2020-06-05, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citra
Det är dem som inte är dömda som är värst. Alla andra är puppets som gör deras ärenden ungefär.

Frågan är varför H.A skulle hjälpa en man att få tillbaka ett barn som dem sedan dödar. Är inte många av dem gör grupperingarna byggda på principer och annat
Kanske därför dem sök upp på hans jobb vem vet.

När (om) hoten skedde visste ju ingen att E skulle dö; det var ett till synes vanligt LVU-ärende där R och P säkerligen övertygat de flesta i sin närhet om vilken oerhörd orättvisa de utsatts för när E placerades... Tidigare arbetsgivaren AV och hans fru sa ju själva i kammarrätten att de fått hot från kriminell organisation. Dessutom verkar ju P ganska frikostigt ha hotat med sina HA-kontakter, åtminstone enligt R som säger att han t.o.m hotat henne med en person som hon namnger i slutförhören. Så att P själv har hotat advokat el kammarrätt, ev tillsammans med någon kriminell kontakt, känns väldigt troligt.
Citera
2020-06-05, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eao2017
När (om) hoten skedde visste ju ingen att E skulle dö; det var ett till synes vanligt LVU-ärende där R och P säkerligen övertygat de flesta i sin närhet om vilken oerhörd orättvisa de utsatts för när E placerades... Tidigare arbetsgivaren AV och hans fru sa ju själva i kammarrätten att de fått hot från kriminell organisation. Dessutom verkar ju P ganska frikostigt ha hotat med sina HA-kontakter, åtminstone enligt R som säger att han t.o.m hotat henne med en person som hon namnger i slutförhören. Så att P själv har hotat advokat el kammarrätt, ev tillsammans med någon kriminell kontakt, känns väldigt troligt.

Skrev nog mitt inlägg i lite fel mening.
Om H.A (eller någon kollad gäng) nu skulle ha hjälpt P att få tillbaka E så skulle dem nog inte vara speciellt glada när dem fick veta att hon nu är död. Det finns alltid en slags linje dem lever efter eller lever upp till.
P skrek ju i telefon till soc i januari "vet du vilka jag känner" och använde sig då av ett hot mör han själv kände sig hotat direkt så vem vet vad dem har gjort eller höllt på med bakom allas ryggar.

Det enda vi vet är att föräldrarna nu har dödat sitt barn. Medvetet eller inte? Drogat sitt barn medvetet och enligt vad vi kan läsa byggt upp ett hat som gick ut över en 3 åring medans soc lämnade henne oskyddad.
Det blir inte värre än så oavsett vad soc försöker få det att låta som.
Citera
2020-06-05, 10:28
Medlem
Citat:
Skrev nog mitt inlägg i lite fel mening.
Om H.A (eller någon kollad gäng) nu skulle ha hjälpt P att få tillbaka E så skulle dem nog inte vara speciellt glada när dem fick veta att hon nu är död. Det finns alltid en slags linje dem lever efter eller lever upp till.
P skrek ju i telefon till soc i januari "vet du vilka jag känner" och använde sig då av ett hot mör han själv kände sig hotat direkt så vem vet vad dem har gjort eller höllt på med bakom allas ryggar.

Det enda vi vet är att föräldrarna nu har dödat sitt barn. Medvetet eller inte? Drogat sitt barn medvetet och enligt vad vi kan läsa byggt upp ett hat som gick ut över en 3 åring medans soc lämnade henne oskyddad.
Det blir inte värre än så oavsett vad soc försöker få det att låta som.

Enligt FUP har socialtjänsten gjort vad de kunnat. Vad menar du att de skulle gjort ytterligare än det som framkommit?
Citera
2020-06-05, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aimaim
Fallet togs upp lite längre under Aktuellt, 21-sändningen. Men tyvärr ingen juridisk sakkunnig som kommenterade....

Outhärdligt att sätta sig in i vad E har upplevt sista månaderna och sista kvällen i sitt liv.. jag hoppas innerligt att kammarrätt, socialtjänsten och BVC kommer att granskas ordentligt. De har en väldigt stor del i att hon inte räddades... förstår fortfarande inte att en BVC sköterska inte vill undersöka E närmre där i mitten av januari, hon visste ju ändå tillräckligt för att tänka att en extra koll hade kunnat vara bra. Hade hon kollat vikten hade E kunnat vara vid liv nu. Ett sånt obeskrivligt haveri allt detta!! Och framförallt; politiker som haft en utredning på sina bord för flera år sen, som pekade just på att barn inte alltid ska återförenas med sina bio-föräldrar. Hade man tagit hänsyn till Es bästa från början hade man förstås inte slitit upp ett barn från sina anknytningsobjekt, och traumatiserat henne bara för att det står i någon jävla lag att barn ska återförenas med sina föräldrar...

Tänk på alla utsatta barn; det behövs fler familjehem och kontaktfamiljer! Om det är något den här fruktansvärda händelsen gjort med mig så är det att bestämma mig för att göra det jag kan för att hjälpa och bidra till att fler barn får kärlek och trygghet.

