2020-06-05, 19:59
Medlem
Självklart ska vi ha ett rättssystem i Sverige som skyddar oss från att bli oskyldigt dömda. Men ibland känns det som att detta med bevisning går in absurdum; jag menar att vissa saker KAN man bara inte få handfasta bevis på, trots att de är så uppenbara.

En familj isolerad i en lägenhet där ingen annan har nån aning om vad de gör - mord är omöjligt att bevisa. Ett litet barn med 50 skador och tecken på vanvård - misshandel går inte att bevisa. En ettåring och treåring med flertalet olagliga substanser i kroppen - att de blivit drogade går inte att bevisa.

Så HUR ska någon någonsin kunna dömas för sådana här brott? Där det aldrig någonsin kommer finnas vittnen eller konkreta bevis. Visst, i detta fallet kan det vara den avlidne P som är gärningsman. Men det kan precis lika mycket vara R!
Citera
2020-06-05, 20:00
Medlem
Pannknackarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toto80
Helt jävla bisarrt! Sveriges rättssystem är ett enda stort skämt!

Absolut! Inga ordentliga straff.

Det finns dom som springer runt o knarkar, misshandlar o hotar folk dagligen, torskar ibland men är snart ute igen o kan fortsätta i samma stil.

Sen finns det de som döms för mord i värdelösa rättegångar - sen visar det sig att dom e oskyldiga. Sverige har blivit ett enda stort dårhus!
Senast redigerad av Pannknackarn 2020-06-05 kl. 20:08.
Citera
2020-06-05, 20:01
Medlem
Pannknackarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eao2017
Självklart ska vi ha ett rättssystem i Sverige som skyddar oss från att bli oskyldigt dömda. Men ibland känns det som att detta med bevisning går in absurdum; jag menar att vissa saker KAN man bara inte få handfasta bevis på, trots att de är så uppenbara.

En familj isolerad i en lägenhet där ingen annan har nån aning om vad de gör - mord är omöjligt att bevisa. Ett litet barn med 50 skador och tecken på vanvård - misshandel går inte att bevisa. En ettåring och treåring med flertalet olagliga substanser i kroppen - att de blivit drogade går inte att bevisa.

Så HUR ska någon någonsin kunna dömas för sådana här brott? Där det aldrig någonsin kommer finnas vittnen eller konkreta bevis. Visst, i detta fallet kan det vara den avlidne P som är gärningsman. Men det kan precis lika mycket vara R!

Precis så!
Citera
2020-06-05, 20:11
Medlem
Citat:
Helt jävla bisarrt! Sveriges rättssystem är ett enda stort skämt!

Allmänheten och domstolarna befinner sig milsvid från varandra och avståndet ökar för var dag. Det är ju tragiskt att det alltid ska löna sig att skylla på någon annan och minnesförlust. Blir mkt intressant att läsa i domen se motiveringen på de delar som de ej anser kunnat bevisas och om det kan styrkas till högre instans.
Citera
2020-06-05, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nivla
Allmänheten och domstolarna befinner sig milsvid från varandra och avståndet ökar för var dag. Det är ju tragiskt att det alltid ska löna sig att skylla på någon annan och minnesförlust. Blir mkt intressant att läsa i domen se motiveringen på de delar som de ej anser kunnat bevisas och om det kan styrkas till högre instans.

Ja det är helt otroligt! Jag blir så uppgiven! Med tanke på hur åklagaren hittills presterat undrar man ju hur hon ska försöka styrka det till hovrätten!
Citera
2020-06-05, 20:20
Medlem
novalitas avatar
Finns det någon möjlighet att läsa LVU:n gällande A och S någonstans? Skulle även vilja läsa A:s LVU från förra vändan han var omhändertagen. Någon som vet?
Citera
2020-06-05, 20:22
Medlem
Citat:

Håller med i allt! Förutom när du skriver ibland, tycker det är så för det mesta, att bevisning går till absurdum för långt...
Citera
2020-06-05, 20:27
Medlem
Citat:

Beviskrav skall vara höga av en anledning och det är för att skydda medborgaren för godtyckliga bedömningar och rättsoäkerhet. I detta fallet är absolut inte i absurdum utan mycket långt därifrån.
Det finns flera fall där man dömt hårt som i Yarafallet en morbror som inte agerade där hans fru misshandlade en flicka under mycket lång tid och som till slut avled. Han rörde inte flickan men hade garantansvar.

