2020-06-05, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Tegnell säger nej. Det passar inte i Sverige.
Det är helt otroligt att vi lever i en planet utanför solsystemet!

Det är dessutom mycket fokus på ekonomin från anhängare av vår strategi.
Men tydligen är det bättre att dom vi har i samhället som inte lever på bidrag sitter hemma än att dom jobbar med munskydd.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Hur kan Platz och c19 visa olika? VEM LJUGER?

Sluta nu. Dom uppdaterar olika tidpunkter men följs åt ganska bra. FHM har nu tid på sig till 11:30 att fånga in rätt siffror som inte skall vara lägre än platz.se eller c19.se. Ser du inte skandalen?
Citera
Medlem
If the R value is one, then it means each infected person will on average pass coronavirus on to one other.

If it is above one, it means the number of COVID-19 cases will increase exponentially.

However, if it is below one, the disease will eventually peter out as not enough new people are being infected to sustain the outbreak.

(Källa: Sky News)
hur

Varför talar de inte om vad R ligger på i Sverige och hur den ligger i olika regioner?
Citera
2020-06-05, 23:03
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Skulle inte bara skylla allt på Tegnell. Regeringen har också ett stort ansvar i det hela.

Skulle inte förvåna mig om det varit dom som pressat Tegnell att föra denna strategi eftersom en lockdown skulle vara politiskt självmord på kort sikt. Problemet är att man inte tänkte längre än vad näsan räcker, det kommer istället bli politiskt självmord på lång sikt vilket börjar visa sig nu.

Man valde kortsiktig populism helt enkelt som folket trodde var den rätta vägen. Det är dock därför vi har expertteam och starka ledare som ska visa den rätta vägen, inte den populära vägen.

Jag har förut sagt att jag tror att de besluten som togs gällande Sveriges COVID-19 situation inte var några beslut. Det fanns inga möjligheter att ta några beslut.

-Sverige kunde inte stänga gränserna eller avvisa resande till Sverige.

-Det fanns inga möjligheter att sätta människor i karantän.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Vet inte om 61 anses gammalt men en bekant som är så gammal fick tillsagt att cancerutredningen skulle börja i oktober. För corona har förtur. Som tur var fick hon ett behärskat vansinnesutbrott och ska få utredas redan nu. Men de flesta patienter gör som man säger till dem.

Det där är j-vligt viktigt i dessa tidevarv. Läkare och vårdpersonal är människor för dig som nog lyssnar. Men låt din röst höras om det är viktiga "grejer" på spel..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, DET har jag också tänkt på. Vår strategi har varit väldigt grym mot våra äldre. Både mot dom som har avlidit (såklart), men även mot alla dom som fått sitta ensamma och isolerade utan besök av barn och barnbarn. Utan den smittspridningen vi haft, hade vi inte behövt be dem att isolera sig längre än vad vi alla skulle ha behövt göra under lockdownen.

Visst är det fascinerande att media aldrig frågar vad som är planen framåt? 70+ är en ganska tyst och lojal grupp. Och om de ibland klagar lite i en kommentar så möts de med att de ska vara tacksamma. Mina föräldrar har kanske några år kvar som de är pigga och friska, att gå miste om en hel sommar tillsammans är en väldigt stor del av återstående livstid.
Citera
2020-06-05, 23:05
Medlem
Tegnell liknar Göran Lambertz, står fast vid sin sak i absurdum.
Citera
2020-06-05, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det där argumentet håller inte. Tvärtom har det ju visat sig att de länder som bäst klarat av att trycka tillbaks smittan är de länder som klarat sig bäst ekonomiskt. 8veckors lockdown och därefter omfattande testning och smittspårning innebär inte döden för ekonomin. Tvärtom kan ju en limbosituation som vi hamnat i, i Sverige vara mer förödande. Tag bara besöksnäringen. Vi kommer få leva med restriktioner under mycket lång tid med denna samhällssmitta. Byter vi inte strategi kommer det här bli mycket utdraget och dyrt. Ovanpå det har vi det mänskliga lidandet.

Jag delar inte bilden av att lockdown-länder klarat/kommer klara sig bättre än Sverige ekonomiskt. Men jag liksom du påverkas av vår egen bias så jag skulle gissa att det finns stöd för bådas hållning. Dock är inte pandemin slut än. Det finns inget som talar för att det räcker med 8 veckors lockdown och smittspårning vid en andra våg. Då har vi inte samma förutsättningar som nu. Varför menar du att Sverige skulle få det mer utdraget än andra?
Citera
2020-06-05, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Jag har förut sagt att jag tror att de besluten som togs gällande Sveriges COVID-19 situation inte var några beslut. Det fanns inga möjligheter att ta några beslut.

-Sverige kunde inte stänga gränserna eller avvisa resande till Sverige.

-Det fanns inga möjligheter att sätta människor i karantän.

Regeringen snackade ihop sig med FHM och Socialstyrelsen. Regeringen vågade inte stänga ned för dom usla pengarna som Sverige skulle förlora. Man underskattade sjukdomen och överskattade svårigheterna och valde då fel taktik. Jag lastar egentligen inte FHM även om jag avskyr dom, det är alltid regeringen som har ansvaret i ett land.
Citera
2020-06-05, 23:07
Medlem
ZNUTENs avatar
Så här långt i denna pandemi så är Sveriges åtgärder i denna pandemi milt sagt otillräckliga eller snarare undermåliga.
Här har Sveriges förmåga avseende ledning,organisation,vård och omsorg utsatts för ett verkligt stresstest i dess mest brutala form i form av en pandemi.

