2020-06-03, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Hon dog 2000, då sålde Christer stugan i Tungelsta och flyttade till en lght. i Huddinge(eller om det var Trångsund), där han senare tog livet av sig 2008.

Pappan dog 1994.
Vi vet inget konkret om familjesituationen, men ifall Christer nu bodde ensam med modern mellan 87-00 och pappan dog 94 så måste då pappan ha lämnat modern åtminstone innan 1987, så ja, det verkar som att det existerade någon typ av konflikt där, men kan inte spekulera i vad.

Enligt lokaltidningen Mitt i Haninge där man listar nya ägare av bostäder var det sommaren 2006 som Vedahöjden 13 bytte ägare från Astrid Andersson till Knut och Christer genom arv.

Jag har utgått ifrån att Astrid var mamman och att systern dog innan 2006 eftersom hon inte var med och fick del av huset (och heller inte var inblandad i Christers dödsbo 2008). Men är det alltså så att mamman dog 2000 och systern var Astrid och hon tog över sommarstugan mellan 2000 och 2006 och sen dog även hon?
Senast redigerad av MiljonarInnan30 2020-06-03 kl. 23:29.
Citera
2020-06-03, 23:26
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MiljonarInnan30
Enligt lokaltidningen Mitt i Huddinge där man listar nya ägare av bostäder var det sommaren 2006 som Vedavägen 13 bytte ägare från Astrid Andersson till Knut och Christer genom arv.

Det var som tusan, då har jag suttit på helt fel uppgifter om morderns död.
Har gått igenom mkt. material så minns inte riktigt var, men detta måste jag ha fått via Paul Smith.
Ifall det var 2006 så var det nära CA:s självmord, kan kopplingen till modern ha varit så stark att hennes död ledde till hans depression och senare självmord?

Citat:
Ursprungligen postat av MiljonarInnan30
Jag har utgått ifrån att Astrid var mamman och att systern dog innan 2006 eftersom hon inte var med och fick del av huset (och heller inte var inblandad i Christers dödsbo 2008). Men är det alltså så att mamman dog 2000 och systern var Astrid och hon tog över sommarstugan mellan 2000 och 2006 och sen dog även hon?

Paul Smith nämner en syster (som han inte vet ngt. mer om) men jag har veterligen inte funnit något belägg för att syskonskaran skulle vara mer än just de två bröderna.
Just att systern inte förekommer i bouppteckningen efter CAs död 2008 tyder på att han inte hade ngn.. ja om hon nu inte dog innan då.
Mamman ska enligt uppgift ha hetat Astrid, är ganska säker på det.

...den där Astrid är som ett spöke, hon finns fortf. skriven på adressen vid tidpunkten för CA:s död, där hon står angiven på samma adress som han i Trångsund.
Hur kan hon fortfarande vara skriven på den adressen om hon nu dog 2006... vem är denne Astrid?
https://imgur.com/a/NFjJEl1

Mig veterligen talas det aldrig om att någon annan ska ha bott i CA:s lägenhet när han tog livet av sig, och allt skyfflades ju bort efter hans bortgång.
Antingen har hennes namn stått där av misstag efter hennes bortgång, men då är frågan hur Folkbokföringen kan ha tillåtit att en avliden person fortf. är registrerad på en adress?

Eller är det snack om något slags bedrägeri från Christers sida, att han använder hennes namn i något slags syfte, för att ta lån eller något liknande? Bedrägeri på Tradera?

Eller så är inte detta mamman utan en annan kvinna, ex. systern, då är frågan, varför bor CA med sin syster? Verkar ju otroligt märkligt.
Senast redigerad av kato85 2020-06-03 kl. 23:42.
Citera
2020-06-03, 23:56
Medlem
Ja det här var märkligt. Mamman måste vara Astrid. Det mest logiska är väl att mamman hade en lägenhet (hyresrätt) och en sommarstuga. När hon dog 2006 fick sönerna ärva stugan och sålde den. Christer flyttade då in permanent i hennes lägenhet och tog över hennes hyreskontrakt.

