SNS hade ett intressant webinarium om coronan och den ägda bostadsmarknaden. Deltagarna Nordeas Annika Winsth, Finansinspektionens Henrik Braconier och numera forskare Cecilia Hermansson. Som tidigare så konstaterade panelen att det viktiga är hur jobbmarknaden kommer att se ut i framtiden. Man konstaterade också att denna gång har en hel del folk som inte tidigare drabbats av arbetslöshet och därför känt sig trygga med höga lån nu råkat ut för permiteringar. Men att situationen ännu inte urartat.
Annika Winsth verkade vara den som var mest övertygad om att vi får leva med coronan länge (eller dö). Jag tror det också. Då det här viruset haft ihjäl gamlingarna så kommer det att sätta tänderna i 40, 50 och 60-åringar och några enstaka yngre. Ingen kommer att känna sig säker. Singlar kan fortsätta leva lika slarvigt som förr men för familjer blir situationen en annan. De får lägga en 5-årsplan, minst, för sitt boende.
Hur ska man bo? Är man en familj så tror jag på villa med utrymme för hemmakontor är det ultimata. Höghus/skyskrapa med hiss skulle jag inte vilja utsätta mig för om jag är ansvarig för en flock ungar. Radhus kommer som tvåa och lägenhet på markplan med egen stor terrass som trea. På så sätt slipper man att känna sig internerad. Dessutom kan man idka umgänge utomhus på den egna tomten med några välvalda vänner så att man inte känner sig fullständigt socialt isolerad. Inne i en lägenhet blir det obekvämt och kanske även farligt.
För bostadsmarknaden kommer små krypin som inte så länge sedan såldes för fantasipriser få konkurrens. Redan nu har jag hört att ettor har gått ner i pris här i Stockholm. Förstår det då man som singel kan flytta in på ett hotell för ca 9000 kr/månaden. Pengar man sparar kan man använda till att äta på restaurangen och lämna bort tvätten. Så små bostadsrätter kommer att det tufft.
Om man själv har ett krypin och inte kan köpa villa så blir det kanske möjligheter att köpa ett krypin bredvid, slå hål i väggen och få en 2-3 på det sättet om man förökat sig.
Webinariet här.
https://www.sns.se/artiklar/coronakrisen-vad-hander-pa-bostadsmarknaden-2/