2020-06-05, 14:25
Medlem
novalitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av novalita
Skulle det inte presenteras kl 14 idag om häxan ska genomgå rättspsykiatrisk undersökning? Hittar inget i någon tidning, någon som vet?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/tingsrattens-beslut-mamman-ska-genomga-rattspsykiatrisk-undersokning

Svar på min egen fråga. Texten känns lite tvetydig, inte om hon ska genomgå RPU utan vad syftet är, tycker jag?!
Citera
2020-06-05, 14:25
Medlem
Pannknackarns avatar
Då får vi vänta några veckor till då.
Läste just: "...Undersökningen ska enligt beslutet redovisas inom fyra veckor.

Enligt tingsrätten ska undersökningen inte omfatta förutsättningar för att överlämna mamman till rättspsykiatrisk vård med särskild utskriftsprövning..."
Senast redigerad av Pannknackarn 2020-06-05 kl. 14:30.
Citera
2020-06-05, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av novalita
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/tingsrattens-beslut-mamman-ska-genomga-rattspsykiatrisk-undersokning

Svar på min egen fråga. Texten känns lite tvetydig, inte om hon ska genomgå RPU utan vad syftet är, tycker jag?!

Väldigt otydligt! SVTs reporter lämnar mycket att önska i sin rapportering, hela tiden.

”Nu har tingsrättens beslut kommit. Norrköpings tingsrätt bedömer att det finns skäl att förordna om rättpsykiatrisk undersökning av mamman. Det med syftet att kunna bedöma om det finns medicinska förutsättningar att överlämna henne till rättspsykiatrisk vård.
Undersökningen ska enligt beslutet redovisas inom fyra veckor.

Enligt tingsrätten ska undersökningen inte omfatta förutsättningar för att överlämna mamman till rättspsykiatrisk vård med särskild utskriftsprövning.”

Huh?
Citera
2020-06-05, 14:30
Medlem
Hon kommer alltså INTE frias från att ha orsakats E:s död! Tjoho! Äntligen lite upprättelse.

(Fullt medveten om att domen nästan garanterat kommer överklagas men låt oss glädjas just nu iaf.)
Citera
2020-06-05, 14:31
Medlem
PetraParkers avatar
Citat SVT:

"Enligt tingsrätten ska undersökningen inte omfatta förutsättningar för att överlämna mamman till rättspsykiatrisk vård med särskild utskriftsprövning."

Vad innebär det i praktiken, om hon skulle dömas till rättspsykiatrisk vård?
Citera
2020-06-05, 14:31
Medlem
HateWrecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eao2017
Väldigt otydligt! SVTs reporter lämnar mycket att önska i sin rapportering, hela tiden.

”Nu har tingsrättens beslut kommit. Norrköpings tingsrätt bedömer att det finns skäl att förordna om rättpsykiatrisk undersökning av mamman. Det med syftet att kunna bedöma om det finns medicinska förutsättningar att överlämna henne till rättspsykiatrisk vård.
Undersökningen ska enligt beslutet redovisas inom fyra veckor.

Enligt tingsrätten ska undersökningen inte omfatta förutsättningar för att överlämna mamman till rättspsykiatrisk vård med särskild utskriftsprövning.”

Huh?
Det är ju faktiskt rakt upp o ner vad där står? Så konstigt är det väl inte även om meningen är lång?
Citera
2020-06-05, 14:36
Medlem
Citat:
Norrköpings tingsrätt har bestämt sig – Esmeraldas mamma bedöms vara skyldig till brott. Klockan 14 på fredagseftermiddagen kom beskedet från rätten:

"Det har förebragts övertygande bevisning om att xxxx av oaktsamhet vållat Esmeraldas död genom underlåtenhet att omgående tillkalla sjukvårdspersonal eller ta henne till sjukhus när hon var skadad (åtalspunkten 1, ansvarsyrkandet i andra hand, andra stycket, i sista hand) tillsammans med annan olovligen innehaft den narkotika som avses med."

Rätten anser också att mamman är skyldig till åtalspunkten 5 gällande olovligen brukat narkotika.

Huvudförhandlingen, där Esmeraldas mamma stått åtalad misstänkt för mord, alternativt grovt vållande till annans död, synnerligen grov misshandel, brott mot griftefrid samt narkotikabrott, avslutades på torsdagseftermiddagen. Men efter en kort överläggning meddelade rätten att man behövde mer tid för att fatta beslut i skuldfrågan.

