2020-06-03, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Mm, dom räknade ut att köparna inte ville betala produktionskostnaden. Och då blir det ingen produktion.

Så stockholmarna har inte längre råd att köpa nyproducerade bostäder ?
Ska man då dra slutsatsen att bopriserna kommer ligga stilla (eller gå ned) ett tag ?
2020-06-03, 21:27
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Unk-Ard
Så stockholmarna har inte längre råd att köpa nyproducerade bostäder ?
Ska man då dra slutsatsen att bopriserna kommer ligga stilla (eller gå ned) ett tag ?
Givet BNP nedgång skulle jag vänta mig stillastående eller mer troligt några % lägre bopriser en tid framöver.
Sedan kommer efterfrågan som inte möts med produktion, driva upp priserna. Hur långt fram i tiden det är är väl lite oklart med lär ju vara ett par år iaf. Så närmaste 2 åren skulle jag vänta mig lite lägre priser.
2020-06-03, 22:40
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sdlkjadkjlakdj99
SBAB ligger självfallet ruskigt illa till ifall det brakar ihop så prognoser från deras sida ska tas med rejäl nypa salt
Jag vet inte hur det är med SBABs finanser. Det är ju statens lilla barn liksom. Däremot skulle jag inte lyssna på deras prognoser med eller utan salt, eftersom jag aldrig hört dem ha ett enda rätt vad gäller bostadsmarknaden. Har heller aldrig sett dem göra en kompetent analys (viktigare; sen kan ju utfall variera ändå). De skriver bara vad de känner för, utan underlag.

Förövrigt: när jag hade lite mer kontakter kände jag personligen till situationer där SBAB fuskade med handpenningen. Vad är oddsen för att det inte var utbrett om jag känner till fler än ett exempel själv? Vid sidan av detta anonsering riktad mot "bostadskarriär". Det är inget friskt företag det där.

Helt sjukt att inte SBAB blivit hårdare synade och torskat. Men som sagt, statens lilla barn.
2020-06-04, 07:47
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Jag vet inte hur det är med SBABs finanser. Det är ju statens lilla barn liksom. Däremot skulle jag inte lyssna på deras prognoser med eller utan salt, eftersom jag aldrig hört dem ha ett enda rätt vad gäller bostadsmarknaden. Har heller aldrig sett dem göra en kompetent analys (viktigare; sen kan ju utfall variera ändå). De skriver bara vad de känner för, utan underlag.

Förövrigt: när jag hade lite mer kontakter kände jag personligen till situationer där SBAB fuskade med handpenningen. Vad är oddsen för att det inte var utbrett om jag känner till fler än ett exempel själv? Vid sidan av detta anonsering riktad mot "bostadskarriär". Det är inget friskt företag det där.

Helt sjukt att inte SBAB blivit hårdare synade och torskat. Men som sagt, statens lilla barn.
Det var väl SBAB som var först ut med slopade topplån och jag har för mig att de också gick i bräschen för amorteringsfria bottenlån?
2020-06-05, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Givet BNP nedgång skulle jag vänta mig stillastående eller mer troligt några % lägre bopriser en tid framöver.
Sedan kommer efterfrågan som inte möts med produktion, driva upp priserna. Hur långt fram i tiden det är är väl lite oklart med lär ju vara ett par år iaf. Så närmaste 2 åren skulle jag vänta mig lite lägre priser.
Herregud, nej efterfrågan som inte möts med produktion kommer inte att driva upp priserna. Möjligen om vi pratat om potatis eller heroin men nu pratar vi om bostäder.

Det beror till slut på var du bor. Stockholm är inte Sverige. Staten har i stort sett släppt bostadspolitiken. Det är en kommunal affär helt och hållet
Senast redigerad av Alpoxen 2020-06-05 kl. 11:13.
2020-06-05, 11:21
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Herregud, nej efterfrågan som inte möts med produktion kommer inte att driva upp priserna. Möjligen om vi pratat om potatis eller heroin men nu pratar vi om bostäder.

Det beror till slut på var du bor. Stockholm är inte Sverige. Staten har i stort sett släppt bostadspolitiken. Det är en kommunal affär helt och hållet

Varför skulle inte just bostäder påverkas av utbud/efterfrågan menar du+
2020-06-05, 11:23
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Det var väl SBAB som var först ut med slopade topplån och jag har för mig att de också gick i bräschen för amorteringsfria bottenlån?

Japp SBAB har gått i bräschen för detta och tvingat övriga att följa efter. Lite komiskt när staten samtidigt låtsas vara bekymrad över detta men det här handlar om att ta billiga politiska poänger.
2020-06-05, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Varför skulle inte just bostäder påverkas av utbud/efterfrågan menar du+
Därför att bostadsbyggandet styrs av behovet, dvs befolkningstillväxt, utflyttning, inflyttning osv. Staten eller lokala makthavare tillför alltså resurser när det behövs.

Inte i Stockholm och inte i USA dock men på de flesta andra ställen. I Sverige vägrar man dock just nu låta marknaden bestämma av någon outgrundlig anledning, tvärtom försöker man desperat hålla bostadspriserna uppe med massa artificiell stimulans.

Självklart kan bostadspriserna på ställen som London och Manhattan falla men de bostäderna var ju aldrig tänkta att bos i, det var bara investeringar

Med det sagt är det ju ingen nackdel om Sveriges BRpriser rasar ner till en mer vettig nivå. Att som idioten liksom-FB tro att priserna kommer stiga igen om man bara slutar bygga är så jävla korkat.
Senast redigerad av Alpoxen 2020-06-05 kl. 12:11.
2020-06-05, 16:59
Medlem
johannespauluss avatar
Priserna verkar ha bottnat kring den 8e april, sedan dess har det börjat krypa uppåt igen. Tappet på 10% inom tullarna verkar ha återhämtat sig till dryga 4% nu baserat på husmask.

Antar att bubbelbabblarna tar till sin vanliga teori nu, att vänta bara, snart kraschar det på riktigt.
2020-06-05, 17:03
Medlem
johannespauluss avatar
Till dom som tror att global arbetslöshet kommer att sänka allt.

Ny siffror visar i USA att sysselsättningen steg med 2,5 miljoner i maj. Analytikerna hade räknat med en minskning på 8,5 miljoner. Den totala arbetslösheten är 13,3% istället mot väntade 19,5%.
2020-06-05, 17:09
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sdlkjadkjlakdj99
Mkt intressant att köpare inte prutar vid budgivning

Kanske mkt fegisar o kvinnor som köper

Inga hajar är det iaf

Folk verkar vilja plocka upp stafettpinnen från varandra

Dom flesta struntar i att ens ta emot bud under alltså inget som visat på nätet då.
2020-06-05, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johannespaulus
Till dom som tror att global arbetslöshet kommer att sänka allt.

Ny siffror visar i USA att sysselsättningen steg med 2,5 miljoner i maj. Analytikerna hade räknat med en minskning på 8,5 miljoner. Den totala arbetslösheten är 13,3% istället mot väntade 19,5%.

Till dig som är efterbliven.

De hade en ÖKNING i jobless claims men en ÖKAD sysselsättning.

Du som är efterbliven, förklara för mig hur det går ihop, såvida man inte manipulerar siffrorna?

Att tillägga är att 17 delstater inte har rapporterat in jobless claims under hela COVID-19-krisen.
Det låter inte alls sketchy eller?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in