Citat:
Kan du tänka dig en tredje person, dvs att MGM skulle samarbeta med två osäkra kort?Jo, jag kan se en psykiskt sjuk person agera både gränslöst och våldsamt - men jag kan inte se en sådan person samverka med MGM som är ytterst medveten om att det kommer en dag efter mordet som en psykiskt sjuk människa på goda grunder kan antas inte vara förmögen hantera utan att det riskerar återverka menligt på en mer kallhamrad part (förhörspress, press från omgivningen mm).Vet ej - annat än det man kan utläsa av förhörsprotokoll och vittnesutsagor, vad t.ex. HD:s chef berättat, osv. - Tycker du att detta sammantaget beskriver en person med nerver av stål; någon som garanterat kan hålla tand för tunga, anlägga pokerface; en pålitlig medhjälpare eller utförare?En ångestrelaterad problematik innebär inte att man behöver vara handlingsförlamad dygnet runt. Mediciner och terapi har tydligen varit aktuellt i hennes fall - och är fortfarande.MGM är en pratig pajas bara om han anser en sådan roll gynna hans intressen; vid behov kan han också spela ödmjuk. - Det framgår tydligt av chattar mm att det är MGM som styr och ställer på olika sätt, kontrollerar, manipulerar och drar i olika trådar; detta gällde också LW.Ja, i teorin kan mycket utspela sig, men i praktiken är det bara en person som efterlämnat spår. - HD gör allt för att söka rentvå sina barns far.
1. Ja, inte inledningsvis då mer än en GM hade varit alldeles för osannolikt. Men i takt med att allt mer har nystats upp kring mordet och personer runt paret D har uppträtt märkligt som om de haft något att dölja och uttryckt föraktfullt beteende i något så allvarligt som en mordutredning... så ja.
Kan tänka mig att mordet utvecklats över tid och mognat hos mer än en person. Alltså inte att två-tre personer helt från ingenstans plötsligt gått från att vara fullt normala svenssons i villaidyllen till att bli mästerbrottslingar, utan att detta är en destruktiv relation mellan flera inblandade som eskalerat och vidgats att omfatta personer som tagit ställning mot LW och för paret D. Detta utifrån ensidigt vinklade återgivningar om hur LW var roten till allt ont och att paret D bara var jätteoskyldiga offer för henne.
T ex skulle någon med familjeband eller en nära vän kunnat börja känna sådant agg mot LW som förstörde för det, i hens ögon, fina perfekta paret D att denna efter en tid började intala sig själv att det var moraliskt försvarsbart att antingen markera väldigt hotfullt eller rentav låta LW försvinna för paret Ds bästa. Tråden hyser ju ett sådant förakt mot LW att man får intrycket av att GM lyckats åtminstone manipulera ett antal närstående att bara se på offret som smuts och samtidigt höja upp paret D som ofelbara och stalkade offer. Det enorma föraktet i tråden mot den mördade kan tyda på att det funnits flera runt GM som börjat dela hens/deras åsikter och gått så långt i gränslöst beteende att de varit beredda att agera med våld mot BO.
Sedan vem som är osäker kort i sammanhanget mord av SD och HD är iaf inte jag säker på. Ingen av dem verkar helt normal i perspektiv på tillvaron är min åsikt. Beroende på hur man initialt ser på motiv, den olyckliga relationen i triangeln HD, SD och LW, möjliga delmotiv osv så styr det i hög grad hur man sedan bedömer de misstänktas personligheter, ev rollspelande, vem som styrt vem osv. Sedan lutar jag åt att saker inte är svartvita och att flera sanningar kan stämma över tid. SD verkar ha tyckt om att trigga HD och LW mot varandra. HD har samtidigt betett sig på ett sätt som gör att hon kan vara både offer och förövare i den här soppan. Min spekulation.
2. Jag är inte säker på om jag tror att någon av dem är helt i stånd att göra en adekvat riskbedömning. Om mordet skett i samförstånd och samverkan så är utgångspunkten att båda saknar normala spärrar och ser på risker, konsekvenser och strategier något annorlunda än vad genomsnittlig person som ej är i stånd att begå mord gör. Tror att det var Lonnrot som uttryckte det här resonemanget mer klart en gång tidigt i tråden. Det är knepigt om man bedömer riskerna en GM kalkylerar med utifrån ens egna perspektiv som norm. Många diskuterar t ex grandiosa drag hos SD som GM, ponera att det skulle stämma och du har isåfall en person som anser sig stå så över andra intellektuellt att han tror sig då kanske, spekulerar jag, kunna täcka upp för allt, inkluderat en person han styr som är mindre psykiskt stabil. Å andra sidan kanske vi inte ska utgå från att SD heltigenom är den som styr HD och gör bedömningar åt dem.
3. Jag upplever att HD visar två sidor. En fasad som skör, bräcklig och så psykiskt instabil att hon blir omöjlig som GM samtidigt som hennes agerande på andra sätt (se tidigare uppräknade aspekter) visar en annan sida av henne som motsäger den första. Av det jag kan läsa genom FUP, det som skrivits om henne i tråden från personer som påstår sig (ej bekräftat) känna henne genom t ex arbetsplats så framträder för mig två olika personbeskrivningar. Har du mer detaljerad konkret kännedom om HD än vad vi andra har att tillgå så förstår jag om du då har en annan bild baserat på denna, men från det som är offentligt i tråden så menar jag att man kan tolka HD på två väldigt motstridiga sätt.
4. Ja, det är svårt att få grepp om SD också. Pratig pajas, ömsint äktenskapsämne som skickar kärleksförklaringar till LW, hotfull fönstertittare, sadistiskt smådjursintresserad, nattens vite riddare och polis-wannabe, våldsam knoggnuggare. Han har många ansikten. Men det utesluter inte att HD har det också. Hon kan vara ett offer alltigenom eller också inte. I nuläget tycker jag att det finns många frågor kring hennes beteende och agerande som gör att det är svårt att direkt avfärda henne som omöjlig GM. Det betyder inte att SD slutar vara misstänkt också.
5. Efter att ha läst om HDs likgiltighet inför barn hon knappt vet var de håller hus eller bryr sig ifall deras far planerar mord på, så delar jag inte din uppfattning om att HD gör allt för sina barn och därav skyddar deras pappa. Men man kan ha olika uppfattningar.
Våra åsikter går tydligen helt isär vad gäller HD. Du får ha dina åsikter, jag har mina. Kommer mer fram är jag givetvis beredd att ompröva mina spekulationer och uppfattningar.
Vi verkar ha liknande kritik mot letsdoits försök till försvar av HD men jag diskuterar gärna skillnaderna. Det jag är mest intresserad av är punkt 3, jag skulle gärna vilja höra vad du ser som tecken på att mordet var planerat, jag tror ju inte det.