2020-06-05, 22:31
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Kan du tänka dig en tredje person, dvs att MGM skulle samarbeta med två osäkra kort?Jo, jag kan se en psykiskt sjuk person agera både gränslöst och våldsamt - men jag kan inte se en sådan person samverka med MGM som är ytterst medveten om att det kommer en dag efter mordet som en psykiskt sjuk människa på goda grunder kan antas inte vara förmögen hantera utan att det riskerar återverka menligt på en mer kallhamrad part (förhörspress, press från omgivningen mm).Vet ej - annat än det man kan utläsa av förhörsprotokoll och vittnesutsagor, vad t.ex. HD:s chef berättat, osv. - Tycker du att detta sammantaget beskriver en person med nerver av stål; någon som garanterat kan hålla tand för tunga, anlägga pokerface; en pålitlig medhjälpare eller utförare?En ångestrelaterad problematik innebär inte att man behöver vara handlingsförlamad dygnet runt. Mediciner och terapi har tydligen varit aktuellt i hennes fall - och är fortfarande.MGM är en pratig pajas bara om han anser en sådan roll gynna hans intressen; vid behov kan han också spela ödmjuk. - Det framgår tydligt av chattar mm att det är MGM som styr och ställer på olika sätt, kontrollerar, manipulerar och drar i olika trådar; detta gällde också LW.Ja, i teorin kan mycket utspela sig, men i praktiken är det bara en person som efterlämnat spår. - HD gör allt för att söka rentvå sina barns far.

1. Ja, inte inledningsvis då mer än en GM hade varit alldeles för osannolikt. Men i takt med att allt mer har nystats upp kring mordet och personer runt paret D har uppträtt märkligt som om de haft något att dölja och uttryckt föraktfullt beteende i något så allvarligt som en mordutredning... så ja.

Kan tänka mig att mordet utvecklats över tid och mognat hos mer än en person. Alltså inte att två-tre personer helt från ingenstans plötsligt gått från att vara fullt normala svenssons i villaidyllen till att bli mästerbrottslingar, utan att detta är en destruktiv relation mellan flera inblandade som eskalerat och vidgats att omfatta personer som tagit ställning mot LW och för paret D. Detta utifrån ensidigt vinklade återgivningar om hur LW var roten till allt ont och att paret D bara var jätteoskyldiga offer för henne.

T ex skulle någon med familjeband eller en nära vän kunnat börja känna sådant agg mot LW som förstörde för det, i hens ögon, fina perfekta paret D att denna efter en tid började intala sig själv att det var moraliskt försvarsbart att antingen markera väldigt hotfullt eller rentav låta LW försvinna för paret Ds bästa. Tråden hyser ju ett sådant förakt mot LW att man får intrycket av att GM lyckats åtminstone manipulera ett antal närstående att bara se på offret som smuts och samtidigt höja upp paret D som ofelbara och stalkade offer. Det enorma föraktet i tråden mot den mördade kan tyda på att det funnits flera runt GM som börjat dela hens/deras åsikter och gått så långt i gränslöst beteende att de varit beredda att agera med våld mot BO.

Sedan vem som är osäker kort i sammanhanget mord av SD och HD är iaf inte jag säker på. Ingen av dem verkar helt normal i perspektiv på tillvaron är min åsikt. Beroende på hur man initialt ser på motiv, den olyckliga relationen i triangeln HD, SD och LW, möjliga delmotiv osv så styr det i hög grad hur man sedan bedömer de misstänktas personligheter, ev rollspelande, vem som styrt vem osv. Sedan lutar jag åt att saker inte är svartvita och att flera sanningar kan stämma över tid. SD verkar ha tyckt om att trigga HD och LW mot varandra. HD har samtidigt betett sig på ett sätt som gör att hon kan vara både offer och förövare i den här soppan. Min spekulation.

2. Jag är inte säker på om jag tror att någon av dem är helt i stånd att göra en adekvat riskbedömning. Om mordet skett i samförstånd och samverkan så är utgångspunkten att båda saknar normala spärrar och ser på risker, konsekvenser och strategier något annorlunda än vad genomsnittlig person som ej är i stånd att begå mord gör. Tror att det var Lonnrot som uttryckte det här resonemanget mer klart en gång tidigt i tråden. Det är knepigt om man bedömer riskerna en GM kalkylerar med utifrån ens egna perspektiv som norm. Många diskuterar t ex grandiosa drag hos SD som GM, ponera att det skulle stämma och du har isåfall en person som anser sig stå så över andra intellektuellt att han tror sig då kanske, spekulerar jag, kunna täcka upp för allt, inkluderat en person han styr som är mindre psykiskt stabil. Å andra sidan kanske vi inte ska utgå från att SD heltigenom är den som styr HD och gör bedömningar åt dem.

3. Jag upplever att HD visar två sidor. En fasad som skör, bräcklig och så psykiskt instabil att hon blir omöjlig som GM samtidigt som hennes agerande på andra sätt (se tidigare uppräknade aspekter) visar en annan sida av henne som motsäger den första. Av det jag kan läsa genom FUP, det som skrivits om henne i tråden från personer som påstår sig (ej bekräftat) känna henne genom t ex arbetsplats så framträder för mig två olika personbeskrivningar. Har du mer detaljerad konkret kännedom om HD än vad vi andra har att tillgå så förstår jag om du då har en annan bild baserat på denna, men från det som är offentligt i tråden så menar jag att man kan tolka HD på två väldigt motstridiga sätt.

4. Ja, det är svårt att få grepp om SD också. Pratig pajas, ömsint äktenskapsämne som skickar kärleksförklaringar till LW, hotfull fönstertittare, sadistiskt smådjursintresserad, nattens vite riddare och polis-wannabe, våldsam knoggnuggare. Han har många ansikten. Men det utesluter inte att HD har det också. Hon kan vara ett offer alltigenom eller också inte. I nuläget tycker jag att det finns många frågor kring hennes beteende och agerande som gör att det är svårt att direkt avfärda henne som omöjlig GM. Det betyder inte att SD slutar vara misstänkt också.

