2020-06-05, 23:03
Medlem
OroligLantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emot87
Mycket fin gest ❤️

Det vidrigaste jag hört i mitt liv var när Bobby's mamma Nina fick permission för att delta på sin sons begravning (bobby-fallet)
Jag grät sönder mig pga hur pojken inte ens fick sin sista vila utan sin plågoande närvarande.. Där hade man lagt tusentals rosor från "svenska folket" för det svek han utsatts för från samhället 😢 och nu 14 år senare står vi här med samma svek och samma utgång..

Jag hoppas för hela världen att R absolut inte får ta avsked av lilla E.. Då går jag sönder inombords!

Hon fick iaf planera begravningen, medan M inte hade rätt att veta någonting om den.
Citera
2020-06-05, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citra
Dem kan ju inte ens få ihop fakta rätt. Dem har i flera månader tex sagt att E hittades och legat död i 3 dagar. Trots att det är bevisat att det är 2?
Stör mig väldigt mycket på det, känns slafsigt😅

Jag är inget fan av journalister generellt, de klarar inte ens av att citera eller att vara konsekvensneutrala. Men, detta fall har rönt enormt intresse och gensvar bland allmänheten och jag tror att många skulle vilja vara med på en sådan insamling. Det är svårt att få samma genomslag i annat forum. DN som publicerade reportaget kanske också kan vara ett alternativ.
Citera
2020-06-05, 23:21
Medlem
OroligLantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Citra
Ska kolla imorgon. Om det är FUP eller rättegången så ska rättsläkaren ha sagt att blåmärkena inte kan ha uppstått på annat sätt en genom annan person

Från slutpläderingen ” Flera skador på Esmeraldas kropp tros ha uppkommit från annan.”?
Citera
2020-06-05, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OroligLantis
Från slutpläderingen ” Flera skador på Esmeraldas kropp tros ha uppkommit från annan.”?
De menar att hon inte ramlat och slagit sig själv. Utan att skadorna tillfogats av en annan person.
Citera
2020-06-05, 23:25
Medlem
OroligLantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
De menar att hon inte ramlat och slagit sig själv. Utan att skadorna tillfogats av en annan person.

Hon menar väl att flera skador på Esmeraldas kropp tros ha uppkommit från annan?
Citera
2020-06-05, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OroligLantis
Hon menar väl att flera skador på Esmeraldas kropp tros ha uppkommit från annan?
Ja? Det var väl det jag sa tror jag - eller hur är din fråga? Jag kanske missförstod?
Citera
2020-06-05, 23:35
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nivla
Absolut du har rätt! Bara så frustrerande.. Griftefriden förstår jag inte heller måste man vara med och hantera kroppen för att dömas för det, att bara ha den hemma och säga att man inte vet.. Trodde griftefrid täckte in även att man inte gör något vid dödsfall men jag kan ha missförstått det.

R är inte åtalad för brott mot griftefriden. Så därför kan hon inte dömmas för det. Det ger väl dock bara 2 år, å allt tyder på att hon döms för dråp i tingsrätten. Med tanke på advokatvalet vet hon precis vad hon gör.
Citera
2020-06-05, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Beviskrav skall vara höga av en anledning och det är för att skydda medborgaren för godtyckliga bedömningar och rättsoäkerhet. I detta fallet är absolut inte i absurdum utan mycket långt därifrån.
Det finns flera fall där man dömt hårt som i Yarafallet en morbror som inte agerade där hans fru misshandlade en flicka under mycket lång tid och som till slut avled. Han rörde inte flickan men hade garantansvar.

Han döms till 14 års fängelse för mord.
Det är morbroderns passivitet under valborgsmässoafton förra året när Yara mördades som fäller honom.

Han döms inte för att själv ha slagit flickan utan för att han inte skyddat henne från hustruns dödliga våld.

I brottmål krävs för en fällande dom att det är ställt utom rimligt tvivel att den tilltalade (den som åtalats för brottet) begått gärningen som åtalet avser. I brottmål är det åklagaren som bär bevisbördan, vilket innebär att det är åklagaren som ska bevisa att den tilltalade handlat i enlighet med gärningsbeskrivningen. .

Absolut. Men i vissa fall är det totalt omöjligt att ställa något utom rimligt tvivel. Som när du isolerar dig i en lägenhet och misshandlar ditt barn, drogar en ettåring som inte kan berätta för någon, eller låter ditt offer ligga i två dygn så att du hinner totalsanera lägenheten. Det finns ju aldrig någonsin en chans i världen att dömas för detta, trots att du varit där och du haft ansvaret. Särskilt inte om du sedan påstår att du lider av selektiv minnesförlust. Ska vi ha det så? Det är väl när den åtalade har mer rättsskydd än offret som det blir absurt.

