Citat:
Ursprungligen postat av
eao2017
Vi borde skriva en lista på saker vi önskar görs inför/tas upp i hovrätten. Tex:
Total genomgång av de över 4000 bilder som R och P haft på dator/telefon. Granska bild för bild efter ev blåmärken och bevis (som i spädbarnsfallet i Kristianstad).
Kalla in en expert på minnesförlust som kan slå hål på R:s ”jag kommer inte ihåg”.
Ev förhör med RS barn (halvsyskonen) som berättat om hur E blev illa behandlad, fick sova i köket etc.
Mycket hårdare press på R i förhör.
Fyll gärna på. Vidare kan man se över vad som går att göra för att få igång någon form av utredning kring myndigheternas svek här. Tex kammarrätten, advokat MB och poliserna som inte valde att ta sig in i lägenheten trots varningsklockor. I tråden har nämnts Uppdrag granskning, Lex Bobby, anmäla brott mot barnkonventionen, anmälan till polisen och advokatsamfundet. Men inget av det har gjorts ännu (?). Toto80 har dock gjort ett hästjobb med att maila olika myndigheter.
Ja, det här låter ju som ett solklart fall för Uppdrag Granskning.
Jag tror tyvärr inte att det går att komma åt Rebecka mera, för ingen kan bevisa vad hon är skyldig till (om något) och vad Patrik (som inte kan förhöras mer...) är skyldig till. Eller ens om skador på och droger i flickans kropp, kom dit av en olyckshändelse eller ej.
MEN alla dessa instanser som du nämner, som inte skyddade flickan medan hon levde, borde man komma åt. Det är egentligen viktigare, eftersom det kan göra att barn som ännu lever kan räddas. (Jag utgår från att Rebecka inte får tillbaka sina andra barn - eller i alla fall inte den värnlösa lillpojken - även om hon inte döms fängelse. Så KAN det väl inte bli?

)