2020-06-06, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eao2017
Absolut. Men i vissa fall är det totalt omöjligt att ställa något utom rimligt tvivel. Som när du isolerar dig i en lägenhet och misshandlar ditt barn, drogar en ettåring som inte kan berätta för någon, eller låter ditt offer ligga i två dygn så att du hinner totalsanera lägenheten. Det finns ju aldrig någonsin en chans i världen att dömas för detta, trots att du varit där och du haft ansvaret. Särskilt inte om du sedan påstår att du lider av selektiv minnesförlust. Ska vi ha det så? Det är väl när den åtalade har mer rättsskydd än offret som det blir absurt.

Är det verkligen rimligt att kravet på ”utom rimligt tvivel” ska kunna fälla det sunda förnuftet? Även i fall där inte heller försvaret kan lägga fram konkreta motbevis? Rättssäkert? Ja. Kränkning av brottsoffret? Jag tycker faktiskt det.

Lite tvivel får finnas men inte mycket och för min del är det utmärkt så ingen döms oskyldig.

Så här är det i klartext åklagaren kan inte bevisa att det inte är en olycka. Inte heller kan åklagaren visa att flickan har misshandlats. Åklagaren kan inte visa att R är med och packar in flickan eller lägger henne under sängen. Åklagaren kan inte heller bevisa att flickan har fått droger mer än i nära anslutning till döden och inte av vem och inte heller att man med uppsåt ville döda flickan . Åklagaren kan inte bevisa att barnen fått droger mer än kontaminerats utifrån av droger. Alltså inga intag. Åklagaren kan helt enkelt inte bevisa mord här utan får dra det sista strået och spela på att mamman är garant och har ansvar som förälder och därigenom underlåtit att ringa sjukvården när flickan ramlade i badet. Huruvida det anses som grovt vållande eller vållande återstår att se. Oaktsamhet är alltså inget uppsåt och det är något inte åklagaren har kunnat bevisa det heller.

Så vad du menar är att vi ska döma henne för mord helt utan uppsåt och inte heller vet vi vem som gav flickan droger inte om hon ramlat innan osv osv. Vad känslor belangar har det inte med lagstiftning, beviskrav, juridik att göra och trivs man inte med domstolarna och den lag vi har tycker jag man skall välja en diktatur där pöbeln avrättar den person som man anser vara skyldig utan bevis.
Senast redigerad av Browser 2020-06-06 kl. 01:03.
Citera
2020-06-06, 00:43
Medlem
Citat:
Absolut. Men i vissa fall är det totalt omöjligt att ställa något utom rimligt tvivel. Som när du isolerar dig i en lägenhet och misshandlar ditt barn, drogar en ettåring som inte kan berätta för någon, eller låter ditt offer ligga i två dygn så att du hinner totalsanera lägenheten. Det finns ju aldrig någonsin en chans i världen att dömas för detta, trots att du varit där och du haft ansvaret. Särskilt inte om du sedan påstår att du lider av selektiv minnesförlust. Ska vi ha det så? Det är väl när den åtalade har mer rättsskydd än offret som det blir absurt.

Är det verkligen rimligt att kravet på ”utom rimligt tvivel” ska kunna fälla det sunda förnuftet? Även i fall där inte heller försvaret kan lägga fram konkreta motbevis? Rättssäkert? Ja. Kränkning av brottsoffret? Jag tycker faktiskt det.

Försvaret kan så rimligt tvivel och åklagaren har bevisbördan ingenting annat. Åklagaren har inte dom bevisen som krävs i dagsläget för mord/dråp, synnerligen grov misshandel, griftefridsbrott.
Minnesförlust, tiga, inte prata och vara hur fan som helst går alldeles utmärkt som misstänkt om det inte krävs en förklaring om något där bevisen väger tungt och det är enbart i speciella fall.
Försvaret får ha vilken jävla cirkusuppvisning som helst och vi har fri bevisprövning.

