2020-06-05, 22:18
Medlem
Från NT:

Experten: Därför döms inte mamman för mord
Tingsrätten anser inte att det är bevisat att mamman uppsåtligen misshandlat eller dödat sin dotter. Men fallet är på inget sätt avgjort, menar rättsexperten Sven-Erik Alhem.

Citat:
Tingsrätten anser inte att mamman har gjort sig skyldig till att ha orsakat sin dotter Esmeraldas död. Men Sven-Erik Alhem, före detta överåklagare, säger att målet på inget sätt är avgjort.

Tingsrätten anser inte att det är bevisat att mamman uppsåtligen misshandlat eller dödat sin dotter. Men fallet är på inget sätt avgjort, menar rättsexperten Sven-Erik Alhem.

Åklagaren Anna Lander hade yrkat på att mamman skulle dömas för mord på sin treåriga dotter Esmeralda. Norrköpings tingsrätt anser inte att åklagarens bevisning är tillräcklig för att styrka detta.

De skriver dock i sitt utlåtande att mamman av oaktsamhet vållat Esmeraldas död. De menar att bevisningen för detta är övertygande.

Det finns, menar tingsrätten, förutsättningar att döma kvinnan till rättspsykiatrisk vård, men tingsrätten anser inte att det finns förutsättningar att döma mamman till rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning. Särskild utskrivningsprövning används när det anses finnas en risk för återfallande i brott. Det är Förvaltningsrätten som bestämmer om utskrivning.

– Det är intressant att rätten skriver så. Det betyder att de utesluter att hon kommer att dömas för mord eller dråp, rätten har gjort ett klart ställningstagande i skuldfrågan. De menar att hon gjort sig skyldig till vållande till annans död genom underlåtenhet, när hon inte tillkallade sjukvård. Men det är ett fortsatt intressant mål och det här kan mycket väl gå vidare till både hovrätt och Högsta domstolen. Det är inte alls omöjligt, säger Sven-Erik Alhem, före detta överåklagare och ofta anlitad rättsexpert.

Varför tror du det?

– De allra flesta brottmål handlar om ett aktivt agerande, till exempel att man misshandlar eller har ihjäl någon. Här är det fråga om underlåtenhet att agera, det handlar om mammans garantställning som vårdnadshavare.

Åklagaren hade även åtalat mamman för synnerligen grov misshandel i två fall, av Esmeralda samt av hennes yngre bror. Tingsrätten anser inte att det finns bevisning för att det har inträffat.

– Synnerligen grov misshandel är ett mycket mer allvarligt brott än vållande till annans död eftersom det finns ett uppsåt i det. Det kommer inte att bli någon dom i de åtalspunkterna, säger Sven-Erik Alhem.

Straffsatsen för vållande till annans död är böter eller fängelse i högst två år. Mamman har genomgått en liten sinnesundersökning som visade att hon kan ha lidit av en allvarlig psykisk störning vid tiden för brottet. Tingsrätten har förordat att mamman ska genomgå en stor rättspsykiatrisk undersökning. Efter den - som ska redovisas före den 3 juli - kommer rätten att hålla fortsatt huvudförhandling och avkunna påföljden.

– Resultatet av den rättspsykiatriska undersökningen är helt avgörande för vad påföljden blir, det är fortfarande helt öppet. Men något längre fängelsestraff kan det inte bli tal om. Om hon anses ha lidit av en allvarlig psykisk störning och fortfarande har en störning kommer det bli fråga om vård, böter eller skyddstillsyn.

Är det här en förlust för åklagaren?

– Nej, en åklagare har ett objektivitetskrav, de ska inte "sätta dit någon". En åklagare har en skyldighet att redovisa alla bevis, även sådana som är till den tilltalades fördel, det är jätteviktigt att förstå det, säger Sven-Erik Alhem.
Senast redigerad av Citra 2020-06-05 kl. 22:21.
Citera
2020-06-05, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nivla
Är detta en känga till åklagaren från rådmannen?

