2020-06-05, 19:05
Medlem
MrSkargards avatar
https://www.svd.se/medvetna-om-att-det-blir-diskussioner

Säger han något intressant eller något överhuvudtaget om bevisläget eller dylikt? Artikeln är låst men någon här lär ha SvD-premium.
Citera
2020-06-05, 19:26
Medlem
HarryScheinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
https://www.svd.se/medvetna-om-att-det-blir-diskussioner

Säger han något intressant eller något överhuvudtaget om bevisläget eller dylikt? Artikeln är låst men någon här lär ha SvD-premium.

Det enda som Melander säger i texten är:

"– Vi är medvetna om att det kommer att bli väldiga diskussioner och debatter om det här vad vi än säger. Alla kommer inte att vara nöjda med det i alla fall, det förstår vi ju, men det är väl bara att konstatera att trots allt är det vi som har haft tillgång till materialet och gjort en bedömning som vi tycker är så bra som möjligt. Så är det ju."

Och:

"– Jag tycker att det känns skönt att det ska bli någon typ av avslut, säger han till SvD."

Och:

"– Mitt mål har varit att börja på brottsplatsen och se vart de spåren leder i stället för tvärtom, att börja med en teori och söka spår tillbaka till brottsplatsen, förklarade Krister Petersson."

Och:

"– Vi har försökt göra en ny analys av saker som redan fanns i utredningen, vi har säkrat teknisk bevisning, vi har förhört vittnen, så det är en mix av gamla och nya saker som har lett fram till den här slutsatsen."
Citera
2020-06-05, 19:33
Medlem
vinbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarryScheinen
"– Vi har försökt göra en ny analys av saker som redan fanns i utredningen, vi har säkrat teknisk bevisning, vi har förhört vittnen, så det är en mix av gamla och nya saker som har lett fram till den här slutsatsen."

Är det bara jag som inte hört något om säkrad teknisk bevisning förut? Det har talats om tekniska undersökningar men det här har väl en annan betydelse?
Senast redigerad av vinbra 2020-06-05 kl. 19:39.
Citera
2020-06-05, 19:39
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinbra
Är det bara jag som inte hört något om säkrad teknisk bevisning förut? Det har talats om tekniska undersökningar men det här har väl en annan betydelse?
Jag har inte heller sett det så klart uttryckt tidigare.
Citera
2020-06-05, 19:42
Medlem
vinbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Jag har inte heller sett det så klart uttryckt tidigare.

I mitt inre har Melanders formulering stora rubriker just nu. "Vi har säkrat teknisk bevisning" låter ju tokspännande.
Senast redigerad av vinbra 2020-06-05 kl. 19:47.
Citera
2020-06-05, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HarryScheinen
Det enda som Melander säger i texten är:

"– Vi är medvetna om att det kommer att bli väldiga diskussioner och debatter om det här vad vi än säger. Alla kommer inte att vara nöjda med det i alla fall, det förstår vi ju, men det är väl bara att konstatera att trots allt är det vi som har haft tillgång till materialet och gjort en bedömning som vi tycker är så bra som möjligt. Så är det ju."

Och:

"– Jag tycker att det känns skönt att det ska bli någon typ av avslut, säger han till SvD."

Och:

"– Mitt mål har varit att börja på brottsplatsen och se vart de spåren leder i stället för tvärtom, att börja med en teori och söka spår tillbaka till brottsplatsen, förklarade Krister Petersson."

Och:

Direkt snömos med andra ord.
Uppenbarligen så har PU ingenting nytt att komma med.
Palmetråden lär leva vidare..tyvärr.
Citera
2020-06-05, 19:46
Medlem
De har ju inte säkrat någonting substansiellt!
Hur svårt är det att tolka svensk text,den tekniska bevisning de säger sig ha tolkat är ju ingenting.
De har som vanligt ingenting att komma med.
Citera
2020-06-05, 19:48
Medlem
Citat:
I mitt inre har Melanders formulering stora rubriker just nu. "Vi har säkrat teknisk bevisning" låter ju spännande som fan.

Jag vet inte vad som är värre BS..Sydafrike eller Skandiaman eller detta trams.

Det är ju helt uppenbart att de inte har någonting att komma med!

Läs kommentarerna över,,det är snömos.
Citera
2020-06-05, 19:54
Medlem
Citat:
Teknisk bevisning kan faktiskt innebära att de har hittat ett passande mordvapen.
Vem vet?
Citera
2020-06-05, 19:58
Medlem
HarryScheinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Direkt snömos med andra ord.
Uppenbarligen så har PU ingenting nytt att komma med.
Palmetråden lär leva vidare..tyvärr.

Ja, risken är ju så klart stor, dock kan det ju förhålla sig så att Melander och Petersson har rejäla pokerface.

Något som talar för att de verkligen har löst mordet (tycker jag), är att de båda har sett bitvis glada ut och dragit på smilbanden när de medverkat i tv och pratat om det hela. Det är inget jag har observerat de senaste 25-30 åren när jag sett åklagare/utredare prata om utredningen framför kameran, tvärtom.
Senast redigerad av HarryScheinen 2020-06-05 kl. 20:00.
Citera
2020-06-05, 20:01
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Om det var en ensam galning är det mycket sannolikt att han var Grandmannen, det håller jag med om. Det konstiga är att den ensamma galningen väntar med att skjuta i närmare tio minuter och sedan agerar vid den under omständigheterna kanske bästa platsen. Man kan sålla bort en drös ensamma galningar redan utifrån det. Du tror ju på CA som GM och det skulle jag också ha gjort om jag trodde på ensamagerande GM, han verkar vara en ovanlig sort, en ensam halvgalning.

Ja, precis.

Tror ju varken på konspiration eller grandman, så blir det SA är det bara att krypa till korset. Tur att jag inte blir ensam där.
Citera
2020-06-05, 20:04
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
I mitt inre har Melanders formulering stora rubriker just nu. "Vi har säkrat teknisk bevisning" låter ju tokspännande.
Jag håller med dig till skillnad mot en del pessimistkonsulter

Tidigare sa KP så här:

Citat:
Expertis har sagt att om mordet ska klaras upp krävs stark teknisk bevisning, sannolikt mordvapnet. Håller du med om det och har ni nya tekniska bevis?

– Vi har gjort vissa tekniska undersökningar och det har gjorts provskjutningar, men resultatet tänker jag inte avkunna nu, men det är naturligtvis en viktig del.

"Säkrat teknisk bevisning" kan vara resultatet av provskjutningarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in