Fd åklagaren Arnheim intervjuad i nt men låst artikel så vi får väl vänta och se vad som kommer fram i eftermiddag.
Citera
2020-06-05, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ApfelBirne
Jag vet inte ens om jag tror att någon de facto blev hotat av HA. Kanske av någon med kopplingar dit i så fall. I Martin Bengtssons fall så kanske det räckte med ett råd i ”all välmening” från Oehmes sida om vilka ”kontakter” som hans klienter har?
Skulle bli mycket förvånad om advokat Oehme gjort något liknande. Han må ha representerat några av sveriges mest motbjudande klienter men att indirekt hota kollegor tror jag knappast han skulle göra. Skulle mer gissa på att P eller någon gängansluten kompis hotat, dock utan att ”kriminell gruppering” varit medveten om det. De lär knappast vara nöjda med att omnämnas i det här sammanhanget.
Citera
2020-06-05, 11:01
Medlem
Zoneinopiums avatar
Flickan hade inte vatten i lungorna
Citera
2020-06-05, 11:06
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zoneinopium
Flickan hade inte vatten i lungorna

Jo, en liten mängd, men svårtolkat som det verkar.
Citera
2020-06-05, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abigaille
Skulle bli mycket förvånad om advokat Oehme gjort något liknande. Han må ha representerat några av sveriges mest motbjudande klienter men att indirekt hota kollegor tror jag knappast han skulle göra. Skulle mer gissa på att P eller någon gängansluten kompis hotat, dock utan att ”kriminell gruppering” varit medveten om det. De lär knappast vara nöjda med att omnämnas i det här sammanhanget.

Ja, du har nog rätt. Det låter som ett mycket mer troligt scenario. Å andra sidan har jag svårt att släppa socialtjänstens vittnesmål om deras upplevelse i kammarrätten. Att föräldrarnas sida inkl Oehme då hade pratat ihop sig med rätten. Hur mycket vikt ska man lägga på det de säger? Du som verkar ha mycket mer koll på detta än jag, hur tolkar du socialtjänstens upplevelse? OM P har hotat någon i rätten, och/eller Es ombud, så har jag även svårt att se hur Oehme inte skulle ha varit medveten om detta så högljudd och skrytsam som pappan var gällande sina "kontakter". Vad tycker du?
Senast redigerad av ApfelBirne 2020-06-05 kl. 11:35.
Citera
2020-06-05, 11:29
Medlem
Citat:
GÖTEBORG. Släpp omedelbart Bobbys styvpappa på fri fot!
I dag begär advokat Per Oehme att häktningen av den mordmisstänkte 39-åringen hävs.
- Åklagarsidan har inte visat upp ett enda bevis som pekar på mord, säger Oehme till GT.

https://www.expressen.se/gt/slapp-bobbys-styvpappa-fri/

Där har ni försvarsadvokaten igen. Fast 2006 när han försökte få Bobbys mörkare fri.

Asså fan, det är samma advokat. Igen "olycklig händelse" altså.
Hur kan såna människor leva utan problem med tanke att dem försvarar barnmord??? Mord på egna oskyldiga och försvarslösa barn...
Citera
2020-06-05, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alen23
Hur kan såna människor leva utan problem med tanke att dem försvarar barnmord??? Mord på egna oskyldiga och försvarslösa barn...

Ja det som förvånar är ju tonen i argumentationen kanske tjänar hans klienter på det? R skriver i ett mess som finns i FUP något i stil med att han är bra på att gorma och härja i rätten. För oss vid sidan om skulle han ju framstå som betydligt mer sympatisk och mänsklig om han sade "självklart tragiskt att en treåring har dött men vi menar att det skedde gnm en olycka".
Citera
2020-06-05, 12:22
Medlem
vanligajags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alen23

Pengar. Svaret är pengar.
Och bristen på samvete.
Och drivkraften, viljan, målsättningen att aldrig förlora.
Kan man bara göra utan samvetskval.
Citera
2020-06-05, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ApfelBirne
Ja, du har nog rätt. Det låter som ett mycket mer troligt scenario. Å andra sidan har jag svårt att släppa socialtjänstens vittnesmål om deras upplevelse i kammarrätten. Att föräldrarnas sida inkl Oehme då hade pratat ihop sig med rätten. Hur mycket vikt ska man lägga på det de säger? Du som verkar ha mycket mer koll på detta än jag, hur tolkar du socialtjänstens upplevelse? OM P har hotat någon i rätten, och/eller Es ombud, så har jag även svårt att se hur Oehme inte skulle ha varit medveten om detta så högljudd och skrytsam som pappan var gällande sina "kontakter". Vad tycker du?
Jag tror att socialtjänstens magkänsla är korrekt, dvs att de blir avvisande bemötta. Oehme tar till alla fula knep han kan och han har nog definitivt ”förpratat” rätten och eventuellt haft kontakt med E’s ombud, som för övrigt blev advokat samma år (dvs 2018). Han var/är för okunnig och fattar inte att han faktiskt sticker ut hakan här, med att gå emot socialtjänsten. Vad baserar han sin ståndpunkt på som inte socialtjänsten känner till? Jag skulle säga att hans resonemang inte håller, alls. De eventuella hoten lär vara riktade mot vittnen, mindre troligt mot advokater, domare eller nämndemän. Utan att ha läst socialtjänstens utredning skulle jag nog ändå säga att dels hade de behövt en jurist vid förhandlingen (i Stockholm har socialtjänsten alltid en stadsjurist med sig som för socialtjänstens talan) då socionomer och jurister inte ”talar samma språk” samt att de på förhand hade sett till att rekvisiten för LVU fanns i utredningen och effektivt argumenterades på plats. Sedan finns lite av en magisk gräns i just den här åldern när det antingen blir dags att flytta vårdnaden permanent eller att avsluta placeringen. Jag tycker att man bör gå igenom ljudfilen på förhandlingen för att utröna om man felaktigt hindrat socialtjänsten från att framföra sina argument. Hot eller inte, det är i mitt tycke ett konstigt domslut då föräldrarnas kriminalitet/missbruk varit ganska omfattande och nära i tid. Ett par månader av (eventuell) drogfrihet är inte mycket att hänga i julgranen.
Senast redigerad av abigaille 2020-06-05 kl. 12:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in