5. Efter att ha läst om HDs likgiltighet inför barn hon knappt vet var de håller hus eller bryr sig ifall deras far planerar mord på, så delar jag inte din uppfattning om att HD gör allt för sina barn och därav skyddar deras pappa. Men man kan ha olika uppfattningar.

Våra åsikter går tydligen helt isär vad gäller HD. Du får ha dina åsikter, jag har mina. Kommer mer fram är jag givetvis beredd att ompröva mina spekulationer och uppfattningar.
Citera
2020-06-05, 22:52
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drunknar
Oj samma minut skrev vi våra svar på punkterna Vi verkar ha liknande kritik mot letsdoits försök till försvar av HD men jag diskuterar gärna skillnaderna. Det jag är mest intresserad av är punkt 3, jag skulle gärna vilja höra vad du ser som tecken på att mordet var planerat, jag tror ju inte det.
Och det kring punkt 2 tycker jag du lyckas väl med att resonera kring men vad vet vi om HDs medicinering? Om hon hade sådana utskrivna så kan man ju tänka sig följande teori:
-HD går på psykosblockerande medicinering en tid.
-HD mår bättre och bättre
-HD gör det klassiska misstaget som folk gör i dessa lägen, hon slutar ta medicinen
-HD tappar kontrollen allt mer men håller ihop det tillräckligt för att inte sticka ut för mycket
-HDs vansinne tar över och hon projicerar allt på LW, som bor inom synhåll och har historien med hennes make osv
-HD får SD att lura ut LW till planket, hon ska sättas på plats en gång för alla
-HD tappar helt kontrollen och tar ut allt på LW som slås ihjäl med grovt övervåld
-HD tar åter på sig offerkoftan, SD cyklar runt i timmar med bevis och dumpar det på olika ställen, hjälten till slut. Vilken lycka för narcissisten SD.
-HD ligger vaken hela natten, går till jobbet, försäger sig till MT. Som ett töcken.
-HD gråter ut hos pappa SOA som förstår och hjälper. Kanske även mamma. Som vanligt är det inte hennes fel utan medicinen, LW, SD, arbetet.....världen...allt utom hennes eget fel.
-HD hafsar sig igenom polisutredningen med illa dold vägran att berätta sanningen, SD tar på sig monsterrollen och flyttar fokus från den stackars HD. I tråden startas desperata sabotageförsök varje gång spekulationerna börjar glida över till att handla om HD och hennes roll. Hur många konton har använts egentligen? Måste vara tiotals om inte ännu fler. Jag gissar på att det finns konton med beskrivande profiler som kan användas av olika personer. Men här ska man komma ihåg att inte spekulera kring specifika konton om man vill undvika avstängning.
Stort range på typen av konton som använts kan man nog ändå konstatera utan att säga mer om det. Borde inte riskera avstängning med det jag skrivit här men anmäld blir jag nog garanterat.

Ok gled iväg lite där(som vanligt) men det är bara en teori som skulle passa om HD verkligen gick på mediciner av den typen. Narcissister måste vara kraftigt överrepresenterade bland patienter som tar eget beslut om att avbryta medicinering, haha allt passar in på HD.

Ja, jag såg att vi skrev nästan samtidigt och verkar åter dra åt samma håll i våra spekulationer till stora drag.

Angående vad som gör att jag tror att mordet var planerat:

Jag har här bara haft intialt stor tillit till några konton som tidigt i tråden pekade åt detta håll och som i andra trådar har gett intryck av att ha insikt i utredningar i Örebro-trakten. Det är en anledning. Jag tror att det var Moralens Väktare (MV) samt Limetime som båda skrivit något om delvis planering, eller så var det bara den första av dem. Osäker men minns att detta skrevs på ett nyktert och sakligt sätt.

Sedan handlar det nog också om vad man lägger i ordet "planering". "Viss planering" kan ju t ex rent hypotetiskt vara att paret D lämnat spår efter sig som tyder på att de pratat om att LW måste bort (och man kan tolka det åt olika håll), att man sökt på nätet efter information kring mordalibin, att man som de gjort bevisligen reggat flera användare på flashback och infiltrerat tråden för att förvilla och kasta skugga på andra män runt LW osv. Man skulle kunna se på SDs Mollgans som ett möjligt genrep eller ett sätt för HD att låta SD dra blickarna till sig. Det handlar inte om att jag tror att de under en längre tid suttit och smitt konkreta planer ihop för hur exakt det mord som genomfördes skulle gå till, snarare att de kan ha lekt med tanken, pratat om det i största allmänhet och letat information men att när mordet väl skedde så skedde det hastigt påkommet och mer spontant pga resor, rädsla för att LW skulle skvallra om ev pengafiffel osv.

En omständighet som talar för viss planering är att inga spår lämnades på BP. Det skulle kunna tyda på att mordet var så pass planerat i närtid iaf så att en av dem lockade ner henne och den andra stod där förberedd med skyddsmundering. Jag håller med om att val av BP är illa i utomståendes ögon men om spekulationerna skulle stämma om ev grandiositet hos en av dem så kanske de inte gjorde samma riskbedömning som vi andra skulle gjort?

