2020-06-05, 23:26
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Och självklart kan det ju vara så att LL upptäckt honom först när han avslutat telefonsamtalet och gått ur bilen.
Sitter man i en sådan situation som LL gjorde med ett kaos framför ögonen och har fokus på helt annat.
Är det rimligt att kräva av LL att han i följdordning ska kunna redogöra för samtliga vittnen och tiden för deras ankomst?
Det är att kräva för mycket enl mig.
Ett paralellexempel är att CV upplevde att AH och KJ kom betydligt senare. Långt efter henne själv och i samband med att HJ står utanför bilen och försöker anropa Solna-radion.
Det är detta som är det stora felet man gör när man ställer vittnesmål mot varandra.
Många anklagar LL för att ljuga, men att han sett SE är det viktigaste, och inte ögonblicket då han kom.
Att han inte kunde svara på frågan om SE i förhöret kan ha berott på att förhörsledaren beskrivit honom på ett felaktigt sätt. ”Ålder 40-50” ”Rock blå, ”var på mordplatsen i samband med mordet”
Inte så lätt att svara ja om man själv minns en person som kom ett par minuter senare, och var betydligt äldre och med en annan beskrivning av ytterplaggen.
TP och alla som tror att allt är så jävla självklart borde ha gått en snabbkurs i vittnespsykologi innan de lanserade sina bergsäkra slutsatser.

Vi har att förhålla sig till vad vittnen faktiskt säger, eller är det helt plötsligt okej i den här tråden att spekulera kring omfall och allsköns bortförklaringar?

Vi vet vad LL påstår, förhåll dig till det, tror det blir mest greppbart då.

Är det oviktigt när SE anlände till platsen menar du?
Citera
2020-06-05, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Brorsbarn.

Har du källa på det?
Citera
2020-06-05, 23:30
Medlem
Van Nostrands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Tror att lösningen varit synlig i materialet väldigt tidigt, men att den sopats under mattan. Senare generationers PU hade nog ingen aning om vad som låg fördolt.
Jag tror dessutom att även vi kan se konturerna av den, om vi är lite kluriga och släpper alla tokiga teorier som SE och annat.
Jag kan inte i klartext berätta vad jag menar, men jag har dragit vissa slutsatser, som jag aldrig sett var uppe till diskussion.
På onsdag får jag veta om jag hade rätt, och jag kommer inte att gråta blod om jag hade fel.

Inte mig emot om du kör en kort sammanfattning av dina slutsatser i tråden redan nu. Du som har varit en av de sena årens flitigaste (och vettigaste) skribenter här.
Citera
2020-06-05, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Lyssna på vad han säger i det här klippet.

https://youtu.be/5NEmqBBF1D0

Eftet att Söderström har anlänt,....sen så kommer SE.

Chevamannen stiger ur bilen minst två minuter efter något av skotten, hur går det ihop med att SE är vid reklampelaren när andra skottet går av, det som SE påstår sig ha hört?

Jämför SE tidsberäkningar med Chevamannens.

SE har naturligtvis fel, bara för att det är SE, eller?

SE eller LL har fel, två storys som inte passar i samma pussel.

Det är ganska vanligt att vittnesuppgifter går isär.

Enligt videon ser LL GM springa inåt Tunnelgatan från bilen och när han kommit ur ser han "SE komma gående" vilket bevisar att SE inte kan vara identisk med GM.

Gör det inte krångligare än det är
Senast redigerad av Utredaren 2020-06-05 kl. 23:38.
Citera
2020-06-05, 23:38
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren

Enligt videon ser LL GM springa inåt Tunnelgatan från bilen och när han kommit ur ser han "SE komma gående" vilket bevisar att SE inte kan vara identisk med GM.

LL är inte trovärdig och det vet du om.
Citera
2020-06-05, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
LL är inte trovärdig och det vet du om.

Jag har ingen orsak att misstro LL.
Citera
2020-06-05, 23:43
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinbra
Är det bara jag som inte hört något om säkrad teknisk bevisning förut? Det har talats om tekniska undersökningar men det här har väl en annan betydelse?
viss teknisk bevisning, har jag hört
Citera
2020-06-05, 23:45
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Jag har ingen orsak att misstro LL.
Man bör misstro alla vittnen, mer eller mindre.
Citera
2020-06-05, 23:47
Medlem
JSelwyns avatar
Citat:

Jag kan ju ha missuppfattat det, men man får intrycket att LL är ute ur bilen när han beskriver hur LP viftar med händerna. Men sen i nästa sekvens så säger han att han har suttit i bilen i 2 minuter och sen går han ut samtidigt som Gösta S anländer. O strax därefter så ser han SE?

Det fram kommer ju inte heller att LP skulle ha gått fram till LL's bil. Om hon hade gjort det, så är jag säker på att LL hade kommit ihåg det.

Det är något som inte stämmer här. Har LL kastat om händelseförloppet måntro?
Citera
2020-06-05, 23:48
Moderator
OYs avatar
Citat:

Gör det inte krångligare än det är

Det bevisar knappast att SE inte kan vara GM.

Minst ett par minuter mellan dessa iakttagelser, teoretisk kan LL se SE springa inåt Tunnelgatan och åter se honom komma jäktandes på Sveavägen, inget konststycke att runda Skandiahuset på ett par, tre, fyra minuter.

Notera vad LL uppger i förhör, han och hans medpassagerare hade ögonkontakt med cepsmannen som sprang in i en port, under hela händelseförloppet.

Det är AB han talar om, men AB hade mössa, inte ceps.

Oavsett, LL hade således uppmärksamheten riktad åt det håll varifrån SE senare dyker upp.
Citera
2020-06-05, 23:57
Medlem
Undrar om Säpo och den militära underrättelsetjänsten delgett PU allt Palmemordsmaterial som de samlat in eller om det finns saker som de håller på , typ med hänsyn tlll rikets säkerhet?
Citera
2020-06-05, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vi har att förhålla sig till vad vittnen faktiskt säger, eller är det helt plötsligt okej i den här tråden att spekulera kring omfall och allsköns bortförklaringar?

Vi vet vad LL påstår, förhåll dig till det, tror det blir mest greppbart då.

Är det oviktigt när SE anlände till platsen menar du?
Hur ska jag kunna mena det? Det jag skriver är ju att när han anlände är oklart, och att LL inte behöver ha sett honom från sin position i bilen då han var stressad över att komma fram på linjen.
I vilken position SE befann sig då han först fick se honom berättar han inte heller.
Tänkbart att han stått en liten bit norrut, kommit fram, backat några meter, eller något i den stilen, men inte kan varken du, jag eller någon annan dra några säkra slutsatser om vad LL upplevt.
Mitt grundresonemang är alla säger olika, och SE är inte unik i det avseendet.
Vi kan helt enkelt inte värdera SE:s trovärdighet utifrån andra divergerande vittnesmål.
Jag drog också en jämförelse när ett annat vittne upplevde att ett annat vittne kom till platsen.
Studera vittnesmålen så kommer du att upptäcka att det är mer regel än undantag.
Senast redigerad av MacMackay 2020-06-06 kl. 00:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in