Från tingsrättens pressmeddelande

https://www.domstol.se/norrkopings-tingsratt/nyheter/2020/06/rattspsykiatrisk-undersokning-i-fallet-med-esmeralda/

"Tingsrätten gör en samvetsgrann bedömning av allt som förekommit vid huvudförhandlingen. För fällande dom i brottmål krävs att det ska vara ställt utom rimligt tvivel att den tilltalade gjort sig skyldig till brott. Detta gäller inte bara de objektiva rekvisiten för det påstådda brottet utan även att gärningsmannen handlat med uppsåt eller med straffbar oaktsamhet. Det högt ställda beviskravet motiveras av att ingen oskyldig ska dömas för brott. Det är åklagaren som ska bevisa vad som hänt och det är även hon som måste bevisa de omständigheter som hon anser ger stöd åt sitt gärningspåstående."
Absolut ingen känga enligt min enkla mening. Bara en förklaring till allmänheten vad åklagaren har för skyldighet.
Citera
2020-06-05, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citra
Från NT:

Man blir matt. Isolera dig se till att ingen vet vad som händer och sen droga och misshandla ditt barn och kom undan med det. Jag får nästan känslan att tingsrätten vill statuera exempel och visa att de minsann inte berörs av att fallet varit uppe i media, ytterligare en myndighet som sviker E.
Citera
2020-06-05, 22:40
Medlem
När man inte trodde att det kunde bli värre..
Finner inga ord..
Ännu en gång lyckas hon med att manipulera myndigheterna..
Blir så ledsen och arg..
Ska hon bara dömas för att inte ha larmat?
All den smärta hon orsakat sina oskyldiga barn?
Är detta ett skämt, jag fattar ingenting?
Senast redigerad av Sifyt 2020-06-05 kl. 22:43.
Citera
2020-06-05, 22:43
Medlem
Citat:
Man blir matt. Isolera dig se till att ingen vet vad som händer och sen droga och misshandla ditt barn och kom undan med det. Jag får nästan känslan att tingsrätten vill statuera exempel och visa att de minsann inte berörs av att fallet varit uppe i media, ytterligare en myndighet som sviker E.
Rent objektivt så ser inte jag heller ett uppsåtligt mord här. Garantansvaret har hon fullständigt missat. Och det borde bli brott mot griftefriden. Att hon medvetet stoppat i barnet droger verkar klart, men kan lika gärna varit P. Eller att barnet petat i sig det själv då droger låg och drällde överallt. Objektivt alltså.

För övrigt tror jag inte på det jag beskriver ovan - men det hör ju inte hit. Det skall bevisas bortom rimligt tvivel. Och det går inte.
Citera
2020-06-05, 22:44
Medlem
OroligLantiss avatar
Citat:
Det här landet är helt sinnessjukt.
Någon får misshandla sitt barn till döds och sen händer ingenting.

Brist på bevis? En kropp med 50 blåmärken? Flera av dem är bevisat komma från våld från annan. Dem har ju sagt att det är bevisat att dem har orsakat flera av blåmärkena. Och att mängden droger hon har fått i sig inte kan ha uppstått utan att någon har gett henne det?!
Att flickan inte fått i sig tillräcklig med mat och gick ner till 10kg som en 1 åring gör...

Hur är det här ens möjligt? Har dem totalt ignonera fakta?

Ibland undrar jag om vi läst samma förundersökning eller om jag blivit helt dement.

Jag kunde inte minnas att jag läst något om att detta är bevisat, så jag fick gå in och läsa igen. Det kan mycket väl vara jag som har problem med läsförståelsen, eller så tyder vi samma mening på två skilda sätt.

Så här står det:
”Där dock utseendet och placeringen av vissa underhudsblödningar talar för att de orsakats av annan person genom slag eller grepp:
16 Käkbenet
29 Högra överarmens baksida
47 nedre delen av ryggen mot skinkorna
55 Insidan av vänster lår ovanför knäledsnivå”

Om du har läst ett annat utlåtande så har jag tyvärr missat den sidan.

Du och jag fattar ju att de tillsammans och i samförstånd har misshandlat detta oskyldiga lilla barn tills hon dog. Och högst troligen fattar även Tingsrätten detta.
Men ”talar för” är inte detsamma som ”ställt bortom rimligt tvivel”. Det är alltså inte bevis nog.
Det var väl något liknande med knarket - att det talade för att barnen drogats under en period, men att det inte gick att utesluta att drogerna i håret berodde på kontamination?

Vi (och återigen troligen tingsrätten) fattar att Rebecka minns mer än vad hon påstår, men som åtalad har hon inte svurit ed, utan är fri att neka och ljuga så mycket hon behagar.

Det är åklagarens jobb att bevisa att den åtalade är skyldig, och inte den åtalades jobb att bevisa att hen är oskyldig (jag vet att jag tjatat om det tidigare, men det kan inte belysas nog).

