2020-06-05, 22:56
Medlem
gloffgloffs avatar
"Dödstalen i covid-19 måste sannolikt skrivas upp kraftigt i länder där glappet mellan överdödlighet och avlidna i covid-19 är stort. Haltande jämförelser kan slå mot synen på Sverige, där rapporteringen är förhållandevis säker. Sverige fångar upp 80 procent av överdödligheten – Storbritannien bara 28 procent."

Haltande jämförelser av dödstal kan slå mot synen på Sveriges strategi
https://www.dn.se/nyheter/haltande-jamforelser-av-dodstal-kan-sla-mot-synen-pa-sveriges-strategi/

Ojdå. Men vänta nu ... vi skulle ju inte jämföra oss med andra länder,

eller skulle vi det nu igen? Jaha, okej då.

Hur ser det ut i Norge då?
Citera
2020-06-05, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Många har ju inget val. Råden om att ta en annan buss om det är fullt är ju också bara strunt. Nästa kanske är lika full, särskilt under rusningstrafik.
Undviker det själv men är medveten om att inte alla kan göra det.

Helt otroligt att han kan säga att situationer där det är trångt är ovanliga i Sverige.
Ja, och det kan ju gå nån halvtimma mellan turerna, och man kanske har en tid att passa
Citera
2020-06-05, 22:57
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Ja, de märks först..

Sedan :

-Uppskjutna operationer..(långa vårdköer sen tidigare), blir det för sent att operera sen ?
-Uppskjutna utredningar..(finns säkert cancer-patienter i denna grupp)
-De som överlevde covid, men drar på sig kroniska lung, njur och hjärtsjukdomar..

De är de indirekta offren, som inte kommer att noteras i corona-statistiken.

Japp. Och i gruppen med uppskjutna operationer, finns också många äldre. De väntar på operationer av höftleder, knäleder och grå starr. Många av dessa har inte ens kunnat gå ut i friska luften under den här tiden, för de kan inte gå eller se tillräckligt bra - och anhöriga får inte hjälpa dem nu.

Alltså, det måste bli någon "haveri"kommission efter det här!
Citera
2020-06-05, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Vem ljuger, Platz eller c19?

Du fattar väl att FHM faktiskt ljuger. Den offentliga sektorn överhuvudtaget i Sverige har blivit en katastrof. Det går utför snabbt nu.
Citera
Medlem
neuron-drones avatar
Enda anledningen att dissa munskydd måste ju vara att smittan går långsammare då. Man har säkert fortfarande drömmar om flockimmuniteten som ska göra oss till det första smittfria landet som kan dra ekonomisk vinst. Förutom då att vi kommer bojkottas i både turism och handel eftersom vi är en fara för hela världen.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Pratade med en nära släkting idag som sa att Tegnell är så duktig. Jag insåg att det inte var idé att säga mer än att det tycker inte jag. Jag förstår inte psykologin som gör att Tegnell har folkets stöd. Jag vill verkligen veta.

Jag förstår det inte heller. Vet att många har den inställningen. Undrar varför.
Citera
2020-06-05, 22:59
Medlem
Scientists find link between COVID-19 severity and genetics
Patients with blood type A were linked to a 50% increase in the likelihood in needing to get oxygen or go on a ventilator
(Källa: Jerusalem Post)

Dessutom:

Over 30 different strains of the coronavirus were found in a study carried out in April by Professor Li Lanjuan and colleagues from Zhejiang University in Hangzhou, China and published in a non-peer reviewed paper released on website medRxiv.org.
Li 's team infected cells with COVID-19 strains carrying different mutations, of which the most aggressive strains were found to generate as much as 270 times as much viral load as the weakest strains. The aggressive strains also killed the human cells the fastest.
The results indicated "that the true diversity of the viral strains is still largely underappreciated,” Li wrote.
“Drug and vaccine development, while urgent, need to take the impact of these accumulating mutations into account to avoid potential pitfalls,” the scientists said.

Viruset i Göteborg har muterat och jag hoppas innerligt att det är till en snällare variant.
Citera
2020-06-05, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Du fattar väl att FHM faktiskt ljuger. Den offentliga sektorn överhuvudtaget i Sverige har blivit en katastrof. Det går utför snabbt nu.
Hur kan Platz och c19 visa olika? VEM LJUGER?
Citera
2020-06-05, 23:00
Medlem
Var väldigt aktiv i denna tråd för några månader sen.

Ikväll gick jag in igen för att kolla lite.

De idioter som jag argumenterade med då är alltså kvar i tråden? Trots att vi är typ värst drabbade i hela världen och de andra länderna (smittfria) börjar öppna upp men porta just Sverige? Detta samtidigt som vår smittspridning fortsätter eskalera? Vi har bland dom högsta dödstalen i HELA världen per miljon. Detta var ändå en bra strategi?

Det kan fan inte vara sant! Om så halva Sverige avled av covid hade ni inte gett upp er fanatiska tro.

Ni är helt sjuka i huvudet. Jag menar det.
Citera
2020-06-05, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
"Dödstalen i covid-19 måste sannolikt skrivas upp kraftigt i länder där glappet mellan överdödlighet och avlidna i covid-19 är stort. Haltande jämförelser kan slå mot synen på Sverige, där rapporteringen är förhållandevis säker. Sverige fångar upp 80 procent av överdödligheten – Storbritannien bara 28 procent."