Han döms till 14 års fängelse för mord.
Det är morbroderns passivitet under valborgsmässoafton förra året när Yara mördades som fäller honom.

Han döms inte för att själv ha slagit flickan utan för att han inte skyddat henne från hustruns dödliga våld.

I brottmål krävs för en fällande dom att det är ställt utom rimligt tvivel att den tilltalade (den som åtalats för brottet) begått gärningen som åtalet avser. I brottmål är det åklagaren som bär bevisbördan, vilket innebär att det är åklagaren som ska bevisa att den tilltalade handlat i enlighet med gärningsbeskrivningen. .
Senast redigerad av Browser 2020-06-05 kl. 20:33.
Citera
2020-06-05, 20:29
Medlem
Att det skulle bli något annat än vållande och grov misshandel förvånar mig inte.
Jag kan inte heller se vad själva strafftiden i sig gör för skillnad i detta fall.
P är död, R kommer inte komma i närheten av sina andra barn igen (om än åtminstone inte obevakat)
Men förhoppningsvis aldrig någonsin!

Hon är ingen" samhällsfara", utan en mycket olämplig mor och emaptistörd människa.
Hennes verkliga straff börjar snarare på utsidan, det är då hon får möta omvärldens hat och ilska, det är där hon kommer till insikt med hur ensam hon blivit.
Självklart ska hon ha ett kännbart straff rent rättsligt, men jag tror det hårdaste straffet står att vänta utanför murarna.

Den rättvisa som vi önskar för lilla E det är där vi borde lägga kraft och fokus, för att ändra lagar och systemet som det fungerar i dag
Aldrig någonsin ska det behöva upprepas att ett oskyldigt barn skickas till helvetet och döden på detta vis
Citera
2020-06-05, 20:32
Medlem
Citat:
Ja det är helt otroligt! Jag blir så uppgiven! Med tanke på hur åklagaren hittills presterat undrar man ju hur hon ska försöka styrka det till hovrätten!

Tror det är osäkerheterna som främst rättsläkarna fört fram som är orsaken. Det sunda förnuftet hos en majoritet av befolkningen säger ju att det är väldigt liten sannolikhet att små barn av misstag får i sig flera olika droger samtidigt eller får 50 skador på kroppen bara sådär men man kan ju inte säga med säkerhet. Barnet kan inte vittna, den enda levande som vet nekar och skyller på minnesförlust och det slår domstolen på.
Citera
2020-06-05, 20:32
Medlem
Den här USPn med bilder, har man tittat igenom den? Kan det finnas bilder på E hennes sista månader som rätten inte fått titta på? Jag hoppas man vänt ut och in på deras mobiler och allt som lagrats. Tänker t ex om RS haft bilder på E, eller farfarn.
Citera
2020-06-05, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emot87
Att det skulle bli något annat än vållande och grov misshandel förvånar mig inte.
Jag kan inte heller se vad själva strafftiden i sig gör för skillnad i detta fall.
P är död, R kommer inte komma i närheten av sina andra barn igen (om än åtminstone inte obevakat)
Men förhoppningsvis aldrig någonsin!

Hon är ingen" samhällsfara", utan en mycket olämplig mor och emaptistörd människa.
Hennes verkliga straff börjar snarare på utsidan, det är då hon får möta omvärldens hat och ilska, det är där hon kommer till insikt med hur ensam hon blivit.
Självklart ska hon ha ett kännbart straff rent rättsligt, men jag tror det hårdaste straffet står att vänta utanför murarna.

Den rättvisa som vi önskar för lilla E det är där vi borde lägga kraft och fokus, för att ändra lagar och systemet som det fungerar i dag
Aldrig någonsin ska det behöva upprepas att ett oskyldigt barn skickas till helvetet och döden på detta vis

Det är sant, men hade ju inte skadat med både och, framförallt när hon är fullständigt insiktslös i hur sjuk hon är!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in