2020-06-05, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Tyvärr blir det inte tidsbestämt osv. Se mitt inlägg ovan.
Hoppas på hovrätten.
Då missuppfattade jag. Då undrar jag varför man begär en RPU om man inte frågar om att RPV skall utdömas. Det strider ju emot varför man begär sådant?
Citera
2020-06-05, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag hörde (eller läste) idag att hon skall genomgå en RPU, vilket ju betyder att man ansett henne skyldig. Men frågan är skyldig till vad. Mord? Vållande till annans död (grovt brott). Fan att artiklarna är låsta. Eller hörde jag fel?

Hittade: Igår var det den sista rättegångsdagen i Esmeralda-fallet. Idag kom tingsrättens beslut. Mamman ska genomgå en rättspsykiatrisk undersökning och man anser att det framkommit övertygande bevisning för att mamman av oaktsamhet vållat flickans död.

Tvåa på pucken.

Tillägg: Men enligt tingsrätten ska undersökningen inte omfatta förutsättningar för att överlämna mamman till rättspsykiatrisk vård med särskild utskriftsprövning, alltså blir straffet troligtvis tidsbestämt.

Tidsbestämt? Mycket märkligt, aldrig hört talas om tidsbestämt straff inom RPV - hon bör väl vårdas där till hon blir frisk i så fall?

Man skall se om det finns förmildrande omständigheter för den oaktsamma gärningen. Typ avgörande för straffpåföljden enligt min tolkning. Jösses finns det tendenser på det kan domslutet bli mildare än normalt.
Citera
2020-06-05, 18:45
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Då missuppfattade jag. Då undrar jag varför man begär en RPU om man inte frågar om att RPV skall utdömas. Det strider ju emot varför man begär sådant?
Se tingsrättens länk, det blir alltså tidsbestämt. Dvs inte särskild utskrivningsprövning.
Men lär gå till hovrätten.
Citera
2020-06-05, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Man skall se om det finns förmildrande omständigheter för den oaktsamma gärningen. Typ avgörande för straffpåföljden enligt min tolkning. Jösses finns det tendenser på det kan domslutet bli mildare än normalt.
Förjävligt. Hon får ett par år. För att vara med att döda en liten flicka. En liten flicka som inte har en egen röst. Fruktansvärt!
Citera
2020-06-05, 18:46
Medlem
Citat:
Förjävligt. Hon får ett par år. För att vara med att döda en liten flicka. En liten flicka som inte har en egen röst. Fruktansvärt!

Jag vet men moralen och känslorna har vi allihop, men bevisen räcker ju inte. Man kan inte lyncha människor utan rättsapparaten skyddar även dom vi hatar mest.
VI får hoppas åklagaren finner mer vid förhandling i HR.
Citera
2020-06-05, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ApfelBirne
Fast om man tänker efter så gör ju hon egentligen det som P hade velat. Försöka rädda sitt eget skinn med hopp om att få tillbaka barnen. Hon känner säkert att hon handlar också i Ps intresse, vilket såklart gör det lättare för henne.

Jo absolut är det säkert så. Jag tänker att om P levt kanske han också skulle ha intresse av att få tillbaka barnen och dessutom vara pappa till sina ytterligare 3 barn och frågan är väl om han då tagit på sig allt för att rädda Rs skinn. Vi hade nog haft större chans att få reda på sanningen om han levt.
Citera
2020-06-05, 18:52
Medlem
Citat:
Se tingsrättens länk, det blir alltså tidsbestämt. Dvs inte särskild utskrivningsprövning.
Men lär gå till hovrätten.
Jag missade den och har läst nu. Har aldrig sett något liknande. Mycket intressant. Blir spännande att läsa domen. Men inser att människan kommer gå mer eller mindre fri. Stackars Esmeraldas fosterfamilj. Undrar om, ifall det går till HR, man lyckas få till det annorlunda i TR i så fall.
Citera
2020-06-05, 19:06
Medlem
Det här landet är helt sinnessjukt.
Någon får misshandla sitt barn till döds och sen händer ingenting.

Brist på bevis? En kropp med 50 blåmärken? Flera av dem är bevisat komma från våld från annan. Dem har ju sagt att det är bevisat att dem har orsakat flera av blåmärkena. Och att mängden droger hon har fått i sig inte kan ha uppstått utan att någon har gett henne det?!
Att flickan inte fått i sig tillräcklig med mat och gick ner till 10kg som en 1 åring gör...

Hur är det här ens möjligt? Har dem totalt ignonera fakta?
Senast redigerad av Citra 2020-06-05 kl. 19:10.
Citera
2020-06-05, 19:16
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nivla
Jo absolut är det säkert så. Jag tänker att om P levt kanske han också skulle ha intresse av att få tillbaka barnen och dessutom vara pappa till sina ytterligare 3 barn och frågan är väl om han då tagit på sig allt för att rädda Rs skinn. Vi hade nog haft större chans att få reda på sanningen om han levt.

Har faktiskt fått en känsla av att P kände mer, hade ångest över det inträffade och pratade om det till skillnad från R. Han kanske hade knäckts psykiskt och varit ärligare.
Men det får vi aldrig veta. Tyvärr.
Citera
2020-06-05, 19:23
Medlem
densistasovjets avatar
Citat:
Har faktiskt fått en känsla av att P kände mer, hade ångest över det inträffade och pratade om det till skillnad från R. Han kanske hade knäckts psykiskt och varit ärligare.
Men det får vi aldrig veta. Tyvärr.

Det är min analys med. Men det får vi inte veta idag tyvärr.
Citera
2020-06-05, 19:25
Medlem
novalitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Citra
Ja. Det är dags för det! Ska se vad jag kan koka ihop med sociala medier under kvällen

Jag har redan försökt engagera diverse halvbekanta kända damer med plattform. Hittills vagt intresse för ex ljusmanifestation erc, började gråta i frustration
Citera
2020-06-05, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citra
Det här landet är helt sinnessjukt.
Någon får misshandla sitt barn till döds och sen händer ingenting.

Brist på bevis? En kropp med 50 blåmärken? Flera av dem är bevisat komma från våld från annan. Dem har ju sagt att det är bevisat att dem har orsakat flera av blåmärkena. Och att mängden droger hon har fått i sig inte kan ha uppstått utan att någon har gett henne det?!
Att flickan inte fått i sig tillräcklig med mat och gick ner till 10kg som en 1 åring gör...

Hur är det här ens möjligt? Har dem totalt ignonera fakta?

Helt jävla bisarrt! Sveriges rättssystem är ett enda stort skämt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in