Citat:
Ursprungligen postat av
Escalora
Håller med helt gällande effekt för olika personer. Gav farsan grön malay för djävulska smärtor han fick av strålbehandling av prostata. Han fick en massa skit av läkaren, men inget hjälpte utan att han blev helt utslagen. Köpte hem kratom för att testa. Blev bingo direkt och farsgubben stod ut utan några problem under 14 dagar. Han berättade för en olycksbroder som hade samma problem som han själv, på sjukhuset. Där fungerade det inte alls. Farsan bjöd honom på samma kratom han själv tog. Tror han testade 2 tsk bara. Han spydde upp allt efter haft en djävulsk yrsel. Kan varit därför han spydde iofs. Men absolut så är det skillnad från person till person. Provade själv samma när jag fick häftig träningsvärk efter ett tokpass på gymmet. Bra effekt för mig, men polaren skulle också testa, men absolut inget hände första gången han tog. Tog morgonen därpå tillsammans med magnesium och chilli. Då funkade det. Tycker det är viktigt det kommer fram.
Finns flera viktiga saker att poängtera här, så att rätt typ av information tolkas från ditt inlägg.
1. Olika strains innehåller olika andel alkaloider, vilket kan ge olika effekt.
2. "Färgen" på olika typer av kratom är ett fullkomligt strunt och ett marknadsföringsknep - det som bestämmer effekten är olika strains alkaloidinnehåll och torkningsmetoden (vilken är avgörande för den slutliga mängden alkaloider i det torkade pulvret). Läs här om ett urval olika strains:
Alkaloid Profiles and Activity in Different Mitragyna speciosa Strains
3. Olika individer är olika känsliga för olika typer av alkaloider, men det går fortfarande att dra generella slutsatser om olika strains. På samma sätt som koffein generellt sett är stimulerande så är vissa typer av alkaloider stimulerande. Olika "färger" har ingenting att göra med det ursprungliga strainet som pulvret kommer från.
4. Det som vanligtvis når handeln i Sverige har gått genom en mängd olika mellanhänder med olika försäljningsknep och olika marknadsnamn. Därför är nästan aldrig en "Green Thai" ett strain från Thailand (som dessutom inte ens tillåter kratomhandel - vilket skulle göra thailändsk kratom extremt dyr), utan troligtvis en blandning av olika strains från Indonesien.
Återigen så kommer jag publicera en grundligt genomforskad artikel om detta på KratomRecensioner om ett par dagar. Mina egna undersökningar stöder kraftigt att svenska konsumenter är grundlurade gällande "färger" och "ursprung" på kratom.