Citat:
Absolut. Men i vissa fall är det totalt omöjligt att ställa något utom rimligt tvivel. Som när du isolerar dig i en lägenhet och misshandlar ditt barn, drogar en ettåring som inte kan berätta för någon, eller låter ditt offer ligga i två dygn så att du hinner totalsanera lägenheten. Det finns ju aldrig någonsin en chans i världen att dömas för detta, trots att du varit där och du haft ansvaret. Särskilt inte om du sedan påstår att du lider av selektiv minnesförlust. Ska vi ha det så? Det är väl när den åtalade har mer rättsskydd än offret som det blir absurt.
Är det verkligen rimligt att kravet på ”utom rimligt tvivel” ska kunna fälla det sunda förnuftet? Även i fall där inte heller försvaret kan lägga fram konkreta motbevis? Rättssäkert? Ja. Kränkning av brottsoffret? Jag tycker faktiskt det.
Är det verkligen rimligt att kravet på ”utom rimligt tvivel” ska kunna fälla det sunda förnuftet? Även i fall där inte heller försvaret kan lägga fram konkreta motbevis? Rättssäkert? Ja. Kränkning av brottsoffret? Jag tycker faktiskt det.
Lite tvivel får finnas men inte mycket och för min del är det utmärkt så ingen döms oskyldig.
Så här är det i klartext åklagaren kan inte bevisa att det inte är en olycka. Inte heller kan åklagaren visa att flickan har misshandlats. Åklagaren kan inte visa att R är med och packar in flickan eller lägger henne under sängen. Åklagaren kan inte heller bevisa att flickan har fått droger mer än i nära anslutning till döden och inte av vem och inte heller att man med uppsåt ville döda flickan . Åklagaren kan inte bevisa att barnen fått droger mer än kontaminerats utifrån av droger. Alltså inga intag. Åklagaren kan helt enkelt inte bevisa mord här utan får dra det sista strået och spela på att mamman är garant och har ansvar som förälder och därigenom underlåtit att ringa sjukvården när flickan ramlade i badet. Huruvida det anses som grovt vållande eller vållande återstår att se. Oaktsamhet är alltså inget uppsåt och det är något inte åklagaren har kunnat bevisa det heller.
Så vad du menar är att vi ska döma henne för mord helt utan uppsåt och inte heller vet vi vem som gav flickan droger inte om hon ramlat innan osv osv. Vad känslor belangar har det inte med lagstiftning, beviskrav, juridik att göra och trivs man inte med domstolarna och den lag vi har tycker jag man skall välja en diktatur där pöbeln avrättar den person som man anser vara skyldig utan bevis.
Senast redigerad av Browser 2020-06-06 kl. 01:03.
Senast redigerad av Browser 2020-06-06 kl. 01:03.