I och med dagens beslut anser alltså rätten att förutsättningarna för en rättspsykiatrisk undersökning är uppfyllda. Man förordnar en undersökning i syfte att kunna bedöma om det finns medicinska förutsättningar att överlämna henne till rättspsykiatrisk vård samt för att kunna bedöma om hon har begått gärningarna i den mån övertygande bevisning lagts fram under påverkan av en allvarlig psykisk störning.

Tingsrätten beslutar också att mamman ska vara kvar i häktet tills dess annat meddelas.

Vi söker kommentarer från åklagaren Anna Lander och försvarsadvokaten Per Oehme.

Fy fan!!! Jag står i tårar och med gåshud.

HOPPAS DU FÅR SITTA LÄNGE DIN '/#(#=@$-!@%

Äntligen får du upprättelse E. Äntligen!!!
Citera
2020-06-05, 14:42
Medlem
Jag fäller också glädjetårar, det finns hopp för lite rättvisa i detta samhällshaveri 🙏🏼
Citera
2020-06-05, 14:43
Medlem
Pannknackarns avatar
Info angående stor och liten RPU samt SUP.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/R%C3%A4ttspsykiatrisk_unders%C3%B6kning
Senast redigerad av Pannknackarn 2020-06-05 kl. 14:45.
Citera
2020-06-05, 14:46
Medlem
HateWrecks avatar
Rättspsyk innebär oftast icke tidsbestämt straff.
I lekmannatermer är det en doktor som bestämmer när och hur hon är tillräckligt frisk i huvudet för att vistas bland vettigt folk.
Många gånger är det ett hårdare straff än en tidsbestämt påföljd då riktiga psykfall inte repar sig i en handvändning.
...om det gäller drogpsykotiska tillstånd kan det i värsta fall endast innebära en avtändning på institution.
Citera
2020-06-05, 14:51
Medlem
Hon kommer fällas! Otroligt befriande att få höra detta redan dagen efter!! Frågan är då bara om det blir fängelse eller rättspsykiatrisk vård.

Tårar av sorg och lättnad över beskedet! Men ändå sån bottenlös sorg över en underbar liten flickas liv, som aldrig hade behövt ta slut så här.... 😭😓💔

Som jag skrev i ett tidigare inlägg; låt detta få bli en insikt om hur viktig roll ett familjehem, jourfamilj, eller kontaktfamilj kan spela i ett barns liv! Det är brist på dessa så fundera över om det kan vara ngt för dig! Kontakta din kommun i så fall.
Även om det låter så på namnet behöver det inte vara en klassisk familj som man har, även ensamhushåll kan fungera som alla dessa tre.

Skulle fler anmäla sig så kanske vi tillsammans faktiskt kan rädda fler barn från dåliga uppväxter (även om jag vet att placerade barn har det jäkligt svårt statistiskt sett även om de hamnar i bra familjer). Då skulle Esmeraldas liv fått en långtgående påverkan för många barn framåt ❤️🌈❤️🌈❤️🌈

Och förstås, genom Lex Esmeralda ❤️
Citera
2020-06-05, 15:12
Medlem
Pannknackarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HateWreck
Rättspsyk innebär oftast icke tidsbestämt straff.
I lekmannatermer är det en doktor som bestämmer när och hur hon är tillräckligt frisk i huvudet för att vistas bland vettigt folk.
Många gånger är det ett hårdare straff än en tidsbestämt påföljd då riktiga psykfall inte repar sig i en handvändning.
...om det gäller drogpsykotiska tillstånd kan det i värsta fall endast innebära en avtändning på institution.

Läste just detta i länken jag tidigare la ut.
Det står mer men såhär har jag också uppfattat det.

"Henrik Belfrage beskriver i sin studie Rättspsykiatriska vårdtider vs. fängelsetider (1996) den, i vilket fall vid tiden för studien, rådande uppfattningen om att de som döms till rättspsykiatrisk vård är frihetsberövade under en avsevärt kortare tid än de som blir dömda till fängelse. "

Tydligen är det skillnad i bedömningarna mellan RPU i Stockholm o Norrköping..
Senast redigerad av Pannknackarn 2020-06-05 kl. 15:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in