Citat:
Ursprungligen postat av
Bengt-Ingvar
Många dysterkvistar här, påminner om när man var aktiv på aktieforum i början på 2000-talet
Nej det blir ingen kollaps på kronan, för alla andra valutor är jämndåliga med vår. En hyfsad hedge är en andel i ädelmetaller, men att Svenska kronan (idag roade jag mig med att säga: corona corona please, utanför vår lokala ICA då en av tattarna börjat campa där igen, vilket är ett tecken...)
Jag å frugan värderade upp vår bostad i dagarna, mycket trevlig mäklare, ung herre som lärde oss armbågshälsningen. Där var det ingen kris vill jag lova.
Vi tänker bygga pool nu, 4 x 8 meter då det inte blir några sommarresor. Blir skönt att kunna svalka sig där i sommar.
I vårt område så går priserna upp: inträdesbarriär för vettigt folk, och ökade löner.
Dåliga, trånga boenden i storstad, framförallt nyproduktion i insatslägenheter kommer åka på en smäll. Men mycket var redan orimligt (hantverkare som kör fräsiga prestigebilar, kvadratmeterpriser som slår nya rekord, folk köper och säljer innan inflyttning etc.)
Riksbanken och Riksgälden står med avtryckarfingret om det behövs, bostadsobligationer, ränta, likviditet, allt kommer flyta på utan större spörsmål.
Så Ingvar han kommer fräsa runt i poolen i sommar, lagom full på Gin & Tonic medans fastigheten och kronan tickar på.
Måste hoppa in och försvara min yrkesgrupp här. Att vi hantverkare tjänar pengar är pga extrem brist på yrkeskunniga inom många områden. Det kommer inga nya, helt torrt! Jag som privatperson får flera samtal i veckan från okända folk som bönar och ber att jag ska komma och jobba åt dom för att ingen finns att få tag i.
Sen har alla branscher medvind iom konjunkturen, och när det rasar kommer många som går och skruvar gipsskivor på nybyggen att gå få gå hem, men kan man något mer så finns en oändlighet av jobb.
Sen så är det inte så stora pengar man tjänar, men många av oss bygger våra egna hus och renoverar helt själva, vilket lämna pengar över till annat istället.
Vi tjänar inte bättre än förr, skillnaden är prioritetsförändringar. Förr lade man pengarna på öl och att meka i garaget på fritiden, nu är det statusprylar.
Förlåt att jag kapade tråden, men blir provocerad av att många tror att gemene hantverkare helt plötsligt plockar guldtackor i trädgården, så är det inte 😘