2020-05-26, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ApfelBirne
Fast jag tror nog att P på riktigt tyckte att E var jobbig och att han hade utvecklat ett hat mot henne under hösten. Det framkommer via RS iakttagelser och det som hennes barn (Es halvsyskon) berättade.

Ja men absolut, inte det jag menar. Tror dock R hat ska ha varit det drivande i själva misshandeln, även om de båda varit delaktiga.
Citera
2020-05-26, 22:27
Medlem
MeMajks avatar
Min fru läste FUP i dag och säger helt spontant att vad fan gjorde de en egen variant av tvångströja som hon kvävdes i
känns lite långsökt men vad fan det kanske ligger någonting i det
Esmeralda hade ju som bekant skador lite var stans på kroppen, som mest troligt orsakats av vårdnadshavarna och de hade även gett henne droger för att hon skulle bli ett litet snällt och lugnt barn och när inget funkar så gör de helt enkelt en variant på en tvångströja för barn. Känt är ju via FUP att brodern har berättat att han var tvungen att ha ha på sig plastpåse så kanske Esmeralda också fick en plastpåse på sig?
Att de sedan har flera dygn på sig att koka ihop en historia om att hon ramlat i badkaret och att de inte vågade ringa 112 beror bara på att de skulle snacka ihop sig om vad de skulle säga till farbror blå
Citera
2020-05-26, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citra
Nog den bästa sammanfattningen hittills.
MAN RINGER 112 om ens barn är medvetslös oavsett vad. MAN BARA GÖR DET.

En fråga dock.
Kan man inte avgöra om skadan kom innan eller efter döden?
Vad tror du om såren på händerna?

50 skador på barnets kropp och mamman skyller på katten? Alltså va.
Hon svarar inte på något av det som du tog upp
Öknamnen, skadorna, drogerna, källaren.

Men hon kommer ihåg att P var såå kärleksfull, att han inte kom under förlossningen, kommer ihåg att A fick bo någon annanstans för att hon inte kunde skydda barnet från P (eller var det P?)
Hon kommer ihåg små detaljer överallt men INTE något om skulden mot hennes egna barn.
En hjärna är INTE sådär selektiv. Att hon inte kommer ihåg något från dem sista dagarna är också bullshit.
Jag var 4 när jag hittade min mamma överdoserad och död. Jag kommer ihåg hur rummet såg ut, hur hon såg ut, hur hon låg, vad vi gjorde (ringde 112 eller 90000 på den tiden) och när ambulans kom. Allt.
Hur kan då en 39 åring inte komma ihåg NÅGONTING från när hennes egna barn dör genom att "bara" ta i hennes mening medicinska doser?

HUR KAN MAN LJUGA NÄR ENS EGNA BARN ÄR DÖTT. Har man INGET samvete?
Får en känsla igenom all läsning att hon ville bli av med barnet. Det var bara jobbigt och krävande och alla anmälningar pushade dem till gränsen. Nu är det över, skönt för dig R?

Vidriga människa.

Jag håller med. Det är INTE så minnet fungerar. Finns numera hur mycket forskning som helst som visar på att vi kommer ihåg traumatiska händelser BÄTTRE än andra händelser och att teorin om bortträngda minnen eller om att hjärnan skulle ”stänga av” vid trauman är mycket tveksam. Synd att psykiatrin i Sverige inte verkar hänga med utvecklingen, Rs läkare som hon träffade kort efter att hon blev häktat levererade tom idén om att glömma bort omständigheterna kring Es död. Per Oehme och R nappade mer än gärna.

Det är märkligt hur många förövare som inte minns sina brott i Sverige medans det är ett ovanligt fenomen i många andra länder. Brottsoffren minns konstigt nog alltid, är det inte de som borde blockera mest?