Angående medicinering så nämns det i FUP om jag minns rätt. Har inte FUP tillgänglig nu och är kass på att navigera i den men någon annan kan kanske vara behjälplig i att ta fram var det stod om den. Minns bara att tråden sedan spekulerat i om HDs mediciner tytt på ev depression. Sedan har det etablerats många obekräftade trådsanningar om HDs tillstånd i tråden ända från dag 1 i princip. Man har även försökt etablera att Ds barn skulle varit småbarn för att ytterligare förstärka bilden av barnen som skäl till olika beteende hos HD samtidigt som barnen snarare är i tonåren vilket då förändrat de resonemang som man fört kring HDs skäl, alibin och motiv till ageranden (husflytten t ex). HD är den i tråden som är absolut mest svår att få grepp om eftersom att så många trådsanningar skapats om henne tills man varken vet ut eller in. Det i sig tycker jag är besvärande för om man ska se henne som oskyldig.

Slutligen, gällande din lista så resonerar jag som du rakt igenom med reservationen för att jag håller öppet för att viss planering kunnat föregå mordet. Men detta är som sagt bara en spekulation. Jag tror också att om HD är GM ihop med SD i samförstånd så har pappa SOA fått höra dotterns gråt och bestämt sig för att sluta upp kring dotter och svärson. Sannolikt ser han LW som bara ett avhumaniserat problem för dotterns framtid och familj. Och att det försiggår mycket skumt bakom flera konton i tråden har FUP redan bekräftat, och jag tror inte heller att det har slutat efter rättegången. Överlag kan jag tycka att tråden styrs väldigt mycket bort från HD och att man får intrycket att flera konton beskyddar henne genom ett medvetet planterade av trådsanningar kombinerat med hot via pm. Därmed inte sagt att alla som är skeptiska mot HDs inblandning skulle ha en dold agenda. De flesta är nog reko och bara av en annan åsikt än en själv men en del av dem misstänker jag alltmer kan planera trådsanningar med flit.
Citera
2020-06-05, 22:58
Medlem
drunknars avatar
Citat:
Ja, det påstår jag - och har påstått hela tiden. - Du tror väl inte att MGM skulle erkänna något för HD..? - Hon har ju hela tiden bara fått höra om LW:s olika partners, och MGM låtsats värna om HD genom att försäkra sig om att inte den framfusiga LW uppenbarat sig på olika events och kommit i oönskad beröring med henne.Så det är vad du (utan någon som helst täckning) tror?Är rätt säker på att nämnda personer tror på MGM:s oskuld tills motsatsen ev. bevisas. - Tror du att MGM biktat sig..?På tiden du drar fram lite mer handfasta bevis, i så fall - du hittar ju inget annat än floskler.Vill du bannlysa henne..?

-Den du kallar mgm behöver inte erkänna något för HD. Båda var på plats och vet vad den andre gjorde.

-Vad hon(HD) har fått höra om LWs olika partners vet du inte men försöker spela säker kring detta.

-Vad gäller LWs närvaro på event så anser jag att det mesta talar för att Ds har försökt att frysa ut henne så gott det går men misslyckats pga LWs mycket mer inspirerande personlighet. En nagel i ögat på HD helt klart.

-Du är rätt säker på att HD, SOA, JG mfl tror på SDs oskuld, ja att HD gör det är inte konstigt enligt mina teorier. Inte heller att SOA gör det om HD nu erkännt för honom. JG var ju den som ringde för att tipsa om husransakan hos HD så han kanske inte tror SD är mördaren heller. Men att han lurade ut LW och allra minst hjälpte till med efterarbetet kan vi nog vara överens om. Du säger dig tro på honom som mördaren, jag tror på HD som mördaren.

-Handfasta bevis....ja det blir svårt men jag ska nog göra en sammanställning som visar på hur väl alla bitar passar in i pusslet om man ser på mordet som oplanerat med HD som huvudgärningsman. Annars är det bara att läsa igenom mina inlägg och se hur jag resonerat. Det blir lite tragikomiskt att tänka på hur folk suttit och vändit och vridit på öppnade kontorsdörrar och inköp av luncher med några minuter oredovisade där de eventuellt haft sex eller inte med sperma på kjolen. Jag tror allt där under dagen är menlöst att gräva i. Bara ev gymbesöket och mest troligt besöket vid JGs hem har någon verklig betydelse för utredningen. Men det är ju bara mina teorier.

-Vill du bannlysa henne? Jag vill att hon tar sig samman och ställer sig över sig själv. Tryck tillbaks den förvrängda självcentrerade värld hon levt i för ett ögonblick och zoona ut och försök att se allt lidande hon orsakat och fortsätter orsaka. Att hon är ansvarig för det hon gjort. Både anhöriga till LW och hon själv behöver få fram sanningen för att lägga detta bakom sig och läka. Sedan är det bara att gå in tlll polisen och berätta sanningen och ta konsekvenserna. Jag tror det är den bästa lösningen för alla i det långa loppet. Och detta oavsett om det var hon eller SD eller båda två som slog ihjäl LW. DET ÄR INTE FÖR SENT
Citera
2020-06-05, 22:59
Medlem
gloriouslifes avatar
Hertig Karls allé 69 har kommit upp i en
annan tråd som en adress där det säljs sex.

Kanske LWs mördare bodde på Euro Stop.
Kontaktade sin vän LW och trodde att han
skulle få lite gratis sex. När han inte fick det
han ville av LW kanske han fortsatte till
Hertig Karls allé och betalade för sex för att
sedan gå tillbaka till sitt hotell längs
motorvägen med en vit plastpåse i handen.
Alkoholpåverkad? Visst stod det att han
raglade som om han vore påverkad?

Inte helt omöjligt. Två hycklande frireligiösa
pastorer.
Citera
2020-06-05, 23:01
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pittsmurfen2000
Jupp, det är helt jävla galet och därför ett av de tydligaste tecknen för att de mördade henne. Precis som Stefans uteblivna kontaktförsök och letande. Att de tidigare talat om att döda sina döttrar visar på känslokallheten som behövs för att slå ihjäl någon med 17 slag på det där viset.

