2020-06-04, 07:05
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Tänk om föraren gjort det här avsiktligt? Tänk krävande liv, krävande skola, jobb, oviss framtid... Så blev det att släppa alla hämningar bakom ratten. Något mål måste denne ha haft såvida föraren inte drabbades av ett akut sjukdomsfall och råkade dratta gasen i botten.
Citera
2020-06-04, 07:07
Medlem
Ingen som vet/hört hur status är för Lovis*?
Citera
2020-06-04, 07:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Walla-walla-wincha
Tänk om föraren gjort det här avsiktligt? Tänk krävande liv, krävande skola, jobb, oviss framtid... Så blev det att släppa alla hämningar bakom ratten. Något mål måste denne ha haft såvida föraren inte drabbades av ett akut sjukdomsfall och råkade dratta gasen i botten.

Suck, är nog 100% säkert att hon inte gjorde detta med avsikt.
Citera
2020-06-04, 07:16
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Suck, är nog 100% säkert att hon inte gjorde detta med avsikt.

Okej då är det antagligen sjukdomsfall eller fylla. Tack.
Citera
2020-06-04, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kentolle
Doseringen i aktuell kurva är det nog inget större fel på. Problemet är att den börjat svagt för att sedan bli skarpare än den verkar när man kommer in i den. Inga problem als om man kör 70, annat än att man tänker "åh fan"
Från Hassela.hålet så är iallafall biten från Långskog ner till Sörfors ganska rak och fin och bjuder inte på några större överraskningar ända till kurvan där allt kommer på en gång. Tror inte ett ögonblick på vilt eller annan oförutsedd händelse. Det har gått för fort in i kurvan och väl där var det för sent att rädda situationen. Ett misstag många unga förare gjort och den här gången fick det allvarliga konsekvenser.
Hur kan du inte tro på vilt ? jag har åkt denna sträcka varje dag i 12 år och har sett mycket vilt både på sidan och på vägen i det området, hela sträckan från färiln ner till Sörfors.. Men som ni nämner så är hastigheten den felande orsaken oavsett. Fattar inte hur hon tänker när hon kör i de hastigheterna på den vägen med fullt i människor i bilen obältad dessutom. Har alltid sagt att den kurvan borde det smälla mer än vad det gör men då vintertid, trodde inte det skulle ske maj/juni men nu har det hänt, tragiskt.
alla som nämner att kurvan är feldoserad kan lägga ner det , håller man vettig hastighet så är det inga problem..
Citera
2020-06-04, 07:26
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kosegutten
Mötte en fet BMW vid ett vägarbete på E4 en natt. De hade uppenbarligen missat vägarbetet som innebar avgrävd södergående och södergående in i en av i vanliga fall norrgående filerna. De kom i alltför hög fart in i 90 graderskurvan, överkompenserade och for över i mötande nästan ner i diket sedan upp igen och rätt emot mig innan de lika fort utan kontroll nästan åkte av åt andra hållet. Fullt med unga passagerare i bilen som flög huller om buller. Sedan gasade de på lika glatt söderöver. Ringde 11414 men la på efter ett tag då det var kö.

Vill de absolut riskera livet så får de göra det utan min inblandning. Nog för att jag brukar köra fort men hastigheten är inte enda riskfaktorn. Någon kanske noterat att vi har samma hastighetsbegränsning sommar som vinter. Lagligt 90 på vintern kan i många fall vara mer vårdslöst än 150 på sommaren på samma lågtrafikerade sträcka.