Är det verkligen rimligt att kravet på ”utom rimligt tvivel” ska kunna fälla det sunda förnuftet? Även i fall där inte heller försvaret kan lägga fram konkreta motbevis? Rättssäkert? Ja. Kränkning av brottsoffret? Jag tycker faktiskt det.
Citera
2020-06-05, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
R är inte åtalad för brott mot griftefriden. Så därför kan hon inte dömmas för det. Det ger väl dock bara 2 år, å allt tyder på att hon döms för dråp i tingsrätten. Med tanke på advokatvalet vet hon precis vad hon gör.

Från stämningsansökan punkt 4 lite förkortat
"BROTT MOT GRIFTEFRID
R har tillsammans och i samförstånd med annan efter atthennes dotter Esmeralda född 2016 avlidit lindat in hennes kropp i tyg, lakanoch plast och därefter knytit ihop det med ett snöre. Den förpackade kroppenhar sedan placerats under en säng i barnens sovrum och legat där i två dagartills polisen larmades dit..

R har i vart fall främjat gärningen genom att underlåta attlarma 112 eller annan.. "
Citera
2020-06-05, 23:49
Medlem
Vi borde skriva en lista på saker vi önskar görs inför/tas upp i hovrätten. Tex:

Total genomgång av de över 4000 bilder som R och P haft på dator/telefon. Granska bild för bild efter ev blåmärken och bevis (som i spädbarnsfallet i Kristianstad).

Kalla in en expert på minnesförlust som kan slå hål på R:s ”jag kommer inte ihåg”.

Ev förhör med RS barn (halvsyskonen) som berättat om hur E blev illa behandlad, fick sova i köket etc.

Mycket hårdare press på R i förhör.

Fyll gärna på. Vidare kan man se över vad som går att göra för att få igång någon form av utredning kring myndigheternas svek här. Tex kammarrätten, advokat MB och poliserna som inte valde att ta sig in i lägenheten trots varningsklockor. I tråden har nämnts Uppdrag granskning, Lex Bobby, anmäla brott mot barnkonventionen, anmälan till polisen och advokatsamfundet. Men inget av det har gjorts ännu (?). Toto80 har dock gjort ett hästjobb med att maila olika myndigheter.
Citera
2020-06-06, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eao2017
Vi borde skriva en lista på saker vi önskar görs inför/tas upp i hovrätten. Tex:

Total genomgång av de över 4000 bilder som R och P haft på dator/telefon. Granska bild för bild efter ev blåmärken och bevis (som i spädbarnsfallet i Kristianstad).

Kalla in en expert på minnesförlust som kan slå hål på R:s ”jag kommer inte ihåg”.

Ev förhör med RS barn (halvsyskonen) som berättat om hur E blev illa behandlad, fick sova i köket etc.

Fyll gärna på. Vidare kan man se över vad som går att göra för att få igång någon form av utredning kring myndigheternas svek här. Tex kammarrätten, advokat MB och poliserna som inte valde att ta sig in i lägenheten trots varningsklockor. I tråden har nämnts Uppdrag granskning, Lex Bobby, anmäla brott mot barnkonventionen, anmälan till polisen och advokatsamfundet. Men inget av det har gjorts ännu (?). Toto80 har dock gjort ett hästjobb med att maila olika myndigheter.

Nya förhör med A, han vet säkerligen saker som inte kommit fram. Om inte annat borde A varit i kontakt med en psykolog vid den här tiden.

Nya förhör med P’s bror J. Något är märkligt i J’s historia där han säger att de inte pratade om ngt särskilt, att han ej ville låna ut pengar men att de skulle ses imorgon igen. Varför då?
Citera
2020-06-06, 00:15
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eao2017

Ja, det här låter ju som ett solklart fall för Uppdrag Granskning.

Jag tror tyvärr inte att det går att komma åt Rebecka mera, för ingen kan bevisa vad hon är skyldig till (om något) och vad Patrik (som inte kan förhöras mer...) är skyldig till. Eller ens om skador på och droger i flickans kropp, kom dit av en olyckshändelse eller ej.

MEN alla dessa instanser som du nämner, som inte skyddade flickan medan hon levde, borde man komma åt. Det är egentligen viktigare, eftersom det kan göra att barn som ännu lever kan räddas. (Jag utgår från att Rebecka inte får tillbaka sina andra barn - eller i alla fall inte den värnlösa lillpojken - även om hon inte döms fängelse. Så KAN det väl inte bli? )
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in