2020-06-04, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Betr. HD framför du här ett av de starkare bevisen för att inte blanda in henne i ett mord. - Samma riskbedömning som MGM applicerar på LW:s kunskaper och den info han delger henne, bör MGM också ha tillämpat betr. HD. Att det sedan gått att manipulera HD:s minnesbilder mm är en process som främst bottnar i det LW delgett betr. hur MGM in i det längsta velat få HD tro att hon drömt, sett i syne, hört fel, osv. - Har HD tillräckligt många gånger av MGM fått intrummat vad hon ska ha delgett honom efter sitt enskilda samtal med LW, har hon till slut trott sig veta att LW berättat om både alkrobatiska och blodiga övningar:

A164, s. 1428 (170403):
A150, s. 209:
Betr. HR bör ledamöterna vid bevisvärderingen lägga stor vikt vid:

A145, s. 8
"Det fanns också två datorer på köksbordet vilka vi försökte starta men det var kod på dem."

+

A164, s. 280 (se äv. s. 290 resp. 1230):
"...en inloggning på LW:s konto via mail.one.com 2018-05-15 kl. 05:23:46.

Försvaret måste hitta en vaken och alert alternativ GM som både känner till LW:s datorkoder och/eller hennes lösenord plus härtill haft motivation att radera spår i LW:s digitala arsenal (som till övervägande del, både i ord och bild, bevisats handla om MGM).

Tänkvärt. Jag kanske trasslar till mina resonemang om HD som hotad eller med speciella hållhakar på sig från SD. Man ser från förr hur SD fått henne att inte lita på vad hon ser utan vad han säger (otrohetsaffären). Ändå måste hon fått reda på försvinnandet innan det var upptäckt av familjen W. Antagligen i lagom förtäckt form, såsom SD verkar leverera allt.
Citera
2020-06-04, 10:29
Medlem
drunknars avatar
Citat:
Betr. HD framför du här ett av de starkare bevisen för att inte blanda in henne i ett mord. - Samma riskbedömning som MGM applicerar på LW:s kunskaper och den info han delger henne, bör MGM också ha tillämpat betr. HD. Att det sedan gått att manipulera HD:s minnesbilder mm är en process som främst bottnar i det LW delgett betr. hur MGM in i det längsta velat få HD tro att hon drömt, sett i syne, hört fel, osv. - Har HD tillräckligt många gånger av MGM fått intrummat vad hon ska ha delgett honom efter sitt enskilda samtal med LW, har hon till slut trott sig veta att LW berättat om både alkrobatiska och blodiga övningar:
.

Jag är mycket intresserad av vad det är för fakta/"fakta" som för dig utesluter HD som aktiv mördare. Jag har själv pendlat mellan HD som tyst partner och som mördare och jag tycker det finns utrymme för båda teorierna men det skulle ju vara praktiskt om man t.ex kunde avfärda HD som beväpnad och aktiv där nere vid planket. Därför frågar jag dig som har skrivit de enligt mig mest läsvärda och genomarbetade inläggen i tråden om du kan komma på några fakta som talar mot HD som mördare.

Citat:
Redigering: Ser nu att du inte tror att HD vetat om något alls innan sms-meddelandena med SD efter 11 och att kollegan har vittnat felaktigt om tider osv.