Och jag håller helt med dig i övrigt. E var inte tillräckligt mycket värd för P och R för att de skulle sluta knarka, hon var inte tillräckligt mycket värd för att de skulle låta henne växa upp i det som hade blivit hennes familj, hon var inte tillräckligt mycket värd för att ringa 112 och rädda hennes liv och nu är hon inte tillräckligt mycket värd för att R ska säga sanningen och ta ansvar.

Jag läste förresten just det som du skrev om din mammas död. Det måste ha varit fruktansvärt. Hoppas att du fick stödet du behövde då.
Senast redigerad av ApfelBirne 2020-05-26 kl. 22:39.
Citera
2020-05-26, 22:39
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Jag håller med. Det är INTE så minnet fungerar. Finns numera hur mycket forskning som helst som visar på att vi kommer ihåg traumatiska händelser BÄTTRE än andra händelser och att teorin om bortträngda minnen eller om att hjärnan skulle ”stänga av” vid trauman är mycket tveksam. Synd att psykiatrin i Sverige inte verkar hänga med utvecklingen, Rs läkare som hon träffade kort efter att hon blev häktat levererade tom idén om att glömma bort omständigheterna kring Es död. Per Oehme och R nappade mer än gärna.

Det är märkligt hur många förövare som inte minns sina brott i Sverige medans det är ett ovanligt fenomen i många andra länder. Brottsoffren minns konstigt nog alltid, är det inte de som borde blockera mest?

Och jag håller helt med dig i övrigt. E var inte tillräckligt mycket värd för P och R för att de skulle sluta knarka, hon var inte tillräckligt mycket värd för att de skulle låta henne växa upp i det som hade blivit hennes familj, hon var inte tillräckligt mycket värd för att ringa 112 och rädda hennes liv och nu är hon inte tillräckligt mycket värd för att R ska säga sanningen och ta ansvar.

Jag läste förresten just det som du skrev om din mammas död. Det måste ha varit fruktansvärt. Hoppas att du fick stödet du behövde då.
Njae, vi tror att vi kommer ihåg dessa händelser bättre (dvs: vi upplever det inte som att vi glömt dem, såsom RG påstår), men när minnen från traumatiska händelser jämförs mot fakta så är det vanligare att vi minns fel än att vi minns rätt.
Citera
2020-05-26, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Njae, vi tror att vi kommer ihåg dessa händelser bättre (dvs: vi upplever det inte som att vi glömt dem, såsom RG påstår), men när minnen från traumatiska händelser jämförs mot fakta så är det vanligare att vi minns fel än att vi minns rätt.

Visst, jag uttryckte mig slarvigt. Vi minns fler faktafel kring traumatiska händelser men vi har svårare att bli av med dessa minnen och glömma bort det som har hänt än vid icke traumatiska händelser.
Citera
2020-05-26, 22:43
Medlem
Citat:

Och det som vi minns fel handlar väl snarare om detaljer? Det är inte så att vi kommer ihåg ett helt händelseförlopp på helt fel sätt.
Citera
2020-05-26, 22:45
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Och det som vi minns fel handlar väl snarare om detaljer? Det är inte så att vi kommer ihåg ett helt händelseförlopp på helt fel sätt.
Man kan kasta om händelseförloppet eller minnas essentiella delar på ett felaktigt sätt, det händer absolut. Traumatiska upplevelser har en tendens att kasta om allting i huvudet på oss. Däremot är det inte sannolikt att man glömmer dem helt och hållet, annat än om man har en akut stressreaktion (vilket syns på andra sätt).
Citera
2020-05-26, 22:52
Medlem
Geraldines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Varför jag tycker andra åsikter är intressanta är ju för att ingen människa är genomgående bara ond eller god. Har lite svårt för allmän lynchning osv, något jag iof förstår att folk blir väldigt upprörda när det gäller ett barn.

Jag tror heller inte att hon är oskyldig, det anser jag inte att hon kan vara riktigt då E hade droger i sig sedan minst 2 tillfällen och hon befann sig i lägenheten när E dog och efter hennes död.

