Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-06-04, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Latitude64
Du menar i någon av de tidigare 125 sidorna? Dela gärna med dig av numret på det inlägget i sådana fall för de nyliga lösningarna är felaktiga allihopa..
Men härregu det finns efter inlägget av frågan till detta problem. Man blir ju förbluffad alltså. Följ pilarna eller leta efter en liten rubrik så hittar du första inlägget och kan läsa allt i kronologisk ordning.
Citera
2020-06-04, 21:48
Medlem
peterZiipens avatar
Mailade Mensa för att få svar på om det faktiskt fanns en logisk lösning. Tydligen så står det fel i tidningen. På deras hemsida har de ändrat till 6 st kvadrater från 5 st. Det förklarar ett och annat... Då blev den såklart genast mycket lättare. Problem solved!
Senast redigerad av peterZiipen 2020-06-04 kl. 21:51.
Citera
2020-06-04, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Mailade Mensa för att få svar på om det faktiskt fanns en logisk lösning. Tydligen så står det fel i tidningen. På deras hemsida har de ändrat till 6 st kvadrater. Det förklarar ett och annat... Då blev den såklart genast mycket lättare. Problem solved!
LoL fel på ett iq-test. Nåja jag kan ju skryta med att jag löste det på fem sekunder med 6 kvadrater.
Citera
2020-06-04, 21:57
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Det går ju visst med 5. Kaffemedaffe hade rätt från början. Bra kaffemedaffe!
Citera
2020-06-04, 22:02
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Det går ju visst med 5. Kaffemedaffe hade rätt från början. Bra kaffemedaffe!

Skulle du kunna rita upp? Tror legit inte det är möjligt med 5st, såvida inte en tändsticka är lite utanför en av kvadraterna.
Citera
2020-06-04, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Men härregu det finns efter inlägget av frågan till detta problem. Man blir ju förbluffad alltså. Följ pilarna eller leta efter en liten rubrik så hittar du första inlägget och kan läsa allt i kronologisk ordning.

Du tänkte att jag skulle förutspå att det snart skulle komma ett inlägg som berättar att mensa gjort fel och således lösningen med 6 kvadrater blev den rätta?

OT - Ja då blev det ju lättare, trodde det hade att göra med att vissa stickor var kortare än andra men icke.
Citera
2020-06-04, 22:05
Medlem
Citat:
Du tänkte att jag skulle förutspå att det snart skulle komma ett inlägg som berättar att mensa gjort fel och således lösningen med 6 kvadrater blev den rätta?

OT - Ja då blev det ju lättare, trodde det hade att göra med att vissa stickor var kortare än andra men icke.
(FB) Den STORA tråden om att göra Mensas IQ-test
Hur är det med läsförståelsen?!
Citera
2020-06-04, 22:10
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Skulle du kunna rita upp? Tror legit inte det är möjligt med 5st, såvida inte en tändsticka är lite utanför en av kvadraterna.

Ta de två stickorna uppe till vänster och lägg som kors i valfri kvadrat. Men lägg de inte i mitten utan off-center (alltså dra skärningspunkten mot ett av hörnen). Då bildas två nya kvadrater (en mindre och en större) och två rektanglar.
Senast redigerad av skogshuggar3n 2020-06-04 kl. 22:12.
Citera
2020-06-04, 22:10
Medlem
Citat:
(FB) Den STORA tråden om att göra Mensas IQ-test
Hur är det med läsförståelsen?!

Fergi sa att han hade löst det men inte hur han flyttat tändstickorna.
Jag bad honom dela med sig av sin lösning
Fergi delade med sig av den efteråt.

Vad är problemet?
Citera
2020-06-04, 22:12
Medlem
Citat:
Fergi sa att han hade löst det men inte hur han flyttat tändstickorna.
Jag bad honom dela med sig av sin lösning
Fergi delade med sig av den efteråt.

Vad är problemet?
Just den lösningen är redan presenterad i tråden.
Citera
2020-06-04, 22:30
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Ta de två stickorna uppe till vänster och lägg som kors i valfri kvadrat. Men lägg de inte i mitten utan off-center (alltså dra skärningspunkten mot ett av hörnen). Då bildas två nya kvadrater (en mindre och en större) och två rektanglar.

Ah, förstår nu, i mitt huvud skulle det dock enbart bara vara kvadrater för att gillas, men men... Är rektanglar tillåtna så är det absolut en lösning. Det intressanta med den här varianten är att man räknar med den stora kvadraten som korset befinner sig in. Utgår man från att man ska räkna med den stora kvadraten, så får man faktiskt inte ihop 6 stycken kvadrater som Mensa efterfrågade i sin lösning, utan 7 stycken. För jag utgår från att svaret på deras pussel är detta: https://imgur.com/a/muv1SwR Totalt 7 kvadrater.
Citera
2020-06-04, 22:33
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
LoL fel på ett iq-test. Nåja jag kan ju skryta med att jag löste det på fem sekunder med 6 kvadrater.

Typ så här?
https://imgur.com/a/muv1SwR

Blir väl egentligen 7 kvadrater isåfall. Svagt pussel, eftersom det inte finns ett tydligt svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in