Jag funderade också lite om mordet i själva verket inte var tänkt som ett mord utan mer en grov misshandel/hot för att sätta LW på plats och tysta henne angående något om geocachepengar och/eller annat hon besvärade Ds om. Planeringen före mordet är slafsig och tunn med väldigt lite utrymme för alternativ gm och brottsplatsen är illa vald för att mörda någon. Kanske att SD+HD tänkt att de skulle sätta LW på plats där men LW käftade emot och skrek och kanske vägrade vika ner sig helt enkelt, hon verkar passa in på den personlighetstypen och speciellt efter den senaste tidens framsteg som hon gjort för att frigöra sig från giftet SD(och HD). Någon som kan spräcka den teorin med ett enkelt hänvisande till fakta jag glömt? Skulle uppskatta det.
Senast redigerad av drunknar 2020-06-04 kl. 10:42.
Citera
2020-06-04, 10:30
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2020
Tänkvärt. Jag kanske trasslar till mina resonemang om HD som hotad eller med speciella hållhakar på sig från SD. Man ser från förr hur SD fått henne att inte lita på vad hon ser utan vad han säger (otrohetsaffären). Ändå måste hon fått reda på försvinnandet innan det var upptäckt av familjen W. Antagligen i lagom förtäckt form, såsom SD verkar leverera allt.
Varför "måste" hon det?
Citera
2020-06-04, 10:34
Medlem
Citat:
Varför "måste" hon det?
Det gäller om man litar på förhöret m MT. Såg nu att du ifrågasätter tiden. MT kommer med sin uppgift rätt sent ( september 2018) men det känns ändå som om hon är mycket trovärdig och har bra sak att hänga upp det på. Jämfört med HDs totala minnesbläcka, som gör det hon säger mindre trovärdigt.
Citera
2020-06-04, 10:36
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2020
Det gäller om man litar på förhöret m MT. Såg nu att du ifrågasätter tiden. MT kommer med sin uppgift rätt sent ( september 2018) men det känns ändå som om hon är mycket trovärdig och har bra sak att hänga upp det på. Jämfört med HDs totala minnesbläcka, som gör det hon säger mindre trovärdigt.
Ja, men MT kommer också med uppgifter i sitt förhör som utesluter att HD talat med henne innan SD kontaktat HD.
Citera
2020-06-04, 10:42
Medlem
pittsmurfen2000s avatar
Citat:

A164, s. 1428 (170403):
A150, s. 209:
Betr. HR bör ledamöterna vid bevisvärderingen lägga stor vikt vid:

A145, s. 8
"Det fanns också två datorer på köksbordet vilka vi försökte starta men det var kod på dem."

+

A164, s. 280 (se äv. s. 290 resp. 1230):
"...en inloggning på LW:s konto via mail.one.com 2018-05-15 kl. 05:23:46.

Försvaret måste hitta en vaken och alert alternativ GM som både känner till LW:s datorkoder och/eller hennes lösenord plus härtill haft motivation att radera spår i LW:s digitala arsenal (som till övervägande del, både i ord och bild, bevisats handla om MGM).

Haha det lär bli svårt va!

Undra om Stefan känner sig lite stressad kanske.. Undra vad Hanna tänker, vad döttrarna hoppas på..
Citera
2020-06-04, 10:50
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Det är INTE möjligt att kasta om "någon" siffra i ett p-nr och få det rätt. Se mitt svar ovan.

Jo tyvärr är det det. Ofta blir det ogiltigt persnr men ibland kan det bli ett fungerande nummer. Det kan vara fråga om att man kastar om datum eller månad eller ordningsföljden påde fyra sista eller att personen slinter på en tangent när hen slår in personnumret.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2020-06-04 kl. 10:54.
Citera
2020-06-04, 10:57
Medlem
Citat:
Ja, men MT kommer också med uppgifter i sitt förhör som utesluter att HD talat med henne innan SD kontaktat HD.
Nu hänger jag inte med. MT säger väl att HD sa detta när de stod vid vagnen, som de tydligen bara gjorde på morgonen. Då är det konstigt om HD vet ngt som hon inte fått reda på. Det är också konstigt om HD inte minns att och när hon berättade om detta för MT eftersom det ändå var ngt mkt speciellt. Jag ser nog inte vad du ser riktigt, men vill gärna veta.
Citera
2020-06-04, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drunknar
Till att börja med vill jag säga att du har bidragit väldigt mycket till tråden och blivit en av de mest respekterade deltagarna här, med rätta enligt mig....men jag vill faktiskt än en gång peka på något som du skrivit tidigare och även där formulerat dig som säker på din sak. Jag valde dig eftersom någon annan, Philomena tror jag, hänvisade till dig om något som även det visade sig vara "fakta" som kom från paret D Det fetade:

Här skriver du att det endast finns en förklaring till SD-HDs regisserade sms-konvo efter 11 nämligen att de kommunicerat innan 07.30 och du skriver att samtalet måste vara raderat. Men det finns ju en annan förklaring till att HD vet om allt redan i samtalet med kollegan: HD var där och hjälpte till att mörda sitt hatobjekt. Detta är ett av flera möjliga alternativ men ett som du bestämt avfärdat och flera andra har gjort detsamma. Men när man försöker analysera på vilka grunder ni avfärdat HD som aktiv mördare så faller alla försvar bort ett efter ett och till slut sitter man där med info som endast kommer från HD själv och en förutfattad syn på henne som omöjlig mördare.

