Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
Ja, men den rätten kan behöva ta paus under en begränsad period, för att motverka pågående epidemi.
Det som däremot inte är acceptabelt, är att göra som Folkhälsomyndigheten har gjort. Folkhälsomyndigheten har inför mötesförbud på obestämd tid, utan att anstränga sig för att motverka epidemin som ligger bakom mötesförbudet. Det är ett fult beteende. När mötesförbudet infördes, så borde myndigheterna ha ett ansvar att snabbt kväsa epidemin, så att mötesförbudet kan hävas så fort som möjligt.
Ett mötesförbud på obestämd tid är en ful, och onödig, kränkning av folkets rättigheter.
Citat:
Ursprungligen postat av
JeffDavis
Man kan såklart ”tycka” att rätten att demonstrera ska dras in under en begränsad tid för att undvika smitta men det har inte skett och då är det alltså helt fritt fram enligt lag att demonstrera även nu.
Sedan 29:e mars 2020 är det förbjudet med
allmänna sammankomster med mer än 50 deltagare. Begränsningen till 50 personer inkluderar demonstrationer.
Citat:
Ursprungligen postat av
JeffDavis
Har verkligen FHM infört förbud av något slag? De kommer väl bara med rekommendationer?
Jag hade fel när jag skrev att Folkhälsomyndigheten hade infört förbudet mot sammankomster med mer än 50 personer. Det är regeringen som har tagit beslutet om att begränsa mötesfriheten.
Däremot misstänker jag att Folkhälsomyndigheten har varit delaktig i processen fram till beslutet. Det är också Folkhälsomyndigheten som har utformat strategin att bekämpa epidemin. På så sätt bär Folkhälsomyndigheten skuld till att förbudet mot sammankomster kvarstår under längre tid än vad hade behövts för att kväsa epidemin.
Citat:
Ursprungligen postat av
ganglere2
Exakt vad jag har sagt. Återuppbygg det. Dock inte med folket från FHM.
En hel myndighet (FHM) med hundratals anställda, många med höga löner. Vad gör de när den största epidemin hittills under vår livstid utbryter? Ingenting.
Vi behöver inte en hel myndighet för att få veta att vi ska göra ingenting.
Du har helt rätt. Folkhälsomyndigheten har gjort ingenting när deras arbete hade behövts som mest.
Dessutom undrar jag vad Folkhälsomyndighetens personal har ägnat sig under dom stora tidsrymder som riket inte har plågats av några epidemier.
Har Folkhälsomyndigheten ägnat sig åt att hålla uppsikt över hotande epidemier i omvärlden? Knappast.
Har Folkhälsomyndigheten ägnat sig åt att förbereda sig själva, och övriga samhället, hur man ska agera den dag som en epidemi uppstår? Nej. Folkhälsomyndigheten och övriga samhället var pinsamt oförberedda på epidemin.
Har Folkhälsomyndigheten ägnat sig åt att inventera beredskapslagren med medicinska förnödenheter? Fniss.
Vad har då Folkhälsomyndigheten ägnat sig åt? Arbeta för att utjämna skillnader mellan socioekonomiska grupper? Sexuella läggningar? Könsidentiteter? Somalias hälsomyndighet?