Jag gillar dina inlägg skarpt och håller med dig!

Och samtidigt som jag själv nästan maniskt följer detta fall och denna tråd, kan jag inte låta bli att ömsom älska det fria ordets diskussioner på fb och ömsom förfäras över folks närhet till lynchstämning..även om jag också förstår behovet och till viss del bidrar..

Vidare konsumerar jag ”gärna” ingående detaljer i div fupar/domar samtidigt som jag tycker det är ytterst integritetskränkande med alla dessa omaskade detaljer kring folks personliga omständigheter, bilder från folks hem, journalanteckningar, allt som rör barnen öht helt utsläpat i offentligheten för oss att grotta ner oss i...

Medan jag intalar mig att det beror på ett intensivt intresse för mänsklighetens mörkaste psykologiska vrår på ett seriöst sätt, slår det mig samtidigt att jag precis som så många andra, genom alla tider, har något slags sensationsbehov att mätta.

Jag hade antagligen stått på torget, en bit ifrån givetvis, och med skräckblandad förtjusning beskådat allmänna avrättningar på torget när det var på modet, dvs långt innan fb var uppfunnet

🎭
Citera
2020-05-26, 22:53
Medlem
OroligLantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrs.natt
Därav valde de E's död framför att få problem med myndigheter. Och det kallar jag för mord.

Det var ju inte första gången de valde bort lilla E.

Citat:
Mamman fortsätter att berätta om dagarna efter Esmeraldas födelse. Hon berättar att hon erbjöds att flyttas till ett hem för personer med skyddad identitet.

"Jag fick inget svar på när jag skulle få kontakt med Esmeraldas äldre bror igen. Så jag sa nej till det. Jag kunde inte lämna honom".

Åklagaren replikerar med orden "Så då lämnar du Esmeralda istället."

Allt annat är viktigare än hon - droger, Es bröder, föräldrarnas behov av att få knarka i fred, behovet att hålla uppe fasaden.
Jag hoppas och tror att hon räknades som jämställd i fosterfamiljen - att hon upplevde att hennes röst och önskningar räknades lika mycket som alla andras.
Citera
2020-05-26, 22:57
Medlem
densistasovjets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hvits3rk
Nu kommer jag in jävligt sent här, men efter att ha läst FUP flera gånger om i några dagar med långa pauser där jag behövt krama om min egna dotter för att inte tappa förståndet.

De flesta, likt som jag tror att P avlidit i häktet av benzo abstinens. Mina tankar går i att han medvetet ljög om sina extremt höga doser för att dö. Att han helt enkelt inte kunde leva med sig själv efter vad han o R utsatt sin dotter för. För vart enda torsk vet hur livsfarligt det är att sluta med benz tvärt.

P är givetvis lika skyldig och det blir svårt att se en helhet bild utan hans vidare vittnesmål i händelsen.

Men vad jag tror och tänker rent spontant efter att ha läst sida för sida typ 7 gånger, är att R är den som varit påtryckande till Es lidande. I Ps sms han skickar till R där han skriver
"Är det det här vi kämpat för i 3år? Måste få prata med dig" osv osv behöver inte innebära att det är skickat för att E är jobbig utan att R beter sig som en rövhatt. Han verkar ju inte vara hemma när detta skrivs mellan dem, alltså att han hae sovit med E hos farfar?

Han vill ringa 112. Han verkar ångestfylld och helt jävla förstörd i förhören som finns. Medan R är helt jävla obrydd till att E gått bort överhuvudtaget. Det märks tydligt att hon är en manipulativ litet pillerfnask, och nu när P är död så läggs allt på honom.. i o med den ständiga skuldbeläggningen på någon som dessutom inte kan försvara sig och säga sin mening ger mig rysningar. Ja, P var ett känslostyrt psykfall men R är ta mig fan snäppet värre. Hon verkar inte det minsta ledsen över Es död? Hon grät som en galning över att S hårprov visa positivt på narkotika. Men ändå var det hon som ständigt var med honom.

