2020-06-04, 14:56
Medlem
Nyvaakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Jeg henger ikke helt med nå, er usikker på hva du mener.

Det skal taes hensyn til at "selv voksne barn", (og varsomhetsplikten gjelder forøvrig alle mennesker, uavhengig av alder,) som lever i en langvarig krisesituasjon med et vedvarende sterkt press og stress, vil få en svekket dømmekraft og vurderingsevne som skyldes påkjenningene.

Dette er etiske vurderinger som journalister og redaktører plikter å ta, før følsom og personlig informasjon blir publisert.

Og så, brevet skulle være en forsvarsstrategi ... for hvem ... og er tenkt til beskyttelse mot hva eller hvem ...?

Du har helt rett sånn juridisk sett! Her er ikke Følg varsom plakaten fulgt!
Om det er forsvarstale aldri så mye,så er dette noe som må komme ifra etterforskere via advokaten deres.Ikke media sin oppgave!
Citera
2020-06-04, 15:02
Medlem
Nyvaakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
Da beklager jeg. Hadde lest TV2 artikkelen, men ikke sett stedsnavnet L*er, kun Dr*mmen. Så det nå. Uansett - L*er er et STORT område.

Ok,da forstår jeg deg bedre.Det kan jo være at de har sensurert det stedsnavnet i brevet nå i etterkant? Men det var i går over streken! Tenker også på deres barn.

Obs! Jeg kjenner L*er og det er ikke så stort! Det er mer bøgda,og mentalitet som følger med å følge med på sine sambygdinger.
Senast redigerad av Nyvaaken 2020-06-04 kl. 15:09.
Citera
2020-06-04, 15:06
Medlem
Nyvaakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommerful90
Det kan også være at barna eller nære venner av Tom begynner å tvile på om han er uskyldig... at dette er for å «bevise» at han er uskyldig som vil betale.
Familien må jo lese alt av teorier og rykter på nett og da skjønner jeg at tvilen vil komme. Uansett så kan dette faktisk være kroken på døren for Mr Hagen.... At han rett og slett selv har vevd nettet som til slutt vil fange han...

kan tenke meg at de er kloke nok til å beskytte seg selv fra alt som skrives på nett over alt.I alle fall håper jeg de holder barnebarna vekk fra dette.
Om barn og barnebarn er skikkelig forvirra og frustrert,og forstår nesten like lite som den gjevne nordmann-så er det menneskelig selv for dem å søke svar for å forstå.Menneskelig det.
Citera
2020-06-04, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyvaaken
Ok,da forstår jeg deg bedre.Det kan jo være at de har sensurert det stedsnavnet i brevet nå i etterkant? Men det var i går over streken! Tenker også på deres barn.

Obs! Jeg kjenner L*er og det er ikke så stort! Det er mer bøgda,og mentalitet som følger med å følge med på sine sambygdinger.
Stedsnavnet står der fremdeles:
"Jeg fortalte ganske ordrett at jeg følte dette var et største overgrepet jeg hadde blitt utsatt for av personer jeg skulle ha stolt på. Og at jeg sporenstreks trakk tilbake alt jeg hadde skrevet under på, og at jeg skulle ha min egen advokat. Under én time senere ringer de fra politiet ved KGF og sier at de allerede er i L*er og vil komme innom for å snakke."
https://www.tv2.no/nyheter/11480054/
Citera
2020-06-04, 15:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GG99Slayer
Det du glemmer Havhest er at personen som har skrevet brevet er inhabil hvordan i all verden kan man stole på hva som blir sagt å vinklet i brevet når den er skrevet av en av de nærmeste til TH?

Politiet har da vel ingen personlig hevngjerning bak dette, de jobber utifra bevisene de har foran seg.
Det er derfor det er så bra, at det idag benyttes video-opptak under avhør, og det er disse video-opptakene hun (forfatteren av brevet) refererer til.

I tiden etter familien har vært i avhør, så har hun (forfatteren av brevet) snakket med sin søster, og slik avslørte de at politiet hadde løyet til søsteren i avhør og sagt at hun (forfatteren av brevet) hadde sagt "dette" som faktisk ikke var tilfellet. Hun hadde altså aldri sagt "dette". Denne fremgangsmåten i avhør, er ikke uvanlig i seg selv, og det er heller ikke det som er kritikkverdig.

Det som er kritikkverdig er følgende...
Avsløringen gjorde at hun (forfatteren av brevet) tok kontakt med politiet, og oppdaget videre at politiet hadde skrevet i avhørsreferatet, at hun hadde sagt "dette" som ikke samstemte med video-opptaket.

Hun (forfatteren av brevet) hadde ikke orket å lese igjennom hele avhøret, fordi hun var sliten. Det er veldig vanlig at den avhørte blir sliten, nettopp fordi politiet bruker slike avhørsteknikker (og det er ikke her vi er uenig).
Politiet vet at dette er utmattende, og derfor må de heller være ekstra nøye med å ikke risikere å utnytte dette, når de lager forhørsreferatet.

Feilen i dette tilfellet er altså at politiet har feilsitert den avhøret skriftlig.
Dette er en form for manipulering av sannheten, som er villedende, som belyser saken feil, og det er bl.a. det som er uprofesjonelt og lite tillitsvekkende gjort av politiet.

Det er derfor veldig forståelig at de pårørende mister tillit til politiet, når de opptrer på denne måten.

Edit:
Når politiet blir forvirret av sine egne avhørsteknikker, så kan man kanskje si at de har tatt for mye Møllers tran
Senast redigerad av Havhest 2020-06-04 kl. 15:27.
Citera
2020-06-04, 15:21
Medlem
TH vil ikke møte til flere avhør.