Samma fair play 50/50 åklagare och försvar.
Senast redigerad av Browser 2020-06-06 kl. 00:52.
Citera
2020-06-06, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OroligLantis
Hon fick iaf planera begravningen, medan M inte hade rätt att veta någonting om den.

Så sjukt!
Citera
2020-06-06, 00:54
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emot87
Så sjukt!

Det kan man tycka i det här fallet, men vem som har rätt att bestämma begravningen går alltid efter arvsordningen. Så Melinda hade inte haft den rätten, ens om hon hade haft den juridiska vårdnaden om Esmeralda när hon dog. (Arvsordningen är: först den dödes barn eller dessas avkomlingar, därefter den dödes föräldrar och efter dem deras föräldrar, därefter den dödes syskon... o.s.v. utåt i släkten. Blodsbanden gäller, enda undantaget är vid adoption.)
Citera
2020-06-06, 00:56
Medlem
Citat:
Vi borde skriva en lista på saker vi önskar görs inför/tas upp i hovrätten. Tex:

Total genomgång av de över 4000 bilder som R och P haft på dator/telefon. Granska bild för bild efter ev blåmärken och bevis (som i spädbarnsfallet i Kristianstad).

Kalla in en expert på minnesförlust som kan slå hål på R:s ”jag kommer inte ihåg”.

Ev förhör med RS barn (halvsyskonen) som berättat om hur E blev illa behandlad, fick sova i köket etc.

Mycket hårdare press på R i förhör.

Fyll gärna på. Vidare kan man se över vad som går att göra för att få igång någon form av utredning kring myndigheternas svek här. Tex kammarrätten, advokat MB och poliserna som inte valde att ta sig in i lägenheten trots varningsklockor. I tråden har nämnts Uppdrag granskning, Lex Bobby, anmäla brott mot barnkonventionen, anmälan till polisen och advokatsamfundet. Men inget av det har gjorts ännu (?). Toto80 har dock gjort ett hästjobb med att maila olika myndigheter.

Domstolen går inte igenom bilder det är åklagarens jobb om det finns mer att hämta i fallet. Domstolen dömer på det som läggs fram i domstolen. Illa behandlad är inte mord eller dråp. Förhör sköts av polis och åklagaren är förundersökningsledare. Spelar ingen roll om hon inte minns åklagaren skall bevisa att hon är skyldig till mer än vad Tingsrätten då kommer att döma henne för.
Citera
2020-06-06, 04:22
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Citra
Dem kan ju inte ens få ihop fakta rätt. Dem har i flera månader tex sagt att E hittades och legat död i 3 dagar. Trots att det är bevisat att det är 2?
Stör mig väldigt mycket på det, känns slafsigt😅
Två dagar kan vara nästan 3 dygn tidsmässigt, beroende på tid på dagen. Det kan vara det de går på, men vet inte.
Citera
2020-06-06, 07:05
Medlem
Citat:
Vi borde skriva en lista på saker vi önskar görs inför/tas upp i hovrätten. Tex:

Total genomgång av de över 4000 bilder som R och P haft på dator/telefon. Granska bild för bild efter ev blåmärken och bevis (som i spädbarnsfallet i Kristianstad).

Kalla in en expert på minnesförlust som kan slå hål på R:s ”jag kommer inte ihåg”.

Ev förhör med RS barn (halvsyskonen) som berättat om hur E blev illa behandlad, fick sova i köket etc.

Mycket hårdare press på R i förhör.

Fyll gärna på. Vidare kan man se över vad som går att göra för att få igång någon form av utredning kring myndigheternas svek här. Tex kammarrätten, advokat MB och poliserna som inte valde att ta sig in i lägenheten trots varningsklockor. I tråden har nämnts Uppdrag granskning, Lex Bobby, anmäla brott mot barnkonventionen, anmälan till polisen och advokatsamfundet. Men inget av det har gjorts ännu (?). Toto80 har dock gjort ett hästjobb med att maila olika myndigheter.

