka till staten dubbelt så dyrt och dessa har tjänat tiotals miljoner på få år! Precis vad Ilija Batljan gjort. Dum svensken betalar gärna mer skatt och låter sig bli rånad!

Det jag håller tummarna för är att nationalisterna tar över och straffar alla som stulit skattemedel och att de måste betala tillbaka vart enda krona med ränta på det livet ut. Antingen genom jobba gratis för landet Sverige eller arbetsläger! Det spela roll vem det är. Land skall med lag byggas ännu en gång!
Det där är bara drömmar. Allt för många svenskar har sin födkrok i systemet som sakta nöter ner landet hans att det aldrig kommer ske någon motreaktion ur den gruppen. 95% av svenskarna vill ha det så här och då menar jag att de ska få vad de förtjänar. Det är bara rätt. Mer våldtäkter och pissråna i munnen, sprängningar och kriminalitet. Mer sånt överallt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in