Även detta är supertydligt.

Ja, om de tror att ett sådant resonemang faller inom det normala så kan jag iaf konstatera att jag inte delar deras bedömning om normalt föräldraprat. Har haft barn med svår kolik under lång period men hur trött man än är så kommer det inte på kartan att sitta och söka information om hur man tar livet av sina barn! De var dessutom två om barnen och kunde väl byta av varandra? Jag skulle kunna tänka mig att en ensamstående förälder i utsatt position utan socialt skyddsnät och med andra stora bördor att hantera (dålig ekonomi, arbetslöshet, psykisk ohälsa, våldsam relation till sin partner osv) skulle kunna drivas till ett sådant vansinne så att hen övervägde att överge sitt skrikande kolikbarn, men paret D var ju ändå två och hade barnens morföräldrar i samma stad, fungerade arbeten och stabil ekonomi vad det verkat som. Utifrån detta så kan jag hålla med om att SDs googlande om att döda sina barn och HDs totala likgiltighet inför detta flera år efteråt (när hon på andra vis hunnit bevisa aktuell arbetsför och god kognitiv förmåga) tyder på empatilöshet och känslokallt beteende nog för att mörda. De har ju här redan bevisat båda två hur lite de respekterar en annan människas liv. HDs idoga fuskloggande direkt efter LWs död visar också på en märklig empatilöshet och oförmåga att förstå sociala koder i samhället. Hon borde väl ha insett att det kan uppfattas som respektlöst oavsett vad hon nu ansåg sig ha för skäl att avsky LW? LW var ju ändå borta och mest troligt död då hon passade på att fusklogga tillbaka de där eländiga loggarna? Det sänder ju tämligen opassande signaler kan man tänka till LWs anhöriga och vänner inom GC. Kan man tycka. Och ja, att nattens vite riddare konstaterade kommande trista rubriker men inte passade på att spela hjälte och dra iväg ut på cykel runt Nya Hjärsta är udda.
Citera
2020-06-05, 23:01
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ok som vanligt när man bryter isär "fakta" kring dessa människor, SD och HD, så visar det sig att det inte alls handlar om fakta.
Jag har, utifrån FUP, inga skäl att misstänka en osanning om var flickorna befunnit sig natten till den 15e. HDs mamma vittnar om att barnbarnen anlände em/kväll den 15e. Inget i konversationerna mellan exmakarna eller makar-döttrar den 15e, antyder att flickorna skulle ha sovit över hos morföräldrarna. HD bytte dessutom till dagspass den 14e för att få umgås med flickorna innan resan.
Visst finns det en teoretisk möjlighet att HD gått till planket direkt efter chatten med sin Sill. Det förutsätter att de övriga i lägenheten låg och sov.
NFC har inte funnit spår av henne på brottsplatsen trots tagna prover. Hon kan fortfarande varit anstiftare och skulle då också ses som gärningsman i juridisk mening.
Hypotetiskt kan hon, med sovande familjemedlemmar, tänkas ha varit medhjälpare senare under natten.
Citat:
Hon chattar med "Sillen" fram till någon gång efter 23
Det var ju lägligt men inte ger det henne något alibi. LW mördas ca 23.30 och HD bor väldigt nära mordplatsen så inga problem med att hon inte haft tid. Denna man verkar kastas åt sidan relativt snart efter mordet och kan mycket väl ha utnyttjats för att agera ett slags känsloalibi eller vad man nu ska kalla det. En nyttig idiot, från HDs synvinkel.
Uppenbart är i alla fall att hon agerade med ambivalens och tyckes sakna viljan att satsa fullt ut här, med dörren vidöppen för sin fd make.
Citat:
"Eftersom flickorna varit hemma i lägenheten så utgår jag ifrån att deras mamma inte har utfört mordet. Eller befunnit sig på brottsplatsen."

Detta tycker jag är en märklig sak att säga. Vet du till att börja med att flickorna varit hemma i lägenheten? Du formulerar dig som om att du är säker men hur kan du vara det? Och även om flickorna varit hemma så hindrar det inte på något sätt HD från att smyga ut och bege sig till planket för att där slå ihjäl LW. Sedan kan hon smyga hem och försöka sova inför arbetsdagen...något hon av uppenbara skäl misslyckas med när hon har adrenalin på supernivåer efter att ha genomfört planen. Någon som är beredd att mörda på det sättet bryr sig inte om att hennes barn lämnas oövervakade en timme eller liknande. Bryr sig inte alls. Sedan åker hon till jobbet och kläcker ur sig det om att LW saknas och att hon hoppas att hon är död. När hon av allt att döma inte ens bör veta om att LW är saknad.
12- respektive 14-åringar kan lämnas ensamma betydligt längre tid. Som sagt; hon kan i princip ha varit ute hela natten, efter att ha avslutat chatten och sagt godnatt. Men varför? När MGM saknar alibi och har kunnat utföra det brutala dådet alldeles på egen hand inklusive mobilgömma med tillhörande tre cykelturer t o r. Dessutom barnfri.

Kläcker hon ur sig dessa okänsliga ord på förmiddagen eller vid lunchtid, det är frågan. HD börjar om sitt arbetspass kl 12.15 efter lunch och mottar de första sms:en av SD kl 11.06. MT har som vittne hög tillförlitlighet i och med att hon uppvisar ett gott minne överlag med uppmärksamhet på detaljer. Men minnet är också lurigt och kan bedra oss utan att vi är medvetna om det. Hur det var i det här fallet är allt annat än lätt att lista ut. Har MT av misstag tagit fel på tidpunkt så skulle HDs ord till kollegan kunna förklaras med att hon strax innan fått vetskap om LWs försvinnande.