Om vi säger att en personal från H&M kontaktar dig och påstår att ditt barn har stulit en tröja. Ingen såg att det hände, ingen övervakningsfilm finns, inga vittnen, inga bevis, men de bara fattar att det var ditt barn som gjorde det, trots att det fanns andra människor i affären samtidigt.
Skulle du vilja att ditt barn straffades utan att det fanns några bevis? Att ”aaamen det fattar vi ju” räcker?

Eller att du är på en fest som spårar ur och slutar med att festdeltagare X grovt misshandlar festdeltagare Y, men när polisen kommer så påstår Y att det var du som utförde misshandeln, trots att du inte gjort annat än att befunnit dig på samma fest. Det finns omständigheter som visar att du kan vara skyldig (alltså att ni vistats i samma lokal vid samma tidpunkt), men i övrigt finns inte mycket som binder dig till brottet - inga vittnen, inga bevis.
Ska du dömas för misshandel eftersom Y tagit fel på person?

Det är skitdrygt att påtagliga bevis krävs i just detta fallet när allt ligger mitt framför näsan på dem. Det är så uppenbart att hon är inblandad i allra högsta grad - men åklagaren lyckades inte bevisa det tillräckligt väl för rätten. Och/eller så lyckades försvarsadvokaten så små frön av rimligt tvivel hos rätten.

Du har ju läst förundersökningen och hittat några guldkorn - min favorit är det du hittade i brodern Js vittnesmål -
”Varför ringde ni inte 112?”
”För att Rebecka sade att de skulle ta barnen då”.

Det är möjligt att åklagaren har missat några sådana här små guldkorn - finns det möjlighet att kontakta henne/polisen och ge tips?

Jag vill förtydliga att jag inte jämför E med en tröja, utan jag försöker bara ’vända på steken’.
Rättssystemet fungerar på samma sätt för alla - som någon skrev så skyddas även de vi hatar mest av samma system som vi.
Och om vi ska börja rucka på lagarna så att olika regler gäller för olika människor - vem ska välja i vilka fall beviskraven sänks?

Jag hade hoppats på ’tillsammans och i samförstånd’ - alltså att det inte spelar så stor roll vem som gjorde exakt vad, utan att båda var delaktiga och införstådda i vad de gjorde.
Men det nämndes inte alls?
Citera
2020-06-05, 22:48
Medlem
Citat:
Ja. Det är dags för det! Ska se vad jag kan koka ihop med sociala medier under kvällen
Varför inte kontakta Expressen? De startade en rosinsamling till Bobbys begravning (blev 30.000 rosor till slut).
Citera
2020-06-05, 22:49
Medlem
Citat:
Det här landet är helt sinnessjukt.
Någon får misshandla sitt barn till döds och sen händer ingenting.

Brist på bevis? En kropp med 50 blåmärken? Flera av dem är bevisat komma från våld från annan. Dem har ju sagt att det är bevisat att dem har orsakat flera av blåmärkena. Och att mängden droger hon har fått i sig inte kan ha uppstått utan att någon har gett henne det?!
Att flickan inte fått i sig tillräcklig med mat och gick ner till 10kg som en 1 åring gör...

Hur är det här ens möjligt? Har dem totalt ignonera fakta?
Om det hamnar i Hovrätten - kan man hoppas på en tuffare åklagare då?
Citera
2020-06-05, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OroligLantis
Ibland undrar jag om vi läst samma förundersökning eller om jag blivit helt dement.

Jag kunde inte minnas att jag läst något om att detta är bevisat, så jag fick gå in och läsa igen. Det kan mycket väl vara jag som har problem med läsförståelsen, eller så tyder vi samma mening på två skilda sätt.

Så här står det:
”Där dock utseendet och placeringen av vissa underhudsblödningar talar för att de orsakats av annan person genom slag eller grepp:
16 Käkbenet
29 Högra överarmens baksida
47 nedre delen av ryggen mot skinkorna
55 Insidan av vänster lår ovanför knäledsnivå”

Om du har läst ett annat utlåtande så har jag tyvärr missat den sidan.

Du och jag fattar ju att de tillsammans och i samförstånd har misshandlat detta oskyldiga lilla barn tills hon dog. Och högst troligen fattar även Tingsrätten detta.
Men ”talar för” är inte detsamma som ”ställt bortom rimligt tvivel”. Det är alltså inte bevis nog.
Det var väl något liknande med knarket - att det talade för att barnen drogats under en period, men att det inte gick att utesluta att drogerna i håret berodde på kontamination?

Vi (och återigen troligen tingsrätten) fattar att Rebecka minns mer än vad hon påstår, men som åtalad har hon inte svurit ed, utan är fri att neka och ljuga så mycket hon behagar.