Han tror ikke nye avhør vil bringe saken videre nå, skriver VG.

De er også provosert av politiets ordbruk i går da de beskrev TH som "litt pjusk":

At påtaleansvarlig i politiet, som ønsket å pågripe Hagen etter lagmannsrettens løslatelse, offentlig nærmest harselerer over Hagens helsetilstand og kaller han «litt pjusk» er provoserende, skriver SH.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/zGndov/tom-hagen-moeter-ikke-til-nye-avhoer
Senast redigerad av Jayce 2020-06-04 kl. 15:29.
Citera
2020-06-04, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce

De er også provosert av politiets ordbruk i går da de beskrev TH som "littt pjusk":

At påtaleansvarlig i politiet, som ønsket å pågripe Hagen etter lagmannsrettens løslatelse, offentlig nærmest harselerer over Hagens helsetilstand og kaller han «litt pjusk» er provoserende, skriver SH.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/zGndov/tom-hagen-moeter-ikke-til-nye-avhoer

Fornuftig
Citera
2020-06-04, 15:32
Medlem
Slettsnokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legokatt
Velkommen på laget.
Les gjerne gjennom de få postene jeg har skrevet her på forumet hvis du har tid.
Etter å ha lest postene dine kronologisk nå, synes jeg absolutt vi er på samme lag, ja.

Tillegg:
Som motiv tror jeg ikke hevn mot far er tilstrekkelig, men heller mer mot skilsmisse med økonomisk tap og tapte fremtidige inntekter ved at gevinster må realiseres. Derfor tror jeg ikke bare sønnen er involvert/kjenner sannheten, men far og alle barna.
Senast redigerad av Slettsnoken 2020-06-04 kl. 15:54. Anledning: Tillegg
Citera
2020-06-04, 15:35
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce

De er også provosert av politiets ordbruk i går da de beskrev TH som "littt pjusk":

Helt uforståelig at Hagen og "barna" nekter å stille i framtidige avhør samtidig som de har gjort alt de kunne for å forsøke å unndra drapsåstedet fra undersøkelser. Heldigvis ble det i går klart at de ikke lykkes med det siste.

Det virker som de tror de kan styre etterforskningen av en drapssak i den retningen de selv ønsker, men slik fungerer det ikke når politiet har opprettet en kriminalsak. Om de ville håndtert gisselsituasjonen og løsepengenforhandlingene selv så skulle de aldri ha gått til politiet i første omgang. Når politiet får en mulig kidnapping på bordet, så settes det et definert maskineri i sving, blant annet med særskilte kidnappingsrådgivere fra Kripos. Det er åpenbart at disse har mer kompetanse enn familien.
Citera
2020-06-04, 15:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
Ikke meg du spør her, men jeg tror også at brevet kan være en forsvarsstrategi og kan prøve å forklare hvorfor. Det er slik jeg leser mellom linjene, basert på hvordan jeg kjenner familieforholdene.
Jeg har inntrykk av at det har vært et konfliktfylt forhold mellom spesielt H*dda og faren i flere år forut for forsvinningen. Hun har holdt stor avstand. Jeg ser ikke bort fra at hun i tidlig fase kan ha sagt en del ufordelaktige ting i avhør som hun kanskje senere har angret på. Som det kan bli tøft å stå for, når TH etterhvert vil bli konfrontert med forhold som hun har forklart. Derfor dette "brevet", hvor hun hevder at ting har blitt vridd på av politiet. Ting ble ikke oppfattet slik som hun "hadde ment dem". Et forsvar av seg selv. Jeg synes heller ikke det er helt åpenbart at dette brevet ble skrevet for et år siden, det kan ha blitt skrevet i forbindelse med nylig arrestasjon av faren. De voksne barna kan være i sterk ubalanse og lojalitetskonflikt nå, dersom familiedynamikken fra før er forskrudd av et psykopatisk sinn fra tidlig oppvekst. Trist men sant.
Brevet ble sendt til en advokat, så det er ingen grunn til å tvile på at brevet ble sendt på det tidspunktet forfatteren av brevet påstår.
Citera
2020-06-04, 15:36
Medlem
Holden uttalte ifølge VG: "Tom Hagen nekter straffskyld for drap, og ble etter elleve dager i varetekt løslatt av Eidsivating lagmannsrett. Retten mente det ikke var skjellig grunn til å mistenke ham for drap.

– Når ovennevnte forhold sammenholdes med at personlig informasjon fra avhør regelmessig blir lekket til media, medfører dette at vår tillit til politiets etterforskning er betydelig svekket.

– Jeg har derfor gitt Tom Hagen et klart råd om at han ikke bør stille til nye avhør i dagens situasjon, og Hagen har besluttet seg for å følge min anbefaling."

Jeg synes at det er en klok avgjørelse av TH å ikke stille til avhør, ut i fra det som Holden uttalte her og ut i fra at TH tror ikke nye avhør vil bringe saken videre nå.

Det er svært ille at personlig informasjon fra avhør regelmessig blir lekket til media.

Jeg forstår ikke at avisene har lov til å publisere detaljer fra avhør som er lekket og som ikke er ment at skulle offentliggjøres.
Senast redigerad av Octopus8b 2020-06-04 kl. 15:40.
Citera
2020-06-04, 15:40
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Brevet ble sendt til en advokat, så det er ingen grunn til å tvile på at brevet ble sendt på det tidspunktet forfatteren av brevet påstår.
Hvor har du denne informasjonen fra? Hvilken advokat ble det sendt til? Riksadvokaten sier han ikke mottok det. Det sto på TV2.no i går at brevet aldri ble sendt.
Senast redigerad av Minnimus 2020-06-04 kl. 15:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in