Vad som skaver rejält är att direkt associera ett tidigt försvinnande, till död. Majoriteten av försvinnanden klaras upp och det kunde ju vara så enkelt som att hon tillfälligt hade åkt iväg någonstans på morgonsidan och blivit försenad utan att kunna meddela sig.
HDs bisarra reaktion med antydan till ett leende i mungipan, kan grunda sig på MGMs uttryckta avsky för LW där han öppet deklarerat att han kommer att se till att hon försvinner om trakasserierna runt nätloggarna inte upphör.
- "Vad har han nu gjort?" - en spontan reaktion som pekar på att tanken inte alls var henne främmande.

De pratar ihop sig om blodet eller så utövar han gaslightning och "påminner" henne om vad hon berättat efter besöket hos LW. Efter gemensam överenskommelse planterar HD ut blodsexet till en väninna, som tyckte att det lät konstruerat; hon kunde se att HD ljög.
Citat:
Allt detta behöver givetvis inte stämma till 100% men jag har fortfarande inte sett att någon lyckats med att visa på något som starkt pekar mot att HD inte kunnat delta i mordet. Att hon städat, ljugit, hatat, manipulerat osv har klargjorts flera gånger i fup/tråden. Om någon kan ge henne att alibi och/eller peka på något som tyder på oskuld, gör gärna det. Jag har inte sett något ännu.
Jag ser ingen orsak att placera henne på brottsplatsen. Är det fd maken som har tagit LW av daga så har han kunnat genomföra det utan assistans.

Att hon har ljugit sig igenom hela förhör är uppenbart. Hennes lojalitet sträcker sig långt över gränsen till det lagliga; skyddande av brottsling och eventuellt viss medhjälp i något skede. Men bevis saknas, lögnerna till trots.
Citera
2020-06-05, 23:13
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pittsmurfen2000
Ja i fölkets ögon blir det ju iaf såna där grejer som avgör skuldfrågan när rättssystemet misslyckas. Så nu sitter de dygnet runt och försöker påverka fölket här på Flashback men gräver sig bara djupare ner i gropen med alla sjuka spekulationer. Som någon skrev ovan, inser de inte att det avslöjar mest om dem själva? Nej 😂

Hade de planerat mordet bättre hade de kanske kunnat komma undan utan att granskas såhär hårt. Jag antar att Stefan verkligen trodde att hans första förhör även skulle vara det sista, eftersom han drog så lättkontrollerade lögner och trodde att hans uppvisande av mobilen skulle räcka.

Så ja, bristfällig intelligens och obefintlig empati blir deras fall. Först och främst socialt, förhoppningsvis även juridiskt!

Det verkar viktigt att försöka vinna "fölket"s röst. Kan det vara för att GM tror att hen har mer att frukta från envisa vänner till LW som vägrar ge sig än från juridisk utredning? Dvs att hen fortsätter sitt verk i tråden för att folk ska ge upp att driva på rättsväsendet? Eller kan det bero på att hen har ett behov av att rättfärdiga mordet inför andra så att hen själv ska kunna ryggdunka sig om att hen agerade moraliskt oklanderligt? Genom att svärta ner LW och såga henne vid fotknölarna så ville hen avhumanisera henne och rentvätta paret D tills alla ska resonera som hen, att LW förtjänade vad hon fick? I tråden förekommer ett manipulerande både genom otrevliga trollkonton som dyker upp kortvarigt och försvinner, mer nedtonade konton som etablerar trådsanningar, hot via PM och snarlika konton som poppar upp liksom i en brottsofferssmutskastningsstafett. Det läggs med andra ord ner mycket energi på tråden verkar det som. Det är obehagligt om det är en del av en strategi.
Citera
2020-06-05, 23:28
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Allt som hände i samband med mordet; den avbrutna USA-resan mm bör ha inneburit extraordinära psykiska påfrestningar. Inför förhören tvingades hon medicinera; hennes far fick också köra henne till psykakuten. - Hon hade precis lyckats arbeta sig upp till 85%; sedan blir hennes make häktad, misstänkt för mord, hon själv häktad och bojad i sina barns åsyn; omskriven på sociala medier, osv. - Vem hade inte hasat sig fram på armbågarna i hennes situation?

Ja, verkligen inte en lätt situation!
Jag kan inte tänka mig att livet med SD har varit så lätt heller.

Med barn som har kolik (glutenintolerans) och egna psykiska besvär, hade hon behövt en man som hade varit en omtänksam familjefar som inte hade varit på dykarklubben och flörtat. Han hade behövts hemma för att ta det stackars barnet på en promenad för att HD behövde få vila från skriket och göra något eget.

Han hade också behövts hemma när hon mådde dåligt istället för att flänga med Lena.

Och jag återkommer till det; jag misstänker starkt att HDs dåliga mående har blivit försämrat av SDs sätt att vara. Kanske t om är han orsaken?

De sidor som jag har sett hos honom har inte bara varit obehagliga för Lena. Det är hans personlighet, med kontroll och manipulation, lögner och fasadbyggande. Allt för att dölja sitt futtiga och fula inre.

Åklagaren frågar JG om SD visar några känslor. Jag minns inte vad han svarar riktigt, men det blir en lång tystnad först. Och ett letande efter svaret. Sedan kommer ett trevande svar om att SD sagt att han inte kunnat sörja Lena för att han varit misstänkt. Och också historien om när SD blev arg på Bella... Och det var den enda gång JG sett SD arg. Och JG tar på sig ALL skuld. För SD hade beordrat JG att ha Bella i koppel och att inte låta henne springa runt. Här fångade åklagaren upp det ord som JG sa att SD använde (minns inte ordet). Där var hon snabb för att visa hur dominant SD var och hur normalt JG verkade tycka att blir tillrättavisad av SD.