Vi var nog många som hade en helt annan bild av vår förmåga före pandemin än vad den varit så här långt.
En under lång tid underfinansierad vård och omsorg beroende på en enorm övervältring av migrationens kostnader från staten, som lekt humanitär stormakt, på kommuner och regioner har då tvingat dessa till neddragningar inom välfärdens kärnverksamheter.
Skolan, vården och omsorgen är ju i huvudsak dessa kärnverksamheter som dessutom är de största utgiftsposterna i den kommunala ekonomin.
Förtvivlade kommunledningar har under en mängd år försökt få staten att ta hela kostnaderna för migrationen och inte bara under en begränsad tid.
Något som staten vägrat eller i bästa fall gjort symboliska ändringar.
Vi har därmed fått en rik stat medan flertalet kommuner och regioner blivit allt fattigare.

Samtliga våra nordiska grannländer har under tiden som Sverige lekt humanitär stormakt stått vid sidlinjen och undrat om vi förlorat förståndet.
Dessa har i första hand satsat på sin egen befolkning och i mycket liten utsträckning på att leda migrationsligan.

Nu ser vi på ett ytterst brutalt sätt konsekvenserna av detta vansinne.
!
Tabellen nedan talar sitt tydliga språk där exempelvis Norge har endast en tiondel så många döda som i Sverige.
I absoluta tal så har Norge 238 döda medan Sverige har 4 562.

Innebär att korrelerat med befolkningsmängd så skulle vi haft runt 500 avlidna totalt om vi skulle haft en mortalitet jämförbar med Norge.
Eller annorlunda uttryckt så skulle över 4 000 människor levt idag om de varit bosatta i Norge istället för i Sverige.
Detta är den humanitära stormaktens pris, 4 000 människor har avlidit helt i onödan.
Ett rekord i inhumanitet mot sin egen befolkning eller om man verkligen skall säga vad det verkligen är så är det ett legaliserat folkmord på 4 000 människor.

Flertalet av dessa byggde genom hårt arbete under svåra villkor upp vårt samhälle.
Jag känner personligen en stor vrede och sorg över hur vi behandlat alla dessa som avlidit helt i onödan i denna pandemi.

Nej tack, jag kommer aldrig mer att fira nationaldagen när jag ser med vilken brutal inhumanitet man visat mot sin egen befolkning.

Coronavirus (COVID-19) deaths worldwide per one million population as of June 5, 2020, by country
  1. 835.93 Belgien
  2. 600.16 United Kingdom
  3. 580.6 Spanien
  4. 557.48 Italien
  5. 447.99 Sverige
  6. 433.28 Frankrike
  7. 347.63 Holland
  8. 342.84 Irland
  9. 330.28 USA
  10. 225.56 Schweiz
  11. 208.24
  12. 204.05
  13. 162.42
  14. 157.27
  15. 141.51
  16. 104.13 Tyskland
  17. 100.39 Danmark
  18. 99.41
  19. 98.67
  20. 88.84
  21. 86.91
  22. 75.73
  23. 72.4
  24. 70.57
  25. 67.01
  26. 62
  27. 58.35 Finland
  28. 57.04
  29. 56.24
  30. 55.48
  31. 52.72
  32. 52.24
  33. 48.93
  34. 47.83
  35. 44.78 Norge
Senast redigerad av ZNUTEN 2020-06-05 kl. 23:19.
Citera
2020-06-05, 23:07
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Tror inte det finns någon återvändo för AT och hans faktaresistenta vargflock nu. De döda som dött är redan döda och de kan inte återupplivas av något strategibyte. Det han hoppas på nu är att andra länder drabbas hårdare av en andra våg och att vi klarar oss. Givetvis är då turister från andra länder välkomna hit, för att bli smittade. Det är en diabolisk plan som sätts i verket. Men fungerar den inte så kommer historieskrivningen av den egensinnige statsepidemiologen inte att bli vacker.

77 döda, bara idag, hade det varit i en flygolycka så hade landssorg utlysts. Folk vänjer sig fort tyvärr. Under 50 låter fantastiskt jämfört med 120. Var går gränsen för "Förskräckligt" för en statsepidemiolog? Men att ingen synar korten är nästan än mer skrämmande.

Ingen synar det för de är alla ett och samma.
Regimens reportrar inom msm ställer inga kritiska frågor, den s.k. "oppositionen" går i ledbandet.
Citera
2020-06-05, 23:08
Medlem
Sveriges strategi, sanktionerad av vår regering och myndigheter, är ond och cynisk.

Hur kan det komma sig att det är svårt i Sverige att få tag på både bra handsprit och munskydd?
Hur kan man tillåta demonstrationer när vi vet att det är vanligt med superspridare och att de som gick i tåget kanske jobbar med äldre och inom vården?
Hur kan man tillåta resor till Gotland?

Sveriges usla regering och ekonomiskt styrda myndigheter borde lägga korten på bordet och erkänna sin strategi som är i paritet med Hitlers Tyskland under andra världskriget. Allt fler har genomskådat att de eldar på smittspridningen och offrar så många oskyldiga människoliv på vägen. Det hade inte behövt vara så här.

Imorgon borde alla hissa flaggan på halv stång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in