I tråden är det många som hakat upp sig på hastigheten. Visst är den rätt avgörande för skadorna när du väl kör av men avkörningen beror sällan på hastigheten i sig. Andra förare i andra bilar skulle klarat det galant. Vana vid bil och väglag, lokalkännedom, skicklighet, trötthet, uppmärksamhet, skick på bil , ansvar för passagerare och medtrafikanter etc är något du måste bedöma som förare utifrån den risk som är rimlig att ta i varje given situation. Kör du sedan över din förmåga i denna situation så är det dig det är fel på, inte hastigheten i sig. (Ja , att ge sig ut i trafiken är alltid en risk. Du är en risk, andra trafikanter är en risk, vägar och bilar är en risk. Köra för fort är en risk, köra för sakta är en risk)

Borde vara rejäla straff på att köra över hastighetsbegränsningen. Nu kanske det kommer lösas med tekniken som tur är så man slipper alla dårar som inte ens klarar en så enkel sak som att hålla hastigheten.

Verkar vara få som fattar hur avgörande hastigheten är för olyckor i trafiken, det var den även i denna olycka.
Citera
2020-06-04, 07:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ducell
Hur "mogen" ser man ut när man kör 140 på en 70 väg!!
Vem är idioten här🤣🤣👍

Oavsett vad så var det fortfarande inte Julia som körde...
Citera
2020-06-04, 07:34
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skewie
Ja man ser ju på något klipp hur polisen kommer bärande på höger framhjul, som tydligen slets loss. Men ser tydligt avhuggen styrled samt att vänster framhjul fortfarande sitter på plats.

Beträffande hastighet har polisen varit ute och mätt synliga bromsspår så det borde väl gå att få fram åtminstone minimumhastighet.

Polisen har väl nämnt att de är säkra på att det gått väldigt fort. Dvs ingen tveksamhet i det uttalandet
Citera
2020-06-04, 07:37
Medlem
En sak att tänka på för er alla som tror hon gick sidledes ner i diket, borde det inte då vara höger bakhjul som tagit smällen och blivit mest förstört när den träffa vägtrumman ????

Kan vara gamla märken i asfalt som ni tror är sladd spår, tittar man på kort från olycksplatsen ser man en rak linje från där bilen gick ner i diket mot överfarten och där fick höger framvagn första rejäla smällen, när ni tittar på korten så betänk att kameravinkel förvränger spårvidd lite
Citera
2020-06-04, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Polisen har väl nämnt att de är säkra på att det gått väldigt fort. Dvs ingen tveksamhet i det uttalandet

Ja, det registrerades 120 km/h när air bagsen löste ut, så säkert 150-160 när det började gå fel
Citera
2020-06-04, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kentolle
Låter inte helt orimligt. Kan vara killen som senare hittades i bäcken. Om han flugit ut genom bakluckan kan han mycket väl flugit över träden som står väldigt tätt mellan där bilen stannade och vattnet. När vi var på platsen hittade vi bl.a. en plastförpackning men startkablar LÅNGT uppe i ett träd en bit in i dungen. Uppskattningsvis mittemellan vägbanken och där bilen landade. Har bilen, vilket den troligen gjort om den träffat vägbanken mer eller mindre sidledes i 120 km/h så pratar vi ofattbara centrifugalkrafter.
Körde själv av vägen i min ungdom med ganska färskt körkort. Gick inte mer än 70 den gången. Kom för långt ut och det skar i dikeskanten. Kom upp på vägen igen men fick sladd och lyckade inte parera retursladden utan gick sidledes ner i diket och slog runt 1,5 varv och landade på taket. Glasögonen hittade jag femton meter framför bilen och jag hade tappet en sko. Den hittade jag bak i bilen.
Vi klarade oss ganska hyfsat alla 3 i bilen men en dyr och nyttig läxa var det. Efter det har jag (nästan) aldrig kört utan bälte, och inte heller utan att alla passagerare varit fastspända.

Startkablar och annat från bilen låg i skogen?
Ska inte räddningspersonal och polis samla in saker som ramlat ur bilar som krockat?
Citera
2020-06-04, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochfinnutack
Startkablar och annat från bilen låg i skogen?
Ska inte räddningspersonal och polis samla in saker som ramlat ur bilar som krockat?
Har också reagerat på detta. Vänner till mina barn har hittat telefon o annat på plats. Tänk om det varit någon anhörig. Fruktansvärt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in