Så tänker inte jämbördiga vänner.
Även om någon tycker att det är befogat att bli arg, handlar det inte om att bli "tillrättavisad " utan om att man "pratar", "diskuterar" om saker. Naturligtvis var det olämpligt att Bella sprang runt och inte kom när JG ropade in henne. Det är ju inte det som det handlar om...

Hur har förhållandet varit mellan HD och SD?
Varför försvarar hon mannen som svikit henne så grovt under så många år?

Väldigt talande är den dialog SD och HD hade 2016 när HD skriver "nej hon får leva". Hur många gånger har SD försökt plantera i HDs huvud att hon egentligen önska livet ur Lena?
Citera
2020-06-05, 23:54
Medlem
drunknars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
[/spoiler] Jag har, utifrån FUP, inga skäl att misstänka en osanning om var flickorna befunnit sig natten till den 15e. HDs mamma vittnar om att barnbarnen anlände em/kväll den 15e. Inget i konversationerna mellan exmakarna eller makar-döttrar den 15e, antyder att flickorna skulle ha sovit över hos morföräldrarna. HD bytte dessutom till dagspass den 14e för att få umgås med flickorna innan resan.
Visst finns det en teoretisk möjlighet att HD gått till planket direkt efter chatten med sin Sill. Det förutsätter att de övriga i lägenheten låg och sov.
NFC har inte funnit spår av henne på brottsplatsen trots tagna prover. Hon kan fortfarande varit anstiftare och skulle då också ses som gärningsman i juridisk mening.
Hypotetiskt kan hon, med sovande familjemedlemmar, tänkas ha varit medhjälpare senare under natten.
Uppenbart är i alla fall att hon agerade med ambivalens och tyckes sakna viljan att satsa fullt ut här, med dörren vidöppen för sin fd make.

12- respektive 14-åringar kan lämnas ensamma betydligt längre tid. Som sagt; hon kan i princip ha varit ute hela natten, efter att ha avslutat chatten och sagt godnatt. Men varför? När MGM saknar alibi och har kunnat utföra det brutala dådet alldeles på egen hand inklusive mobilgömma med tillhörande tre cykelturer t o r. Dessutom barnfri.

Kläcker hon ur sig dessa okänsliga ord på förmiddagen eller vid lunchtid, det är frågan. HD börjar om sitt arbetspass kl 12.15 efter lunch och mottar de första sms:en av SD kl 11.06. MT har som vittne hög tillförlitlighet i och med att hon uppvisar ett gott minne överlag med uppmärksamhet på detaljer. Men minnet är också lurigt och kan bedra oss utan att vi är medvetna om det. Hur det var i det här fallet är allt annat än lätt att lista ut. Har MT av misstag tagit fel på tidpunkt så skulle HDs ord till kollegan kunna förklaras med att hon strax innan fått vetskap om LWs försvinnande.

Vad som skaver rejält är att direkt associera ett tidigt försvinnande, till död. Majoriteten av försvinnanden klaras upp och det kunde ju vara så enkelt som att hon tillfälligt hade åkt iväg någonstans på morgonsidan och blivit försenad utan att kunna meddela sig.
HDs bisarra reaktion med antydan till ett leende i mungipan, kan grunda sig på MGMs uttryckta avsky för LW där han öppet deklarerat att han kommer att se till att hon försvinner om trakasserierna runt nätloggarna inte upphör.
- "Vad har han nu gjort?" - en spontan reaktion som pekar på att tanken inte alls var henne främmande.

De pratar ihop sig om blodet eller så utövar han gaslightning och "påminner" henne om vad hon berättat efter besöket hos LW. Efter gemensam överenskommelse planterar HD ut blodsexet till en väninna, som tyckte att det lät konstruerat; hon kunde se att HD ljög.

Jag ser ingen orsak att placera henne på brottsplatsen. Är det fd maken som har tagit LW av daga så har han kunnat genomföra det utan assistans.

Att hon har ljugit sig igenom hela förhör är uppenbart. Hennes lojalitet sträcker sig långt över gränsen till det lagliga; skyddande av brottsling och eventuellt viss medhjälp i något skede. Men bevis saknas, lögnerna till trots.

Ok tack för ett genomarbetat svar, jag ska försöka svara på det du skrivit.

-Flickorna den 14-15/5: Detta är inte avgörande men om HDs mamma vittnar om att HD hade flickorna så är det inte värt mycket som jag ser det. SOA är insyltad och då blir det ingen vild gissning att mamman också är det. Och konversationen mellan SD-HD är inget att lita på heller. Men mordet kan genomföras av HD med eller utan flickorna i bostaden.

-Byte till dagpass den 14e, du skriver att hon gjorde det för att kunna umgås med flickorna. Här planterar du eventuell falsk information genom att på ett säkert sätt fastslå att det var hennes motiv till att byta passet. Men vem är enda källan till att det var motivet till byte? HD

-Chatten med "sillen": Nu verkar vi ha kunnat fastslå att denna chatt avslutas 22:30 och då finns ännu mer tid än vad jag tidigare trott. Och det lilla tillägget då hon påstår att dottern vill krypa ned i hennes säng och att hon därmed måste avsluta chatten tycker jag passar perfekt till karaktären jag ser framför mig.

-Inga spår efter HD Det finns inga spår efter SD heller så det bevisar inget. Någon har mördat LW och denne någon har inte lämnat några spår. I alla fall inga spår som klarat sig i fyra dagar som det väl tog för polisen att hitta brottsplatsen. Märkligt hur du formulerar dig här då du indirekt använder bristen av spår för att exkludera HD som möjlig aktiv mördare. Med den logiken bör väl även SD exkluderas? Han har inte heller lämnat spår efter sig på brottsplatsen.