1. Anmälan till advokatsamfundet mot MB är gjord. Jag får dock ingen återkoppling på hur/om man väljer att gå vidare eller inte eftersom jag inte är part i målet. Därför tacksamt om de fått fler sådana anmälningar på sig. Jag har mail till den som tar emot anmälningen så bara hojta om ngn vill ha den.
2. En JO- anmälan på kammarrätten filar jag på och kommer skicka den nästa vecka.
3. Anmälningsmottagningen hos polisen har jag kontaktat, vi vet dock inte vilka poliserna är som var med vid handräckningen på juldagen och annandagen och deras namn behöver vi. Skulle ngn kunna ta reda på detta?
4. Uppdrag granskning har jag varit i kontakt med och fått bekräftat att detta är intressant så de kollar troligtvis på detta inför nästa säsong. Kalla fakta hade gärna ngn annan fått ta kontakt med.
5. Jag har mailat europadomstolen om hur man anmäler kammarrätten då jag anser att de stridit mot barnkonventionen men det var över min förmåga att sätta mig in i så har ngn annan tid och vill göra detta är jag tacksam.
6. Lex Bobby hade jag aldrig hört talas om men låter intressant och som en vettig väg. Någon som vill ta tag i det?
7. En manifestation hade varit fantastiskt! Jag är på!

Kommer inte på mer men liten sammanfattning vad som är gjort och behöver göras framåt. Hinner dock inte allt själv även om jag gärna velat.
Citera
2020-06-06, 07:07
Medlem
Glömde en sak.

Nationell media hade behövt få nys om detta.
Citera
2020-06-06, 07:21
Medlem
densistasovjets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toto80
1. Anmälan till advokatsamfundet mot MB är gjord. Jag får dock ingen återkoppling på hur/om man väljer att gå vidare eller inte eftersom jag inte är part i målet. Därför tacksamt om de fått fler sådana anmälningar på sig. Jag har mail till den som tar emot anmälningen så bara hojta om ngn vill ha den.
2. En JO- anmälan på kammarrätten filar jag på och kommer skicka den nästa vecka.
3. Anmälningsmottagningen hos polisen har jag kontaktat, vi vet dock inte vilka poliserna är som var med vid handräckningen på juldagen och annandagen och deras namn behöver vi. Skulle ngn kunna ta reda på detta?
4. Uppdrag granskning har jag varit i kontakt med och fått bekräftat att detta är intressant så de kollar troligtvis på detta inför nästa säsong. Kalla fakta hade gärna ngn annan fått ta kontakt med.
5. Jag har mailat europadomstolen om hur man anmäler kammarrätten då jag anser att de stridit mot barnkonventionen men det var över min förmåga att sätta mig in i så har ngn annan tid och vill göra detta är jag tacksam.
6. Lex Bobby hade jag aldrig hört talas om men låter intressant och som en vettig väg. Någon som vill ta tag i det?

Kommer inte på mer men liten sammanfattning vad som är gjort och behöver göras framåt. Hinner dock inte allt själv även om jag gärna velat.

Låter som du är väldigt engagerad men inte insatt hur ett rättssystem fungerar. Glöm det mesta av det du har tagit upp. Då myndigheter har falerat, vill inte andra myndigheter rota i det och allt kommer bli begravt snart och våra politiker springa på nästa boll.
Citera
2020-06-06, 07:25
Medlem
rubin22s avatar
Det är lite tidigt och gissa, men förhoppningsvis kommer denna pundare knarka sönder sig rejält vid hemkomst?
Citera
2020-06-06, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av densistasovjet
Låter som du är väldigt engagerad men inte insatt hur ett rättssystem fungerar. Glöm det mesta av det du har tagit upp. Då myndigheter har falerat, vill inte andra myndigheter rota i det och allt kommer bli begravt snart och våra politiker springa på nästa boll.

Jo tyvärr är jag ganska insatt också och är väl medveten om att det troligtvis blir som du säger men jag tänker iaf göra det som kan göras. Göra det vi har rätt och möjlighet till.
Citera
2020-06-06, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toto80

Fantastiskt jobbat!! Tar gärna emot Mail till den man ska kontakta på Advokatsamfundet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in