Det är åklagarens jobb att bevisa att den åtalade är skyldig, och inte den åtalades jobb att bevisa att hen är oskyldig (jag vet att jag tjatat om det tidigare, men det kan inte belysas nog).

Om vi säger att en personal från H&M kontaktar dig och påstår att ditt barn har stulit en tröja. Ingen såg att det hände, ingen övervakningsfilm finns, inga vittnen, inga bevis, men de bara fattar att det var ditt barn som gjorde det, trots att det fanns andra människor i affären samtidigt.
Skulle du vilja att ditt barn straffades utan att det fanns några bevis? Att ”aaamen det fattar vi ju” räcker?

Eller att du är på en fest som spårar ur och slutar med att festdeltagare X grovt misshandlar festdeltagare Y, men när polisen kommer så påstår Y att det var du som utförde misshandeln, trots att du inte gjort annat än att befunnit dig på samma fest. Det finns omständigheter som visar att du kan vara skyldig (alltså att ni vistats i samma lokal vid samma tidpunkt), men i övrigt finns inte mycket som binder dig till brottet - inga vittnen, inga bevis.
Ska du dömas för misshandel eftersom Y tagit fel på person?

Det är skitdrygt att påtagliga bevis krävs i just detta fallet när allt ligger mitt framför näsan på dem. Det är så uppenbart att hon är inblandad i allra högsta grad - men åklagaren lyckades inte bevisa det tillräckligt väl för rätten. Och/eller så lyckades försvarsadvokaten så små frön av rimligt tvivel hos rätten.

Du har ju läst förundersökningen och hittat några guldkorn - min favorit är det du hittade i brodern Js vittnesmål -
”Varför ringde ni inte 112?”
”För att Rebecka sade att de skulle ta barnen då”.

Det är möjligt att åklagaren har missat några sådana här små guldkorn - finns det möjlighet att kontakta henne/polisen och ge tips?

Jag vill förtydliga att jag inte jämför E med en tröja, utan jag försöker bara ’vända på steken’.
Rättssystemet fungerar på samma sätt för alla - som någon skrev så skyddas även de vi hatar mest av samma system som vi.
Och om vi ska börja rucka på lagarna så att olika regler gäller för olika människor - vem ska välja i vilka fall beviskraven sänks?

Jag hade hoppats på ’tillsammans och i samförstånd’ - alltså att det inte spelar så stor roll vem som gjorde exakt vad, utan att båda var delaktiga och införstådda i vad de gjorde.
Men det nämndes inte alls?

Ska kolla imorgon. Om det är FUP eller rättegången så ska rättsläkaren ha sagt att blåmärkena inte kan ha uppstått på annat sätt en genom annan person
Citera
2020-06-05, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abigaille
Varför inte kontakta Expressen? De startade en rosinsamling till Bobbys begravning (blev 30.000 rosor till slut).
Dem kan ju inte ens få ihop fakta rätt. Dem har i flera månader tex sagt att E hittades och legat död i 3 dagar. Trots att det är bevisat att det är 2?
Stör mig väldigt mycket på det, känns slafsigt😅
Citera
2020-06-05, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Rent objektivt så ser inte jag heller ett uppsåtligt mord här. Garantansvaret har hon fullständigt missat. Och det borde bli brott mot griftefriden. Att hon medvetet stoppat i barnet droger verkar klart, men kan lika gärna varit P. Eller att barnet petat i sig det själv då droger låg och drällde överallt. Objektivt alltså.

För övrigt tror jag inte på det jag beskriver ovan - men det hör ju inte hit. Det skall bevisas bortom rimligt tvivel. Och det går inte.

Absolut du har rätt! Bara så frustrerande.. Griftefriden förstår jag inte heller måste man vara med och hantera kroppen för att dömas för det, att bara ha den hemma och säga att man inte vet.. Trodde griftefrid täckte in även att man inte gör något vid dödsfall men jag kan ha missförstått det.
Citera
2020-06-05, 23:03
Medlem
Citat:
Absolut du har rätt! Bara så frustrerande.. Griftefriden förstår jag inte heller måste man vara med och hantera kroppen för att dömas för det, att bara ha den hemma och säga att man inte vet.. Trodde griftefrid täckte in även att man inte gör något vid dödsfall men jag kan ha missförstått det.
Det skall inbegripa att bara låta henne ligga där. Ja ja, vi får väl se vad man skriver i domen när allt är över.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in