-Varför? Jag tror ju på att mordet var oplanerat med HD som huvudgärningsman. Hon hade nog föreställt sig att hon skulle kunna sätta LW på plats genom hot/våld men sen gick allt fel med LWs vägran att foga sig, förlorad kontroll osv och mordet var ett faktum. Efter det börjar det som i efterhand kanske kan se ut som noggrann planering. Eller så var det mord som planerats men i sådana fall utan någon ordentlig planering alls egentligen. Men vilket som så är jag nästan säker på att det var HD som var mördaren.

-Vittnet MT Ja här behöver man inte skriva så mycket. Vi har ett vittne utan anledning att ljuga som leverar en trolig berättelse. Och vi har en dokumenterad lögnerska som är misstänkt för mord. Om jag minns rätt så förnekar hon inte ens MTs version i polisförhören utan säger att hon inte vill kommentera MTs uppgifter.

-Historierna om blodsex Finns inget som säger att det handlar om någon gaslighting, det är bara spekulation som utgår från att SD är narcissisten och HD offret som manipulerats. Vad de flesta av oss kan enas om är att det är lögner. Vem som kommit på dessa lögner vet vi inte.

-HD på brottsplatsen Jag ser stor anledning till att placera henne där. Hon har motiv, hon saknar alibi, hon ljuger i förhör, hon ger sig in i denna tråden och försöker vilseleda, hon uppvisar förändrat mående efter mordet, tråden kloggas igen av mängder av konton så fort HD börjar pekas ut som mördare vilket har skett tidigare också. Ja det finns nog mer men det räcker för tillfället för mig.
Senast redigerad av drunknar 2020-06-05 kl. 23:59.
Citera
2020-06-06, 00:30
Medlem
drunknars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Det verkar viktigt att försöka vinna "fölket"s röst. Kan det vara för att GM tror att hen har mer att frukta från envisa vänner till LW som vägrar ge sig än från juridisk utredning? Dvs att hen fortsätter sitt verk i tråden för att folk ska ge upp att driva på rättsväsendet? Eller kan det bero på att hen har ett behov av att rättfärdiga mordet inför andra så att hen själv ska kunna ryggdunka sig om att hen agerade moraliskt oklanderligt? Genom att svärta ner LW och såga henne vid fotknölarna så ville hen avhumanisera henne och rentvätta paret D tills alla ska resonera som hen, att LW förtjänade vad hon fick? I tråden förekommer ett manipulerande både genom otrevliga trollkonton som dyker upp kortvarigt och försvinner, mer nedtonade konton som etablerar trådsanningar, hot via PM och snarlika konton som poppar upp liksom i en brottsofferssmutskastningsstafett. Det läggs med andra ord ner mycket energi på tråden verkar det som. Det är obehagligt om det är en del av en strategi.

Tack för detta, jag älskar att läsa spekulationer i den stilen och säkert många andra också. Mycket intressant där med funderingar kring varför man så aktivt driver tråden i diverse riktningar , bland annat med smutskastning av LW. Med risk för att låta upprepande, det du skriver om passar även det in i mina teorier om ett oplanerat mord som spårade ut. Nu sitter mördaren/mördarna med den bördan att hantera, de är mördare. Vilket stigma, detta var inte planerat. Så vad gör man? Jo man ger sig på offret och smutskastar henne av flera olika skäl. Dels praktiska för att man inbillar sig att det är jätteviktigt vad som skrivs i tråden och vilket fokus den har men också diverse försvarsmekanismer som jobbar för att rättfärdiga mordet även för sig själv/själva. Även om empatin och liknande känslor är väldigt låga hos dessa två så tror jag inte att man helt kan skaka av sig bördan av att vara en mördare hur enkelt som helst, och det gäller än mer om mördaren är en kvinna enligt mig. Viljan och trycket till att anpassa sig till normen är oftast starkare hos kvinnor än män och som mördare har man nästan hamnat så långt ifrån normen som möjligt. Det finns givetvis undantag men generellt sett så är det ju så. Detta kommer bli omöjligt att leva med i längden, det bästa man kan göra är att erkänna sina brott och ta straffet. Sedan kommer man anses vara en som sonat sitt brott, inte av alla men många respekterar ändå någon som erkänner det man gjort.
Citera
2020-06-06, 01:10
Medlem
xerlls avatar
Citat:

-HD på brottsplatsen Jag ser stor anledning till att placera henne där. Hon har motiv, hon saknar alibi, hon ljuger i förhör, hon ger sig in i denna tråden och försöker vilseleda, hon uppvisar förändrat mående efter mordet, tråden kloggas igen av mängder av konton så fort HD börjar pekas ut som mördare vilket har skett tidigare också. Ja det finns nog mer men det räcker för tillfället för mig.

Ja, alltså, man kan ju lätt se flera skäl för HD att önska att LW ska råka illa ut, på ett eller annat sätt. Hon har ju uppenbarligen inte tyckt särskilt bra om henne. Det finns också olika förklaringar man skulle kunna konstruera, som att flickorna sov väldigt djupt eller att det är en mycket större konspiration med även morföräldrarna inblandade, och att HD därför hade en teoretisk möjlighet att vara huvudsaklig gärningsperson.

Frågan man får ställa sig är väl dock om denna teoretiskt möjliga förklaring, är mer sannolik än att SD är ensam gärningsperson vid själva brottet? Det känns ju rimligt att tillämpa det som brukar kallas för "Ockhams rakkniv", alltså ungefär och lite fritt parafraserat "krångla inte till det i onödan". Ett annat sätt att uttrycka det på kan vara att "när du hör ljudet av hovar, tänk häst, inte zebra", eller en tredje variant som GW brukar slänga fram "det vanligaste är det vanligaste".

