Citat:
Ursprungligen postat av
slimshaddy
RED BALI är den ultimata enligt mig, du får allt i den. red bali skilljer sig från de andra röda då du också får lite energi/eufori av den. Håller nån med mig?
Från vilken shop?
Blev ombedd via mail att göra om min senaste recension av röd Bali från TT och ännu en gång blev jag sanslöst besviken. Brunt, dammigt pulver som ger en lätt huvudvärk på sin höjd.
Doseringsfönstret såg ut enligt följande:
0600: 1tsk (ingen effekt)
1200: 2tsk (ingen effekt)
1900: 5tsk (tröttnade här. Gav ett visst lugn i kombination med trötthet och huvudvärk. Ingen eufori, inget hjälp mot sömnen. En fullkomlig struntprodukt)
Så precis som jag skrev på hemsidan är det en fullkomligt värdelös produkt. Holländska NL Naturals har tydligen ett samarbete med en svensk shop och ska börja sälja sin röda berengue (som jag klassar som den bästa röda i världen) i Sverige om ett par veckor, så den kommer jag köpa ett kg av istället. Hoppas innerligt att det rör sig om samma batch som de sålt förut.
Citat:
Ja asså, en liten grej me att handla från andra länder. Jag har gjort de några gånger och har åkt på problem med tull och sånt. Jävla strul. Visst är det lite billigare men fan inte bättre. Inhemskt då kan man simma lugnt, inga strul alls. De e värt mycket tycker jag iallafall.
Det håller jag med om också. Inrikes alla dagar i veckan.
Citat:
Red bali, visst smakar den lite fadd men effekten e de inge fel på iallafall. Det har ibland me fermeteringsprocessen at göra, de e de som ger de röda kratommen den karakteristiska röda färgenm har inte så mycket me "strain" att göra. Dom kan bli fadda i smak o färg, är de inte lite faddt ja då tror jag att dom blannat in lite andra som de gröna eller vita.
Det här stämmer ju till en viss del. Färg och smak kan såklart påverkas av fermentering och torkning, men om vi ska vara helt ärliga så tror jag det till högsta grad har att göra med ålder och paketering av produkten. Genom alla år så har jag sett en sån förbaskat skarp korrelation mellan smak, doft, utseende och styrka. Fadd smak, brunt pulver och svag effekt hänger alltid ihop, precis som att bra smak, grönt pulver och stark effekt hänger ihop.
Sedan vill jag också poängtera att gröna strains absolut säljs som röda strains i sverige och vice versa. Det är bara vanlig marknadsföring helt enkelt och är sällan relaterat till strainets ursprung. Jag tror ju att få människor på riktigt tror att sitt röda thai skulle vara en specifik röd strain i Thailand som smugglats till Sverige, utan det är någon del i handelskedjan som tyckte det lät som ett schysst namn som skulle sälja bra. Därtill så varierar bönderna själva namnet på sina produkter utan relation till vilket strain de odlar, helt enkelt för att det ska sälja bättre. Ofta är det därtill en blandning.
Ni kan också läsa lite mer här direkt från en kratomshop, men var såklart kritiska som fan (källor saknas):
https://www.thekratomshop.eu/en/the-truth-about-kratom-strains/