Hon var garanterat den som orsakat Es död, åtminstone närvarande när denna sk. Olycka ska ha hänt.

Vad jag tror gällde att E fått i sig för mycket sub och de försökt skaka henne till medvetande, försökt få henne spy och sedan duscha osv. P vill ringa 112 men blir nertystad av R pga de andra barnen och de där ifrån kommer med en plan om vad som bör göras.

Detta fallet har tagit mig hårt alltså, och att läsa hennes förhör och se hur likgiltig hon är till alltihop får mig att vilja kräkas. Måtte hon ALDRIG få se dagens ljus igen.

Bra samanfattat. Delar din analys och välkommen till flashback!
Citera
2020-05-26, 23:20
Medlem
Citat:
Man kan kasta om händelseförloppet eller minnas essentiella delar på ett felaktigt sätt, det händer absolut. Traumatiska upplevelser har en tendens att kasta om allting i huvudet på oss. Däremot är det inte sannolikt att man glömmer dem helt och hållet, annat än om man har en akut stressreaktion (vilket syns på andra sätt).

Tack för upplysningen! Jag vet inte om det finns ett konsensus gällande traumatiska händelser inom minnesforskningen än (troligtvis ej), men det skulle såklart vara mycket möjligt att man minns även essentiella delar annorlunda på så sätt att man omvärderar dessa under eller kort efter själva händelseförloppet.
Senast redigerad av ApfelBirne 2020-05-26 kl. 23:22.
Citera
2020-05-26, 23:27
Medlem
Citat:

Jag tror att dem ville få hem sitt barn. Älskade dem henne som man ska? Njea Nej jag känner att det är omöjligt med två människor som lider av så mycket psykiska problem och drogproblem mm att dem kan avvara den kärlek man ska till sitt barn för dem är uppslukad helt eller till viss del av sina egna problem. Speciellt när man 1. Väljer att lämna barnet nyfött på BB. Det ska mycket till att göra det kammarrätten! 2. Inte har någon anknytning alls.
Men dem fick tillbaka henne ändå och trodde allt skulle lösa sig.
R kommenterade tidigt att E grät för minsta lilla. Att fosterhemamman var hennes riktiga mamma (hon säger 2 olika saker här med. I ett förhör säger hon att E aldrig någonsin pratade om fostermamman och inte ville ha henne på besök MEN i ett sms till en vän skriver hon att ungen tror att fostermamman är hennes riktiga mamma)

R säger olika saker till allting. Inte en enda story går ju ihop någonstans. Det är skrämmande att inte en kammarrätt kan avgöra detta, när dem sitter så högt upp som dem gör.

Men en människa med mycket ångest, stress och ett beroende som tar på nerverna får till slut nog. När alla anmälningar kommer in tror jag att hatet växte allt mer och hennes tålamod till E var ungefär 0. Så pratade ungen så sa nog R till direkt att hon skulle vara tyst. Hon skyllde alltid på E. Hade inte E funnits hade dem inte blivit anmälda. Hade E inte funnits så hade det varit bättre. När E kom tillbaka fick dem bara problem på sig.
Aldrig en enda självinsikt att dem betett sig illa och att folk stod upp för E och E's hälsa.
Jag mår illa av ens tanken men E blev nog slagen, knuffad, hyshad, drogad och fullständigt nertryckt av sin egna mamma under en bra period. Minst 3 månader om man tolkar smsen. Den här kvinnans själviska och egoistiska sida växte starkare när hatet växte ikapp.

Tack för omtanken! Vi fick hjälp och vi alla mår bra och har bra liv ändå. I slutändan handlar det om att göra det bästa man kan och kämpa lite för bättre liv!
Senast redigerad av Citra 2020-05-26 kl. 23:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in