Men i och med att han inte hade något eget boende fram till 2006 så var han skriven i mammans lägenhet. Och sen blev mammans namn kvar i hans adress i två år efter hennes död. C/o kanske bara är en adress som står skrivet precis som gatuadressen dvs inget kopplat till en person eller personnummer och därmed inget som någon märker är fel bara för att personen i fråga dör.
Citera
2020-06-03, 23:58
Medlem
SuperTeflons avatar
På sid 59 uppger man en räckvidd på WT på 4-5 km i gamla stan. Jag trodde de gamla WT var betydligt sämre än 4-5 km i gränderna och mellan stenhusen i Gamla stan.

Kanske vi får uppgradera WT från tiden lite mot mina dammiga fördomar? Brunkebergsåsen kanske inte var det hinder Paul S lurat i mig?

Jag tror ju att CA, med hölster för vapnet, tar upp en WT ur fodralet när han möter Yvonne N med partner på DBG och alls inte försöker att gömma ett vapen i en (hård?) väska som är minst 10 cm för liten för ändamålet enligt hennes vittnesmål.

Hur fipplar man för övrigt med en dragkedja med en "spädgris" i andra handen?

Detta har aldrig gått ihop för mig innan.

Edit: Jag har sett filmer från USA från slutet på 70-talet som har WTs i det format som YN kan ha beskrivit. Vi som växte upp på 70-talet vet att allt "coolt" kom från USA på 70- och 80talet. Vem har inte haft platåträskor med stars ands stipes på i tråden? Jag kommer om KP går på min linje också att presentera mycket bra koppling till USA för främst LZJ om jag har rätt. Dock tror jag att CA var den som YN såg på DBG.
Senast redigerad av SuperTeflon 2020-06-04 kl. 00:08.
Citera
2020-06-04, 00:26
Medlem
SuperTeflons avatar
Vem är det "tillförlitliga" vittnet Raukas i Gamla Stan 26 feb på sid 46? Henne har jag inte hört något om...

WT-WT!
Citera
2020-06-04, 00:36
Medlem
SuperTeflons avatar
Sid 48:
"Vår slutsats är att det är GM som står bredvid makarna Palme direkt efter bion."
Nu får vi damma av min "gamla Palmemordbingo" och jämföra MPs fantombild med min spelbricka!

https://imgur.com/a/pemb90k

Ingen utanför PU har mig veterligen inte sett MPs fantombild, så CP ser den under alla förhållanden inte ut som av förklarliga skäl....

Edit: Lite kul för mig att de på samma sida inte utesluter en medkonspiratör "kv 2 FGM/P" då jag inte riktigt har bestämt mig för LZJ eller CA som Grandmannen.

"Flera hundra kan ha känt igen LOP före bion". Lite så har jag själv tänkt.

Plotten tätnar...
Senast redigerad av SuperTeflon 2020-06-04 kl. 00:50.
Citera
2020-06-04, 00:48
Medlem
SuperTeflons avatar
Sid 49.

"Pansarbrytande ammunition" Jag tror jag får luta mig tillbaka i min irrfåtölj och lämna över till vår "vapenexpert i tråden" med betydligt mer vapenkunskaper än jag och ca snyggare avatar än jag.

En bildörr och pansar är inte riktigt samma sak. Dokumentet vet inte vad "vår vapenexpert i tråden" tidigare i kväll har belärt mig!

"Hemliga tvåan" har inte rätt i alla sina slutsatser i dokumentet!
Senast redigerad av SuperTeflon 2020-06-04 kl. 00:59.
Citera
2020-06-04, 01:13
Medlem
vinbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Troligtvis eftersom teorin kring SE cirkulerar kring hypotetiska antaganden kring mordplatsen, och dess tekniska detaljer, man tuggar igenom detaljer som man redan pratat om i 30 år.

Teorin kring CA handlar om att gräva djupare och försöka se "den stora bilden" eftersom man inte kan diskutera mordplatsen då CA inte observerats på Sveavägen.

Absolut så är det.