Den enklaste förklaringen här synes enligt mig vara att SD känt sig pressad av LW, och att SD stämmer in på den typ av kontrollerande våldsamma män, som beskrivs av expertvittnet i avsnitt 5 (tror jag) på YT. Han har ett problem, han vill leva med båda kvinnorna, men när det inte går väljer han att prioritera sin familj, sina barn och HD. För att inte förlora hela kakan, får han själv förstöra den andra halvan av kakan. Det är i hans mening den minst dåliga lösningen på problemet. Det är inte vad han vill, men "han har en del måsten", som han i sammanhanget ironiskt uttrycker det.

En förklaringsmodell där HD är ett slags blodtörstig hämnerska, men som ändå inte vill hämnas på SD, och med en komplott med minst två andra personer inblandade, är mycket mer komplex och konstruerad. Även om det finns en teoretisk möjlighet för denna förklaring, är den helt enkelt mycket mindre sannolik.

Att HD, SOA, etc., talar sig varma för SD gör de bara utifrån intresset av att bevara familjen. HD har själv vittnat om hur viktiga kärnvärden som familj m.m. är för henne. Hon är extremt självuppoffrande för att uppfylla idealbilden av den lyckliga familjen. I det har hon visat att hon kan gå extremt långt och göra avkall på sina egna behov så pass att hon nästan utplånar sig själv. Sannolikt var detta en stor del av förklaringen till hennes depression. Detta är dock samstämmigt med SD som en kontrollerande partner. Där passar en foglig och anpasslig HD in som hand i handske, och kanske är ytterligare en anledning till att han ser den relationen som betydligt bättre, än en trilskande LW.
Citera
2020-06-06, 01:25
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ok tack för ett genomarbetat svar, jag ska försöka svara på det du skrivit.

-Flickorna den 14-15/5: Detta är inte avgörande men om HDs mamma vittnar om att HD hade flickorna så är det inte värt mycket som jag ser det. SOA är insyltad och då blir det ingen vild gissning att mamman också är det. Och konversationen mellan SD-HD är inget att lita på heller. Men mordet kan genomföras av HD med eller utan flickorna i bostaden.
Hur många familjemedlemmar tänker du är insyltade i mordet - t o m flickorna som då har tvingats låtsas att de sov över hos sina morföräldrar? "Detta är inte avgörande", skriver du och det säger mig att du ändå förhåller dig öppen till att HD kan ha talat sanning angående var flickorna befann sig.
Citat:
-Byte till dagpass den 14e, du skriver att hon gjorde det för att kunna umgås med flickorna. Här planterar du eventuell falsk information genom att på ett säkert sätt fastslå att det var hennes motiv till att byta passet. Men vem är enda källan till att det var motivet till byte? HD
Hade hon planerat ett mord så borde ett kvällspass fungerat, det med.
Citat:
-Chatten med "sillen": Nu verkar vi ha kunnat fastslå att denna chatt avslutas 22:30 och då finns ännu mer tid än vad jag tidigare trott. Och det lilla tillägget då hon påstår att dottern vill krypa ned i hennes säng och att hon därmed måste avsluta chatten tycker jag passar perfekt till karaktären jag ser framför mig.
Läst en chatt som avslutades senare. Finns i det digra materialet om man tar sig tid att gå igenom deras flitiga chattande.
Citat:
-Inga spår efter HD Det finns inga spår efter SD heller så det bevisar inget. Någon har mördat LW och denne någon har inte lämnat några spår. I alla fall inga spår som klarat sig i fyra dagar som det väl tog för polisen att hitta brottsplatsen. Märkligt hur du formulerar dig här då du indirekt använder bristen av spår för att exkludera HD som möjlig aktiv mördare. Med den logiken bör väl även SD exkluderas? Han har inte heller lämnat spår efter sig på brottsplatsen.
Det är såklart inte ett bevis för hennes oskuld. Jag uttryckte mig otydligt, vad jag menar är att åklagarna har skickat prover till NFC, just för att de hade henne som misstänkt en tid.
Citat:
-Varför? Jag tror ju på att mordet var oplanerat med HD som huvudgärningsman. Hon hade nog föreställt sig att hon skulle kunna sätta LW på plats genom hot/våld men sen gick allt fel med LWs vägran att foga sig, förlorad kontroll osv och mordet var ett faktum. Efter det börjar det som i efterhand kanske kan se ut som noggrann planering. Eller så var det mord som planerats men i sådana fall utan någon ordentlig planering alls egentligen. Men vilket som så är jag nästan säker på att det var HD som var mördaren.
Lägg då upp ett förslag på ett någorlunda sannolikt scenario med HD som gärningsman. Baserat på fakta ur FUP.
Citat:
-Vittnet MT Ja här behöver man inte skriva så mycket. Vi har ett vittne utan anledning att ljuga som leverar en trolig berättelse. Och vi har en dokumenterad lögnerska som är misstänkt för mord. Om jag minns rätt så förnekar hon inte ens MTs version i polisförhören utan säger att hon inte vill kommentera MTs uppgifter.
Säger inte att MT minns fel, men att blanda ihop tider är mänskligt.
Minns hon rätt, ja då kan fortfarande MGM ha hört av sig tidig morgon med senare radering av kommunikationen.
Citat:
-Historierna om blodsex Finns inget som säger att det handlar om någon gaslighting, det är bara spekulation som utgår från att SD är narcissisten och HD offret som manipulerats. Vad de flesta av oss kan enas om är att det är lögner. Vem som kommit på dessa lögner vet vi inte.
Nej, vi vet inte vem som har kommit på lögnerna om blodet. Vi vet bara att SD har praktiserat gaslightning på henne tidigare. Vilket torde betyda att hon har svarat enligt förväntan.
Citat:
Menar du att båda befunnit sig bakom planket eller har hon ensam överraskat LW? - Vem har placerat och hämtat upp mobilen på H*almar B väg? - Vilket färdmedel användes? - Vem loggade in på LWs mejl tidigt på morgonen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in