Haltande jämförelser av dödstal kan slå mot synen på Sveriges strategi
https://www.dn.se/nyheter/haltande-jamforelser-av-dodstal-kan-sla-mot-synen-pa-sveriges-strategi/

Ojdå. Men vänta nu ... vi skulle ju inte jämföra oss med andra länder,

eller skulle vi det nu igen? Jaha, okej då.

Hur ser det ut i Norge då?

Jag kanske har missat något, men var hittar man Storbritannies siffror över överdödlighet?
Senast jag hörde något låg de kring 80% rapporterade, inte 28.
Det är inte så att DN-trollet blandar äpplen och päron och hänvisar till GBs siffra över enbart bekräftade, trots att den som mestadels rapporteras inkluderar misstänkta?
Citera
2020-06-05, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpiralenSpiralen
Jag är väl medveten om att smittan ska spridas "lagom". Och Tegnell kan vara tydlig med det, i stället för att ge sken av att smittan snart kommer nå låga nivåer. Blir nivåerna låga kommer samhället gradvis öppnas upp mer och smittan sprids mer. Frågan är bara vilken nivå av dödsfall FoHM tycker är acceptabel. Har du några gissningar? 100 var för högt. Nu ligger vi på 40 och det presenteras som ganska ok. Men kanske lite för högt per månad. Nånstans mellan 10-20 döda per dag tror jag vi kommer ligga långsiktigt. Till skillnad från grannländerna som kommer ligga på 0-1.

Om det är brist som gäller kan väl FoHM tala sanning och säga att det är därför det inte införs? Trots att resten av världen lyckas, så det kan ju vara pinsamt förståss. Och dessutom kanske munskydd i kollektivtrafik osv till och med kan vara handgjorda. Jag är inte insatt i frågan. Fortfarande så fattar inte Tegnell SYFTET med att införa munskydd.

Tror inte det finns någon återvändo för AT och hans faktaresistenta vargflock nu. De döda som dött är redan döda och de kan inte återupplivas av något strategibyte. Det han hoppas på nu är att andra länder drabbas hårdare av en andra våg och att vi klarar oss. Givetvis är då turister från andra länder välkomna hit, för att bli smittade. Det är en diabolisk plan som sätts i verket. Men fungerar den inte så kommer historieskrivningen av den egensinnige statsepidemiologen inte att bli vacker.

77 döda, bara idag, hade det varit i en flygolycka så hade landssorg utlysts. Folk vänjer sig fort tyvärr. Under 50 låter fantastiskt jämfört med 120. Var går gränsen för "Förskräckligt" för en statsepidemiolog? Men att ingen synar korten är nästan än mer skrämmande.
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-06-05 kl. 23:03.
Citera
2020-06-05, 23:02
Medlem
singularitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Inte utan att man undrar hur Sveriges statsepidemiolog

tänker tolka det där tydliga budskapet till vad WHO egentligen säger,

för att lyssna på det de faktiskt säger,

verkar ju inte duga.
Citat:
Världshälsoorganisationen WHO rekommenderar allmänheten att bära munskydd om de befinner sig i folksamlingar på en plats där virusspridning kan förekomma. - Filipstads tidning 5 juni 2020
Citat:
"What we are encouraging is that in situations where you have intense transmission, in situations where you can not do physical distancing, that a fabric mask should be worn -- can be worn, should be worn -- it's something that needs to be considered very seriously," - Maria Van Kerkhove, WHO's technical lead for coronavirus response and head of the emerging diseases and zoonoses unit

"Second, in areas with community transmission, we advise that people aged 60 years or over, or those with underlying conditions, should wear a medical mask in situations where physical distancing is not possible," -WHO Director-General Tedros Adhanom Ghebreyesus
Citat:
Anders Tegnell kommenterade WHO:s nya rekommendationer 5 juni 2020:

– Läser man hela talet ser man att det är ett väldigt försiktigt uttalande.

Tegnell anser att WHO:s rekommendation innebär att användandet av munskydd kan vara en del av ett lands bredare strategi men att munskydd i sig inte löser något.

– I Sverige har vi strategin att du ska hålla dig hemma om du är sjuk i stället för att röra sig med munskydd.

Tegnell säger att det är viktigt att vänta på den fullständiga rapport som WHO stödjer sina uttalanden på. Han noterar att uttalandena fokuserar på situationer där man inte kan hålla avstånd. Situationer som enligt Tegnell är sällsynta i Sverige enligt honom.

– Vi har inga allmänna tecken på stor smittspridning på svenska transportsträckor. Vi har goda kapaciteter till att kunna hålla avstånd i Sverige, säger Anders Tegnell.

– Man måste alltid vara väldigt försiktig med WHO:s uttalanden. Man kan inte plocka ut en mening utan måste se på helheten och göra en bedömning av vad de egentligen säger. - TT

Det finns inte så många andningsskydd ffp2-ffp3 i Sverige. Det finns inte några kända beredskapslager som kan täcka behovet. De flesta medborgare bör kunna tillverka egna filtmasker som WHO också rekommenderar. Trängsel förekommer i bland annat matvarubutiker. Säkerhetsavståndet 1 - 3 meter upprätthålls inte i de flesta matvarubutiker vid kassorna.

Källor:

https://www.filipstadstidning.se/2020/06/05/tegnell-munskydd-passar-inte-i-coronastrategi/ 5 Juni 2020

https://www.hbl.fi/artikel/tegnell-munskydd-passar-inte-i-coronastrategi/ 5 Juni 2020

https://edition.cnn.com/2020/06/05/health/face-mask-coronavirus-who-recommendations-bn/index.html 5 Juni 2020
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in