Idag, torsdag, vill jag se en kallelse om presskonferens. Ge oss ett datum nu PU.
Citera
2020-06-04, 01:23
Medlem
SuperTeflons avatar
Sid 50:

"GM står vid infasningen Dekorima och inväntar LOPs passerande"
Detta torde bli svårt då det är vanskligt att "gömma" sig i ett avfasat hörn.

Hur kan AB se tre personer i sällskap promenera tillsammans före skotten? Tittar man på blodfläcken kan en person inte falla raklång framåt med tanke på blodpölens läge om GM först stått i avfasningen och sedan "lyckats" promenera tillsammans med LOP före skotten som AB hävdar.

Detta vet vi som studerat fallet. LJ längre in på Tunnelgatan säger att han ser OP falla så han ser honom falla på marken med överkroppen lite utanför hörnet på Dekorima. Detta är konsistent med blodfläckens placering.

Hur menar "hemliga tvåan" att AB först sett tre personer promenera framför honom före skottet om han först gömde sig i avfasningen?

Någonting är minst 45 grader fel här....

Detta är klockrent trams från "hemliga tvåan". De har nog aldrig passerat det "avfasade" mordhörnet eller studerat blodfläckens läge.
Citera
2020-06-04, 01:32
Medlem
CompleteControls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Palmemordet - En "revisionell" bedömning
RRV-rapporten, en del inom Granskningskommissionens arbete och återfinns i Volym 25 i följande arkiv.
https://sok.riksarkivet.se/nad?Sokord=Granskningskommissionen&EndastDigitalis erat=false&BegransaPaTitelEllerNamn=false&lk=Ladda +kategorier&AvanceradSok=False&typAvLista=Standard &page=1&postid=Arkis+a0973d4b-9ab7-11d5-a700-0002440207bb&tab=post&FacettState=undefined%3ac%7c &prependUrl=%2fnad&vol=n&s=Balder

Här nedladdningsbar i 7 dygn..
https://easyupload.io/1pov2g

Stort tack! Nu ska jag bara orka läsa den...
Citera
2020-06-04, 01:55
Medlem
SuperTeflons avatar
sid 66.
"Hemliga tvåan" utesluter att binda ett vapen via bomdata på provskjutna kulor till mordvapnet.
Vi anar också redan här att han som var satt att administrera provskjutningarna för PUs räkning var ett mobboffer på polisen och alla visste att hans jobb inte skulle leda någonstans. Hanteringen av detta ärende i sig själv tyder på att jag har rätt i min gissning.

Vi vet redan att Vincent Lange slagit fast det i FUP mot CP att unikt knyta ett vapen till kulor inte var möjligt, genom protokoll "Tekniska analyser."

Utesluta vissa vapen kunde vara en möjlighet dock.

FBI såg en "mikroskopisk chans" då att knyta vapnet till lisbetkulan och har kanske utvecklat bättre metoder sen dess.

Då får vi rimligtvis klamra oss fast vid att serienumret på CAs vapen inte förändrats under åren på LZJs vind i Spånga, DNA eller gamla hederliga blyisotopundersökningar på de tre kulor som inte redovisats från de 5 som CA köpte på skytteklubben.

Edit& Offtopic: SuperTeflon noterar av nostalgiska skäl att "hemliga tvåan" använder ordet "byggfuttar" på sidan 52.
Senast redigerad av SuperTeflon 2020-06-04 kl. 02:08.
Citera
2020-06-04, 02:16
Medlem
SuperTeflons avatar
sid 55.

Batchen eller göten där mordkulan ingick som utpekats som så "unik" under alla år bestod av flera hundra tusen kulor.

Tjena! (Vad skulle en pigg försvarsadvokat göra med denna information för att gynna sin klient?)

Vi kan släppa isotoptramset och bara se det som något som inte är helt uteslutet om den är samma.

Detta var nytt för mig tack vare "Hemliga tvåan".

Edit: Kulorna var inte "störtade" eller omladdade då detta skulle lämnat märken som saknades! Man lär sig något varje dag. Störtade kulor.....
Senast redigerad av SuperTeflon 2020-06-04 kl. 02:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in