Konversation chatt SD-HD, 15 maj:

SD 11.06: N ringde i morse och undrade om jag visste var L*na var. De skulle uppvakta A, men hon var ej hemma.
11.07: Nu skrev U**e. Hon är fortfarande borta. Ville ha kontaktuppgifter till de hon brukar cacha med.
HD 11.44: Oj... Mgl?
SD 11.46: har messat honom
HD 11.46: B*holder 11.47: Känner du oro?

Här är den lilla sms-konvon där SD ska informera HD att LW saknas, mycket noggrannt planerat att lämna ett avtryck som går att gräva fram i efterhand av polisen....MEN som jag skrivit om tidigare så har redan HD gjort sitt kanske enda riktiga misstag där på morgonen när hon pratar med kollegan om LW och hur hon hoppas att LW är död. Jag håller fast vid min teori om sömnbristens påverkan i kombination med ett väldigt ovant känslotillstånd som HD måste ha befunnit sig i där på morgonen efter mordet. Här borde hon ju tänka om vad gäller smsen med SD men gör inte det av någon anledning. Är hon rädd för SDs reaktion trots allt? Är egot för uppblåst för att erkänna för SD att hon redan sagt sig veta för flera timmar sedan? Kanske att det aldrig avslöjas ändå kan hon ju tänka, inte ens SD kommer få reda på hennes blunder. Men allt kom fram till slut.

Intressant att HD nämner Mgl och Beholder, de är väl dem LW hade relationer med i någorlunda närtid. Det kan ju bero på att en tanke finns om huruvida de har någon susning om vad som hänt (att hon försvunnit och ev. varför) men att hon ändå drar sig för att uttala något som kanske kan uppfattas som en anklagande misstanke.
Citera
2020-06-04, 11:08
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Det är INTE möjligt att kasta om "någon" siffra i ett p-nr och få det rätt. Se mitt svar ovan.
Visst kan siffrorna ha blivit omkastade, men sedan finns det ju andra alternativ här. Åklagarens teori går ju ut på att det kan ha varit två gärningsmän, och i så fall bör den andre ha varit med på plats vid de två (eller tre?) förmodade mordförsöken den aktuella natten 11-12/5.

En fullt möjlig förklaring till identitetsproblematiken är att SD och en medgärningsman hade kommit överens om att vid en ev. konfrontation med polisen uppge varandras personnummer för att förvilla. När polisen dök upp gick SD fram och pratade med dem, och uppgav då medgärningsmannens personnummer. Medgärningsmannen kan i så fall under tiden ha hållit sig gömd bakom t.ex. ett träd eller en sten, kanske eftersom han var iklädd skyddsmundering och/eller bar på mordvapnet. Var man ute i onda avsikter ville man nog inte i onödan dra till sig polisens uppmärksamhet.
Senast redigerad av Draifos 2020-06-04 kl. 12:02.
Citera
2020-06-04, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Det låter inte alls omöjligt, tvärt om.

Det är ganska lätt hänt om man sitter i ett kontorslandskap med måhända bara skärmar som enbart halvhjälpligt avgränsar ljud från kollegorna omkring och deras pratande. Det kan till och med bli fel i de fall man har en idhandling i handen, på en upplaga av en av bankernas idkort så är det en säkerhetsmarkering i form av präglat mönster i lamineringen som kan göra det svårt att se om det är siffran 6 eller 8 i sista siffran i datum.
Tillika ringer många med mobiltelefoner så ljudet kan bli ojämnt, dels på grund av mottagningsförhållande där inringaren är och dels beroende av hur hen håller telefonen.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2020-06-04 kl. 11:27.
Citera
2020-06-04, 11:23
Medlem
drunknars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Intressant att HD nämner Mgl och Beholder, de är väl dem LW hade relationer med i någorlunda närtid. Det kan ju bero på att en tanke finns om huruvida de har någon susning om vad som hänt (att hon försvunnit och ev. varför) men att hon ändå drar sig för att uttala något som kanske kan uppfattas som en anklagande misstanke.

Teoretiskt ja men det mest sannolika tror jag fortfarande är att denna lilla sms-konvo är regisserad av D-paret som en del av planen. Men om det verkligen är SD som här informerar HD om att LW är försvunnen så borde hon ju börjat med något i stil med: "Vad har du gjort Stefan?" . Men jag antar att du menar till SD när du skriver "men att hon ändå drar sig för att uttala något som kanske kan uppfattas som en anklagande misstanke." och inte att hon redan där tänker på att dessa sms kommer granskas av polis i framtiden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in